Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Disse kommentarene var ganske så artige. Fordi det er sant.

Greia er den at underholdning har vært woke i over 30 år nå, det som er nytt er at det har dukket opp en flokk med følgere som vil gjøre det til et problem fordi de er blitt fortalt så veldig mange ganger at det er et problem. Satte på en tv serie fra 1993 for noen dager siden, og oppdaget fort hvor ekstremt woke den vil være i følge de troende her på forumet.

 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Red Frostraven said:

Det er en tegneserie, og det er pro LGBT+ i sin natur.
Han visste det ville bli misbrukt av 'bigots'.

"Evil cannot create... et eller annet."
 

Jeg kjenner til tegneserien. Derfor kalte jeg det bevisst et meme. Fordi det er rute fire, som er lagt til for å lage det om til et meme, som er det essensielle her. Jeg skriver at jeg alltid har tolket memet diametralt motsatt. Jeg visste at en eller annen kom til å grave opp orginalen og vise at den trebilders tegneserien opprinnelig var pro-LGBTQ+. Så den "gotcha-greia" di må du lenger ut på landet med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Greia er den at underholdning har vært woke i over 30 år nå, det som er nytt er at det har dukket opp en flokk med følgere som vil gjøre det til et problem fordi de er blitt fortalt så veldig mange ganger at det er et problem. Satte på en tv serie fra 1993 for noen dager siden, og oppdaget fort hvor ekstremt woke den vil være i følge de troende her på forumet.

Og hvilken serie var det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Kilde? Da jeg spurte sist svarte du ikke.

Hukommelsesproblem?

En annen debattant ga deg kilde (spørreundersøkelse) som viste nær 2/3 i tillegg til pollen til VG som viste over 2/3 (og sønnen til Bondevik, som var bekymret over resultatet av nettopp denne pollen ble til og med en egen kronikk), så jeg trengte ikke det..

Så er du jo ganske selektiv på hva du velger å svare på av spørsmål selv, min gode mann/kvinne.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

En annen debattant ga deg kilde (spørreundersøkelse) som viste nær 2/3 i tillegg til pollen til VG som viste over 2/3 (og sønnen til Bondevik, som var bekymret over resultatet av nettopp denne pollen), så jeg trengte ikke..

Jeg spurte deg om kilde for den konkrete påstanden du kommer med, ikke en kilde på en annen påstand.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Hukommelsesproblem?

En annen debattant ga deg kilde (spørreundersøkelse) som viste nær 2/3 i tillegg til pollen til VG som viste over 2/3 (og sønnen til Bondevik, som var bekymret over resultatet av nettopp denne pollen), så jeg trengte ikke..

Så er du jo ganske selektiv på hva du velger å svare på av spørsmål selv, min gode mann/kvinne.

Ah. Danby Choi har nevnt woke og fremstilt det som et problem i en bok.

Kilden til den norske misforståelsen om hva woke er, blant dem som ikke gidder å sette seg inn i problemstillinger fra seriøse kilder, fremstår plutselig klar.

https://www.vg.no/rampelys/i/xg222l/kampskrift-mot-woke

Subjekt tok over der Resett sluttet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Ah. Danby Choi har nevnt woke og fremstilt det som et problem i en bok.

Kilden til den norske misforståelsen om hva woke er, blant dem som ikke gidder å sette seg inn i problemstillinger fra seriøse kilder, fremstår plutselig klar.

https://www.vg.no/rampelys/i/xg222l/kampskrift-mot-woke

Linken din skryter av boiken til Danby Choi, gir den terkningkast 4 og har følgende overskrift:

"Danby Choi (30) leverer et krystallklart og velargumentert oppgjør med wokismen."

Så din egen link er uenig med deg..

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det triste i denne anti-woke bevegelsen er at det garantert er mange triste skjebner og personer som har mistet håpet om en bedre fremtid. Slikt skaper misunnelse, sjalusi og sinne. Da er det godt å la sinnet få utløp og møte likesinnede som står i det samme som en selv. Det er egentlig trist fordi mennesker generelt ønsker å ha det godt i livene sine. Så blir de ofre for politikere som gir dem ferdigproduserte argumenter og så er ballen i gang med å rulle. Så mye sinne er ikke sunt for den psykiske helsen. Smerten blir ikke mindre av å "drepe"/hetse/mobbe de man misliker. Den er inni en selv og må bearbeides deretter. Den jobben gjør de færreste fordi det er krevende og tøft. 

