Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (10 minutter siden):

"Det utgjør ingen forskjell" er et interessant argument som jeg har hørt veldig mange ganger. Ikke bare når det gjelder "woke", men alt mulig annet også, som f.eks. fyllkessammenslåingen, logobytter og lignende. Hvis det ikke utgjør noen forskjell, hvorfor var det så viktig å bruke massevis av tid og ressurser på å endre det da?

Absurd å sammenligne fylkessammenslåing med logobytter. Du forstår ikke at det er enorm forskjell på de to tingene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Ikke du heller, men er vi ikke alle pyser og snøflak da, fordi vi ser et problem med håpløst utdaterte karikaturer av samer,en minoritet i Norge som senest på 70 tallet ble utsatt for hodeskalle måling ?

Jeg kan ikke si at jeg assosierte joikaboller med noe negativt noen gang, eller at jeg så ned på samer pga den logoen der. Klarer heller ikke se at den er sammenlignbar med åpenbare antisemittiske tegninger og propaganda. Om den må byttes ut så ja vel, men synes du ikke at du overreagerer et lite hakk her?

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke si at jeg assosierte joikaboller med noe negativt noen gang, eller at jeg så ned på samer pga den logoen der. Klarer heller ikke se at den er sammenlignbar med åpenbare antisemittiske tegninger og propaganda. Om den må byttes ut så ja vel, men synes du ikke at du overreagerer et lite hakk her?

Nei, men endel samer gjorde det. Så er det så dumt å endre på den da? Hvilken skade tar du av endringen?

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (28 minutter siden):

Du kan ikke appropriere din egen kultur .  Du kan ikke stjele noe du eier 

Og her trodde jeg at problemet var den faktiske stereotypiske karrikaturtegningen av en samegutt. Ikke det simple faktum at Knut Yran ikke hadde samme rasetilhørighet som figuren han tegnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke si at jeg assosierte joikaboller med noe negativt noen gang, eller at jeg så ned på samer pga den logoen der. Klarer heller ikke se at den er sammenlignbar med åpenbare antisemittiske tegninger og propaganda. Om den må byttes ut så ja vel, men synes du ikke at du overreagerer et lite hakk her?

De er begge karikerte stereotyper, er du ikke enig i det ? Men det ene bildet er greit ? Hvorfor er det det, fordi du alene ikke assosierte det bildet med noe negativt, ? Jeg har ikke noe problem med jøder på tross av disse bilden, betyr det at ingen andre har det heller ? Eller det mulig at dette bildet over de mange årene har skapt et bilde av samer som et eller annet negativt ? Kan det muligens ha skjedd tror du ? Det har jo skjedd før, det er en grunn til at sånn propaganda brukes igjen og igjen. Jeg ser det  ikke som "woke" at produsenten har valgt en logoendring og et navnebytte, bare en naturlig progresjon.

At sametinget stemte over dette som Snikpellik nevnte er vel grunn nok til og tolke det som at det  er en del av den samiske minoriteten som synes det er helt greit at det ble en endring, og har det egentlig påvirket deg på noe slags negativt vis ? Det samme skvipet fins i butikkhyllene, boksene er fremdeles lettgjenkjennelige, har muligens prisen godt opp på grunn av denne endringen ?   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem med jøder på tross av disse bilden, betyr det at ingen andre har det heller ? Eller det mulig at dette bildet over de mange årene har skapt et bilde av samer som et eller annet negativt?

Si hva du vil om samegutten, men mener du virkelig at tegningen av samegutten er sammenlignbart med dette?:

1722038737_jde.png.3e8f8898ceb82972428d5c0a85d646c5.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (25 minutter siden):

Si hva du vil om samegutten, men mener du virkelig at tegningen av samegutten er sammenlignbart med dette?:

Bildene kan sammenlignes ja, de er begge karikerte stereotyper, er du ikke enig i at de begge er karikerte stereotyper ? Så hva er forskjellen ? Konsekvensene av dem ? Så lenge det ikke er noen for oss merkbare konsekvenser så går det greit ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (14 minutter siden):

Som da inkluderer samiske medlemmer av reindriftsnæringen, for Vilti inneholder jo tross alt reinsdyrkjøtt.

Så skal vi tro din egen logikk så var samer også med på «utnytte» karikaturen av samegutten i sin tid.

De fleste av de 18.000 bøndene er samiske og derfor styrer samvirkelaget, eller har etniske nordmenn mer makt i selskapet?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Bildene kan sammenlignes ja, de er begge karikerte stereotyper, er du ikke enig i at de begge er karikerte stereotyper ? Så hva er forskjellen ? Konsekvensene av dem?

