Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (6 minutter siden):

Sikkert holocoust. Det var ikke jøder som ble angrepet, men afro-amerikanere. Og det var ikke alle slags afro-amerikanere, men nesten utelukkende afro-amerikanske kvinner, homofile, lesbiske of bifile. Alle var iallefall sterke feminister. Og de fleste hadde blått farget hår og brukte lilla leppestift.

Bare å vente på neste "inkluderende" WW2 film. Den flopper nok, men da er det ikke den bakenliggende agendaen som gjør at den flopper, men noe helt annet fordi denne agendaen finnes jo ikke.. grunnen må være noe som f.eks. en lettvindt forklaring om at filmen bare var dårlig på et generelt grunnlag.

 

Artige analogier du finner på, er det paraodi på en anti-woker? Isåfall artig satire.

Endret av PgUp
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Sikkert holocoust. Det var ikke jøder som ble angrepet, men afro-amerikanere. Og det var ikke alle slags afro-amerikanere, men nesten utelukkende afro-amerikanske kvinner, homofile, lesbiske of bifile. Alle var iallefall sterke feminister. Og de fleste hadde blått farget hår og brukte lilla leppestift.

Det var ikke bare jøder de ville utrydde, rom folket opptil en halv million av dem, 250000 mennesker med funksjonsnedsettelse, antageligvis flere tusen homofile, i dag hadde det nok vært langt flere da det er langt mer åpent om det, det er jo heller ikke så rart at lgbtq er blitt den nye huggestabben til høyreekstremismen. Tror vi skal være veldig forsiktige med å forsvare noe som helst av fordommer som kommer fra autoritære og totalitære nasjoner og bevegelser om man ikke har et ønske om å gjenta vår relativt nære historie. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Virker som folk fortsatt argumenterer med at om du liker kunst så er du nazist siden Hitler likte kunst. (eller i det minste støtter nazisme og får nazister til å føle seg hjemme)
Sånn siden det ikke virker være åpenlyst for visse brukere så er argumentet elendig. Det er en tankefeil hvor konklusjonen ikke (nødvendigvis) følger premisset.
Prøv et annet som faktisk er solid og ikke bare en idiotisk påstand og en feilslutning.

Kan du nevne eksempler på hvor dette skjer..?

Det jeg påpeker har hendt er;

Noen tar i bruk et uttrykk for å stemple en gruppe mennesker og for å få folk til å selv forsterke sine fordommer mot gruppen gjennom å observere stereotypene de blir gjort oppmerksomme på. Som ikke fungerer fordi stereotypene er sanne, men fordi man ignorerer og glemmer det man ikke gjenkjenner, og husker det man har et navn på og er oppmerksom på.

De sprer hatretorikk og konspirasjonsteorier om gruppen, og gir dem kallenavn, for å øke omfanget av anekdoter folk assosierer med gruppen.

Andre plukker opp kallenavnet og tror på konspirasjonsteoriene og stereotypene, som fremdeles spres av den første gruppen, i stadig større grad enn før.

Plutselig blir noen som har plukket opp kallenavnet på og konspirasjonsteorier om gruppen som ønskes bekjempet av gruppen nevnt innledningsvis og fornærmet over at folk assosierer dem med grunnen til at de bruker hatretorikken og konspirasjonsteoriene som stammer fra aktørene nevnt innledningsvis.

...

Dette er sant både for propagandaen bak 30-tallets anti-semittisme og 2020-tallet sitt anti-woke.

Metodene fra den første er bokstavelig talt del av inspirasjonen bak spredningen av de nye konspirasjonsteoriene -- inkludert strategien med å introdusere forskjellige fordommer for forskjellig folk.

Det er ingen hemmelighet engang, folk er bare så ufattelig glad i hundefløyten sin at de genuint ikke forstår at de er nyttige idioter i det de klager på jøder, jeg mener woke, i underholdningsindustrien.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvorfor legg så mye mening i et ord?

Veldig langt i mellom å bare klage på noe underholdning til å støtte høyre-ekstremister, Putin eller tru på syke konspirasjonsteorier. 

Det er noe jeg aldri forstått med politisk korrekthet osv. At det settes så mye betydning på ord at det begrenser dialogene mellom karakterne, eller til og med hva man kan si på ekte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (5 minutter siden):

Veldig langt i mellom å bare klage på noe underholdning til å støtte høyre-ekstremister, Putin eller tru på syke konspirasjonsteorier. 

