Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (25 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, fans av Star Wars trenger ikke være politisk engasjerte for å se et mønster av ingredienser som trekker ned kvaliteten og ikke minst tar plass fra den opplevelsen de etterlengter.

Noen fans ser ting de ikke liker, andre igjen ser noe de liker, hadde produktet vært av god kvalitet i utgangspunktet så hadde jo ikke woke vært et problem, problemet til the acolyte er først og fremst at det er blitt et dårlig sluttprodukt, ikke at de hadde et budskap som enkelte ikke liker, det er deres problem ikke alle andre sitt, fans av OG SW er ikke sjefen over alle sjefer.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, fokkeslasken said:

Jeg venter spent på at de som klager på anti-woke en eller annen gang skal fortelle hvorfor disse tingene er av så høy kvalitet. Vi kan jo begynne med The Acolyte. Hva var egentlig kvalitetene i den serien som gjorde den så utklassende bra som Star Wars serie?

Ingen har påstått den var "utklassende bra". Har du flere stråmenn?

Acolyte var en helt grei serie som brukte litt tid på å komme i gang, og som kunne blitt veldig bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Antiwokerne jeg kjenner personlig mener hvit mannelig hetero identitet trues av det de mener er woke bevegelsen

 For eksempel -Affirmative action, toxic maskulinitet påstander kjempes imot av antiwokere

Okei, men da er du i ytterkanten, far right om det er slik man kan beskrive det. 

Det finnes og meninger om woke, som er i 'midten', og har en annen definisjon og mening av hva som gjør noe woke. Og hva vi vil tilbake til, da endringene for DEI/ESG i det etablerte er for mye nå. Må nevne at DEI/ESG påvirkning og varierer fra hva vi snakker om, men som jeg holder på å påpeke her. Så er det veldig framtredende og tydelig i amazone LOTR og disney star war, å si at det ikke er en agenda her er ganske utrolig når de sier det rett ut selv.

Og alt dette samlet, er hva jeg vil kalle 'woke'. Om jeg mener det er en aktiv/bevisst bevegelse, nei. Ubevisst, tja man kan beskrive det slik.

Men mengden, og hvor mange IPer det er tilstede i gjør at publikum blir mer og mer bevisst og avviser denne nye underholdningen. Fordi det går utover kvalitet, og å være trofast mot kilden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Gargantua said:

Sammenlign disse to scenene. Det er samme univers, samme IP. En uten wokeness, og en med wokeness. Begge er under 50 sekunder lange.

Det sier absolutt ingen ting. Jeg har sett hele serien og den tok seg kraftig opp mot slutten og endte som en ganske bra serie som kunne blitt skikkelig bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår at du bryr deg ikke hvilke gruppe favoriseres, du er imot det hele men folk flest kjenner at det er hvite hetero menn som påvirkes negativt størst av affirmative action.  Det gjør motstand til affirmative action en hvit identitet sak selv om disse folk mener det er prinsippet, de er imot, ikke hvilke raser det gjelder som er viktigst 

Ja jeg er imot det hele.

Det jeg derimot ikke er imot, er stillingsannonser som oppfordrer underrepresenterte grupper til å søke, for å få frem flere kvalifiserte deltakere i de gruppene 

Jeg kan også godta at en i visse tilfeller  bevisst ansetter noen med f eks mindre ansiennitet eller utdanning hvis en har et særskilt behov som skal dekkes

Da mener jeg f eks et sykehjem med flere arabiske beboere der de trenger spesifikt arabisk-språklige ansatte, eller, som diskutert i denne tråden, en Ikke-binær veileder/regissør/spillerutvikler hvis man har en rolle som spesifikt skal uttrykke visse gruppers karakter. 

Det er noe annet og innafor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Noen fans ser ting de ikke liker, andre igjen ser noe de liker, hadde produktet vært av god kvalitet i utgangspunktet så hadde jo ikke woke vært et problem, problemet til the acolyte er først og fremst at det er blitt et dårlig sluttprodukt, ikke at de hadde et budskap som enkelte ikke liker, det er deres problem ikke alle andre sitt, fans av OG SW er ikke sjefen over alle sjefer.  

