Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Hva vil skje naturlig?  Hvis filmen reflekterte publikumet så ville 46% av skuespillerne ikke bli hvite.  Ville det gjøre filmen «overdrevet» og «tvunget»?  Hvordan vet man at noe er tvunget?

Så jeg må svare på din mening..okei.

Du snakket om at markeds krefter vil kreve endringer, for å appellere til et mer mangfoldig Amerika. Fordi du nevner at 56% av hvite amerikanere, går nedover.

Og så igjen, tvister du på mine ord. Som jeg sparker ballen tilbake til deg, til å begrunne/forklare.

Men vi har ihvertfall enighet om at 'markedskrefter' krever endringer, for å appellere til mangfoldet.

Der vi ser gang på gang, ikke har noe publikum(skriver det litt løst her for å se hva vinklingen din blir). Lager man noe for alle, så lager man det ikke noe for noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (15 timer siden):

Om vi ser på en del populære franchiser er det et signifikant kvalitetsdropp om en sammenligner før og etter woke.

Det er veldig subjektivt. Personlig mener jeg fremdeles the mandalorian er det beste som er lagd innenfor SW universet. 

 

Lush skrev (18 timer siden):

Men poenget, å tvinge det inn eller overdrive det i franchiser, har endt i fiaskoer. Som amazone rings of power, og disney star wars er beste eksempler på dette.

Men om det føles påtvunget, er ikke det heller et problem med kvalitet på produksjonen, hadde de f.eks hatt bedre manusforfattere så hadde det kanskje ikke føltes så påtvunget ? Det blir litt merkelig for meg å gi skylden for en dårlig produksjon på det kunstneriske uttrykket alene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (21 timer siden):

Og dette er altså kvaliteter som har falt pga woke ?

Det er jo det store spørsmålet. Og det er kanskje ikke så rart man lener i den retningen når de produktene som lider kvalitetsmessig relativt konsekvent har fått girlbosser, alle hvite menn er antagonister, alle typer samfunn har alltid alle etnisiteter selv der det går mot sin egen historie - for å nevne noe.

Da blir også veien kort til å mistenke at man har ansatt skribenter som er flinke til å fremme disse nymotens greiene, men kanskje ikke like flinke til verdensbygging, eller skrive slik at man kan flytte seg rundt i verdenen uten at det føles som man har Star Trek transportører med cut-scenes, eller besitter nevneverdig erfaring med fantasyelementer slik at magi eller annet fantasyelement blir så inkonsekvent at det bare blir en catch-all for å drive historien dit de vil.

I disse tilfellene vil klagen være at det har blitt dårlig på grunn av woke fordi woke-elementene finnes i bøtter og spann mens historie-elementene og filmatiseringen er merkbart redusert.

Så kan man jo spekulere videre i hvordan The Acolyte klarte å bruke 180 mill. dollar. Kanskje det var endel dyre konsulenter med for å polere sluttproduktet. Men det får da være så.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (21 timer siden):

Ingen har påstått den var "utklassende bra". Har du flere stråmenn?

Acolyte var en helt grei serie som brukte litt tid på å komme i gang, og som kunne blitt veldig bra.

Var den? Forklar gjerne hvordan. Og la oss ha det på det rene her at man snakker om dette var bra Star Wars eller ikke.

Hva annet enn lyssabler og munkekutter hadde de som i det hele tatt vagt kunne minne om Star Wars? De klarte ikke å være konsekvente med hvordan The Force fungerte engang. Kjernen i Star Wars er jo det gode mot det onde, og slik dette ble portrettert før det ble sluppet var at det skulle gi et innsyn fra en annen vinkel enn den gode siden. De klarte ikke det som var hovedpoenget med vinklingen engang.

Så for all del. Fortell gjerne hva som var bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Det er veldig subjektivt. Personlig mener jeg fremdeles the mandalorian er det beste som er lagd innenfor SW universet. 

 

Men om det føles påtvunget, er ikke det heller et problem med kvalitet på produksjonen, hadde de f.eks hatt bedre manusforfattere så hadde det kanskje ikke føltes så påtvunget ? Det blir litt merkelig for meg å gi skylden for en dårlig produksjon på det kunstneriske uttrykket alene. 

Vil heller si objektiv i det sitatet. Men okei din subjektive oppfatning :) Men ja, jeg ser på disney SW objektivt som dårlig.

