Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (18 timer siden):

Jeg har noen spill jeg er "guilty pleasure"-fans av jeg også og som jeg gjerne kobler av med. Men jeg lar meg ikke irritere over at det lages spill med overtydelige budskaper som ikke er ment for meg uansett.

Det er kanskje verdt å merke seg at alle som sier noe slikt om dataspill ikke nødvendigvis er irriterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (18 timer siden):

Gargantua sier jo rett ut at problemet er at det ikke lages for hvite gutter og menn... og at de nå prøver å appelere til andre. Noe som åpenbart er feil. Se på Star wars og Indiana Jones og hvor populære de var.

Det Gargantua skrev var at nerdekulturen var slik. Det betyr jo ikke at Indiana Jones bare er for hvite menn. Nerdekulturen er jo et konsept, og ikke en liste av ting. Noe for eksempel The Acolyte er et strålende eksempel på. Man kan si at Star Wars ikke bare er for hvite menn og at The Acolyte gjorde den mer tilgjengelig for alle, men i den prosessen fjernet de alle elementene som gjorde Star Wars til et nerde-element, og når nerdene sier ifra så blir folk sure fordi "det er jo lys-sabler og munkekutter med".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (16 timer siden):

Jepp. Verden gikk videre. Men til det bedre? Neppe. Ubisoft, f.eks., Med Star Wars Outlaws ute og Assassin's Creed Shadows i ovnen - begge woke spill - har gått ned 58% i aksjeverdi det siste året. Bra? Aksjonærene syns garantert ikke det.

For de intresserte kan man se en rant/analyse om Ubisoft her: https://www.youtube.com/watch?v=iAoJCJhrrgA

 

1.jpg

Selv lurer jeg på hvor lenge de kan holde på å klage på misfornøyde brukere før det går opp for dem at det er de selv som må tekkes forbrukerene og gi dem noe de vil bruke penger på for at de selv skal tjene penger.

Det virker som en trend i hele underholdningsbransjen.

Det var vel Disney i sin mest aktive oppkjøpsfase at de tredoblet sin markedsandel mens inntjeningen fortsatt gikk svakt ned. Noe som ble brukt som et bevis på at woke fungerer fordi de tapte ikke mer penger enn hva man kan forvente av naturlige svingninger.
Sant nok, dersom man overser at de tredoblet sin markesandel ved oppkjøp av studioer og IP'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (15 timer siden):

Å dæven, der ble vi anti-wokere satt hardt på plass, gitt. Hvordan kan vi ha unngått å oppdage dette i nesten 30 år? Synd at de skulle påpeke dette, for nå kan jeg aldri spille de spillene igjen 🙄

Jeg venter spent på den dagen de som serverer slikt oppdager hvor problemet ligger, for de har helt tydelig misforstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (13 timer siden):

Brisco County var woke..? Her snakker de jo til og med mot "body positivity".

Men uansett - problemet det klages på i dag er vel aldri at det er med noen med annen farge/legning/etnisitet/osv, er det? Mulig jeg tar feil, og i så fall hadde jeg satt pris på å få se hvor slikt sies/skrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (12 timer siden):

Ser påstander om nerdekulturen på 80-tallet, og hvordan de var "underdogs" som begynte med programmering, og at det stort sett var gutter dette miljøet var forbeholdt.

Dette har en stor betydning for sistenevnte:

https://www.npr.org/sections/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding

https://randalolson.com/2014/06/14/percentage-of-bachelors-degrees-conferred-to-women-by-major-1970-2012/

Så narrativet om at "dataprogrammering og nerdekultur var kun noe gutter var interessert i", var egentlig en konstruksjon oppstått av en sosial/økonomisk backlash mot sivile rettighetsbevegelser på 60-70 tallet. Jentene var alltid en del av datamaskin/tech-kultur, de var bare ikke løftet frem på langt nær som det gutta ble.

Men desverre ble det en etablert "sannhet" at datamaskiner og nerdeting var forbeholdt gutteklubben grei, så da jenters deltakelse ble mer synliggjort i nyere tid, ble det selvfølgelig enkelt for tihengere av "gode gamle dager" til å føle at sitt "safe space" ble "invadert" av en gruppe som egentlig hadde tilhørt der hele tiden, men som narrativet hadde foret folk med at deres tilstedeværelse var noe nytt og skummelt. Forfølgelseskompleks, som alltid.