Kjernen i kritikken er jo at kvalitet for ofte settes til side for nettopp woke, og da er det ikke rart at fans går lei. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 minutter siden):

Kjernen i kritikken er jo at kvalitet for ofte settes til side for nettopp woke

Men er det egentlig noe som helst som tyder på at kvaliteten på skrivingen hadde gått opp om det ikke var woke, hadde manusforfatter plutselig produsert magi ? Jeg har til dags dato ikke sett noe som helst sammenheng mellom kvalitet og woke eller ikke woke, problemet er kvaliteten i seg selv, ikke budskapet, om budskapet er selve grunne til at man mener det er dårlig så er det fremdeles et personlig problem.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (19 minutter siden):

Et ikke helt ubruikelig argument for The Acolyte hvor Headland spesifikt sa at hun ansatte en av forfatterene fordi vedkommende ikke hadde sett noe Star Wars i det hele tatt.

Det var ikke bare p.g.a. mangfold, det var mer for å ikke gjøre dette produktet for likt tidligere SW-produkter. Feilen lå vel mer i at forfatteren ikke hadde nok erfaring på det generelle nivået, hvis jeg husker riktig. Ergo burde forfatteren bygge seg mer erfaring. Nå synes jeg personlig at The Acolyte var midt på treet. Begynte potensielt, men tok for mange snarveier og man har sett "en skuespiller spille ulike versjoner" bedre enn dette, som f.eks Orphan Black. Men man kunne hatt en hvit dude spille tvillingene, og the Acolyte hadde vært like middelmådig.

fokkeslasken skrev (25 minutter siden):

en eller annen girlboss karakter

Har vært mange broboss-karakterer og Marty Stu's gjennom underholdningshistorien. Ikke at jeg ikke koser meg med noen av de filmene sjøl.

Ikke sett ROP, eller Wheel Of Time. Så kan ikke bekrefte eller avkrefte noe. Men argumentet om juridiske blokkader innad produksjonen i ROP er et interessant poeng, ja. Ikke første tilfellet i underholdningsbransjen.

Legger merke til at det er de samme franchisene som går igjen. Star Wars, Ringenes Herre, og andre fantasy-serier. Disse franchisene har utvilsomt blitt slagmarker for denne antiwoke kulturkrigen. Nå har SW-fandomen alltid vært en slagmark langt tilbake i tid, men disse er utvilsomt effektive rørledninger. Fant forøvrig ut at JRR Tolkien støttet Franco-regimet i sin tid, og hadde en merkelig fascinasjon av det gode gamle Anglosaxonske England. Jeg kan ikke la være å tenke på at det har en viss sammenlikning med nåtidens kulturkrig i den popkulturelle sfæren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lush skrev (1 time siden):

Okei, men da er du i ytterkanten, far right om det er slik man kan beskrive det. 

Det finnes og meninger om woke, som er i 'midten', og har en annen definisjon og mening av hva som gjør noe woke. Og hva vi vil tilbake til, da endringene for DEI/ESG i det etablerte er for mye nå. Må nevne at DEI/ESG påvirkning og varierer fra hva vi snakker om, men som jeg holder på å påpeke her. Så er det veldig framtredende og tydelig i amazone LOTR og disney star war, å si at det ikke er en agenda her er ganske utrolig når de sier det rett ut selv.

Og alt dette samlet, er hva jeg vil kalle 'woke'. Om jeg mener det er en aktiv/bevisst bevegelse, nei. Ubevisst, tja man kan beskrive det slik.

Men mengden, og hvor mange IPer det er tilstede i gjør at publikum blir mer og mer bevisst og avviser denne nye underholdningen. Fordi det går utover kvalitet, og å være trofast mot kilden.

 

Du må forberede deg for faktumet at markedskrefter skal kreve endringer i underholdningsindustrien fordi publikumet deres idag i USA består av bare 54% hvite folk som går ned hvert år.  Det betyr at underholdningsindustrien må finne en vei til å appelere til mer enn hvite folk, ellers taper de mange penger.   Det burde overrasker ingen at ikke alle i Hollywood har funnet på den beste måten å fornøye halvparten av publikumet i USA og bommer av og til.

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (55 minutter siden):

Du må forberede deg for faktumet at markedskrefter skal kreve endringer i underholdningsindustrien fordi publikumet deres idag i USA består av bare 54% hvite folk som går ned hvert år.  Det betyr at underholdningsindustrien må finne en vei til å appelere til mer enn hvite folk, ellers taper de mange penger.   Det burde overrasker ingen at ikke alle i Hollywood har funnet på den beste måten å fornøye halvparten av publikumet i USA og bommer av og til.