Jeg tror egentlig ikke at det er så stor avstand mellom dette, og det er en åpenbar sammenheng, selv her på forumet kan man lett se hvem som er mer eller mindre grunnløst voldsomt provosert av f.eks retten til og søke og arrangere en parade, og de som mener at barnefilmer er blitt såkalt woke fordi de ikke handler om det samme som i sent 1970. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Artige analogier du finner på, er det paraodi på en anti-woker? Isåfall artig satire.

Takk. Men må innrømme at det hadde gitt meg en litt bedre følelse om det kom fra noen annet enn en som ikke forstår noe av hva woke er, hva det betyr i kontekst av trådens tema eller som etter 336 sider i tråden ikke har klart å ta til seg noe av informasjonen som har blitt delt her.

 

skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det var ikke bare jøder de ville utrydde, rom folket opptil en halv million av dem, 250000 mennesker med funksjonsnedsettelse, antageligvis flere tusen homofile, i dag hadde det nok vært langt flere da det er langt mer åpent om det, det er jo heller ikke så rart at lgbtq er blitt den nye huggestabben til høyreekstremismen. Tror vi skal være veldig forsiktige med å forsvare noe som helst av fordommer som kommer fra autoritære og totalitære nasjoner og bevegelser om man ikke har et ønske om å gjenta vår relativt nære historie. 

Jeg vet. Men dette var en grusomhet av sin tid som heldigvis har blitt bedre. I Norge ved samme tid så var homoseksualitet straffbart, og dette varte i over 20 år etter krigen sluttet.
Vi uførte også ekstreme inngrep på mennesker med funksjonsnedsettelse og annet, hvor de ble isolert, mishandlet, utsatt for lobotomi og elektrosjokkbehandling helt frem til 1970-tallet.
I sverige så sendte de folk med ekstrem funksjonsnedsettelse til Vippeholm sykehus over en 10 års persiode fra 1945 til 1955 hvor de ble tvangsforet med sukker til tennnene råtnet bort for å se hvordan relasjon sukker hadde på karies og hull.
Alt i alt så var verden veldig annerledes på den tiden samtidig som verden begynte bli ganske så godt dokumentert - det gjør det lettere å sammenligne tingene som skjedde da med ting som de er nå i dag samtidig som man ser vekk ifra konteksten av hvordan ting var på den tiden.

Altså håper du ikke tolker dette som at jeg forsvarer oppførelen til nazistene. Det er bare viktig å sette ting i kontekst av både tid og kultur. Tyskland, Russland og Kina på den tiden hadde noen ledere som utførte noen valg som det er vanskelig å forestille seg. Valg som utslettet millioner av mennesker på en systematisk og horribel måte.

Mennesker med fuksjonsnedsettelse, afro-amerikanere, folk med fedme og folk innenfor LBQT++ samt alle andre minoriteter skal så klart få være med på utvalget av filmroller, og de skal så klart være en del av manuset i historierer hvor det passer seg.
Dette er ikke "woke". Det er et rettferdig og et likt utgangspunkt.
"Woke" er når utfallet skal være likt eller i favør av mennesker med fuksjonsnedsettelse, afro-amerikanere, fedme og folk innenfor LBQT++ eller andre minoriteter hvor det er upassende.
Endrer man på utfaller så ekskluderer man folk ifra å ha et likt utgangspunkt eller mulighet.
Det er systematisk forskjellsbehandling basert på etnisitet, religion, legning og ikke minst gjør det at slutproduktet i mange tilfeller fremstår billing, påtvunget og syntetisk.

En type woke agenda WW2 konsentrasjonsleir film, satt på spissen, ville ikke brydd seg om jødene. Jødene ville for det meste vært ekskludert fordi det ikke handler om hva som var historisk korrekt, realisme eller fornuft - men det skal handle om en påtvunget ideologisk agenda om minoriteter som fremstår syntetisk og falsk. F.eks. en gruppe overvektige sassy afro-amerikanske skeive individerer som overmannet nazisistene og vant hele krigen. Det ville ikke vært historisk korrekt og det ville ikke hatt en historisk verdi.. Og da flopper det. (det kunne faktisk kanskje vært litt artig, pga hvor absurd det ville vært som en type komedie)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (14 minutter siden):


Dette er ikke "woke". Det er et rettferdig og et likt utgangspunkt.
"Woke" er når utfallet skal være likt eller i favør av mennesker med fuksjonsnedsettelse, afro-amerikanere, fedme og folk innenfor LBQT++ eller andre minoriteter hvor det er upassende.
Endrer man på utfaller så ekskluderer man folk ifra å ha et likt utgangspunkt eller mulighet.
Det er systematisk forskjellsbehandling basert på etnisitet, religion, legning og ikke minst gjør det at slutproduktet i mange tilfeller fremstår billing, påtvunget og syntetisk.

