Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, jjkoggan said:

At det er 100 ganger  så mange i dag enn tidligere vet du ikke.  Slik er det med det som er tabu eller ulovlig.  

Noe som folk ønsker å gjøre fordi det er trendy og cool?

A new study from the Williams Institute at UCLA School of Law finds that 81% of transgender adults in the U.S. have thought about suicide, 42% of transgender adults have attempted it, and 56% have engaged in non-suicidal self-injury over their lifetimes.

Ja, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord korrelerer med transing. Men det er stor sannsynlighet at denne samvariasjonen stammer fra en tredjevariabel, nemlig mental sykdom/psykisk lidelse. Kanskje er det bedre å adressere denne psykiske lidelsen i stedet for hormoner og skalpell.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke det er noe rart å reagere på at noen har gått inn for å ødelegge Tolkien-universet når både bøkene og filmene var blant favorittene i oppveksten.

De som skriver rings of power får jo siste sesong av Game of Thrones til å se ut som et mesterverk.

Ingen har «gått inn for å ødelegge Tolkien-universet».

Og hadde de det, ja da hadde de gjort en særdeles dårlig jobb.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ingen har «gått inn for å ødelegge Tolkien-universet».

Og hadde de det, ja da hadde de gjort en særdeles dårlig jobb.

Hadde de laget noe eget og ikke presentert det som Tolkien så hadde jeg ikke trengt å bry meg. Når de bruker en merkevare jeg bryr meg om så har jeg rett til å være kritisk og kalle en spade for en spade. Dette er woke-søppel, forferdelig dårlig skuespill, elendig dialog, karakterer man ikke bryr seg om, historie som ikke henger sammen, manglende  grunnleggende forståelse av Tolkien etc etc. Men først og fremst en lidelse å komme seg igjennom 45 minutter. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hadde de laget noe eget og ikke presentert det som Tolkien så hadde jeg ikke trengt å bry meg. Når de bruker en merkevare jeg bryr meg om så har jeg rett til å være kritisk og kalle en spade for en spade. Dette er woke-søppel, forferdelig dårlig skuespill, elendig dialog, karakterer man ikke bryr seg om, historie som ikke henger sammen, manglende  grunnleggende forståelse av Tolkien etc etc. Men først og fremst en lidelse å komme seg igjennom 45 minutter. 

Det er din mening. Om du lar være å se serien trenger du faktisk ikke forholde deg til den… 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Hadde de laget noe eget og ikke presentert det som Tolkien så hadde jeg ikke trengt å bry meg. Når de bruker en merkevare jeg bryr meg om så har jeg rett til å være kritisk og kalle en spade for en spade. Dette er woke-søppel, forferdelig dårlig skuespill, elendig dialog, karakterer man ikke bryr seg om, historie som ikke henger sammen, manglende  grunnleggende forståelse av Tolkien etc etc. Men først og fremst en lidelse å komme seg igjennom 45 minutter. 

Du har all rett til å være kritisk og mene hva du vil, ingen har sagt noe annet, men å hevde at skaperne har «gått inn for å ødelegge Tolkien-universet» er selvfølgelig bare tull.

Jeg likte ikke serien selv, det er ikke noe for meg, men den er unektelig en ganske stor suksess og har fått jevnt gode anmeldelser. Spesielt den første sesongen. 

Igjen koker det ned til smak, behag og egne meninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

 

Igjen koker det ned til smak, behag og egne meninger.

Jeg er enig i det, men det å lage film, TV og serie er også et fag. Man har noen objektive kriterier man kan vurdere utifra. Jeg kan ikke se at serien scorer godt faglig sett på noen parameter bortsett fra fin CGI til tider.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er noe rart å reagere på at noen har gått inn for å ødelegge Tolkien-universet når både bøkene og filmene var blant favorittene i oppveksten.

De som skriver rings of power får jo siste sesong av Game of Thrones til å se ut som et mesterverk.

Nei. Bare. Nei.

...

Og hva skjedde med Tolkien sine ønsker om at ikke verdenen hans skulle oppleves som en allegori, for spesifikke konflikter eller for eksempel middelalderens Europa, som nylig ble sitert..?

Hovedproblemet med Rings of Power er at det er satt til Tolkiens univers, uten noen konkret historie å basere seg på.

Som er eksakt hva som gikk galt med siste sesong av Game of Thrones;

Mangel på velskrevet kildemateriale.

I begge tilfeller er ledelsen ansvarlig for fadesen, ikke de som fikk betalt for å arbeide med materialet -- eller mangel på sådan -- og forutsetningene ledelsen ga dem å arbeide under.

 

Gargantua skrev (1 time siden):

Ja, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord korrelerer med transing. Men det er stor sannsynlighet at denne samvariasjonen stammer fra en tredjevariabel, nemlig mental sykdom/psykisk lidelse. Kanskje er det bedre å adressere denne psykiske lidelsen i stedet for hormoner og skalpell.

Der gjør ikke det.

Selvskading og kjønnsdysfori er ikke normalt hos biologiske menn med CAIS, som normalt identifisere som kvinner, med få kjente unntak.

