Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, fokkeslasken said:

Jeg kan være enig så lenge de ikke bygger på Tolkiens egne skriverier, slik RoP tross alt skal gjøre. Altså være del av de originale fortellingene.

Det kalles kunstnerisk frihet og er helt greit for meg,

6 minutes ago, fokkeslasken said:

Amazon har et konsept for bokforfattere hvor en forfatter kan åpne for at andre forfattere gir ut egne bøker basért på et univers originalforfatteren har skapt. Kall det gjerne fanfiction satt i et juridisk system, om du vil. Forskjellen er at de historiene blir ikke del av den originale tidsrekka. "Lore", om du vil.

Dette synes jeg er problematisk. Det er et forsøk på å lage IP av idéer som ikke er sunt.

8 minutes ago, fokkeslasken said:

Hadde Tolkien åpnet for noe slikt kunne alle som vil gi ut hva de ville innen hans eget univers - helaftens spillefilmer om de ville - uten at det engang trengte vedrøre eller engang hinte til Tolkiens egne skriverier, og det hadde heller ikke blitt regnet som en del av historien for verdenen. Men slik er det vel ikke, og folk irriterer seg fordi man tuller med historikken/lore. At dette skal være vanskelig å forstå virker pussig. Man må jo begynne å tro at det går på viljen.

Tolkien er død. Alle kan faktisk gi ut hva de vil satt i Middle Earth. Heldigvis.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Det kalles kunstnerisk frihet og er helt greit for meg,

Ok.

rabler skrev (1 minutt siden):

Dette synes jeg er problematisk. Det er et forsøk på å lage IP av idéer som ikke er sunt.

Hmm... Så du syntes det er problematisk når forfatteren av et univer/verden gir tillatelse til folk å skrive hva de vil innen den verdenen de har skapt?

Men det Disney Star Wars og RoP gjør er greit?

Den må du nesten forklare grunnlaget for, for nå virker det som du bare krangler for å krangle.

rabler skrev (1 minutt siden):

Tolkien er død. Alle kan faktisk gi ut hva de vil satt i Middle Earth. Heldigvis.

Så vidt jeg vet har Amazon endel juridiske sperrer for hva de kan ta med, så dette tror jeg rett og slett ikke er sant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (49 minutter siden):

Jeg har sagt at jeg ikke ser problemet med en historie i Middle Earth som er sentrert rundt en homofil kjærlighetshistorie. Jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å forstå. En av de aller beste episodene i The Last of Us var jo akkurat en slik historie.

Hva syntes egentlig denne fiktive nerdegjengen om det for The Last of Us? Du vet, de som har sett alle filmene som serien er basért på, filmer som jeg går ut ifra omhandlet noe annet. Og hva syntes forfatterene om at noen andre skriver en slik historieserie i deres verden? Eller ... var det kanskje forfatterene selv som skrev den episoden?

Jeg lurer seriøst på om du gjør aktivt forsøk på å ikke forstå hva som menes.

EDIT: Får jeg legge til at den gjengse meningen er jo ikke at det ikke skal være med slike ting (slik det virker som du hinter til uansett hvor mye folk forteller deg at det ikke er tilfellet), men det skal passe inn i den eksisterende historien og verdenen.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (6 timer siden):

Alle kan faktisk gi ut hva de vil satt i Middle Earth. Heldigvis.

Dette er helt feil. Tolkien Estate(familien) har disse rettighetene. Samt Saul Zaents Company som har rettigheter på Trilogien og Hobbiten for evig, noe Tolkien angret sterkt på.

WB har rettigheter på utgaven PJ laget, samt LOTR og Hobbiten så lenge det ikke går mer en 10år, mellom produksjoner. Som er grunnen til at den kommende anime LOTR War of the Rohirrim er i produksjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (3 timer siden):

Dette er helt feil. Tolkien Estate(familien) har disse rettighetene. Samt Saul Zaents Company som har rettigheter på Trilogien og Hobbiten for evig, noe Tolkien angret sterkt på.

WB har rettigheter på utgaven PJ laget, samt LOTR og Hobbiten så lenge det ikke går mer en 10år, mellom produksjoner. Som er grunnen til at den kommende anime LOTR War of the Rohirrim er i produksjon.

Om ikke annet ser vi at de som er forkjempere for å endre disse historiene ikke har filla snøring på hva en fan i nerdeklasse er for noe (selv ikke-nerde-fans visste dette om rettighetene), og øyensynlig ikke kan fatte at noen kan ha en tettere binding til en fiktiv verden enn de selv har. Så hvis ingen har en tettere binding, og en selv syntes forandringer er greit, da  all motstand være begrunnet i noe annet enn at historiene er forandret. Hva med hat? Samma det bare det er irrasjonelt, så la oss gå for den. Tross alt, det kan jo ikke være at de er enda mer investert enn de selv.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Om ikke annet ser vi at de som er forkjempere for å endre disse historiene ikke har filla snøring på hva en fan i nerdeklasse er for noe (selv ikke-nerde-fans visste dette om rettighetene), og øyensynlig ikke kan fatte at noen kan ha en tettere binding til en fiktiv verden enn de selv har. Så hvis ingen har en tettere binding, og en selv syntes forandringer er greit, da  all motstand være begrunnet i noe annet enn at historiene er forandret. Hva med hat? Samma det bare det er irrasjonelt, så la oss gå for den. Tross alt, det kan jo ikke være at de er enda mer investert enn de selv.

Er det bare estetikk da?  Ingenting å gjøre med politikk?  Finnes det en korrelasjon mellom motstand til DEI og motstand til filmendringer?   
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...