Prøver du å misforstå her nå 😛 ... Jeg er ikke intressert i hvite, bare hold deg tro til Lore hvis dette er enklere å forstå. Hva fargen/identitet er på folka bak settet, whatever kjør på. Nye originale serier, fantasy science fiction, kjør på. Om det har et publikum, så vil det tjene penger.

Men poenget, å tvinge det inn eller overdrive det i franchiser, har endt i fiaskoer. Som amazone rings of power, og disney star wars er beste eksempler på dette.

Det du beskriver vil skje naturlig, med ditt eksempel. :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn, kan begynne med Mark Hamill om hvordan hans tid under disney star war :D Mark Hamill -disney Star Wars siden du likte ironi og humor :D

Red Frostraven skrev (På 14.9.2024 den 8:32 PM):

...videoer uten kildehenvisninger er ekstremt dårlig som kilder.
Spesielt når det er politiske aktivister med en politisk agenda som legger ord i munnen på folk, uten kildehenvisninger, og som ikke viser hva vedkommende snakker om i videoen, men små snutter av klipp fra intervjuer.

Den første produsenten som nevnes i negativt ordelag i videoen er også medansvarlig for Andor, the Mandalorian og Ahsoka...
...men er først og fremst kjent for å ha produsert ET, Jurassic Park, Jurassic Park 2 og Rogue One før det igjen.
Kathleen Kennedy.

Er det dårlige serier og filmer..? Hvorfor nevne henne eksplisitt og fremstille det som om hun er ansvarlig?

Jeg tipper de fleste som klager på Kathleen Kennedy ikke engang vet rollen til en produsent, og ikke vet hva som skjer når en film eller serie har mangelfullt manus eller regissering.

Det som vies av intervju med Lesley Headland er en spøk, ikke eksempel på ideologi.
Like før Headland sa at det er kanonisk at R2D2 er lesbisk, ble det implisert at det var åpenbart at C3PO ikke er hetero -- som var nok en vits.
...

Headland var dog åpenbart ikke et rett valg til å skrive en serie i Star Wars, uten tidligere erfaring med fantasy overhode.
Men det har jo ingenting med ideologi å gjøre -- det er helt formell logikk.
Man ansetter ikke folk uten erfaring.
Men det blir jo ikke nevnt som element.

...

Og derfor ser jeg ikke videoer fra politiske aktivister. Jeg leser seriøse kilder og forsøker å lese om samme sak fra flere seriøse kilder.

Først litt fakta: Kathleen Kennedy - Wikipedia

Og så kontekst for videoen du ba om kilder: The women destroying Star Wars

Juni 2012 - Ble Co-Chair i LucasFilm

Oktober 2012 - Ble President i LucasFilm etter Disney sitt oppkjøp, fram til i dag.

 

George Lucas - Leonard Maltin interview  - 1995 For kontekst om hva SW er, og som blir gjentatt senere.

G.L and Kathleen Kennedy Talks Star Wars - 2012 K.K sier at det er viktig å ivareta G.L verden og karakterer, G.L forklarer hvordan han forankrer karakterene hos publikum

George Lucas conversation with Charlie Rose 2014 G.L tar opp Studio påvirkning, og krav, står i veien for historie fortelling.

G.L - Charlie Rose - Interview - 2015 Kritikk av behandlingen og framgangsmåten av disney mot SW. Profit over historie fortelling, studio påvirkning.

K.K - At the Most Powerful Women Summit - Fortune - 2015 Sier litt om jobben for å bringe kvinner fram i alle ledd av underholdnings industrien, interessant eksempel av en opplevelse hun hadde som var en åpenbaring for dette, ellers om DEI i Star Wars og planen for dette.

Rogue One Panel - 2016 K.K svarer direkte på spm om Diversity i SW

Variety - Star Wars Editor Marcia Lucas slams K.K and JJ Abrams - 2021 Hvordan K.K og J.J Abrams ikke forstår Star Wars

Cast of The Acolyte - 2023 Tja, en agenda da eller 

The Acolyte - Leslye Headland Star Wars Celebration 2023 Om hvordan K.K direkte støttet pitch om hennes planer med The Acolyte, og hvor viktig det er å bringe inn egne erfaringer.

K.K on the future of Star Wars - Star Wars Celebration - 2023 Om framtidige planer, og forklaringer, og at G.L var en regissør fra sin tid, men nå er nåtid.

George Lucas talks Star Wars Cannes 2024 G.L forklarer om Diversity i SW, studio uavhengighet, og om star wars disney.

The Acolyte Cast Interview - 2024 Hvordan politikk, agenda hos både skuespillere og regissør kommer fram i SW.

The Acolyte, cast interview - L.H & Amandla Stenberg - 2024 Mer om DEI i SW. Rett i at SW har tiltrukket seg folk på tvers av entisitet og kultur, men rart når showet hadde dette som fokus så .. vel det er historie.

Klippet om skeiveste SW, og r2d2, c3po - 2024 Vel her får folk bedømme selv, men viser og andre interessante synspunkt

Red Frostraven skrev (På 14.9.2024 den 10:36 PM):
Lush skrev (På 14.9.2024 den 10:18 PM):

Så er jo spørsmålet om hun selv har noe å gjøre med disse suksessene...

...jøss, ja, hva er rollen til en produsent..?

Hm, du glemte hva jeg skrev i neste setning... :)

Lush skrev (På 14.9.2024 den 10:18 PM):

Og svare er ja, til og med momenter og vinklinger i selve filmene. Om man ser behind the scenes osv. Ulikt produsent roller, som gjerne deles ut for liten eller stor involvering. Harvey Weinstein anyone... Men dette er fortid...

Mtp på hva du sa om klipp og lim, og legge ord i munnen på folk.. :)

Red Frostraven skrev (11 timer siden):
Lush skrev (På 14.9.2024 den 11:03 PM):

Jeg har ikke sagt hva jeg synes om dette. Du trakk det fram, jeg bare påpekte at du krever kilder og da synes jeg det er rart at du ikke gir dette selv.. så vi alle kan bedømme selv.

Du lenket til en video som brukte en videosnutt for å fremstille en spøk som en irrasjonell 'woke' uttalelse.

Fordi det er ute av kontekst og ikke vises til kilden, så tror seere at kvinnen som fremstilles sinnsyk er slik hun fremstilles, unyansert og uærlig. Og så hoppes det videre til noe annet, nettopp for at seerene ikke skal få tenke over hva de så. Ingen sjanse til å rasjonalisere og tenke over hva man så uten å stoppe videoen. Deretter sier videoverten hva hun mener, som sjeldent støttet av fakta fra hva hun viste.

Du lenket til propaganda produsert med hensikt om å manipulere mennesker sine tanker og følelser.

Vel, da har jeg gjort mitt som lovet, du har et par timer her. Enjoy :)

Endret av Lush
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke bare p.g.a. mangfold, det var mer for å ikke gjøre dette produktet for likt tidligere SW-produkter. Feilen lå vel mer i at forfatteren ikke hadde nok erfaring på det generelle nivået, hvis jeg husker riktig. Ergo burde forfatteren bygge seg mer erfaring. Nå synes jeg personlig at The Acolyte var midt på treet. Begynte potensielt, men tok for mange snarveier og man har sett "en skuespiller spille ulike versjoner" bedre enn dette, som f.eks Orphan Black. Men man kunne hatt en hvit dude spille tvillingene, og the Acolyte hadde vært like middelmådig.

Har vært mange broboss-karakterer og Marty Stu's gjennom underholdningshistorien. Ikke at jeg ikke koser meg med noen av de filmene sjøl.

Ikke sett ROP, eller Wheel Of Time. Så kan ikke bekrefte eller avkrefte noe. Men argumentet om juridiske blokkader innad produksjonen i ROP er et interessant poeng, ja. Ikke første tilfellet i underholdningsbransjen.

Legger merke til at det er de samme franchisene som går igjen. Star Wars, Ringenes Herre, og andre fantasy-serier. Disse franchisene har utvilsomt blitt slagmarker for denne antiwoke kulturkrigen. Nå har SW-fandomen alltid vært en slagmark langt tilbake i tid, men disse er utvilsomt effektive rørledninger. Fant forøvrig ut at JRR Tolkien støttet Franco-regimet i sin tid, og hadde en merkelig fascinasjon av det gode gamle Anglosaxonske England. Jeg kan ikke la være å tenke på at det har en viss sammenlikning med nåtidens kulturkrig i den popkulturelle sfæren.

Okei, så det ble gjort grep pga mangfold. Men ja enig, hvordan kan du forvente kvalitet når man ikke kjenner kildematerialet.

 

Yep, hva er dine eksempler? Er de uten DEI, eller sterke karakterer, gjerne noe blockbusters så vi alle kan relatere.  Jeg og Red liker kilder :) 

 

Kanskje disse franchisene, er blitt endret i det siste ... bare en tanke, du kan lese svaret mitt til Red over. 

 

Gjerne utbroder her om hvordan du kobler avdøde Tolkien mulige synspunkt, til dagens 'kulturkrig'?

Ja det er velkjent at Tolkien skapte LOTR, fordi han syntes det var leit at England/Storbritannia ikke hadde noe episke sagaer/myter som Vikinger, og Grekere. Så da ville han skape sitt eget, som ble LOTR. Og som bringer fram poenget på hvorfor DEI i måten Amazone har gjort, bommer så grovt i sin framstilling.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
rabler skrev (10 timer siden):

Det sier absolutt ingen ting. Jeg har sett hele serien og den tok seg kraftig opp mot slutten og endte som en ganske bra serie som kunne blitt skikkelig bra.

Wow, den tok seg kraftig opp på slutten! Gratulerer med det? Hvilket nivå tar det seg kraftig opp fra og hvor mange episoder må man se før det tar seg kraftig opp? Når en serie har åtte episoder vil jeg si at slutten kan defineres som de to siste episodene, så da må man altså kjede seg gjennom seks episoder før det kommer noe som kunne blitt skikkelig bra. Høres dette på noe som helst vis ut som noe det er verdt å bruke tid på? Ser forresten at episode 5 har soleklart høyest score på imdb, og at det bare går nedover igjen mot slutten, så hvem skal man stole på? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (5 timer siden):

Wow, den tok seg kraftig opp på slutten! Gratulerer med det? Hvilket nivå tar det seg kraftig opp fra og hvor mange episoder må man se før det tar seg kraftig opp? Når en serie har åtte episoder vil jeg si at slutten kan defineres som de to siste episodene, så da må man altså kjede seg gjennom seks episoder før det kommer noe som kunne blitt skikkelig bra. Høres dette på noe som helst vis ut som noe det er verdt å bruke tid på? Ser forresten at episode 5 har soleklart høyest score på imdb, og at det bare går nedover igjen mot slutten, så hvem skal man stole på? 

Er det ikke kanskje litt snålt å fyre seg opp kritisere noen bare for å like en tv-serie?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (7 timer siden):

Ser forresten at episode 5 har soleklart høyest score på imdb, og at det bare går nedover igjen mot slutten, så hvem skal man stole på? 

Normalt sett stoler man på folk med lignende erfaringer og smak seg selv, om man hører på profesjonelle anmeldere. Eller man kan høre på konsensus blant profesjonelle anmeldere.

På Metacritic er konsensus/gjennomsnitt bland anmelderne 6.7, eller terningkast 4.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Er det ikke kanskje litt snålt å fyre seg opp kritisere noen bare for å like en tv-serie?

Er det ikke kanskje litt snålt å påstå at noen fyrer seg opp bare fordi de våger å kritisere noe? Men ja, jeg "fyrer meg opp" litt når jeg hører folk forsvare serier med at de blir bra mot slutten, for hva hjelper egentlig det? Hvis du ikke klarer å fenge meg med serien din fra starten har du ikke laget en god serie. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Lush skrev (16 timer siden):

Prøver du å misforstå her nå 😛 ... Jeg er ikke intressert i hvite, bare hold deg tro til Lore hvis dette er enklere å forstå. Hva fargen/identitet er på folka bak settet, whatever kjør på. Nye originale serier, fantasy science fiction, kjør på. Om det har et publikum, så vil det tjene penger.

Men poenget, å tvinge det inn eller overdrive det i franchiser, har endt i fiaskoer. Som amazone rings of power, og disney star wars er beste eksempler på dette.

Det du beskriver vil skje naturlig, med ditt eksempel. :) 

Hva vil skje naturlig?  Hvis filmen reflekterte publikumet så ville 46% av skuespillerne ikke bli hvite.  Ville det gjøre filmen «overdrevet» og «tvunget»?  Hvordan vet man at noe er tvunget?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...