Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

rabler skrev (2 timer siden):

Erik Fossum tar bladet fra munnen og setter skapet på plass: Problemet med «Dustborn» er ikke DEI – det er deg

Jeg vet selvsagt bedre, men dette burde satt punktum for denne idiotiske diskusjonen.

Jeg: "Nei takk, dette vil jeg ikke spille"

Han: "Lang bitter kronikk om at folk ikke vil spille dette spillet"

Han har ett godt poeng da, nemlig dette:

Sitat

Det er dessverre ikke overraskende, men like fullt fryktelig slitsomt, å se noen ønske å kneble kunst og kultur som formidles fordi de ikke liker innholdet.

Enig, sånn har jeg følt det mange ganger. Blant annet da noen prøvde å kansellere Nissene over skog og hei. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og sånn apropos Hogwarts Legacy så var det interessant å se hvordan den såkalte snille og tolerante siden hetset og trakasserte folk som våget å spille spillet, kun fordi personen som har skapt verdenen spillet er basert på har skrevet noe på twitter som de er uenige i. Ganske ironisk at de anser henne som verdens verste menneske fordi hun skriver noe de ikke liker, mens de selv har lov til å skrive nedsettende ting til andre. Det aller beste var argumentet om at spillet er transfobisk, fordi det er med en transjente i spillet som heter Sirona og da er det transfobisk fordi navnet inneholder "Sir". For en fantastisk gjennomtenkt logikk. Her er vi inne på dette med å vri og vrenge på ting sånn at de kan gjøre det til et problem og klage på det, og det finnes ikke noe som er mer erketypisk woke enn det. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (3 timer siden):

Jeg: "Nei takk, dette vil jeg ikke spille"

Han: "Lang bitter kronikk om at folk ikke vil spille dette spillet"

 

Således skriver han "Men selv om du ikke liker «slikt» så er jo ikke det et kjempeproblem. Det finnes jo en utrolig enkel løsning: La vær å spille spillet."

Minst like enkelt burde det da være å la være å lese kritikk av spillet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (9 timer siden):

Jeg: "Nei takk, dette vil jeg ikke spille"

Han: "Lang bitter kronikk om at folk ikke vil spille dette spillet"

Det var jo en noe snodig fremstilling at det handler om å "like".

Redaktøren går i artikkelen systematisk gjennom (nesten) alle løgnene som er spredt om spillet, og legger frem fakta som både motbeviser disse samt tillegger disse påstandene og narrativene viktig kontekst. Dette gjør han ved bruk av god research, offentlige tilgjengelige kilder og samtaler med flere spillutviklingsstudioer.

Det er riktig at han latterliggjør disse løgnene, anti-"woke"-bevegelsen, idioter som sprer falske nyheter på internett og utsagn om at spillet er "rasistisk" litt, men det er ikke han som fremstår "bitter", for å si det sånn.

Jeg tror folk elsker at noen orker å gå denne kjipe anti-"woke"-trenden i møte på måten han gjør. Folk er drittlei mas om at absolutt alt er "woke" og dritt og kjipt og skal kanselleres, den evinnelige klagingen om ethvert produkt, og gjentakelsene av troper og meninger de har fått servert på Youtube og X. 

Forøvrig er det ganske beskrivende for de som har størst interesse av disse hatkampanjene at den ene av de to som er negative i kommentarfeltet under artikkelen jobber hos den rasistiske, pro-russiske bloggen iNyheter. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fossum bruker dette memet. Jeg har alltid tolket det diametralt motsatt av slik han woke-tolker det. La oss kalle de rosa "nerdene". Nerdene, som på 70-, 80- og 90-tallet var outsidere, begynte med dataprogrammering, dataspill, lese Tolkien og annen fantasy og å spille rollespill, spesielt D&D. 98% av nerdene var hvite gutter/menn. Ikke en homogen gruppe, men nerdekultur var en outsider-greie. For primært hvite gutter. Nerdene lagde sitt eget space, det gule rommet i tegneserien. Men så kom de grå. De som er woke-huer i dag. De presset seg inn i nerdenes domene, og wokeifiserte Tolkien (Rings of Power), Star Wars (The Acolyte), The Witcher (Netflix-fadesen) osv osv. Og de prøver å wokeifisere dataspill generelt. En kulturform som i mange tiår var vårt domene. Det er de grå figurene i tegneseriestripa som er woke-huene. Det skjønte ikke Fossum. 

1.jpeg

Endret av Gargantua
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (13 timer siden):

Spill med «politikk» som gjør det dårlig flopper selvfølgelig på grunn av DEI og ingen andre grunner (hei, «Concord»), mens spill med haugevis av DEI og «politikk» som selger i bøtter og spann helst dysses ned (hei, «Baldur's Gate III», «Spider-Man 2», «God of War»).

Burde ikke dette fortelle at når man da klager på at noe er dårlig på grunn av "woke", så er ikke problemet fullt så enkelt at de sier det er dårlig fordi de har andre hudfarger/kjønn/legninger/osv representert?

Det virker som det er lite ønske til å forstå eller anerkjenne hva som egentlig klages på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Fossum bruker dette memet. Jeg har alltid tolket det diametralt motsatt av slik han woke-tolker det. La oss kalle de rosa "nerdene". Nerdene, som på 70-, 80- og 90-tallet var outsidere, begynte med dataprogrammering, dataspill, lese Tolkien og annen fantasy og å spille rollespill, spesielt D&D. 98% av nerdene var hvite gutter/menn. Ikke en homogen gruppe, men nerdekultur var en outsider-greie. For primært hvite gutter. Nerdene lagde sitt eget space, det gule rommet i tegneserien. Men så kom de grå. De som er woke-huer i dag. De presset seg inn i nerdenes domene, og wokeifiserte Tolkien (Rings of Power), Star Wars (The Acolyte), The Witcher (Netflix-fadesen) osv osv. Og de prøver å wokeifisere dataspill generelt. En kulturform som i mange tiår var vårt domene. Det er de grå figurene i tegneseriestripa som er woke-huene. Det skjønte ikke Fossum. 

1.jpeg

Artig, ikke sett en kommentar som har vært mer åpen for å innrømme at anti woke handler om å beholde et safe space for hvite hetero menn.

Dette legitimerer mye av anti woke kritikken.

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PgUp said:

Artig, ikke sett en kommentar som har vært mer åpen for å innrømme at anti woke handler om å beholde et safe space for hvite hetero menn.

Dette legitimerer mye av anti woke kritikken.

Jeg syns ikke det legitimerer mye av anti-woke-kritikken. Jeg syns det beviser at woke-huene prøver å trenge seg inn på andres territorium. De må åle seg inn i andres kulturkretser, kulturkretser de ikke forstår noe av. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gargantua said:

Fossum mener åpenbart at vi anti-woke er de grå, og de rosa er de snille "minoritetene". Det er jo stikk motsatt. 

Hm, kommer vel litt an på konteksten? 

Generelt sett har jeg tolket det memet lignende du beskrev, med de rosa er nerdene. Men slik han brukte det i artikkelen med Dustborn, kan jeg forstå motsatt vei også. 

1. Anti-woke klager på minoriteter ikke passer inn i etablerte spill serier (?) 

2. Så de lager et nytt spill

3. Anti-woke klager på de ikke er med

4. Det er nå spill for flere grupper, hvor anti-woke ikke vil at de andre spillene skal eksistere. 

Men det spørs jo hva det egentlig klages på. Har fortsatt inntrykket at de fleste ikke klager på inkludering i seg selv. 

Enormt lang artikkel, kommer til å ta litt tid å lese igjennom alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke det legitimerer mye av anti-woke-kritikken. Jeg syns det beviser at woke-huene prøver å trenge seg inn på andres territorium. De må åle seg inn i andres kulturkretser, kulturkretser de ikke forstår noe av. 

Aha, så spill, filmer og serier skal kun lages for hvite hetero menn? 

Star wars, Indiana Jones, Ringenes Herre osv er de mest populære kulturproduktene noensinne. De er åpenbart for alle.

Og det har de vært siden de kom ut.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Aha, så spill, filmer og serier skal kun lages for hvite hetero menn? 

Det kan lages for hvem som helst, men at det ikke selger sier vel litt om at det skal mer til enn at man representeres for at ting skal resonnere med folk. Noe man visstnok ikke kan påpeke i dag, for da hater man alle andre enn hvite menn, virker det som.

Lenke til kommentar

Bare for å ta dette som står innledningsvis i artikkelen

Sitat

For nå har det norskproduserte spillet «Dustborn» fra Red Thread Games kommet ut, og utviklerne får gjennomgå av det gråtende hylekoret – fordi spillet våger å ha både pronomener på figurene, sterke kvinner i hovedrollen og personer med mørk hud på skjermen.

Eller «politikk», som de så gjerne omtaler det.

Så enkelt er det ikke, og jeg mistenker artikkelforfatter og alle som roper om hat å også forstå dette.

Sitat

Er det noen som ikke er hvite? Politikk.

Er det noen som er skeive? Politikk.

Er det noen damer? Politikk.

Er noen tjukke? Politikk.

Sitter noen i rullestol? Sorry, men det er politikk, det også.

Dersom det blir løftet frem som et poeng, da tolkes det som politikk. At dette skal være så vanskelig å forstå virker mer enn bare litt rart. Og hvis det blir så mye av det at det knapt er plass til faktisk handling og spillglede, da klager gjerne folk over at det er for mye woke.

Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke er en helt ryddig klage å komme med.

EDIT:

Sitat

Men selv om du ikke liker «slikt» så er jo ikke det et kjempeproblem. Det finnes jo en utrolig enkel løsning: La vær å spille spillet.

Helt enig  her. Men er det greit at de som velger å ikke spille det også forteller hvorfor de ikke spiller det?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, PgUp said:

Aha, så spill, filmer og serier skal kun lages for hvite hetero menn? 

Star wars, Indiana Jones, Ringenes Herre osv er de mest populære kulturproduktene noensinne. De er åpenbart for alle.

Og det har de vært siden de kom ut.

Jeg syns du gjør deg dum og vanskelig nå. Nerdekulturen, med spesielt dataprogrammering, dataspilling, sci-fi og fantasy, har tradisjonelt vært for hvite gutter og menn. Men vi ser jo at i Alien fra 1979, så var det en kvinnelig hovedrolleinnehaver. Sigourney Weaver som Ellen Ripley. Det var ingen som reagerte negativt på dette. Dette var ikke woke. Tvert imot så syns alle (inkludert meg selv) at det var veldig kult og nyskapende. Men det var fordi Ripley var en handlekraftig, intelligent og karismatisk type. Hun var helten ikke på grunn av, men på tross av at hun var kvinne! Samme med Sarah Connor i T1 og T2. Ser du forkjellen på dette og woke tokenisme a la Mary Sues som Phoebe Waller-Bridge sin Helena i Indy 5?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...