 

 

Hvem konkret bruker ordet slik, av aktører på nett, blant engelskspråklige, og når startet de bruken..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (5 minutter siden):

"Woke" er når utfallet skal være likt eller i favør av mennesker med fuksjonsnedsettelse, afro-amerikanere, fedme og folk innenfor LBQT++ eller andre minoriteter hvor det er upassende.

Hvor ofte skjer det egentlig at det faktisk er upassende, og hvorfor skal ikke kunstnerisk frihet trumfe hva et fåtall mener er upassende ? Woke brukes altfor ofte av folk bare som en unnskyldning til og hetse minoriteter, langt oftere enn det faktisk er et reelt problem. Når man skal begynne å påpeke enkelte ting ved enkelte grupper med folk som noe negativt, ja da tenker jeg at det er et eller annet som er gått veldig gærent med enkelte i samfunnet vårt, det minner meg om den samme type retorikk som er blitt brukt om nettopp jøder, personlige trekk som skal parodieres, latterliggjøres, etterhvert blir det en form for dehumanisering, ja selv om det bare er blått hår som helt unødvendig trekkes frem, hvor stor er egentlig forskjellen mellom ett standard blue haired lesbian meme og en jøde kariakatur fra ww2 ? Om resultatet ender opp noenlunde likt, kanskje ikke så mye. Hvordan endte du opp med å trekke frem blått hår som noe tilsynelatende negativt ? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Takk. Men må innrømme at det hadde gitt meg en litt bedre følelse om det kom fra noen annet enn en som ikke forstår noe av hva woke er, hva det betyr i kontekst av trådens tema eller som etter 336 sider i tråden ikke har klart å ta til seg noe av informasjonen som har blitt delt her.

Det er forskjell på å forstå og være uenig. Når det er sagt så er jo anti-woke-folket i denne tråden ekstremt faktaresistente. Absolutt alle talikng pointsa har blitt grundig tilbakevist utallige ganger på utallige måter.

1 hour ago, Noxhaven said:

En type woke agenda WW2 konsentrasjonsleir film, satt på spissen, ville ikke brydd seg om jødene. Jødene ville for det meste vært ekskludert fordi det ikke handler om hva som var historisk korrekt, realisme eller fornuft - men det skal handle om en påtvunget ideologisk agenda om minoriteter som fremstår syntetisk og falsk. F.eks. en gruppe overvektige sassy afro-amerikanske skeive individerer som overmannet nazisistene og vant hele krigen. Det ville ikke vært historisk korrekt og det ville ikke hatt en historisk verdi.. Og da flopper det. (det kunne faktisk kanskje vært litt artig, pga hvor absurd det ville vært som en type komedie)

Det er påfallende hvor tåpelige eksempler du er nødt til å finne på for å vise hva woke er. Det er som man skulle tro det ikke finnes…

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk gjort studier som viser at konservative republikanske hjernen er skrudd sammen annerledes enn de på venstresiden. 

Hovedfunn et at de merker frykt mer, liker bedre autoritet, og ser verden helst mer binær. Et tydelig skille mellom godt og ondt. Det kan forklare hvorfor de ofte er mer religiøse også. Er mer tiltrukket yrker som ingeniør med klare regler.

Mens liberals kan like bedre nyanser og kompleksitet, og være mer åpen for endringer. Mer glad i type abstrakt kunst. 

Ganske interessant. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men er det noe dere kan kjenne dere igjen i?

At det faktisk er fysiologiske grunner utenfor vår kontroll som gjør at vi har den ideologien vi har. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Erik Fossum tar bladet fra munnen og setter skapet på plass: Problemet med «Dustborn» er ikke DEI – det er deg

Quote

Jeg er så LEI.

Hele «Dustborn»-hysteriet er et beklagelig tverrsnitt av den pågående kulturkrigen som en utrolig liten gjeng med lettantennelige snøflak tror de «vinner» noe som helst ved å føre.

Spill med «politikk» som gjør det dårlig flopper selvfølgelig på grunn av DEI og ingen andre grunner (hei, «Concord»), mens spill med haugevis av DEI og «politikk» som selger i bøtter og spann helst dysses ned (hei, «Baldur's Gate III», «Spider-Man 2», «God of War»).

Anti-wokerne har falt helt over stupet og lagd en liste over 1500 spill, der «Dave the Diver» er woke fordi en tjukk og en svart mann er med i spillet. Hvor «Bloons» er woke fordi et flagg er med i spillet. Hvor fuckings «Blaster Master» er woke fordi spillet har «subtile pro klima-beskjeder».

INGENTING er lov.