Interessant. Her skriver de at andelen kvinner begynte å gå ned når hjemmemaskiner ble tilgjengelige. Det understreker vel bare at dette er noe menn hovedsaklig fant verdig å ha som hobby. Merk "andelen". Ikke "antall".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (12 timer siden):

Er du ute av stand til å google?

The reason Temple of Doom is so controversial is because of its insensitive portrayal of certain races, particularly those within India. Not only does it present these people as dangerous and villainous in certain scenes, but even the Indians that Jones is trying to protect are shown as helpless and fall victim to his narrative, which was perceived as a "white savior" story.

Kilde: https://screenrant.com/indiana-jones-temple-doom-more-controversial-crystal-skull/

Ja der kan du se. Det er problematisk når det skjer andre enn hvite menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Alle vet at anti wokere er hvite normalvektige chads med store muskler og firkanta kjeve, med sexy hvit trad wife som såvidt har på seg minimalt klær hjemme.

Det er derfor det er et krav i alle spillene og filmene de ser.

Gitt sarkasmen her, tror du virkelig at chads med hvit tradwife er for slike woke greier? En hvit tradwife må vel være noe av det mest motsatte av woke man kan finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (12 timer siden):

Også komisk at woke-fjottene tror at vi anser alt som inneholder noe som helst annet enn streite hvite menn for woke, og prøver å bruke det som et slags stikk mot oss. "Åja, du liker denne gamle tingen, der er det jo med en kineser, så da liker du noe som er woke! Der fikk du den, haha!". Indiana Jones har jo også blitt brukt som et eksempel fordi han slåss mot nazister. 

Det er tross alt lettere å angripe noen om man først endrer deres meninger til noe overforenklet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Nå er det blitt en ideologi også. Tar stadig nye definisjoner dette woke begrepet.

Ser du hvordan religion både kan være og samtidig ikke er en kult? Hvis du snakker med et kultmedlem, er alle religiøse du snakke rmed etterpå medlem i den kulten?

På samme måte, tror du det er mulig at noen mener fargede ikke skal eksistere i noen filmer samtidig som det eksisterer folk som mener at - la oss si, historiske dokumentarer ikke skal endre navngitte og kjente personers etnisiteter fordi de vil at gjengivelsen skal være historisk korrekt?

Jeg regner med du ser hvor lett det vil være for sistnevnte å blandes inn i den førstes gruppe. Ikke gjør dette. Det er rimelig stygt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En herlig kronikk i The Gamer som tar for seg anti-"woke"-aktivisters noe creepy talepunkter om spillfigurers attraktivitet på en humoristisk måte.

Skrevet av legenden og standup-komikeren Mike Drucker, som har skrevet blant annet for The Tonight Show, Late Night, og jobbet for både Nintendo og Sony.

I’m Worried The Robot in Astro Bot Isn’t Attractive Enough For Me To Enjoy
https://www.thegamer.com/astro-bot-robot-not-attractive-enough-stellar-blade/

Sitat

I’m sure you’re going to tell me that the robot in Astro Bot isn’t designed to be attractive to normal people. The robot is supposed to be a non-human metal automaton with big eyes and the ability to hover. While its in-game behavior is meant to anthropomorphize this robot, I’m mad there is explicitly no way to kiss it. Which, honestly, is the problem. No lips alone would normally not be a deal breaker, but a lack of mouth means it’s harder for me to draw fan art that should make the police search my laptop. And don’t get me started on the robot’s chin. Why make the character with a wide, rectangular jaw when you could make it pointy like the android in the Svedka vodka ads that I was asked to stop stealing from bus stations?

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

En herlig kronikk i The Gamer som tar for seg anti-"woke"-aktivisters noe creepy talepunkter om spillfigurers attraktivitet på en humoristisk måte.

Skrevet av legenden og standup-komikeren Mike Drucker, som har skrevet blant annet for The Tonight Show, Late Night, og jobbet for både Nintendo og Sony.

