Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Jeg mener ikke det åpenbart, men det har dukket opp en del påstander om hva som gjør noe woke.

F.eks historie forfalskning, Brisco County er ikke akkurat spesielt opptatt av å få historie korrekt. Kvinner er langt tøffere enn det de visstnok skal være i virkeligheten, f.eks banker opp menn, dette er visstnok woke, som sagt dette er ikke mine meninger om hva woke er, jeg mener en familievennlig sci fi western må få lov til å være litt tullete. De svarte menneskene i serien blir behandlet som mennesker, det er ingen form for diskriminering, de er fullstendig likestilte med den hvite mann og de har til og med lederstillinger i samfunnet, dette er visstnok også noe som anses som woke.  

Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg tror også disse tingene som påstått gjør noe woke blir tatt litt ut av kontekst. Noe som virker til å bli enten oversett, misforstått eller regelrett aktivt ignorert av anti-anti-folka.

For eksempel der du nevner at svarte er likestilte med hvite i serien. Woke, javel, men der folk klager på det er når en svart blir for eksempel en vikinghøvding eller en kjent Egyptisk leder. Man sier jo ikke det fordi fargede ikke skal kunne ha en lederstilling. Det burde jo være åpenbart, men slik tolkes det alt for ofte og man ender ut i argumentum ad absurdum. Samme med Kleopatra hvor klagene på at hun ble farget i en dokumentar tolkes langt ut på viddene ved å si at slikt er fordi folk er rasister. Folk sier da at de gjorde Kleopatra farget grunnet woke. Da er det ikke fargen i seg selv de klager på, men at de bedriver historieforfalskning for å fremme et standpunkt og/eller en ideologi. En historieforfalskning de gjør ved hudfarge. Som sagt venter jeg spent på en spinoff av Wakanda med alle verdens folkeslag som innbyggere eller en svart Pol Pot. Men han er jo slem, så om noe gjør de han vel hvit.

Det er der jeg mener disse anti-anti-folka gjør seg selv en stor urett ved å ikke ta tak i de faktiske argumentene, men heller velger å bygge stråmenn for noe de egentlig er fullt klar over at motparten ikke mener. Men de sier det likevel.

Og slik går nå dagene, og produkter med hovedpoenger i virtue signalling tjener ikke penger. Det kan bare gå  lenge før økonomien deres setter stopp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan de mest populære filmene noensinne være skapt for hvite nerdete menn?

Ja, ikke sant? Det gir ikke mening å si slikt, så hvorfor det absolutt skal endres i det vide og det brede kan man jo lure på.

PgUp skrev (23 minutter siden):

Det gir ingen mening. Nerdete er per definisjon ikke mainstream. Og du får ikke noe mer mainstream enn Star wars og Indiana Jones.

Joda, men å si at det ikke er en nerdekultur rundt Star Wars er vel i overkant usant. Igjen, litt som å si at religioner kan ha kulter knyttet opp mot seg uten at religionen i seg selv er en kult.

PgUp skrev (23 minutter siden):

Disse hadde et enormt diversifisert publikum og budsjett. Det var så absolutt ikke skapt for hvite nerdete menn. Og jeg tviler ikke på at noen hadde funnet på å kalle prinsesse leia for Mary Sue og Lando for DEI om de kom ut i dag.

Det er jo en egen anti woke industri som har oppstått som hopper på alt populært.

Noen vil vel også si at det har oppstått en egen woke industri som hopper på alt populært også, selv det som ikke trenger det, bare for å få et større fotavtrykk i samfunnet enn hva faktisk andel ville vært.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Woke, javel, men der folk klager på det er når en svart blir for eksempel en vikinghøvding eller en kjent Egyptisk leder. Man sier jo ikke det fordi fargede ikke skal kunne ha en lederstilling. Det burde jo være åpenbart, men slik tolkes det alt for ofte og man ender ut i argumentum ad absurdum. Samme med Kleopatra hvor klagene på at hun ble farget i en dokumentar tolkes langt ut på viddene ved å si at slikt er fordi folk er rasister. Folk sier da at de gjorde Kleopatra farget grunnet woke.

Jeg vil vel heller påstå at de gjorde Kleopatra svart pga typisk amerikansk afrosentrisme, der er gjerne alle afrikanere svarte, afrikanske sivilisasjoner var supre, og alle mektige afrikanere fra historien blir fremstilt som bedre enn de var, europeere litt kjipere osv, du skjønner tegninga. 

