Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En veldig god og lærerik artikkel med historisk utgangspunkt om mye av det som i dag avfeies som "woke", og som tidligere har blitt avfeid under mange andre navn.

War on wokeness: the year the right rallied around a made-up menace
https://www.theguardian.com/us-news/2022/dec/20/anti-woke-race-america-history

Sitat

In 2021, the right became increasingly irate at what it described as “wokeness” but which tended to mean any attempt to engage in civil rights or social justice. In 2022, anti-woke became an ideology in itself, an attempt for the right to rebrand bigotry as a resistance movement.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Sentrale røtter er Frankfurterskolens «kritiske teori», samt senere «kritiske teorier» (postkoloniale studier, queerteori, kritisk raseteori o.l.) som har mutert fra postmodernismen. Premisset er at samfunnsinstitusjonene er gjennomsyret av undertrykkelse av gruppe x... Robin DiAngelo og teoretikerne innen kritisk raseteori jobber ut fra at «rasisme alltid finner sted, og vår jobb er å studere situasjoner for å finne bevisene». Jakten manifesterer seg i absurditeter som at selv matematikkfaget anklages for rasisme («Whiteness»)... Likevel kaster norske politikere seg på woke-kjøret fra USA, og foreslår kursing av kommuneansatte i «strukturell rasisme»... Som åndelig leder av studentopprøret, og inspirasjonskilde for New Left, hevdet Marcuse at ytringsfrihet beskytter det undertrykkende systemet vi lever i, og at den politiske høyresiden ikke må tolereres. Det er vanskelig å overse spesielt de siste års intolerante strømninger blant studenter.

Og blir sannheten subjektiv, synker vår felles virkelighetsforståelse i kvikksand. Mister vi samtidig tro på at vi kan sympatisere med hverandre på tvers av identiteter, er fremtiden et stammesamfunn."

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/bnP0lA/nei-takk-til-woke-fremtid

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/11/2022 at 11:51 PM, jjkoggan said:

Spørsmålet dreier seg kanskje rundt innflytelse.  Hvis en annen etnisk gruppe har mer innflytelse på hvordan kulturelle symbolene brukes enn kulturen som eier symbolene så har symbolene blitt appropriert.  

Det er her du tar feil. Det er ikke mulig for en kultur å eie et symbol. Akkurat som at det ikke er mulig å eie hårstiler f.eks. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 timer siden):

Det er her du tar feil. Det er ikke mulig for en kultur å eie et symbol. Akkurat som at det ikke er mulig å eie hårstiler f.eks. 
 

Juridisk sett har du rett,  moralsk sett tar du feil.  Jeg kan ta dine symbolene og misbruke, misrepresenterer dem så mye jeg vil uten å bryte lover.  Det gjør det ikke rett, moralsk sett, særlig hvis du tar noe fra meg som du kritiserte eller angrep meg for men det er noe fantastisk når du bruker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (55 minutter siden):

Juridisk sett har du rett,  moralsk sett tar du feil.  Jeg kan ta dine symbolene og misbruke, misrepresenterer dem så mye jeg vil uten å bryte lover.  Det gjør det ikke rett, moralsk sett, særlig hvis du tar noe fra meg som du kritiserte eller angrep meg for men det er noe fantastisk når du bruker det.

Det sentrale her er vel hvorvidt det skal være et «moralsk totalforbud» f.eks. mot at lyse mennesker fletter håret på måter som har vært forbundet med mørke mennesker. Altså ikke å drive gjøn, men ærlige lån av kultur-uttrykk som har eksistert til alle tider.

Tilhengerne av kultur-segregering blir gjerne i harnisk når de etno-nasjonalistiske blant oss foreslår et tilsvarende «moralsk forbud» mot mørke damer i hardanger-bunad.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 minutter siden):

Det sentrale her er vel hvorvidt det skal være et «moralsk totalforbud» f.eks. mot at lyse mennesker fletter håret på måter som har vært forbundet med mørke mennesker. Altså ikke å drive gjøn, men ærlige lån av kultur-uttrykk som har eksistert til alle tider.

