Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (8 timer siden):

Er det dårlig er det woke.

Når det er dette nivået man legger seg på er det kanskje på tide å finne en annen tråd å trolle?

 

jjkoggan skrev (6 timer siden):

Cinderella, Hamilton, Inside Out 2

Hva i all verden er woke med Inside Out 2? Det eneste som er i nærheten engang er et litt fargerikt ishockeylag, men det er en film satt i San Francisco, så at den er mangfoldig er helt naturlig. Men hvis vi skal legge oss på nivået til posten over her så mener jeg vel bare den ikke er woke fordi jeg synes den er bra, siden det tydeligvis er sånn det fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poppmunn skrev (13 minutter siden):

Når det er dette nivået man legger seg på er det kanskje på tide å finne en annen tråd å trolle?

 

Hva i all verden er woke med Inside Out 2? Det eneste som er i nærheten engang er et litt fargerikt ishockeylag, men det er en film satt i San Francisco, så at den er mangfoldig er helt naturlig. Men hvis vi skal legge oss på nivået til posten over her så mener jeg vel bare den ikke er woke fordi jeg synes den er bra, siden det tydeligvis er sånn det fungerer.

Slutt å kalle meningsmotstandere troll.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Slutt å kalle meningsmotstandere troll.

Jeg prøver selv å unngå å bruke begrepet "meningsmotstandere". Det begrepet har blitt så til de grader kapret av kulturkrig-høyre som en hundefløyte for forfektere av regressive ideologier.

Du har sikkert hørt klassikeren; "jeg er ikke nazist, jeg er nasjonalsosialist"

Du har nyere avarter av denne typen:

"Jeg er ikke en hvit supremasist, jeg er en rase-identitarianer"

"jeg er ikke en fascist, jeg er bare en meningsmotstander".

Og det er kjipt, fordi selve ordet "meningsmotstander i seg selv er legitimt, men hvordan kan jeg bruke det uten at jeg føler at jeg bidrar til å svekke skillet mellom legitim argumentering/debatt og tåkelegging, projisering, obskurantisme og misinformasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (18 timer siden):

Dustborn er delvis finansiert av meg via skatteseddelen. Jeg syns jeg har rett til å kritisere det.

Så du skrev at du ikke brydde deg om woke ikke ødela franchiser, men så brydde du deg allikevel fordi det fikk en minimal støtte. Det virker som du har bygget et kartotek over alle mulige ting som er feil bare for å unngå å gå til kjernen av problemet.  Nemlig dine egne fordommer og utdaterte holdninger. I stedet så er det.

  • Den store beskytter av historiekunnskapen(Svart fyr i et spill)
  • Den store beskytter av kristent følelsesliv(et par minutter med transer i en 4 timer lang OL-seromoni.
  • Den store beskytter av franchiser(ødelagt om det kommer en film med en kvinne eller svart person i)
  • Den store beskytter av våre skattepenger(lommerusk til et spill)
  • Men den artigste er, den store beskytter av homoer/kvinner/transer/fargede(en anti-woke/alt-right logikk om at inludering av minoriteter faktisk er diskriminering av minoriteter)
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 timer siden):

Slutt å kalle meningsmotstandere troll.

Hvis du insisterer på at du ikke er et troll så får du jo bare deg selv til å se dummere ut hvis du helt seriøst tror det er sånn at folk bare kaller alt de ikke liker for woke. Har sett mange filmer jeg ikke likte som hovedsakelig hadde hvite og streite karakterer og ingen politiske budskap. Er de liksom woke da? Sier seg jo selv at det blir for dumt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Apropos ordet meningsmotstander som på engelsk er dissenter; jeg trodde at det ordet brukes for å beskrive en annen form for motstand. For eks. beskrives Noam Chomsky som "a dissenter" og det er en kraftigere beskrivelse enn det ordet uenighet favner. I følge Store Norske leksikon heter det at:

"Dissenter ble tidligere brukt om et medlem av et kristent trossamfunn utenfor den dominerende kirken. I Norge ble det brukt om dem som sto utenfor den offisielle evangelisk-lutherske (stats)-kirken. I tillegg ble det også brukt om bevegelser innen den offisielle kirken som man mente brøt med det som ble oppfattet som rett lære. Slik ble haugianerne ofte kalt for dissenter av geistlige i den offisielle norske kirken, selv om også haugianerne var medlemmer der. Etter hvert som haugianerne ble mer akseptert, sluttet man gjerne også å kalle dem dissentere. Betegnelsen er i dag lite brukt."
https://snl.no/dissenter

Så er det egentlig bare ordkløyveri og bruk av "fremmedord" for å gjøre seg selv mer interessant og fremstå mer skolert enn det som kanskje er tilfellet?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er snodig hvordan dere stadig bagatelliserer beløpet 15 millioner kroner. Medianlønnen i Norge er på noe over 600.000kr. Det er dermed snakk om kanskje 25 årsverk. Dette er årsinntekt for fler enn 50 minstepensjonister og uføretrygdede, eller millionmedisin for 15 personer, ofte barn, som ikke får dem godkjent fordi de er for dyre.

Det er meget ille at statlige midler brukes på å understøtte en radikal og aggressiv ideologisk feberfantasi som angriper et annet land og en etnisk og religiøs gruppe i det landet.

