jjkoggan Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 knutinh skrev (9 timer siden): Side du «aldri hadde hørt» denne meningen så var det fint å kunne lære deg noe nytt da. Kan det være andre sider ved denne debatten du er uvitende om? Jeg har aldri hørt Erling Haaland snakke norsk. Derfor er jeg uvitende og du må lære meg det? Sitat Du konstruerer opp et korthus basert på et menneskesyn jeg ikke kan akseptere. Jeg konstruerer ingenting. Jeg peker på hvordan begrepet fungerer. Jeg liker ikke begrepet noe særlig selv. Sitat Hvis jeg velger å flette håret mitt så er det drepende irrelevant om en hvit Amerikansk politimann er rasist. Jeg kjenner ham ikke, og står ikke til ansvar for hans handlinger bare fordi vi deler hudfarge. Det eneste relevante spørsmålet er om det er noen grunn til at _jeg_ ikke kan flette håret. Svaret på det er nei. Som er det samme svaret man bør komme til hvis en mørk Norsk jente har lyst til å gå i bunad. Jeg forstår deg godt, men jeg har empati for de som mener deres kulturen og identitet latterligjøres og kritiseres når de gjør noe men hylles når majoriteten låner det. Sitat Jo mer du infantiliserer mørke mennesker, jo flere av dem vil føle seg som offer og jo større kile vil bli drevet inn mellom mørk og lys. Til vi har brennende biler i gatene. -k Det er mulig du har rett, vi får se. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 Kjøleskap skrev (15 timer siden): Denne greia med å skrive "Black" med stor forbokstav og "white" med liten er... interessant. Vet ikke helt hva det er de prøver å oppnå med dette. Det har en praktisk hensikt. Black med stor forbokstav refererer til svarte fra afrikansk og karibisk diaspora. Så det er bare en forkortelse. Litt historie her: https://metro.co.uk/2022/10/01/seeing-black-written-with-a-capital-b-means-more-than-you-think-it-does-2-17480271/amp/ 3 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 Kjøleskap skrev (På 21.12.2022 den 18.23): Det morsomste er alt hykleriet. Kan noen være grei å forklare meg denne? Jeg har ikke sett en eneste film her. Jeg vet at den ene her er Prince of Persia som er basert på spillet som jeg heller ikke har spilt. The Lone Ranger kjenner jeg igjen, men har som sagt ikke sett den. Og hva er feil her? Den med Russel Crowe og Emma Watson vil jeg gjette er Noah's Ark, og hva hyklersk med den? Er det noen som nå har funnet ut av Bibelen er hyklersk? Isåfall gratulerer. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 Heradon skrev (22 minutter siden): Kan noen være grei å forklare meg denne? Memet handler om at "woke gjengen" er motstandere av at hvite skuespillere spiller roller til andre etnisiteter, men synes det er helt ok at svarte spiller rollene til hvite. Om jeg er helt enig med memet er en annen sak. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Mr.Duklain skrev (14 minutter siden): Memet handler om at "woke gjengen" er motstandere av at hvite skuespillere spiller roller til andre etnisiteter, men synes det er helt ok at svarte spiller rollene til hvite. Om jeg er helt enig med memet er en annen sak. Interessant nok viser memet at venstresiden er hyklersk når høyresiden klaget at en hvit karakter spilles av en svart skuespiller. Så egentlig er poenget at de er like ille som venstresiden på viktigheten av etnisitet og roller? Bare at venstresiden bryr seg om representasjon av minoriteter mens høyresiden bryr seg om representasjon av hvite. Endret 28. desember 2022 av PgUp 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 PgUp skrev (5 minutter siden): Interessant nok viser memet at venstresiden er hyklersk når høyresiden klaget at en hvit karakter spilles av en svart skuespiller. Så egentlig er poenget at de er like ille som venstresiden på viktigheten av etnisitet og roller? Bare at venstresiden bryr seg om representasjon av minoriteter mens høyresiden bryr seg om representasjon av hvite. Jeg vil nok ikke dele de som mener det ene eller det andre verken i høyreside/venstreside politisk når det kommer til akkurat dette. Hadde det handlet om å betale skatt så ja da kan man bruke høyre- eller venstresiden. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 Mr.Duklain skrev (1 minutt siden): Jeg vil nok ikke dele de som mener det ene eller det andre verken i høyreside/venstreside politisk når det kommer til akkurat dette. Hadde det handlet om å betale skatt så ja da kan man bruke høyre- eller venstresiden. Så hva er det? Woke og anti woke? 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 PgUp skrev (5 minutter siden): Så hva er det? Woke og anti woke? Er nok en bedre fordeling ja, men med flytende og skiftende overganger. Er nok ingen som er 100% "woke" eller 100% "anti-woke". Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Mr.Duklain skrev (2 minutter siden): Er nok en bedre fordeling ja, men med flytende og skiftende overganger. Er nok ingen som er 100% "woke" eller 100% "anti-woke". Så anti-woke irriterer seg over at fiksjonelle hvite karakterer spilles av svarte, mens woke irriterer seg over at fiksjonelle svarte karakterer spilles av hvite, forstår jeg det rett? Endret 28. desember 2022 av PgUp 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. desember 2022 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) PgUp skrev (1 time siden): Så anti-woke irriterer seg over at fiksjonelle hvite karakterer spilles av svarte, mens woke irriterer seg over at fiksjonelle svarte karakterer spilles av hvite, forstår jeg det rett? Ja, og det finnes de som synes at alt skal være autentisk, og at en historisk karakter skal være spilt av samme etnisitet som personen er basert på, andre synes det er mangfoldig og flott at Henry VIII blir spilt av en svart mann. Problematikken er ikke helt svart/hvitt (no pun itended) Endret 28. desember 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Mr.Duklain skrev (6 timer siden): Ja, og det finnes de som synes at alt skal være autentisk, og at en historisk karakter skal være spilt av samme etnisitet som personen er basert på, andre synes det er mangfoldig og flott at Henry VIII blir spilt av en svart mann. Problematikken er ikke helt svart/hvitt (no pun itended) Synes det gir mening at en historisk karakter spilles av noen som ligner, men det kommer helt an på hvor historisk korrekt filmen prøver å være. Film er jo kunst og til syvende og sist er det skaperne som må kunne gjøre sine valg tenker jeg. Det er bortkastet å bry seg så veldig. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 On 12/28/2022 at 6:01 AM, knutinh said: Hvis jeg velger å flette håret mitt så er det drepende irrelevant om en hvit Amerikansk politimann er rasist. Jeg kjenner ham ikke, og står ikke til ansvar for hans handlinger bare fordi vi deler hudfarge. Det eneste relevante spørsmålet er om det er noen grunn til at _jeg_ ikke kan flette håret. Svaret på det er nei. Som er det samme svaret man bør komme til hvis en mørk Norsk jente har lyst til å gå i bunad. Jo mer du infantiliserer mørke mennesker, jo flere av dem vil føle seg som offer og jo større kile vil bli drevet inn mellom mørk og lys. Til vi har brennende biler i gatene. Du har vel gjort det ganske tydelig at du ikke er interessert i å diskutere dette noe ytterligere all den tiden du har ignorert mine forsøk på å nyansere din fremstilling av Ida Emilie Eseme Jensen slik at hun etterlyser forbud, der jeg påstår hun etterlyser kunnskap. Likevel kan jeg ikke dy meg, når du bruker noens utsagn om systemisk rasisme i USA, for deretter å overføre det til Norge. Vi sliter heldigvis ikke med identiske problemer i dette landet, som kan tenkes at er grunnen til at Ida Eseme oppfordrer til å tenke seg om der Andrews stiller med mer bastante krav i sine meninger. Å infantilisere andre mennesker er selvsagt feil, å annerkjenne utfordringer ulike grupper kan stå ovenfor er helt avgjørende for å oppnå eller være i nærheten av et egalitært samfunn. Jeg beklager hvis det virker som jeg har en personlig vendetta mot deg, jeg synes bare det er så frustrerende når du tilsynelatende insisterer på slike forenklinger mot bedre viten. 