Tilhengerne av kultur-segregering blir gjerne i harnisk når de etno-nasjonalistiske blant oss foreslår et tilsvarende «moralsk forbud» mot mørke damer i hardanger-bunad.

-k

Jeg har aldri hørt om et totaltforbud, bare at du respekterer og ber kulturen du låner der fra hvordan  det kan gjøres med respekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (På 21.12.2022 den 14.13):

blir sannheten subjektiv, synker vår felles virkelighetsforståelse i kvikksand. Mister vi samtidig tro på at vi kan sympatisere med hverandre på tvers av identiteter, er fremtiden et stammesamfunn.

Akkurat dette er den røde tråden i hele debatten.

Hvordan komme frem til en objektiv sannhet, når følelsen av rasisme i mange tilfeller er subjektiv?

Min subjektive mening er;

Hvem faen bryr seg om en hvit jente med blåe øyne har rasta og smiker seg med brunkrem?

Hvem faen bryr seg om en Mørk jente med mørke øyner flater ut håret og bleker håret?

Hvem faen bryr seg om en hvit gutt med blåe øyne kler seg seg som rastafari og digger Bob Marley?

Hvem faen bryr seg om en mørk gutt med mørke øyner kler seg som Trønder og digger DDE?

Hvem faen er problemet? Jo, de som faktisk bryr seg om slikt.

Det går begge veier uavhengig av hudfarge.

Jeg har vært vitne til flere ganger at min søster (som er adoptert) har fått slengbemerkninger fordi hun bruker Norsk bunad på Norges/hennes nasjonaldag.

Likevel klandrer hun ikke sine egne (Nordmenn), men uvitenhet; Jeg som lys med blåe øyne ville fått samme slengbemerkning om jeg gjorde det samme i Afrika.

Derfor tenker jeg at vi som diskuterer dette temaet, skal være ytterst forsiktig med å hevde noe om noen, basert på hudfarge, fletter, ikke fletter, etc.

Vi er til syvende og sist mennesker, alle sammen.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hørt om et totaltforbud, bare at du respekterer og ber kulturen du låner der fra hvordan  det kan gjøres med respekt. 

«Andrews thinks similarly. Once racial equality is achieved, and Black people aren't targeted because of how they wear their hair, then maybe white people can wear cornrows. But just maybe»

https://www.mic.com/articles/150645/is-it-ever-ok-for-white-people-to-wear-cornrows
 

Så den mest liberale, progressive, empatiske, bevisste og kulturelt skolerte hvite personen kan ikke ha slike fletter. Fordi helt andre personer er rasister eller bare dårlige mennesker.

 

Hvilke krav kan man rimelig stille til kvinner som ser Indiske ut og som vil pynte seg med en Norsk bunad 17. mai? At de har satt seg inn i bunadens historie og sy-teknikker? At de spør husfliden om det er greit at de som har sjokoladebrun hud bruker bunad? At de ikke bruker solbriller eller joggesko eller tyggegummi? At de bruker etniske Norske, hvite syersker? At de avstår fra å oppdatere eller mikse forskjellige bunader?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

Jeg har aldri hørt om et totaltforbud, bare at du respekterer og ber kulturen du låner der fra hvordan  det kan gjøres med respekt. 

Vil eg ha rasta, bare gjør eg det, uansett om noen føler seg krenket og overkjørt. Vil eg ha en fjær eller noe på pynt, gjør eg også det. Sikkert en haug med ting eg bare gjør som krenker en eller annen vestlig idiot. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
itgrevelin skrev (7 minutter siden):

Vil eg ha rasta, bare gjør eg det, uansett om noen føler seg krenket og overkjørt. Vil eg ha en fjær eller noe på pynt, gjør eg også det. Sikkert en haug med ting eg bare gjør som krenker en eller annen vestlig idiot. 