Dette undergraver respekten for Norge internasjonalt og undergraven respekten for skattesystemet nasjonalt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Boing_80 said:

Apropos ordet meningsmotstander som på engelsk er dissenter; jeg trodde at det ordet brukes for å beskrive en annen form for motstand. For eks. beskrives Noam Chomsky som "a dissenter" og det er en kraftigere beskrivelse enn det ordet uenighet favner. I følge Store Norske leksikon heter det at:

"Dissenter ble tidligere brukt om et medlem av et kristent trossamfunn utenfor den dominerende kirken. I Norge ble det brukt om dem som sto utenfor den offisielle evangelisk-lutherske (stats)-kirken. I tillegg ble det også brukt om bevegelser innen den offisielle kirken som man mente brøt med det som ble oppfattet som rett lære. Slik ble haugianerne ofte kalt for dissenter av geistlige i den offisielle norske kirken, selv om også haugianerne var medlemmer der. Etter hvert som haugianerne ble mer akseptert, sluttet man gjerne også å kalle dem dissentere. Betegnelsen er i dag lite brukt."
https://snl.no/dissenter

Så er det egentlig bare ordkløyveri og bruk av "fremmedord" for å gjøre seg selv mer interessant og fremstå mer skolert enn det som kanskje er tilfellet?

 

Står det i ordboken så er det selvfølgelig lov å bruke. Det er ikke noen synd å ha godt ordforråd.

Noam Chomsky er forøvrig skitstøvel som hører hjemme i fengsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

 

Står det i ordboken så er det selvfølgelig lov å bruke. Det er ikke noen synd å ha godt ordforråd.

Noam Chomsky er forøvrig skitstøvel som hører hjemme i fengsel.

Du skjønner vel at noen ord brukes i helt andre sammenhenger og blir feil i det generelle? Tror ikke du skjønte hva jeg mente og bare måtte komme et surt og tilsvarende dustete oppgulp.

Noam Chomsky er en viktig stemme i samfunnsdebatten. Han gjorde oss oppmerksom på det hvordan det politiske språket funker, og hvordan vi manipuleres over en lav sko. Jeg har flere bøker av han og ser på han som en viktig talsperson for de fattige. Du liker kanskje ikke at han kritiserer Israel? 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er snodig hvordan dere stadig bagatelliserer beløpet 15 millioner kroner.

Vel sannheten er at det fremdeles er en fis i motvind i forhold til så mye annet skattepengene våre går til, jeg antar denne støtten hadde som formål å hjelpe til å skape en fremtidig industri, noe vi stort sett ikke har lykkes med her i Norge, spesielt i motsetning til våre nordiske brødre som har langt bedre og mer vellykkede spillutviklere. En bagatell er det kanskje ikke, men i 2021 betalte vi ut 5.5 milliarder til tro og livsyn f.eks hvorav 4.6 av de milliardene gikk til den norske kirke, så ja det ryker med en del kroner på tullete ting her til lands. Støtte til kunst og kultur er vel i overkant av 40 milliarder norske kroner, at noe av det går til spillutvikling er egentlig helt greit.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Apropos skattepenger, imorgen er det markering for økt bemanning i barnehager på Eidsvoll plass foran Stortinget i Oslo kl 14.00. For de som hevder å bry seg om hva skattepenga går til, er dette noe av interesse? Litt off-topic kanskje, men det å genuint i god tro engasjere seg i hvordan vi forvalter velferdsstaten er jo tross alt per definisjon "woke". Skal holdes konsert der også, så da blir det litt relevant for "underholdningsindustri"-delen også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (21 minutter siden):

Apropos skattepenger, imorgen er det markering for økt bemanning i barnehager på Eidsvoll plass foran Stortinget i Oslo kl 14.00. For de som hevder å bry seg om hva skattepenga går til, er dette noe av interesse? Litt off-topic kanskje, men det å genuint i god tro engasjere seg i hvordan vi forvalter velferdsstaten er jo tross alt per definisjon "woke". Skal holdes konsert der også, så da blir det litt relevant for "underholdningsindustri"-delen også.

Tipper at de fleste er tastaturkrigere som kun har det i kjeften, men som ikke har særlig motivasjon til å møte opp på slike tilstelninger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (17 timer siden):

Jeg prøver selv å unngå å bruke begrepet "meningsmotstandere". Det begrepet har blitt så til de grader kapret av kulturkrig-høyre som en hundefløyte for forfektere av regressive ideologier.

Du har sikkert hørt klassikeren; "jeg er ikke nazist, jeg er nasjonalsosialist"

Du har nyere avarter av denne typen:

"Jeg er ikke en hvit supremasist, jeg er en rase-identitarianer"

"jeg er ikke en fascist, jeg er bare en meningsmotstander".

Og det er kjipt, fordi selve ordet "meningsmotstander i seg selv er legitimt, men hvordan kan jeg bruke det uten at jeg føler at jeg bidrar til å svekke skillet mellom legitim argumentering/debatt og tåkelegging, projisering, obskurantisme og misinformasjon?

Evt

"jeg er ikke opptatt av rase selvom hudfarge bør swappes ved anledning, jeg er bare woke"

"jeg er ikke rasist om klager på for mange hvite mennesker, jeg er bare woke"

"jeg trøkker ikke meningene mine på noen, jeg er bare woke"

"jeg er ikke et troll som kommer med stråmenn, jeg er bare woke"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...