CAIS demonstrerer også hvordan hormoner sent i svangerskapet/tidlig etter fødselen bidrar til å danne kjønnsidentitet, og testosteron sin rolle i å forme maskulin kjønnsidentitet, gjennom at immunitet fører til kvinnelig kjønnsidentitet på tross av mannlige indre kjønnsorganer og mannlige kjønnskromosomer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Complete_androgen_insensitivity_syndrome

Genetiske årsaker er stort sett bare en faktor i enkeltindivider eller tvillingsøsken, og ingen universale genetiske kandidater for arten vår er funnet å påvirke kjønnsidentitet eller legning, eller å være felles på kryss av familier med tilstandene homofili eller å være trans.

 

...

Videre, så vet vi i stor grad hvorfor folk er deprimerte.

Fordi det går an å spørre folk hvordan de føler seg, og årsaken til at de føler seg slik kan identifiseres i stor grad.

 

"The suicide attempt rate among transgender persons ranges from 32% to 50% across the countries. Gender-based victimization, discrimination, bullying, violence, being rejected by the family, friends, and community; harassment by intimate partner, family members, police and public; discrimination and ill treatment at health-care system are the major risk factors that influence the suicidal behavior among transgender persons"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5178031/

Mangel på forståelse, aksept, og sosialt press, mobbing og mangel på toleranse er ytre faktorer som leder til depresjon og lavt selvbilde hos hele LGBTQ.

Hos transpersoner er det skrudd opp til 11, samtidig som at de også går lavt selvbilde fordi de ser at man skiller seg ut fra idealene for sin kjønnsidentitet.

De har samme opplevelser som cispersoner med utseende som ikke er normalt for kjønnet.

Endret av Red Frostraven
Tastaturet på mobilen min er så hinsides dårlig at hele ord går tapt eller endret
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
59 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg synes ikke argumentet "du kan bare velge å ikke se serien" er bra nok når de velger å bruke en merkevare jeg elsket og dermed muligens forandre hva universet betyr for fremtidige generasjoner.

Jeg foreslår du konsentrerer deg litt mer om deg selv og litt mindre om imaginære fremtidige fans…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
rabler skrev (12 timer siden):

Så når Dragon Age blir en suksess kan vi legge denne tråden død?

Hvordan? Trenden sier noe annet, dette er kun et spill. Vi har det kommende Tales of the Shire [retcon] med mangfoldige Hobbiter å diskutere først 😛 

Siste Dragon Age har en 7/10 score på Steam, og 12M+ solgte eksemplarer. Dette er tallene det nye DA, bør nærme seg.

Hvis vi antar at DA er et ca200M $spill, så må spillet selge minst 3 millioner eksemplarer for å gå i null. En suksess er vel minst 6-8M den første måneden... ca. EN brak suksess er Wukong tall.

Som nevnt, så er DA et 18+ spill og seksualiteter er en del av settingen til spillet. Så det er en større aksept til "operasjons arr". Kritikken, er først og fremst at 'operasjons arr' er framhevet og ikke bare listet opp som en av mange valg. Og begrensningene på rompe og bryst. Hvorfor har ikke de laget et mer universalt og 'inkluderende' system hvor man kan putte arr hvor man enn vil og en slider som går lenger til 'høyre'. Og at rasen Qunari er designet mer tegneserie aktig en før.(Gjelder for øvrig design av alle skapningene, da DA alltid har vært hatt et svært dystert design). Kampsystemet er også stilt spørsmål med og at man ikke kan kontrollere companions.

DA er også et immersive RPG, og Singleplayer. Så hvis man ikke vil ha en queer historie så skal dette være mulig å unngå. Så spørsmålet er om woke elementer er pushet i hele historien, som man ser skjer i andre spill. Eller om det er et valg, som er hva dette spillet er kjent for.

Den første traileren for 3mnd siden ble ikke godt mottatt, men her peker, ting på at denne ikke representerte spillet godt. Da den fikk svært negativ kritikk på at det såg tegneserieaktig og for lysbetont. Tar vi den offisiele DA youtube kanalen, fikk denne 120k dislikes mot 87k likes. Det gikk verre på andre spillkanaler, og i alle kommentarfelt.

 

Så det jeg mener med at dette spillet er en god test, er at 'operasjons arr' er ikke en så stor endring, og hvis spillet ellers er bra. Så er spørsmålet hvor mye mer det er av disse "woke" elementene og om mer vil dukke opp. Og om dette vil påvirke salget, da endringene er gjort ensidig og ikke universalt. Og at fans allerede er tvilsom til om spillet har DA ånden.

Igjen, etter min mening så er det ganske åpent. Jeg tror det vil gå ganske greit, ingen ny salgsrekord eller i nærheten. Men ihvertfall gå i null.. Eller er gamere så lei av woke agenda, at de boikotter fordi det er atter en tittel hvor agendaen er overdrevet, selv om spillet er bra. Så blir interessant å se om en måneds tid. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Lush skrev (2 timer siden):

. EN brak suksess er Wukong tall.

Gi meg salg for vesten vs Kina.

Tidlige tall for Wukong var 66% salg i Kina.