 

fokkeslasken skrev (10 minutter siden):

For eksempel der du nevner at svarte er likestilte med hvite i serien. Woke, javel, men der folk klager på det er når en svart blir for eksempel en vikinghøvding eller en kjent Egyptisk leder.

Eller sheriff i en by ellers bebodde av blekansikter i det ville vesten. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (24 minutter siden):

Ja, ikke sant? Det gir ikke mening å si slikt, så hvorfor det absolutt skal endres i det vide og det brede kan man jo lure på.

Joda, men å si at det ikke er en nerdekultur rundt Star Wars er vel i overkant usant. Igjen, litt som å si at religioner kan ha kulter knyttet opp mot seg uten at religionen i seg selv er en kult.

Noen vil vel også si at det har oppstått en egen woke industri som hopper på alt populært også, selv det som ikke trenger det, bare for å få et større fotavtrykk i samfunnet enn hva faktisk andel ville vært.

At det oppstår en nerdekultur er en ting, poenget var jo at det ikke var skapt for hvite nerdete gutter. Som var påstanden her. 

Er mange kvinnelige og minoriteter som er Star wars nerder for å si det sånn. Veldig sært å knytte dette mot kjønn og hudfarge som gargantua gjorde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Hva har dette med noe som helst å gjøre? Jeg gir vel faen i "Dustborn"

Jeg synes det var komedie at du la ut en link som motsier din egen påstand, artikkelen skryter spesifikt av Danby Choi sin kritikk av woke. Kanskje du burde vurdere å lese det du legger ved som dokumentasjon før du legger det ved?  😂

Beklager at jeg innbilte meg at du hadde leseforståelse, og at jeg forventet at du forstår hva jeg sier.

Jeg sa ingenting om hvorvidt hans argumenter var overbevisende for folk som ikke har satt seg inn i fenomenet, jeg erklærte at jeg forstår hvordan vrangforestillingene har spredt seg, og viste etter det til konkrete eksempler i boken som anmelder tok opp fordi han har kunnskap om de enkelttemaene, i en post du ikke har svart på.

Se også hvordan @fokkeslasken har blitt narret til å tro misinformasjon om eget barn, for å se hvor farlig det er å tro på ting som overfladisk høres overbevisende ut fra høyrepopulister.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

"Antiwokeres narrativ om at den nedsatte kvaliteten på et produkt har en direkte sammenheng med inkludering av minoriteter og utsatte folkegrupper, burde bli behandlet som en legitim ide"

Som kan oversettes til "Når reaksjonære konstruerer et narrativ som har til hensikt å sverte og agitere sinne mot minoriteter og utsatte folkegrupper, burde dette narrativet respekteres, bli behandles som et seriøs konsept som har noe av verdi å tilføye samtalen".

Som igjen kan oversettes til "Jeg forlanger at dere hjelper meg å mainstreame reaksjonære ideologier og fascistisk tankegods"

Kommer ikke til å skje fra meg. Og jeg kommer ikke til å fore trollet noe mer enn dette.

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

"Antiwokeres narrativ om at den nedsatte kvaliteten på et produkt har en direkte sammenheng med inkludering av minoriteter og utsatte folkegrupper, burde bli behandlet som en legitim ide"

Som kan oversettes til "Når reaksjonære konstruerer et narrativ som har til hensikt å sverte og agitere sinne mot minoriteter og utsatte folkegrupper, burde dette narrativet respekteres, bli behandles som et seriøs konsept som har noe av verdi å tilføye samtalen".

Som igjen kan oversettes til "Jeg forlanger at dere hjelper meg å mainstreame reaksjonære ideologier og fascistisk tankegods"

Kommer ikke til å skje fra meg. Og jeg kommer ikke til å fore trollet noe mer enn dette.

 

Bare av ren nysgjerrighet, hva var dette et svar på?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Se også hvordan @fokkeslasken har blitt narret til å tro misinformasjon om eget barn, for å se hvor farlig det er å tro på ting som overfladisk høres overbevisende ut fra høyrepopulister.

Jeg har skjønt at jeg traff en nerve hos deg, for du bringer dette opp konsekvent uansett hva temaet er.

Men la meg da informere deg om at min datter, født datter som sa hun var gutt for endel år siden, har nå helt uten at det har vært et tema hjemme begynt å bruke trange topper og kjoler og miniskjørt om været tillater det. Det er ingenting i verden jeg er mer glad for enn at hun aldri begynte på testosteron (som var hennes øverste ønske i lang tid) for det var helt åpenbart feil for henne.