Jeg vet selvsagt bedre, men dette burde satt punktum for denne idiotiske diskusjonen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det må jeg si var en helt enestående artikkel.

At noen har tatt seg tid til å gå gjennom så mange av de hysteriske teoriene, desinformasjonen, løgnene og merkelige utsagnene som har kommet i forbindelse med det spillet (som flere har gjentatt her inne) er det bare å hylle. Et enormt arbeid.

Når jeg ser det sunne og seriøse kommentarfeltet under artikkelen tenker jeg også mitt om hvor radikalisert og snevert Diskusjon.no har blitt 😕 

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 time siden):

Erik Fossum tar bladet fra munnen og setter skapet på plass: Problemet med «Dustborn» er ikke DEI – det er deg

Jeg vet selvsagt bedre, men dette burde satt punktum for denne idiotiske diskusjonen.

Mye cope, damage control og passiv aggressivitet her, ikke at alt han skriver er feil selvsagt men som woke-fans flest så tar han noen gigantiske konklusjonshopp bare noen sier "dette er for woke for meg, ellers takk".

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 time siden):

Erik Fossum tar bladet fra munnen og setter skapet på plass: Problemet med «Dustborn» er ikke DEI – det er deg

Jeg vet selvsagt bedre, men dette burde satt punktum for denne idiotiske diskusjonen.

Det er bare å se på diverse spillforaer på Steam. "Is this game woke?" er  en slager og hinsides irriterende. Men det startet egentlig før det. Jeg vil si at det startet med Googles søkemotor. Plutselig er alle eksperter på ADHD, ASL og personlighetsforstyrrelser. Mannen i gata vet mer enn fagfolk og krever å bli trodd. Mange har misforstått brukermedvirkning som at de kan bestemme alt fra diagnoser til medisiner. Og for virkelig å understreke argumentene sine brukes diverse "guruer" fra YouTube som kan mer enn fagfolk om for eks. ADHD. Gi det noen år til og utdannelse er avleggs da alle er eksperter. Noe så komplisert som intelligens og testing av intelligens blir redusert til ren idioti. Noen tar en intelligenstest på internett og finner ut at de er genier. Andre bruker disse "statistikkene" til å argumentere for at hvite mennesker er overlegne de med mørkere hud når det gjelder intelligens fordi testen på internett vurderte det slik. Da har man jo fint hoppet over alt av feilkilder, utvalg osv. Da er jo egentlig denne boken/kompendiet totalt ubrukelig:

a-compendium-of-neuropsychological-tests.jpg

Det er 1120 sider med svada! Oxford University Press kan gå og legge seg!

(https://www.adlibris.com/no/bok/a-compendium-of-neuropsychological-tests-9780195159578)

Som han skriver i artikkelen:

Det spiller ingen rolle om de som forsøker å si imot faktisk jobber i bransjen, faktisk sitter på unik innsikt, har direkte kilder eller fakta å slå i bordet med – det er nå brukt så mye energi på å være sinna på noe at disse folka ikke kan vri seg unna.

Det skjer overalt nå.

For øvrig mener jeg at det er artikkelforfatteren som burde ha vært i NrK-studioet og  forklart ting.  

Endret av Boing_80
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Konge-artikkel, Fossum har ikke gjort noe halvveis, han gønnet på, og viste ingen nåde. Tror også det er noe av grunnen til at kommentarfeltet under den artikkelen stort sett er en eneste stor "encore". Han gikk nemlig ikke i "high road"-fella som mange antiwokere prøver å gaslighte deg mot. Han avkledde og debunka bevegelsen med et skikkelig glimt i øyet og "fuck you"-holdning. Det er essensiellt den type badass rockestjerne-viben mange i den popkulturelle sfæren søker etter, og som også gjør at altfor mange havner i diverse kaninhøl.

Like viktig, han dekket alle blind-soner angående stats-støtte, Steam-tall osv, og det er ikke en selvfølge at man har tid og rersursser til det mot en bevegelse hvis modell stort sett består av "gjenta løgn til det blir en sannhet". For å sitere "Better Call Saul", han hadde "all the T's crossed, and I's dotted". Forsvaret er like uangripelig som Tien mot Tao Pai Pai.

 

Jeg går gjennom den lista over woke-spill fra disse selverklærte portvokterne. Jeg spratt godt i stolen da jeg så Hogwarts Legacy. Folka fra den samme bevegelsen har skrytt over å ha bestilt flere ørten kopier av det spillet. Og nå er det spillet "merket". Blir spent å se hva slags andre spill jeg kommer til å finne der. Vil gode, gamle FFVII dukke opp?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...