Jeg tenker at den overvektige mannen i 40-årene som bor hjemme hos foreldrene og kun gamer fordi sosial angst skaper massive problemer er nok ikke tilfreds med livet sitt. Kanskje har han vært utprøvd i en rekke NAV-tiltak uten at det har gått veien. Depresjon, isolasjon og en dyster fremtid - det er tøft. Jeg kan forstå at han da møter likesinnende over internett og kjenner på inkludering. Det er lett å forstå, men vi kan jo ikke la oss bli "drept" av folk fordi de har det vanskelig. Disse problemene må løses på et politisk nivå.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ser påstander om nerdekulturen på 80-tallet, og hvordan de var "underdogs" som begynte med programmering, og at det stort sett var gutter dette miljøet var forbeholdt.

Dette har en stor betydning for sistenevnte:

https://www.npr.org/sections/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding

https://randalolson.com/2014/06/14/percentage-of-bachelors-degrees-conferred-to-women-by-major-1970-2012/

Så narrativet om at "dataprogrammering og nerdekultur var kun noe gutter var interessert i", var egentlig en konstruksjon oppstått av en sosial/økonomisk backlash mot sivile rettighetsbevegelser på 60-70 tallet. Jentene var alltid en del av datamaskin/tech-kultur, de var bare ikke løftet frem på langt nær som det gutta ble.

Men desverre ble det en etablert "sannhet" at datamaskiner og nerdeting var forbeholdt gutteklubben grei, så da jenters deltakelse ble mer synliggjort i nyere tid, ble det selvfølgelig enkelt for tihengere av "gode gamle dager" til å føle at sitt "safe space" ble "invadert" av en gruppe som egentlig hadde tilhørt der hele tiden, men som narrativet hadde foret folk med at deres tilstedeværelse var noe nytt og skummelt. Forfølgelseskompleks, som alltid.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Det triste i denne anti-woke bevegelsen er at det garantert er mange triste skjebner og personer som har mistet håpet om en bedre fremtid. Slikt skaper misunnelse, sjalusi og sinne. Da er det godt å la sinnet få utløp og møte likesinnede som står i det samme som en selv. Det er egentlig trist fordi mennesker generelt ønsker å ha det godt i livene sine. Så blir de ofre for politikere som gir dem ferdigproduserte argumenter og så er ballen i gang med å rulle. 

Ja, for det er åpenbart at vi aldri går tilbake til en fantastid der star wars og Indiana Jones var lagd kun for hvite gutter :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar
PgUp skrev (14 minutter siden):

Ja, for det er åpenbart at vi aldri går tilbake til en fantastid der star wars og Indiana Jones var lagd kun for hvite gutter :p

Det morsomme er at presten i "De fordømtes tempel" heter Amrish Puri (nå død) er en legende i Bollywood som The master villain. Uten han tviler jeg på at den filmen ville blitt så populær i India :D

Fun fact: 
Gobinda i James Bond-filmen Octopussy fra 1983 heter Kabir Bedi og er en tidligere berømt skuespiller i Bollywood.

Endret av Boing_80
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Boing_80 said:

Det morsomme er at presten i "De fordømtes tempel" heter Amrish Puri (nå død) er en legende i Bollywood som The master villain. Uten han tviler jeg på at den filmen ville blitt så populær i India :D

Fun fact: 
Gobinda i James Bond-filmen Octopussy fra 1983 heter Kabir Bedi og er en tidligere berømt skuespiller i Bollywood.

Komisk at woke-fjottene fremhever Temple of Doom som woke, da den regnes som en av de mest rasistiske filmene som er laget. Jaja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Boing_80 said:

Hva eksakt er rasistisk i den filmen? Jeg har nemlig ikke fått med meg den debatten.

Er du ute av stand til å google?

The reason Temple of Doom is so controversial is because of its insensitive portrayal of certain races, particularly those within India. Not only does it present these people as dangerous and villainous in certain scenes, but even the Indians that Jones is trying to protect are shown as helpless and fall victim to his narrative, which was perceived as a "white savior" story.

Kilde: https://screenrant.com/indiana-jones-temple-doom-more-controversial-crystal-skull/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 minutter siden):

Er du ute av stand til å google?

The reason Temple of Doom is so controversial is because of its insensitive portrayal of certain races, particularly those within India. Not only does it present these people as dangerous and villainous in certain scenes, but even the Indians that Jones is trying to protect are shown as helpless and fall victim to his narrative, which was perceived as a "white savior" story.

Kilde: https://screenrant.com/indiana-jones-temple-doom-more-controversial-crystal-skull/

Hvorfor er du frekk? Jeg var nysgjerrig og siden du kom med påstanden så er det ditt ansvar å legge ved kilde/link. Hvis du av en eller annen grunn er ute av stand til det så mister argumentet ditt validitet. Du kan ikke forvente at folk skal være tankelesere og finne linken selv.

Endret av Boing_80
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...