5 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Ida Jensen skrev et tøvete innlegg blottet for all logikk som strengt tatt var rasistisk. Vi kan snu rasene: "Svarte bør ikke gå med bunad, bunad er en ting forbeholdt hvite" "Svarte bør ikke feire jul, å feire jul er en ting forbeholdt hvite" Selvsagt er slike typer utsagn rasistiske. Jeg håper at ingen tar slike rasistiske, irrasjonelle kronikker seriøst, like lite som jeg håper folk tar vigrids ytringer seriøst. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 PgUp skrev (8 timer siden): Synes det gir mening at en historisk karakter spilles av noen som ligner, men det kommer helt an på hvor historisk korrekt filmen prøver å være. Film er jo kunst og til syvende og sist er det skaperne som må kunne gjøre sine valg tenker jeg. Det er bortkastet å bry seg så veldig. Jeg er enig at man ikke skal bry seg så veldig, men definisjonen av kunst er jo at man skaper noe som vekker følelser, sinne, irritasjon og forakt er også følelser. Kunst kan godt kritiseres mener jeg, men ser heller ikke behovet for å gå av hengslene. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 debattklovn skrev (24 minutter siden): Ida Jensen skrev et tøvete innlegg blottet for all logikk som strengt tatt var rasistisk. Vi kan snu rasene: "Svarte bør ikke gå med bunad, bunad er en ting forbeholdt hvite" "Svarte bør ikke feire jul, å feire jul er en ting forbeholdt hvite" Selvsagt er slike typer utsagn rasistiske. Jeg håper at ingen tar slike rasistiske, irrasjonelle kronikker seriøst, like lite som jeg håper folk tar vigrids ytringer seriøst. ...? Her er innlegget til Jensen: https://p3.no/meninger/mening/36f4032d-5f26-4a8b-9996-235debd3e20e Ingenting av det du beskriver det som her gir noe mening. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 PgUp skrev (15 timer siden): Så anti-woke irriterer seg over at fiksjonelle hvite karakterer spilles av svarte, mens woke irriterer seg over at fiksjonelle svarte karakterer spilles av hvite, forstår jeg det rett? Kort fortalt: Minoriteter underrepresenteres generelt i medier, både i forhold til folketall, og erstatning i roller der hvor personen skulle vært av en annen etnisitet enn hvit. Både historisk og i senere tid. Den såkalte Woke-siden ønsker å nærme seg en balanse -- hvor det å nærme seg balanse og 'mer rettferdig' representasjon er målet, ikke å erstatte hvite roller med fargede. Frem til balansen er nådd så vil noen reagere på mangel på representasjon -- og da spesielt i tilfeller hvor representasjon var i kildematerialet, men ble forkastet til fordel for å styrke forskjellen. Representasjon er viktig -- rent psykologisk -- både for dem som mangler representasjon, OG for dem som skal tolerere dem som mangler representasjon, da det bidrar til å minske fordommer. https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychology-the-people/202112/why-representation-matters-and-why-it-s-still-not-enough Merk at dette ikke bare gjelder 'rase', men også klasse og religion. Arbeiderklassen og fattige har opplevd en endring mot dårligere kår i vestlige land i det at de ikke lengre dekkes og beskyttes av journalisme og ikke representeres i media, med mindre det er komisk. https://www.media-diversity.org/as-the-media-has-a-reckoning-on-race-and-gender-its-time-to-also-talk-about-class/ Dette er også en pågående kamp i Woke-segmentet: Økt representasjon og fokus på livene