Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (10 timer siden):

Et vesentlig moment da spill for mange dreier seg om virkelighetsflukt, så det få dagsakutelle temaer inn i fantasiverdener (ofte inspirert av helt andre tider) blir dessverre ødeleggende for innlevelsen. Litt av poenget er jo at disse universene skal føles spennende anderledes enn vår virkelighet. Woke må gjerne utfolde seg fritt i særtitler som for eks Dustborn men at det skal trenge seg på over hele linja blir en generell nedgradering. Fans av woke vil jo si at underholdning er fritt frem for å spre sine ønskede budskap, men om vi snur på det til konservativt tror jeg fort pipa får en annen låt. Mon tro om de hadde vært like begeistret for remakes ala en LOTR-film der Gandalf proklamerer 'make Middle-Earth great again' eller 'illegal orcs shall not pass'.

Lotr bøkene i sin tid var skrevet med høyst dagsaktuelle kritikk av samfunnet, visste du ikke det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Nei, det er en bok del av Duke Nukem canon. Men du bryr deg ikke så mye om tilleggsmateriale og lore for fans, og det er greit.

Det var som en lore expansion, bare at det var en bok.

Det stod mye i instruksjonsbøker og i tillegg før.

 

Historien bak Brood War stod i instruksjonsboken.

Det er riktig, som kid brydde jeg meg ikke noe om sånt. Bare om selve spillet. Og det finnes ikke woke. 

Så får jeg gjenta spørsmålet mitt til din anklage om at "politiske budskap fløy over hodet mitt" da jeg var ungdom:

Fortell gjerne hva slags politiske budskap som gikk over hodet mitt i Starcraft Brood War.

Jeg spilte på et ganske høyt nivå, jeg kunne i min ungdom vinne mot folk som spilte på landslag og folk med kjente navn f.eks Day[9]/Artosis/Tasteless/Incontrol. Så det var interessant å høre at du kan mer enn meg om dette spillet og at dette spillet angivelig skal være "woke" og fult av politiske budskap... Fordi det var nytt for meg.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Det er riktig, som kid brydde jeg meg ikke noe om sånt. Bare om selve spillet. Og det finnes ikke woke. 

Så får jeg gjenta spørsmålet mitt til din anklage om at "politiske budskap fløy over hodet mitt" da jeg var ungdom:

Fortell gjerne hva slags politiske budskap som gikk over hodet mitt i Starcraft Brood War.

Jeg spilte på et ganske høyt nivå, jeg kunne i min ungdom vinne mot folk som spilte på landslag og folk med kjente navn f.eks Day[9]/Artosis/Tasteless/Incontrol. Så det var interessant å høre at du kan mer enn meg om dette spillet og at dette spillet angivelig skal være "woke" og fult av politiske budskap... Fordi det var nytt for meg.

Det het "politisk korrekthet" da. Så ble det SJW. Nå "Woke". 

Samme greiene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

 

Jeg spilte på et ganske høyt nivå, jeg kunne i min ungdom vinne mot folk som spilte på landslag og folk med kjente navn f.eks Day[9]/Artosis/Tasteless/Incontrol. Så det var interessant å høre at du kan mer enn meg om dette spillet og at dette spillet angivelig skal være "woke" og fult av politiske budskap... Fordi det var nytt for meg.

Hvor sa han det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Hvor sa han det?

Du er talsperson for din venn?

Han skrev at spillene og filmene jeg likte på 90-tallet hadde politiske budskap som "gikk over hodet mitt". Starcraft kom ut i 1998. Så da lurer jeg igjen på hvilke politiske budskap jeg angivelig har gått glipp av her.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Du er talsperson for din venn?

Han skrev at spillene og filmene jeg likte på 90-tallet hadde politiske budskap som "gikk over hodet mitt". Starcraft kom ut i 1998. Så da lurer jeg igjen på hvilke politiske budskap jeg angivelig har gått glipp av her.

Hvordan vet han hvilke spill du likte? Kjenner han alle spillene du spilte? Hvordan skulle han det? Hæ??

Jeg tolket det som ham snakket generelt, at spill folk likte på den tiden også hadde politiske budskap. Som f.eks fallout. Ikke at alle spill fra den tiden var woke?? Det var vel åpenbart at han ikke mente?

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Du er sykt frekk, mangler forståelse for viktige fakta, og kommer med idiotiske anklager du ikke evner å støtte opp under eller å begrunne, i det du siterer andre brukere sine ubegrunnede personangrep, og forsøpler forumet.

Du skal ha takk for at du eksemplifiserer de personangrepene jeg anklagde deg for, men kom gjerne med eksempler på de andre tingene også.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke feil om helsevesenet, du mangler bare på forståelseevne-delen igjen, og utviser igjen frekkhetens andre nådegave; projisering.

Som igjen er demonstrerbart.

Hva tok jeg feil om angående helsevesenet..?

Siden du spør - og jeg ikke er den drittsekken du har bestemt deg for at jeg er - så er den største feilen din om helsevesenet at du sammenlignet forskjellige land uten å engang forstå det selv, og fra det gå løs på meg for at jeg ikke kan noe om helsevesenet.

Du har i tillegg sagt imot meg om ting som har skjedd meg og min datter i helsevesenet, helt uten å vise et hint av interesse for hvorfor jeg sier det er anderledes enn dine påstander.

Og slik gikk jo dagene da, med meg som hadde opplevd det og du som hadde lest det, og jeg var den som tok feil. Forstå det den som kan.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Sitat -- eller aksepter at du sliter med å huske og forstå hva andre brukere skriver, slik du sliter med å forstå hvor ekstremt feil du og Gargantua har om inkludering av proteser i Minecraft og muligheten til å ha arr i Veilguard, versus hvor trivielt det faktisk er i virkeligheten når man ikke er lurt til å tro himmelen faller av høyrepopulistisk misinformasjon som dere begge har for vane å spre, og tråden er bokstqvelkg talt er fundert på.

Se de første par sidene.

Siden det er jeg som husker feil om hva folk skriver; Kan du minne meg på hva jeg skrev om proteser i Minecraft i denne tråden? Ingenting, var det ikke? Det er rart med det.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

UED-seiersvideoen;

Ingen politikk der nei.

Veldig morsom "starship troopers" aktig video som jeg hadde glemt. Jeg ventet på "Do you want to know more?".

Var det noe som skulle være woke her? Jeg ser folk som har det gøy med materialet sitt, ikke noe politisk budskap som blir presset på meg som spiller.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Var det noe som skulle være woke her? Jeg ser folk som har det gøy med materialet sitt, ikke noe politisk budskap som blir presset på meg som spiller.

Du ser ikke det anti-autoritære anti-propaganda-budskapet som også definerte Starship Troopers?

Nå var det eneste Blizzard gjorde på den tiden å blåkopiere og stjele andre selskaper sine ideer, så det er gjerne ikke det beste eksempelet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Du ser ikke det anti-autoritære anti-propaganda-budskapet som også definerte Starship Troopers?

Nå var det eneste Blizzard gjorde på den tiden å blåkopiere og stjele andre selskaper sine ideer, så det er gjerne ikke det beste eksempelet.

Haha, jeg nevnte jo likheten til Starship Troopers. Hvilket wokebudskap er det du innbiller deg at blir presset på oss her?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

Nei, det er en bok del av Duke Nukem canon. Men du bryr deg ikke så mye om tilleggsmateriale og lore for fans, og det er greit.

Det var som en lore expansion, bare at det var en bok.

Det stod mye i instruksjonsbøker og i tillegg før.

 

Historien bak Brood War stod i instruksjonsboken.

 

Når du først er inne på persondiskusjon, så er det en fordel å faktisk ha rett om påstandene sine om at noen ikke forstår noe.

Husker du da jeg måtte forklare deg hva 'kjønn tildelt ved fødselen' betyr og hvordan det er et medisinsk uttrykk..? Og hvordan du brukte mange poster på å begynne å forstå, og sannsynligvis aldri evnet å forstå eller selv sette deg inn i hva uttrykket betyr..?

Det er å ikke forstå. 

Så. Vi kan konkludere med at du ikke forstår hva det å forstå betyr også, med mindre du forstår at du tar feil. Igjen. Og kommer med falske anklager, igjen.

Som er regelrett urovekkende, og smålig.

Selvsagt forstår jeg hva dere innbiller dere. Det går jo frem av innleggene deres, og i motsetning til dere så forstår jeg norske ord og definisjoner.

Jeg forstår dog også at dere er latterlig kraftig disponert til å tro at det minste tegn på inkludering av transpersoner i offentligheten gjør froskene homofile, barna trans og at himmelen faller.

Du er sykt frekk, mangler forståelse for viktige fakta, og kommer med idiotiske anklager du ikke evner å støtte opp under eller å begrunne, i det du siterer andre brukere sine ubegrunnede personangrep, og forsøpler forumet.

Jeg har ikke feil om helsevesenet, du mangler bare på forståelseevne-delen igjen, og utviser igjen frekkhetens andre nådegave; projisering.

Som igjen er demonstrerbart.

Hva tok jeg feil om angående helsevesenet..?

Sitat -- eller aksepter at du sliter med å huske og forstå hva andre brukere skriver, slik du sliter med å forstå hvor ekstremt feil du og Gargantua har om inkludering av proteser i Minecraft og muligheten til å ha arr i Veilguard, versus hvor trivielt det faktisk er i virkeligheten når man ikke er lurt til å tro himmelen faller av høyrepopulistisk misinformasjon som dere begge har for vane å spre, og tråden er bokstqvelkg talt er fundert på.

Se de første par sidene.

Forøvrig, den postlinken du satt der sendte meg til toppen av en side, og den grafen figurerer ikke på den siden så jeg vet ikke hva du ville jeg skulle lese.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Lotr bøkene i sin tid var skrevet med høyst dagsaktuelle kritikk av samfunnet, visste du ikke det?

J.R.R. Tolkien har selv uttalt at han ikke ønsket at "Ringenes Herre" skulle tolkes som en allegori for samfunnskritikk eller spesifikke historiske hendelser. Dette er tydeligst uttrykt i forordet til den andre utgaven av "Ringenes Herre" (1966), hvor han skriver:

"I cordially dislike allegory in all its manifestations, and always have done so since I grew old and wary enough to detect its presence. I much prefer history — true or feigned — with its varied applicability to the thought and experience of readers. I think that many confuse ‘applicability’ with ‘allegory’; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author."

På norsk kan dette oversettes til:

«Jeg misliker allegori i alle dens former, og har alltid gjort det siden jeg ble gammel og klok nok til å oppdage den. Jeg foretrekker historie – sann eller oppdiktet – med dens varierte anvendelighet til tankene og erfaringene til leserne. Jeg tror at mange forveksler ‘anvendelighet’ med ‘allegori’; men den ene ligger i leserens frihet, mens den andre i forfatterens hensikt om dominans.»

Med dette gjør Tolkien det helt klart at han ikke skrev "Ringenes Herre" som en allegori for samtidige hendelser eller samfunnsforhold, men heller som en historie som kan tolkes og anvendes på ulike måter av leserne.

Endret av Gargantua
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 timer siden):


Masectomy er en del av arr og tatoveringer-delen av karakter.

Video av karakterbyggingsprosessen, satt til delen hvor man velger tatoveringer og arr.
Kjønnskarakteristikker velger man først i en egen skjerm på starten.

Merk at dette er en video som ikke fremmer noen agenda, ikke fremmer noen påstander, men er kjernen av hva som diskuteres -- et direkte videobevis for hvordan denne kontroversielle innstillingen foregår og fungerer.
Den fjerner ikke automatisk brystene -- du kan ha arr og bryster.

Top surgery er en egen kategori, og det ser ikke ut som om den er bundet til noe kjønn, så det ser ut som om du kan ha arret uansett kjønn.
Som betyr at det også dekker brystkreft.
 

 

...den politiske agendaen "å få lov til å spille en karakter du selv ønsker og/eller som ligner deg selv"...
 

Okay.
Jeg begynner faktisk å forstå hvor du kommer fra, all den tid det er ekstremt sjeldent at hvite heterofile menn opplever representasjon i spill.

Det må være fælt at alle andre får være seg selv, mens du ikke kan være en hvit heterofil mann i noe spill, utenom i Super Mario Bros... og et par spill til...

...og Mario-universet hadde en transperson i 2004!

 

Igjen, hvorfor må dette inn i en etablert spillserie. Er da bare å lage en egen spillverden for de som vil ha dette og la den etablerte fortsette.

Nå er spillstudioene fri til å gjøre som de vil, men fans av det som var før er og fri til å kritisere det som lages. Da de er kunden, eller kanskje ikke kunden lenger da selskapet vil nå/skape det moderne publikum..

 

Nå er ikke Dragon Age stor på flerspiller, det er først og fremst et SP RPG med 18+ merking. Så ved siden av at arr merker er diskuterbart, om hva det har å gjøre i spill. Samt mangfoldet av kjønns titler. Så er det bare en valgmulighet, som ikke direkte påvirker en annens spill opplevelse, etter de første 10min. Som gjør dette eksempelet mer 'greit' i mine øyne, selv om jeg kan forstå fans som kan få opplevelsen sin degradert da de må ta stilling til moderne agenda i spillet sitt. Vi såg hvordan dette ble forstyrrende i Starfield.

Nå gjenstår det å få vite, om denne agendaen også har påvirket historien i spillet. Om de plutselig skal kjempe mot et menneskelignende spidertrans skapning med arr hvor det før var bryst. For da blir det ikke lenger bare en valgmulighet men trøkt i trynet.

Men vi ser allerede at DEI tankegangen har begrenset spillets "frihet" til å lage karakteren sin, når den er svært begrenset på rompe og bryst størrelse. Sammenlignet med tidligere utgivelser i serien, som er gjort pga woke. Nå kan dette rettes opp, med en patch day one eller senere. Nå nå som fans reagerer, vi får se.

Og så får vi se hvor bra salget går, og om det blir noen hit. Jeg tror det vil gå ganske fint, men en braksuksess vil overraske meg. Spillet ser bra ut, det som er kommet fram av gameplay og historie ser solid ut, gjenstår bare å vite hvordan dette føles. Spillserien har allerede godt representert andre seksualiteter, men arr er et solid steg videre..

Så derfor jeg tror dette spillet er en god lakmus test, på om woke har et marked. Eller om fans holder seg til de gamle spillene, fordi det nye er blitt for woke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...