Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Morromann said:

Dataspill er vel først og fremst ment for barn? Det var ihvertfall det da JEG vokste opp.

Du kan jo spørre et barn hvor mye det får ut av Red Dead Redemption 2 eller Europa Universalis IV. Jeg tror tanken om at dataspill kun er for barn ble antikvarisk for ganske nøyaktig 30 år siden, da bl. a. ESRB ble introdusert. Så det er mulig du bør følge litt med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Du kan jo spørre et barn hvor mye det får ut av Red Dead Redemption 2 eller Europa Universalis IV. Jeg tror tanken om at dataspill kun er for barn ble antikvarisk for ganske nøyaktig 30 år siden, da bl. a. ESRB ble introdusert. Så det er mulig du bør følge litt med. 

Jeg mener barn i vid forstand; altså frem til 18 år. Og ofte lenger siden menneskehjernen ikke er fullt ferdig utviklet før rundt 24 år. Det er greit å ha dataspill som "guilty pleasure" som voksen men er man for oppslukt av det er ikke det et godt tegn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jeg mener barn i vid forstand; altså frem til 18 år. Og ofte lenger siden menneskehjernen ikke er fullt ferdig utviklet før rundt 24 år. Det er greit å ha dataspill som "guilty pleasure" som voksen men er man for oppslukt av det er ikke det et godt tegn.

Hvorfor ikke? Jeg spiller heller dataspill enn å se på TV. Hva er mest utviklende og givende? Å passivt innta mer eller mindre hjernedød kjendisdritt man har glemt etter 20 minutter, eller å interagere med noe du kan lære historie, kunst, språk, samarbeid, planlegging og andre kulturer av? Folk som mener at dataspill er negativt eller barnslig er gammeldagse. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Jeg spiller heller dataspill enn å se på TV. Hva er mest utviklende og givende? Å passivt innta mer eller mindre hjernedød kjendisdritt man har glemt etter 20 minutter, eller å interagere med noe du kan lære historie, kunst, språk, samarbeid, planlegging og andre kulturer av? Folk som mener at dataspill er negativt eller barnslig er gammeldagse. 

Jeg har noen spill jeg er "guilty pleasure"-fans av jeg også og som jeg gjerne kobler av med. Men jeg lar meg ikke irritere over at det lages spill med overtydelige budskaper som ikke er ment for meg uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (58 minutter siden):

Jeg syns du gjør deg dum og vanskelig nå. Nerdekulturen, med spesielt dataprogrammering, dataspilling, sci-fi og fantasy, har tradisjonelt vært for hvite gutter og menn. 

Star wars og Indiana Jones har da ikke det? De var blant de mest populære mainstream filmene for sin tid. Ikke lagd for hvite gutter og menn som du sier.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Det kan lages for hvem som helst, men at det ikke selger sier vel litt om at det skal mer til enn at man representeres for at ting skal resonnere med folk. Noe man visstnok ikke kan påpeke i dag, for da hater man alle andre enn hvite menn, virker det som.

Gargantua sier jo rett ut at problemet er at det ikke lages for hvite gutter og menn... og at de nå prøver å appelere til andre. Noe som åpenbart er feil. Se på Star wars og Indiana Jones og hvor populære de var.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (29 minutter siden):

Du kan jo spørre et barn hvor mye det får ut av Red Dead Redemption 2 eller Europa Universalis IV. Jeg tror tanken om at dataspill kun er for barn ble antikvarisk for ganske nøyaktig 30 år siden, da bl. a. ESRB ble introdusert. Så det er mulig du bør følge litt med. 

Samme som at dataspill primært lages for hvite gutter og menn...

Sorry ass, men verden gikk videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Samme som at dataspill primært lages for hvite gutter og menn...

Sorry ass, men verden gikk videre.

Jepp. Verden gikk videre. Men til det bedre? Neppe. Ubisoft, f.eks., Med Star Wars Outlaws ute og Assassin's Creed Shadows i ovnen - begge woke spill - har gått ned 58% i aksjeverdi det siste året. Bra? Aksjonærene syns garantert ikke det.

For de intresserte kan man se en rant/analyse om Ubisoft her: https://www.youtube.com/watch?v=iAoJCJhrrgA

 

1.jpg

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg mener barn i vid forstand; altså frem til 18 år. Og ofte lenger siden menneskehjernen ikke er fullt ferdig utviklet før rundt 24 år. Det er greit å ha dataspill som "guilty pleasure" som voksen men er man for oppslukt av det er ikke det et godt tegn.

Spilling er definitivt ikke noe dårligere tidsfordriv enn andre voksen-aktiviteter som for eks helgefyll, dra på fotballkamper, reality-tv, teater, filmnerding, gambling, charterferie til syden eller spille golf. Alt med måte såklart, men det kan jo sies om alle ting.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 10.9.2024 den 6:51 PM):

Er ikke "Woke" litt yesterday news nå da? Folk beveger seg over i mer fornuftige tankemønstre.

Jo, 2 av 3 nordmenn tar avstand til woke også er det neppe 1/3'del som synes det er viktig å kansellere malerier, Roald Dahl bøker,  "nissene over skog og hei"  etc etc. 

9/10 om ikke mer er nok i mer fornuftige tankemønstre.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er greit å ha dataspill som "guilty pleasure" som voksen men er man for oppslukt av det er ikke det et godt tegn.

Det er ikke et godt tegn å være oppslukt i noe som helst, og det er langt mer interaktivt enn mye annet i underholdningssegmentet. At spill er noe for unge er egentlig veldig likt det at Socrates mente at det og lese disse nymotens bøkene ikke var bra for hukommelsen til ungdommen, de gamle synes alltid at ny teknologi ukjent for dem er noe dritt. Det er ikke noe verre å sitte å game hele kvelden enn det er å glo på tv, litt variasjon i aktivitetene er for de aller fleste ganske uproblematisk.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (18 minutter siden):

Gratulerer med seks poster på rad. Ny rekord? 😂

Her er forresten et eksempel på woke til de som fortsatt ikke tror det er en greie. Lettkledde og attraktive kvinnelige spillkarakterer kan vi ikke ha noe av, for det er sexistisk på ett eller annet vis.

1726110615600676.jpg

Takk, må jo svare folk når de svarer meg,

Hva er dette for en kilde? :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (14 minutter siden):

Spilling er definitivt ikke noe dårligere tidsfordriv enn andre voksen-aktiviteter som for eks helgefyll, dra på fotballkamper, reality-tv, teater, filmnerding, gambling, charterferie til syden eller spille golf. Alt med måte såklart, men det kan jo sies om alle ting.

Helt enig, faktisk bedre enn mange andre tidsfordriv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Jo, 2 av 3 nordmenn tar avstand til woke også er det neppe 1/3'del som synes det er viktig å kansellere malerier, Roald Dahl bøker,  "nissene over skog og hei"  etc etc. 

9/10 om ikke mer er nok i mer fornuftige tankemønstre.

Igjen, hvor kommer disse tallene fra? Vet 66% av nordmenn hva woke er?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...