Kan jo og legge til, at Andor gjorde mye bra, selv om det krasjer litt med filosofien til SW. Men fans ønsker mer av dette, men serien druknet i alt det andre negative med disney SW. Rogue one var veldig bra, tydelig DEI som disney ønsket, men historie skuespill fungerte veldig bra. Banebrytende, Oscar, nei, men var et godt innslag, i samsvar med lore og godt utført.

Mandalorian, begynte veldig sterkt, men her har populariteten dalt jevnt ut, med kritikk av lore, DEI, og casting, av ulike grunner, men fint at noen liker det :)

 

Nå begynner vi å enes her, ja når DEI/ESG blir påtvunget i hele produksjonen, så går det utover kvaliteten, det er mitt objektive synspunkt på underholdning i dag.

Her er det nyanser, og eksempler på det motsatte selvsagt. Men hvis vi tar for oss SW, LOTR så blir det veldig tydelig. For disney har hentet inn talent for bringe inn et tydelig budskap produksjonen. Vel da er jo manus forfattere, bundet til å levere dette. Om de er uenig så kan de jo minske dette, men når de er med på leken så blir det for mye. Samme med regissører, skuespillere, om alle skal stå for 'verdiene/budskapet' til disney, så blir jo de valgt ut fra dette premisset. Ikke på grunn av talent, eller nøytralitet til kildemateriallet. Og i posten jeg svarte Red med, så er det tydelig  at Presidenten for SW, ville ha talent som stod for det samme.

 

Nå vil jeg si manusforfattere skal behandle karakterer, ikke ta hensyn til fargen på karakteren. Men med franchiser/IP så må karakteren passe inn, i den verden, og lore. Mye man kan si om jobben til en manus forfatter. Her vil jeg nevne Quentin Taratino, som skrev manus og karakterene sine uten etnisitet/hudfarge i tankene. Og så hyret på bakgrunn av dette, men det sier seg jo litt selv at hvis man skal si "MF" som Samuel L.Jackson så er det kun en som kan gjøre dette :) men med Tarantino filmer, er er det ikke snakk om en etablert film franchise. Så han er fri, til å gjøre som han vil, og hvis andre skal lage en Pulp Fiction 2(krysse fingrene for at jeg ikke lever til å se dette) så er de bundet til dette. Men det utelukker ikke at andre kan la seg inspirerer, og gi det et helt annet navn, med kun Nordlendinger i rollene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Det var ikke bare p.g.a. mangfold, det var mer for å ikke gjøre dette produktet for likt tidligere SW-produkter. Feilen lå vel mer i at forfatteren ikke hadde nok erfaring på det generelle nivået, hvis jeg husker riktig. Ergo burde forfatteren bygge seg mer erfaring.

Helt klart. Og da samme regla gjentar seg fra serie til serie blir det ganske naturlig at folk stiller spørsmålet om hvorfor disse "grønne" forfatterene ansettes gang på gang, med det samme resultatet hver gang; Dårlig skrevet og pepret med woke-elementer.

Når disse tingene har sammenfalt endel ganger er det ikke rart i det hele tatt at man begynner å se på woke-elementene som noe negativt.

Det blir litt Pavlovs hund dette her, egentlig.

AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Nå synes jeg personlig at The Acolyte var midt på treet. Begynte potensielt, men tok for mange snarveier og man har sett "en skuespiller spille ulike versjoner" bedre enn dette, som f.eks Orphan Black. Men man kunne hatt en hvit dude spille tvillingene, og the Acolyte hadde vært like middelmådig.

Enig i det. Men som sagt over så følger The Acolyte trenden som akk så mange andre har gjort før dem, og Pavlov ringer bjellen sin og folk reagerer.

Og selv sliter jeg med å helt se hvorfor de ikke kan finne forfattere som klarer skrive bra og ha med de woke-elementene de vil ha der. Finnes ikke disse, eller er det sannhet i at kvaliteten må lide for woke-elementene?

AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Har vært mange broboss-karakterer og Marty Stu's gjennom underholdningshistorien. Ikke at jeg ikke koser meg med noen av de filmene sjøl.

Nå er ikke jeg noen stor filmbuff, men den eneste jeg kan komme på sånn i farten er James Bond.

AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Legger merke til at det er de samme franchisene som går igjen. Star Wars, Ringenes Herre, og andre fantasy-serier. Disse franchisene har utvilsomt blitt slagmarker for denne antiwoke kulturkrigen. Nå har SW-fandomen alltid vært en slagmark langt tilbake i tid, men disse er utvilsomt effektive rørledninger. Fant forøvrig ut at JRR Tolkien støttet Franco-regimet i sin tid, og hadde en merkelig fascinasjon av det gode gamle Anglosaxonske England. Jeg kan ikke la være å tenke på at det har en viss sammenlikning med nåtidens kulturkrig i den popkulturelle sfæren.

Det er fordi disse har en allerede etablert både fanbase og nerdebase. Tuller man med disse vil fans (og spesielt nerdene - de over normalen interesserte) ha ting å si om det, og det syntes jeg de er i sin fulle rett til å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lush skrev (2 timer siden):

Så jeg må svare på din mening..okei.

Du snakket om at markeds krefter vil kreve endringer, for å appellere til et mer mangfoldig Amerika. Fordi du nevner at 56% av hvite amerikanere, går nedover.

Og så igjen, tvister du på mine ord. Som jeg sparker ballen tilbake til deg, til å begrunne/forklare.

Men vi har ihvertfall enighet om at 'markedskrefter' krever endringer, for å appellere til mangfoldet.

Der vi ser gang på gang, ikke har noe publikum(skriver det litt løst her for å se hva vinklingen din blir). Lager man noe for alle, så lager man det ikke noe for noen.

Jeg så en film i går med bare hvite skuespillere,  det føltes unaturlig,overdreven og tvunget.

Hvordan vet jeg det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
rabler skrev (19 timer siden):

Det er jo totalt irrelevant. Det er heller ikke nerdekultur å ha raserianfall fordi det kommer et spill andre kanskje liker. 🙄

Selvfølgelig er det relevant. En Star Wars nerd er ikke fornøyd bare han kan spille Final Fantasy 7000. Det må være et Star Wars spill og det må følge Star Wars universet så tett som mulig, samt inneha endel basis kvaliteter. Er det ikke slik vil det bli klager. Da nytter det ikke si "spill noe annet". Et slikt forslag forteller bare at den som sier det ikke aner hva en nerd er i kontekst av disse tingene.

Hva blir det neste. Skal man fortelle en maler at han må begynne å fotografere fordi den akrylmalingen han pleide å bruke ikke produseres lengre, eller skal han få klage til produsenten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (6 minutter siden):

Var det Marvels ,Wakanda du såg..

 

Vel da vet du :)

Hvorfor skulle jeg mene Wakanda eller hva som helst film var overdreven og tvunget?  Hvis det har noe å gjøre med mangfold, så må det være mulig å lage en  hel hvit film som er overdreven og tvunget

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg mene Wakanda eller hva som helst film var overdreven og tvunget?  Hvis det har noe å gjøre med mangfold, så må det være mulig å lage en  hel hvit film som er overdreven og tvunget

You tell me, har ikke Marvel universet noe etablert lore historie bak Wakanda? Hvorfor vill det være feil å framstille disse som hvite? Hvorfor fikk Netflix dokumentaren kritikk av sin "dokumentar" om Kleopatra.. 

Spent nå :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Og det er kanskje ikke så rart man lener i den retningen når de produktene som lider kvalitetsmessig relativt konsekvent har fått girlbosser, alle hvite menn er antagonister, alle typer samfunn har alltid alle etnisiteter selv der det går mot sin egen historie - for å nevne noe.

Men så har det vært produkter med girlbosser, samfunn med alle typer etnisiteter, hvite antagonister og det har ikke vært et problem med kvaliteten, så da er det store spørsmålet er alt som ble lagd før woke kjempebra, det er absolutt ingenting som tyder på det. Og knallserier som Brisco County er tilsynelatende woke 20 år før woke egentlig ble en greie, det er klart det er alltids noen som klager på underholdningsindustrien fordi den ikke er ideologisk helt på linje med egen smak, men det er fremdeles et problem for dem som har et problem med det, men ikke for underholdningsindustrien de vil helst nå ut til så mange som mulig ikke bare religiøse som egentlig hadde foretrukket at alt som ble sendt på dumboksen handlet om mohammed, jesus, gud og gutta på søndagstur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Få vekk woke og tilbake til originale ideer for film/serie/w.e. 

"Critical Drinker" på youtube snakket nylig om at et stort filmstudio i USA aktivt har gått inn for å ikke ansette "activist-writers". Så jeg tror man begynner å innse noen ting.. sakte men sikkert.

"Activist producers" var det riktige.

 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

The case is pending an explanation as to why a film  is tvunget and-or overdreven due to something regarding diversity of the cast.  What those specific triggers are have not been explained.

Jaha, det står jo på deg om du vil forstå :D Men når svaret ditt er et alt er greit for deg. Når det er du som spør hvorfor og hvordan noe er påtvunge.

Når f.eks Presidenten for LucasFilm sin jobb for å fremme DEI/ESG i alle ledd av en produksjon, og velger ut regissører, produsenter, skuespillere som alle bringer dette og vil fremme dette i alt fra manus, casting, dialog, budskap.. med andre ord woke i underholdningsindustrien, som er tema i denne tråden.

Hva er det igjen å diskutere? Det er jo greit for deg, som er helt ok. Men ikke noe mer vi kan diskutere. Dette er vel det man kaller trolling :D 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (1 time siden):

Vil heller si objektiv i det sitatet. Men okei din subjektive oppfatning :) Men ja, jeg ser på disney SW objektivt som dårlig.

Og det samme kan en jo si om de 6 første filmene, det var objektivt sett dårlig skrevet, det er ikke bare subjektivt det er sant, men en personlig mening er gjerne til en viss grad subjektiv. De 6 første filmene hadde dialog som var på barnehagenivå, så hvordan kan dette være målestokken ? Satt opp mot The Mandalorian og Andor så når det virkelig ikke opp. Så mye var dårlig den gangen, og mye er dårlig nå, George Lucas hadde en åpenbar politisk idelogi bakt inn i produktet sitt, skal man liksom sitte der og heie på kommunistene, og det er greit, men like rettigheter for alle mennesker er ikke det ? Ingenting har egentlig forandret seg det produseres dårlige filmer og serier, og det produseres bra filmer og serier, er det noe man ikke liker, kanskje pga regissør eller manusforfatter sine kunstneriske visjon så er det bare å ikke se på det, det er fremdeles ikke et problem at enkeltpersoner ikke liker noe, fordi det er nesten alltid noen andre som gjør det, woke og anti-woke aktivister er for meg helt like, de vil bare kansellere alt de selv ikke liker.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lush skrev (36 minutter siden):

Jaha, det står jo på deg om du vil forstå :D Men når svaret ditt er et alt er greit for deg. Når det er du som spør hvorfor og hvordan noe er påtvunge.

Når f.eks Presidenten for LucasFilm sin jobb for å fremme DEI/ESG i alle ledd av en produksjon, og velger ut regissører, produsenter, skuespillere som alle bringer dette og vil fremme dette i alt fra manus, casting, dialog, budskap.. med andre ord woke i underholdningsindustrien, som er tema i denne tråden.

Hva er det igjen å diskutere? Det er jo greit for deg, som er helt ok. Men ikke noe mer vi kan diskutere. Dette er vel det man kaller trolling :D 

Så alle mangfoldige Lucas filmer er overdreven og tvunget fordi det er noe presidenten ønsker hvis jeg har forstått deg rett.   Jeg er sikkert det er alltid flere mål som presidenten ønsker for filmene de lager basert på hva de mener skal tjene mer penger.  En kan alltid si at alle filmene som rekker selskapets mål er tvunget, men hvis det er et egenskap du er glad i så tror jeg du ikke mener det er tvunget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Poppmunn said:

Wow, den tok seg kraftig opp på slutten! Gratulerer med det? Hvilket nivå tar det seg kraftig opp fra og hvor mange episoder må man se før det tar seg kraftig opp? Når en serie har åtte episoder vil jeg si at slutten kan defineres som de to siste episodene, så da må man altså kjede seg gjennom seks episoder før det kommer noe som kunne blitt skikkelig bra. Høres dette på noe som helst vis ut som noe det er verdt å bruke tid på? Ser forresten at episode 5 har soleklart høyest score på imdb, og at det bare går nedover igjen mot slutten, så hvem skal man stole på? 

Jeg kjedet meg ikke gjennom noen episoder. At serier (og bøker) bruker litt tid på å finne seg selv og komme ordentlig igang er ikke uvanlig, men jeg skjønner jo at det ikke går så lett med generasjon mobil og hvertfall ikke de lettkrenka anti-woke-fanatikerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...