I’m Worried The Robot in Astro Bot Isn’t Attractive Enough For Me To Enjoy
https://www.thegamer.com/astro-bot-robot-not-attractive-enough-stellar-blade/

 

Selv tar jeg ingen av argumentene til anti-anti-wokerene seriøst før de også tar tak i argumentene om at kvaliteten på "et slikt produkt" ofte degenereres til fordel for annet irrelevant innhold. De skygger unna den delen av en eller annen grunn, men velger å heller dra frem andre produkter som er av god kvalitet som har elementer av woke i seg, som om de da har funnet et argument som ikke slår beina under deres eget syn på "anti-wokerene".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, fokkeslasken said:

Det Gargantua skrev var at nerdekulturen var slik. Det betyr jo ikke at Indiana Jones bare er for hvite menn. Nerdekulturen er jo et konsept, og ikke en liste av ting. Noe for eksempel The Acolyte er et strålende eksempel på. Man kan si at Star Wars ikke bare er for hvite menn og at The Acolyte gjorde den mer tilgjengelig for alle, men i den prosessen fjernet de alle elementene som gjorde Star Wars til et nerde-element, og når nerdene sier ifra så blir folk sure fordi "det er jo lys-sabler og munkekutter med".

Da er det noen som har drastisk misforstått "nerdekulturen". Gatekeeping og tantrums er ikke en del av den nerdekulturen jeg kjenner. Nerdekulturen har alltid stått for nysgjerrighet, deling og inkludering.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 time siden):

Da er det noen som har drastisk misforstått "nerdekulturen". Gatekeeping og tantrums er ikke en del av den nerdekulturen jeg kjenner. Nerdekulturen har alltid stått for nysgjerrighet, deling og inkludering.

Ja, sjansen er stor for at du har mistforstått nerdekulturen. Helt klart at nysgjerrighet, deling og inkludering er del av det, men har du fratatt dem noe noen gang for så å se resultatet? Er de fortsatt like forståelsesfulle når de ikke kan få noe du ikke vil at de skal ha?

En gamer er fornøyd om h*n ikke får spille de dataspillene h*n vil? En dinosaurfrik syntes det er greit at dinosaurbøkene nå krever pronomner på dinosaurene?
Jeg tviler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (16 timer siden):

4 er jo dårligere enn gjennomsnittskarakterer Dustborn fikk fra anmeldere.

Terningkast 4 er 6.66 av 10.

Dustborn ligger på 7 av 10 blant dem som har kjøpt på steam, og 6.8 blant profesjonelle anmeldere.

Hva har dette med noe som helst å gjøre? Jeg gir vel faen i "Dustborn"

Jeg synes det var komedie at du la ut en link som motsier din egen påstand, artikkelen skryter spesifikt av Danby Choi sin kritikk av woke. Kanskje du burde vurdere å lese det du legger ved som dokumentasjon før du legger det ved?  😂

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 timer siden):

Brisco County var woke..?

Jeg mener ikke det åpenbart, men det har dukket opp en del påstander om hva som gjør noe woke.

F.eks historie forfalskning, Brisco County er ikke akkurat spesielt opptatt av å få historie korrekt. Kvinner er langt tøffere enn det de visstnok skal være i virkeligheten, f.eks banker opp menn, dette er visstnok woke, som sagt dette er ikke mine meninger om hva woke er, jeg mener en familievennlig sci fi western må få lov til å være litt tullete. De svarte menneskene i serien blir behandlet som mennesker, det er ingen form for diskriminering, de er fullstendig likestilte med den hvite mann og de har til og med lederstillinger i samfunnet, dette er visstnok også noe som anses som woke.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Det Gargantua skrev var at nerdekulturen var slik. Det betyr jo ikke at Indiana Jones bare er for hvite menn. Nerdekulturen er jo et konsept, og ikke en liste av ting. Noe for eksempel The Acolyte er et strålende eksempel på. Man kan si at Star Wars ikke bare er for hvite menn og at The Acolyte gjorde den mer tilgjengelig for alle, men i den prosessen fjernet de alle elementene som gjorde Star Wars til et nerde-element, og når nerdene sier ifra så blir folk sure fordi "det er jo lys-sabler og munkekutter med".

Hvordan kan de mest populære filmene noensinne være skapt for hvite nerdete menn? 

Det gir ingen mening. Nerdete er per definisjon ikke mainstream. Og du får ikke noe mer mainstream enn Star wars og Indiana Jones.

Disse hadde et enormt diversifisert publikum og budsjett. Det var så absolutt ikke skapt for hvite nerdete menn. Og jeg tviler ikke på at noen hadde funnet på å kalle prinsesse leia for Mary Sue og Lando for DEI om de kom ut i dag.

Det er jo en egen anti woke industri som har oppstått som hopper på alt populært.

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...