til og historier fra arbeiderklasse og fattige. Mangel på 'rettferdig' representasjon i medier gjør at grupper mister sosial og politisk innflytelse og til og med sosial verdi i grupper de selv ikke tilhører --- Så. Det handler ikke først og fremst om at rollene blir endret til en annen etnisitet -- det er en grov overforenkling i et tema som er litt mer komplisert. Med jevnere representasjon, så ville ingen brydd seg nevneverdig om endring av karakterer sin etnisitet. --- Så har vi gruppe 3: Noen vil alltid reagere på at karakterer endres fordi de bryr seg om autensitet -- men det er en annen gruppe mennesker og en annen debatt på siden. Autensitet vs kreativ frihet er en helt annen debatt enn 'et ønske om rettferdig representasjon' vs anti-anti-rasisme. Jeg er litt i 'autensitet'-gruppen selv -- og ønsker å respektere forfatterene sine valg når de er uenige i valgene til dem som bruker kreativ frihet fra kildematerialet. Forfattere og skapere av karakterer generelt vil nok være mer positiv til endringer for å fremme representasjon med deres kreative arbeid enn befolkningen er villige til å akseptere endringer. 2 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Red Frostraven skrev (7 timer siden): Kort fortalt: Minoriteter underrepresenteres generelt i medier, både i forhold til folketall, og erstatning i roller der hvor personen skulle vært Dette mener jeg bare er tull. Se en amerikansk serie, og du vil oppdage at en serie som utspiller seg i New Mexico har en stor andel latino-amerikanere, en serie som utspiller seg i Baltimore har mange afro-amerikanere, og en serie som utspiller seg i Sør-Dakota har mange hvite i serien. Finnes det unntak? Selvfølgelig, Friends ble kritisert for å ha for få ikke-hvite i seriene, men noen år før hadde man Frech prince of Bel Air, stort sett svarte skuespillere. Serier har i mange år hatt en naturlig fordeling av etnisiteter etter hvor det har vært naturlig med dette, og at dette har passet historien som skal fortelles. Endret 29. desember 2022 av Mr.Duklain 3 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Selvfølgelig er det bare tull. Filmer og serier generelt har hatt bra mangfold siden 80-tallet. Problemet for woke-gjengen er at ikke ABSOLUTT ALLE har det, så da blir det ramaskrik så fort de ser en serie som Friends. 4 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Red Frostraven skrev (7 timer siden): Minoriteter underrepresenteres generelt i medier, både i forhold til folketall, og erstatning i roller der hvor personen skulle vært av en annen etnisitet enn hvit. Er de ikke overrepresentert i 2022? Hvertfall i norske medier. 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Atib Azzad skrev (På 29.12.2022 den 12.16): Du har vel gjort det ganske tydelig at du ikke er interessert i å diskutere dette noe ytterligere all den tiden du har ignorert mine forsøk på å nyansere din fremstilling av Ida Emilie Eseme Jensen slik at hun etterlyser forbud, der jeg påstår hun etterlyser kunnskap … jeg synes bare det er så frustrerende når dutilsynelatende insisterer på slike forenklinger mot bedre viten. Jeg velger å slå sammen responsen min med en post du hadde tidligere i måneden: https://www.diskusjon.no/topic/1876813-rasisme-i-norge/?do=findComment&comment=26544502 Sitat Er det et godt utgangspunkt for en redelig debatt å misrepresentere leserinlegg slik at de skal representere generelle regressive holdninger hos anti-rasister? Hvis jeg ikke deler på din tolkning så er jeg unyansert og gjør det mot bedre viten? Hvis man ikke hopper på «Atib-toget» så misrepresenterer man virkeligheten? Hva slags innstilling er det? Hva om jeg snur på flisa og sier at du juger om temaet for å fremme din agenda? Er det produktivt? Er det presist? -k Endret 30. desember 2022 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå