Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (3 minutter siden):

Er det? 🤷

Les ironi :D 
Er jo bare kult at to jenter med forskjellige bakgrunner har interesse for heavy metal og spiller knallbra. Følte bare at Woke-toget kunne trengt litt realitetsorientering.

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar
53 minutes ago, DukeNukem3d said:

Disse reelle hendelsene som alle i Norge har fått med seg har "blitt tilbakevist" faktisk. Lol

Har du fortalt dette til Aftenposten, VG og Dagbladet at du kan dokumentere at de sprer fake news?

At dette har noe om helst med woke å gjøre er grundig tilbakevist. ja. Nå må du følge med. Vi andre er ferdig med det tullet der for mange sider siden. :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Baah! Lack of own musical skills triggering sad emotions.

Får litt lyst til å skaffe meg slagverk igjen.

Mine stakkars naboer.

 

🤘🤘

 

Og jeg kastet bort ungdommen min på fotball. FOTBALL!!! Skulle lært meg å spille el-gitar. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, DukeNukem3d said:

Disse reelle hendelsene som alle i Norge har fått med seg har "blitt tilbakevist" faktisk. Lol

Har du fortalt dette til Aftenposten, VG og Dagbladet at du kan dokumentere at de sprer fake news?

Jeg forsøkte å inngå med disse hendelsene med deg, allerede igår, og vet andre har gjort det tidligere.

Som vg-linken du bruker for å dokumentere saken om nissene over skog og hei forteller, er det kritikk av fenomenet blackface, (altså når jeg leser teksten i selve linken, jeg har ikke noen vg-bruker så jeg får lest selve saken)er det altså kritikk av fenomenet blackface som er woke?
For serien er jo ikke kanselert, den ble kritisert, (noe du ser ut til å egentlig være klar over der du annerkjenner at serien er tilgjengelig, bare med en advarsel).

Samme med Leiv Eriksson-maleriet, man kan argumentere for at det er et kolonialistisk maleri, og det er en helt ny idé at det er viktig i Norsk sammenheng, det har tidligere vært plassert på magasin, hengt på sjøfartsmuseet, den egentlig planen var å gi det bort til kunstmuseet i Chicago, men, som Øystein Sjåstad kan fortelle:

[...]Den opprinnelige planen var å gi maleriet til kunstmuseet i Chicago, men verket ble sett på som så mislykket og flaut at det ble returnert til Norge og gitt som gave til Nasjonalgalleriet i 1900.

Hvor det ikke ble gitt oppmerksomhet i Norge før 1960-tallet:

[...]I Norge var det nesten ingen som var spesielt opptatt av dette. I P.A. Munchs historieverk var episoden nevnt i forbifarten. Først med Gustav Storm, en bekjent av Krohg, ble det en viss interesse for sagahelten.
Først på 1960-tallet begynte Eiriksson å bli sentral i norsk historie, i kjølvannet av det arkeologiske arbeidet til Helge og Anne Stine Ingstad.

Med det, mener jeg ikke at man ikke kan like bildet, eller finne det interessant, eller viktig, bare peke på at det overhodet ikke har noen gudegitt plass i trappen på nasjonalmuseet.
Men nå er det altså på veggen, ikke kanselert (selv om ingen bilder i nasjonalmuseets samling som står på magasin bør regnes som kanselert).
Så blir spørsmålet igjen, er det å fremføre kritikk mot bildet woke?

Du forteller at du forakter Rachel Zegler for å mene at Disneys 1937-versjon av snehvit har et utdatert kvinnesyn.
Du hater at hun kritiserer Disneys 1937-versjon?
Er Disney woke der han sensitivitetsleste eventyret og sensurerte deler av det, forakter du dem for å kritisere Grimm-versjonen? Kanselerte Disney-konsernet brødrene Grimm?

 

Man kan sikkert si, selv om det ikke er sant, at før så kritiserte ikke folk alt mulig slik de gjør nå, og at det er denne "nye" strømningen som er woke, men bør man ikke likevel inngå med kritikken, se om det er hold í den, fremfor å avfeie noen bare for å fremføre kritikk i seg selv?
Er ikke det en del av et godt offentlig ordskifte?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (12 timer siden):

Les ironi :D 
Er jo bare kult at to jenter med forskjellige bakgrunner har interesse for heavy metal og spiller knallbra. Følte bare at Woke-toget kunne trengt litt realitetsorientering.

Ja, det er bare kult og ingen har vel påstått noe annet? Selv om det er ironi så blir det litt for dumt om vi skal begynne å poste masse tilfeldige greier og bare anta at det trigger anti-wokerne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (46 minutter siden):

Ja, det er bare kult og ingen har vel påstått noe annet? Selv om det er ironi så blir det litt for dumt om vi skal begynne å poste masse tilfeldige greier og bare anta at det trigger anti-wokerne. 

Er du ordensmannen i denne debatten og bestemmer hva som er oppklarende og hva som er fordummende? Vidt meg bekjent er det moderatorer på dette forumet som griper inn dersom debatten fordummes. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (47 minutter siden):

Ja, det er bare kult og ingen har vel påstått noe annet? Selv om det er ironi så blir det litt for dumt om vi skal begynne å poste masse tilfeldige greier og bare anta at det trigger anti-wokerne. 

Jeg synes vel vi alle skal holde oss for gode til akkurat det, tråden er til tider infisert av memes som egentlig ikke bidrar med noe som helst til debatten, eneste formål med dem er å latterliggjøre meningsmotstander. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Er du ordensmannen i denne debatten og bestemmer hva som er oppklarende og hva som er fordummende? Vidt meg bekjent er det moderatorer på dette forumet som griper inn dersom debatten fordummes. 

Ja, jeg har utnevnt meg selv til ordensmannen i denne debatten, så vennligst oppfør deg. Denne posten skal ikke kommenteres.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...