De kan sammenlignes, men det er en jævla dårlig sammenligning. Jøde-karikaturene som vi har vist til eksisterte utelukkende for å skape forakt for jøder. Tviler sterkt på at folka bak Joika eller Eskimonika hadde samme intensjon. Oppigjennom årene så er det noen design som har forsvunnet netopp fordi de var utdaterte, ufølsomme, eller uheldige om du vil. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i de valgene. Ja, jeg også er av den oppfatning av at noen fremstillinger er uheldige, og med rette kan fjernes. Men jeg er ikke imot karikerte stereotyper ene og alene fordi de er karikerte stereotyper. Under har du et eksempel på en tegning som jeg personlig ikke finner «problematisk», men som kanskje du gjør? Eller hva med den stereotypiske karikaturen av en viking jeg nevnte tidligere i tråden? Uansett så er jeg sikkert på at både du og jeg er enige om at dette er milevis unna jødekarikaturer.

hindu.thumb.jpg.e17e6cec5e64f8c73295623eb0d83d50.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (24 minutter siden):

De fleste av de 18.000 bøndene er samiske og derfor styrer samvirkelaget, eller har etniske nordmenn mer makt i selskapet?

Jeg vet ikke om jeg ville påstå at det er bøndene som har makt i selskapet, akkurat.

Er det slik å forstå at etnsiteten til de individe råvareprodusentene (eller samtlige ansatte egentlig?) i et næringsmiddelkonsern skulle være representativt for konsernet i seg selv? Og at dette også skulle tjene samtlige medlemmer av samme etnisitet som ikke selv en gang er ansatt i konsernet? Og hvordan påvirkes ulike etnisiteters tilstedeværelse innenfor konsernet? Hvor høy prosentandel av en etnisitet må være representert blandt de ansatte før hele etnisteten selv utenfor konsernet drar kollektivt nytte av det? Og hva med ansatte som ætter av ulike etnisiteter? Skal vi følge Nazi-Tyske raselover hvor du var som germansk å regnes om kun én av dine fire besteforeldre var jøde?

Dette «kulturell appropriasjon»-fenomenet fremstår mer og mer som uvitenskapelig tullball spør du meg. Men kanskje du kan forklare det litt bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De er begge karikerte stereotyper, er du ikke enig i det ? Men det ene bildet er greit ? Hvorfor er det det, fordi du alene ikke assosierte det bildet med noe negativt, ?

Du hadde abonnoment på Pondus sa du? Ser du ikke at han har karrikert f.eks stereotyper om kvinnegruppen Ottar ganske kraftig der? Så det trenger altså ikke være så negativt.

Kjenner meg ikke igjen i å assosiere noe negativt om samer eller eskimoer pga disse tingene, er kanskje derfor jeg ikke klarer å se ditt sterke synspunkt om dette heller. Gammel antijøde-propaganda som du viste til blir noe helt annet for meg og jeg tror på ingen måte at fabrikanten har ment noe sånt om samer noen gang.

Ser forøvrig ut til at Wolfgang Wee skal innom noen av trådens temaer idag:

 

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Uansett så er jeg sikkert på at både du og jeg er enige om at dette er milevis unna jødekarikaturer.

Jødekarikaturene var ikke problematiske de heller, de var helt aksepterte, men så skjedde det jo noe da som forandret på det, vi kan lære av historien, selv om det er ekstremt usannsynlig at, la oss si et nytt politisk parti plutselig skal lede oss til en krig mot alt som er samisk her til lands å utføre et aldri så lite folkemord, men det har skjedd før. Jeg ser fremdeles ikke et problem eller noe "woke" med at produsenten av det som var joikakaker valgte å bytte navn og logo.   

DukeNukem3d skrev (56 minutter siden):

Ser du ikke at han har karrikert f.eks stereotyper om kvinnegruppen Ottar ganske kraftig der? Så det trenger altså ikke være så negativt.

Men det er også veldig tydelig at det er humor, og kvinnegruppen ottar er ikke en religiøs eller etnisk minoritet, det er en politisk gruppe helt på ytterkanten å er derfor et lovlydig offer for velfortjent parodi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Jødekarikaturene var ikke problematiske de heller, de var helt aksepterte, men så skjedde det jo noe da som forandret på det, vi kan lære av historien, selv om det er ekstremt usannsynlig at, la oss si et nytt politisk parti plutselig skal lede oss til en krig mot alt som er samisk her til lands å utføre et aldri så lite folkemord, men det har skjedd før. Jeg ser fremdeles ikke et problem eller noe "woke" med at produsenten av det som var joikakaker valgte å bytte navn og logo.

Som jeg nevtne tidligere så var både Joikagutten så vel som Eskimonika allerede på vei til å fases ut. At samer fant karikaturen problematisk var tilsynelatende bare en tilfeldig beleilighet, og neppe en «woke» handling som sådan, selv om det kanskje fikk litt fart på sakene. Men jeg mener allikevel at de ikke kan sammenlignes med jødekarikaturene før og under annen verdenskrig, som gikk man av huse for å fremstille jøder som stygge, løgnerske, umoralske (gjerne seksuelt umoralske), grådige, fiendtlig innstilt mot nasjonale interesser, samt mye annet grums. Det samme kan ikke sies om hverken Joikagutten eller Eskimonika.

Til sammenligning kan jeg heller vise til en moderne karikatur av en jøde, for en leke som forestiller en baker som baker jødisk matzah-brød. Og jeg tror du klarer å se forskjellen mellom denne og de jødekarikaturene vi har diskutert tidligere:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...