Vestlige spill sliter med å selge 66% av spillene sine i Kina, selv om de legger seg flate for Kina dine sensurlover og sensurerer spillene sine for å slippe inn.

https://www.theguardian.com/news/2021/jul/15/china-video-game-censorship-tencent-netease-blizzard

Wukong er ferdig sensurert og sensitivitetslest for å tekkes kinesiske myndigheter og å respektere deres krav til respekt for det kinesiske diktaturet sine kulturelle sensitiviteter rett ut av boksen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 timer siden):

Jeg er enig i det, men det å lage film, TV og serie er også et fag. Man har noen objektive kriterier man kan vurdere utifra. Jeg kan ikke se at serien scorer godt faglig sett på noen parameter bortsett fra fin CGI til tider.

Min favoritt er hvordan de helt åpenbart har jobbet med enkeltscener, men har helt glemt å tenke på hvordan man kommer seg fra den ene scenen over til den andre, både i tid, sted og tone. Det hele fremstår som om det er noe som ikke var tenkt på før de redigerte opptakene sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En utvikler som lager spillet Windstorm - hvor man spiller en kurér i Mongolia - la ut et innlegg som forteller om spillet på X:

Blir deretter møtt av kommentarer om at spillet "sikkert kommer til å bli DEI/woke" og lignende.

Likte denne responsen fra utvikleren:

Trist at det har blitt sånn. Gamere har alltid tendert til å være en lettpåvirkelig og kult-aktig saueflokk, men skremmende mange har blitt radikalisert og hjernevasket verden over til å henge seg såpass opp i imaginære problemer at ryggmargsrefleksen er å spy ut sånt - hver gang - selv uten noen som helst grunn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Gi meg salg for vesten vs Kina.

Tidlige tall for Wukong var 66% salg i Kina.

Vestlige spill sliter med å selge 66% av spillene sine i Kina, selv om de legger seg flate for Kina dine sensurlover og sensurerer spillene sine for å slippe inn.

https://www.theguardian.com/news/2021/jul/15/china-video-game-censorship-tencent-netease-blizzard

Wukong er ferdig sensurert og sensitivitetslest for å tekkes kinesiske myndigheter og å respektere deres krav til respekt for det kinesiske diktaturet sine kulturelle sensitiviteter rett ut av boksen.

Hva er poenget ditt, det er bare et tall å kan sammenligne..

Nå vet jeg ikke hva kommunist styret har å sensurere når det gjelder Kinesisk mytologi. Men trodde du likte sensitivitetslesere som DEI byråer som SweetBabyInc, Black Girl Gamers har... 

 

Ihvertfall vi "anti-wokere" satte stor pris på et spill som bare ville underholde. Legg til russisk utviklende Warhammer40K Space Marines 2 og 😉 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lush skrev (35 minutter siden):

Hva er poenget ditt, det er bare et tall å kan sammenligne..

Kinesisk sensur vil hindre vestlige spill som Dragon Age i å lykkes å selge i kina, med mindre de tilpasser seg en hel rekke vilkårlige krav fra kinesiske myndigheter, som kan inkludere;

Ingenting som kan tolkes som kritikk av kommunisme eller Kina på noe tidspunkt i historien

Ingenting som kan tolkes som støtte til Taiwan eller Hong-Kong

Ingen blod 

Ingen zombier eller levende døde 

Ingen visning av skjeletter eller blottlagte bein

Ingen simulert sex

Ingen LGBT-forhold

...med mer.

Sitat

Nå vet jeg ikke hva kommunist styret har å sensurere når det gjelder Kinesisk mytologi. Men trodde du likte sensitivitetslesere som DEI byråer som SweetBabyInc, Black Girl Gamers har... 

Nei, det vet du ikke. Og gidder nok ikke å sette seg inn i det heller.

Derfor er vi her.

Det er enorm forskjell mellom sensitivitetslesere som gir tilbakemeldinger i bakgrunn av kunnskap om menneskene i historien, som gir tilbakemeldinger i hensikt om å gjøre historier rasjonelle og å ikke misrepresentere mennesker i stereotypier eller fremstille dem unaturlig -- som ikke krever endringer -- og statlige sensitivitetslesere som krever endringer på vegne av myndighetene for å ikke forby medier å selges, i en original versjon, og som stiller krav til produksjoner i landet, for å sensurere sex, nakenhet, LGBT-forhold, blod, skjeletter/bein og fremstillinger av døde...

...samt sensur av hva enn som er uheldig for kinesisk image of historie.

Som også er en vesentlig forskjell jeg ikke tror du forstår nok om til å virkelig sette pris på.

Kina og til dels Russland ER hva woke feilaktig anklages for å være i det mest ekstreme forestillingene om at woke sensurerer.

...

Sitat

Ihvertfall vi "anti-wokere" satte stor pris på et spill som bare ville underholde. Legg til russisk utviklende Warhammer40K Space Marines 2 og 😉 

...og boy. Imperiet er ren kritikk av kristen fascisme... Men her, hvis man ignorerer politikken som ligger bak, eller den går over hodet sitt, så er det ikke politisk...

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...