Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (24 minutter siden):

Jeg tror ikke svarte slaver med hvite slaveiere ville si at maktforhold har ingenting å si når det gjelder rasisme

 

Det får du nesten spørre de om. Poenget er at rasisme er ugreit uansett hvilken vei det går, og at man ikke bare kan forsvare enkelte tilfeller fordi andre har opplevd verre. Er det ikke det som kalles whataboutism?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (12 minutter siden):

Det får du nesten spørre de om. Poenget er at rasisme er ugreit uansett hvilken vei det går, og at man ikke bare kan forsvare enkelte tilfeller fordi andre har opplevd verre. Er det ikke det som kalles whataboutism?

Institusjonelle og systemisk rasisme skjer ikke i «enkelte tilfeller» og er umulig å utføre uten makt.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Institusjonelle og systemisk rasisme skjer ikke i «enkelte tilfeller» og er umulig å utføre uten makt.

 

Neivel. Jeg snakker om alle typer rasisme og de kan enhver person utføre, enten de har makt eller ikke, og det er aldri greit uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 minutt siden):

Neivel. Jeg snakker om alle typer rasisme og de kan enhver person utføre, enten de har makt eller ikke, og det er aldri greit uansett. 

Enhver person kan ikke utføre systemisk rasisme

En kan tenke og si rasistiske tanker og utsagn men effekten er null uten makten til å påvirke noen. Likevel så forsvarer ingen her inne jeg kjenner rasisme  uansett hudfarge 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (52 minutter siden):

Så hvis man hater en hel folkegruppe er det greit så lenge de har mer makt enn deg selv?

Man hater at en folkegruppe har mer makt, herr mentalgymnastikk. Hatet er mot selve den uforholdsmessige makten, ikke folkegruppa.

Og utsagnet som diskuteres her, handler om at "vår stab er med på å opprettholde denne uforholdsmessige makten".

Burde han ha sagt det på en mindre "gi høyrevridde kulturkrigere en millimeter"-måte? Absolutt! Jeg som tidligere var litt bitt av hvit skjørhets-basillen selv fra mine dager da jeg var noe mer høyrelent, kan si meg enig i det. Men nå trenger jeg ikke akkurat å overanstrenge min evne til godvilje til å forstå at det overhodet ikke dreier seg om "hat mot hvite".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Man hater at en folkegruppe har mer makt, herr mentalgymnastikk. Hatet er mot selve den uforholdsmessige makten, ikke folkegruppa.

Fra SNL:
"Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion."

Det ser ut som mentalgymnastikken ligger mer hos de som sier det har med makt å gjøre.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...