Når jeg ser hvordan hun har utviklet seg bare hun fikk tid så klinger dette du skriver om meg om hvor feil jeg tok om min datter heller tomt. Men for all del - fortell deg selv hva du vil for å få sove om natten. Jeg har fått fred om dette, for min datter fikk ikke sitt liv ødelagt av velmenende forståsegpåere som deg.

Og nå, tilbake til tema :)

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Develop at Ubisoft!

At Ubisoft, we want to build the most creative, diverse and inclusive teams, and that's exactly what Develop at Ubisoft is all about: empowering and supporting under-represented genders.

Woke eksisterer ikke. Woke er bare en konspirasjonsteori.

1.jpg

Så et stort internasjonalt selskap søker en kvinne eller ikke-binær til sitt mentorprogram.

Hva er det som er «woke» med det? Er det negativt mener du? Synes ærlig talt du nærmest fremstår litt hatefull her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Så et stort internasjonalt selskap søker en kvinne eller ikke-binær til sitt mentorprogram.

Hva er det som er «woke» med det? Er det negativt mener du? Synes ærlig talt du nærmest fremstår litt hatefull her.

Det er 100% uforfalsket, destillert sexisme. Men woke-huer er jo for diskriminering. Det er det som er så jævlig ironisk. Du kan ikke dydsposere og være for diskriminering samtidig. Det kalles hykleri.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (36 minutter siden):

Det er 100% uforfalsket, destillert sexisme. Men woke-huer er jo for diskriminering. Det er det som er så jævlig ironisk. Du kan ikke dydsposere og være for diskriminering samtidig. Det kalles hykleri.

Haha nei, det er hverken sexisme eller diskriminering av et selskap å søke en kvinne eller ikke-binær til et mentorprogram.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (15 minutter siden):

Jo. Det er per definisjon sexisme. Hva er det du ikke skjønner her?

Niks, det er det ikke.

Her søker et selskap etter en person med en spesifikk bakgrunn til en rolle hvor nettopp denne spesifikke bakgrunnen er et krav.

Rollen er hverken et internship eller ansettelse, men et mentorprogram - som ikke kommer i veien for andres karrieremuligheter.

Dette er helt vanlig, spesielt i USA og er ofte noe som tilbys på universiteter.

Den eneste grunnen til at du kaller dette sexisme, diskriminering, "woke" og kommer med svettkjeller-slengbemerkninger som "woke-huer" er fordi selskapet spesifikt ser etter en kvinne eller ikke-binær person til denne mentorprogram-rollen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er 100% uforfalsket, destillert sexisme. Men woke-huer er jo for diskriminering. Det er det som er så jævlig ironisk. Du kan ikke dydsposere og være for diskriminering samtidig. Det kalles hykleri.

Ja, vi har skjønt at dere mener det er sexisme og rasisme når det er for få hvite menn. 

Nå er ikke dette Norge, så lovene er jo forskjellig der for ordens skyld. Men slik er det her: 

Men loven åpner for at direkte forskjellsbehandling kan være tillatt, hvis for eksempel valg av kjønn har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket. For at forskjellsbehandling skal være tillatt forutsettes det at forskjellbehandlingen:

  • har et saklig formål,
  • er nødvendig for å oppnå formålet og 
  • ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles.
Hvorvidt en utlysningstekst vil være i strid med diskrimineringsforbudet må altså vurderes konkret i det enkelte tilfellet. 

Eksempel på tilfeller hvor det kan ha et saklig formål å oppfordre et bestemt kjønn til å søke på stillingen, kan være arbeidsplasser hvor det ene kjønnet er sterkt underrepresentert og man ønsker en jevnere kjønnsbalanse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Dette er helt vanlig, spesielt i USA og er ofte noe som tilbys på universiteter.

Jeg visste denne ville komme. Det er "helt vanlig". For et konge-argument. Er noe moralsk riktig fordi det er "vanlig"? Dette er sexisme i praksis. Du vet innerst inne at jeg har rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Jeg visste denne ville komme. Det er "helt vanlig". For et konge-argument. Er noe moralsk riktig fordi det er "vanlig"? Dette er sexisme i praksis.

Nei, dette er på ingen måte sexisme i praksis.

Sexisme er undertrykkelse eller usaklig forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn.

Det blir ikke sexisme i praksis av at du uten argumenter gjentar at det er sexisme i praksis tre ganger heller.

Gargantua skrev (1 minutt siden):

Du vet innerst inne at jeg har rett.

👇

Gargantua skrev (1 minutt siden):

For et konge-argument.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...