Trenger ikke å være en vestlig idiot. Kan også være en fra østen som er idiot.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (38 minutter siden):

«Andrews thinks similarly. Once racial equality is achieved, and Black people aren't targeted because of how they wear their hair, then maybe white people can wear cornrows. But just maybe»

https://www.mic.com/articles/150645/is-it-ever-ok-for-white-people-to-wear-cornrows
 

Så den mest liberale, progressive, empatiske, bevisste og kulturelt skolerte hvite personen kan ikke ha slike fletter. Fordi helt andre personer er rasister eller bare dårlige mennesker.

 

Hvilke krav kan man rimelig stille til kvinner som ser Indiske ut og som vil pynte seg med en Norsk bunad 17. mai? At de har satt seg inn i bunadens historie og sy-teknikker? At de spør husfliden om det er greit at de som har sjokoladebrun hud bruker bunad? At de ikke bruker solbriller eller joggesko eller tyggegummi? At de bruker etniske Norske, hvite syersker? At de avstår fra å oppdatere eller mikse forskjellige bunader?

-k

Du finner alltid folk med rare meninger

Bunad sammenlignelse bommer litt med mindre det finnes historiske undertrykkelse av nordmenn med bunader fra indere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Juridisk sett har du rett,  moralsk sett tar du feil.  Jeg kan ta dine symbolene og misbruke, misrepresenterer dem så mye jeg vil uten å bryte lover.  Det gjør det ikke rett, moralsk sett, særlig hvis du tar noe fra meg som du kritiserte eller angrep meg for men det er noe fantastisk når du bruker det.

Kultur er lånbar og overførbar. Jeg er dobbeltmoralsk hvis jeg kritiserer deg for noe som liksom er bra når jeg gjør det. 
Det er ikke noe galt med å bruke andres kultur på den måten man ønsker. 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, knutinh said:

Hvilke krav kan man rimelig stille til kvinner som ser Indiske ut og som vil pynte seg med en Norsk bunad 17. mai? At de har satt seg inn i bunadens historie og sy-teknikker? At de spør husfliden om det er greit at de som har sjokoladebrun hud bruker bunad? At de ikke bruker solbriller eller joggesko eller tyggegummi? At de bruker etniske Norske, hvite syersker? At de avstår fra å oppdatere eller mikse forskjellige bunader?

-k

Det blir litt for dumt rett og slett. Når vi blir kjent med ny kultur adopterer vi det vi liker inn i vår egen kultur og slik har "forbedringsprosessen" vært siden tidenes morgen. Det er slik det må være. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (49 minutter siden):

«Andrews thinks similarly. Once racial equality is achieved, and Black people aren't targeted because of how they wear their hair, then maybe white people can wear cornrows. But just maybe»

Denne greia med å skrive "Black" med stor forbokstav og "white" med liten er... interessant. Vet ikke helt hva det er de prøver å oppnå med dette.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Kultur er lånbar og overførbar. Jeg er dobbeltmoralsk hvis jeg kritiserer deg for noe som liksom er bra når jeg gjør det. 
Det er ikke noe galt med å bruke andres kultur på den måten man ønsker. 

Var det ikke galt av nazistene å bruke det jødiske symbolet som sitt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Du finner alltid folk med rare meninger

Side du «aldri hadde hørt» denne meningen så var det fint å kunne lære deg noe nytt da. Kan det være andre sider ved denne debatten du er uvitende om?

Sitat

Bunad sammenlignelse bommer litt med mindre det finnes historiske undertrykkelse av nordmenn med bunader fra indere

Du konstruerer opp et korthus basert på et menneskesyn jeg ikke kan akseptere.

Hvis jeg velger å flette håret mitt så er det drepende irrelevant om en hvit Amerikansk politimann er rasist. Jeg kjenner ham ikke, og står ikke til ansvar for hans handlinger bare fordi vi deler hudfarge. Det eneste relevante spørsmålet er om det er noen grunn til at _jeg_ ikke kan flette håret. Svaret på det er nei. Som er det samme svaret man bør komme til hvis en mørk Norsk jente har lyst til å gå i bunad.

Jo mer du infantiliserer mørke mennesker, jo flere av dem vil føle seg som offer og jo større kile vil bli drevet inn mellom mørk og lys. Til vi har brennende biler i gatene. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...