Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Atib Azzad said:

Kritikk av de ultra-rike, er ikke nødvendigvis antikapitalisme i seg selv, det kan like gjerne fremføres som kritikk av feilslått kapitalisme (de aller fleste som fremsnakker kapitalisme ønsker seg ikke denne ekstreme ujevne fordelingen).

Det er heller ikke noe i linken din som forteller at disse ultra-rike er hvite, selv om det er statistisk sannsynlig, så er det tilsynelatende ikke hudfargen deres i seg selv som kritiseres, samtidig som det er nærliggende å dedusere noe om rasistiske strukturer når en ser hvem som gestalter disse toppsjiktene av ekstrem rikdom, eller må man obfuskere denne sannheten for å ikke krenke deg og de hvis snakkepunkter du gjengir?

Så hudfargen har ikke noe å si, men du føler at det er rasistiske strukturer som ligger bak topplisten over milliardærer? Akkurat hva bortsett fra hudfargen er det du reagerer på da? Andelen med jødisk avstamming?

Dette er jo et kroneksempel på hykleriet man ser i dagens debatt. Hong Kong og Singapore har skyhøyt større andel dollarmilliardærer per capita enn Norge, og virkelig astronomisk mye større enn de hvite menneskene i f.eks Portugal, men likevel skal *hvite* samles i en gruppe og angripes for å være rik. Men hudfargen har ikke noe å si må vite.

Endret av likferd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (3 timer siden):

Hva sier folk om Life is Strange? Er det woke?

Jeg hadde en 'guilty pleasure' opplevelse når jeg spilte første sesong, men datt av i løpet av andre sesong.

Et Google-søk avslører at noen innflytelsesrike anti-"woke" influensere mener det er skikkelig woke, mens andre anti-"woke" mener det ikke er woke i det hele tatt. Det spørs nok bare hvordan de personlig definerer "woke", hvorvidt de selv liker spillet eller ei, eller om de har sett en mulighet til å grifte litt ekstra spenn ut av saueflokken sin.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, likferd said:

Så hudfargen har ikke noe å si, men du føler at det er rasistiske strukturer som ligger bak topplisten over milliardærer? Akkurat hva bortsett fra hudfargen er det du reagerer på da? Andelen med jødisk avstamming?

Dette er jo et kroneksempel på hykleriet man ser i dagens debatt. Hong Kong og Singapore har skyhøyt større andel dollarmilliardærer per capita enn Norge, og virkelig astronomisk mye større enn de hvite menneskene i f.eks Portugal, men likevel skal *hvite* samles i en gruppe og angripes for å være rik. Men hudfargen har ikke noe å si må vite.

Brother Ursus har allerede fremført disse indignasjonene.

Jeg angriper ikke verdens samlede hvite befolkning for å være rik, jeg bare annerkjenner at det er sannsynlig at de ultra-rike som spillet fantaserer seg om å rane, er hvite, dersom de baserer seg på faktiske forhold.
Uten at det ser ut som spillet er noe større forsøk på å kritisere hvit hudfarge i seg selv, slik det ble foreslått, altså det er ikke hudfargen som kritiseres (eller hudfargen har ikke noe å si, slik du formulerer det).

Det var heller ikke jeg som trakk frem hudfarge, det var den nevnte brukeren som forsøkte å fremføre det slik at spillet mer eller mindre var oppfordring til hat mot hvite og hat mot kapitalisme som sådan.

Kan godt nevne at det ser ut til å være feil, da brukeren aldri kom tilbake for å sannsynliggjøre disse ville påstandene, såvidt jeg kan dedusere av traileren er ikke alle ultra-rike man raner hvite, eller alle ranerne mangfoldige slik hen valgte å formulere det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (3 timer siden):

Peter Dinklage har tjent millioner på å nettopp spille dverg i en fantasy/eventyr-setting. Hykleri.

Til Dinklage sitt forsvar så ba han aldri om at filmen skulle kanselleres eller noe sånt. Han bare luftet sin mening i en podcast om det han mente var et utdatert stereotypi om kortvokste. Som er greit.

Mitt poeng var at studioet burde aldri tatt Dinklage sin mening til å gjelde for alle kortvokste og dermed endre hele prosjektet. Han har én mening om dvergene i Snøhvit. Andre kortvokste har andre meninger. Hvem bryr seg. I dag er noen dømt til å bli misfornøyd eller fornærmet (og det gjelder både woke og anti-woke folk), pluss at alle har en twitter-konto, så det beste for et filmstudio er å ignorere støyet, for om noen uker er internett opprørt over noe helt annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kilik skrev (4 timer siden):

Peter Dinklage har tjent millioner på å nettopp spille dverg i en fantasy/eventyr-setting. Hykleri.

Karakteren i GOT handlet om langt mer enn å være dverg, faktisk var han ikke dverg i det hele tatt, men ett menneske med veksthemning, fantasy setting ja, men han var ikke fanatisk opptatt av og grave etter mineraler eller gro et skjegg eller slåss med øks, bare en kortvokst person med andre ord, ikke noe stereotypisk dverg ved det, og Peter Dinklage bør få lov til å ha en mening om rollene folk med veksthemning får. Hykleri ? Nei jeg synes ikke det, rollen som Tyrion handlet om langt mer enn å være en stereotypisk fantasy dverg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (På 4.9.2024 den 3:50 PM):

Vi så det også med She Hulk, The Witcher, Terminator osv. Etablerte franchiser som blir voldtatt og desimert. Kan woke-folk skape noe helt eget, så skal jeg holde meg laaaaangt unna. Men jeg tåler ikke at mine egne interesser og lidenskaper blir pisset på.

Hva med dine mange utfall mot Dustborn? Det er vel ikke noen etablert franchise. Høres ut som nok et vikarierende motiv.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (4 timer siden):

Hva sier folk om Life is Strange? Er det woke?

Jeg hadde en 'guilty pleasure' opplevelse når jeg spilte første sesong, men datt av i løpet av andre sesong.

Jeg har spilt de to første og de slo meg ikke som spesielt woke, snarere gode historier med noen snedige sprell. Er det ting i dem som kan oppfattes som woke-elementer? Tja, det kommer litt an på fortolkning.

Om en sammenligner woke med pannekaker er det jo en oppskrift som vanligvis følges, samt visse ingredienser. Således er hverken melk, egg eller mel pannekaker i seg selv, det er dog når det røres sammen det blir noe å steike med. Samme med woke, en lesbisk hovedperson, en fargeswappet figur, kvinner som enkelt denger større menn, hvite menn som er enten stokkdumme eller onde, historisk ukorrekthet, utseendejusterte kvinner, osv er ikke nødvendigvis woke i seg selv. Det er dog når de vanlige ingrediensene blandes oppskriftsmessig sammen en får servert noe som lukter woke, og som da ikke faller helt i smak hos alle. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, DukeNukem3d said:

Jeg prøver å komme på noe som er woke og bra. Sliter stort  med å komme på noe.

The Last of Us 2, Psychonauts 2, Wolfenstein: Youngblood, God of War: Ragnarök, Hades, Ratchet & Clank: Rift Apart, Final Fantasy VII remaken…

Listen er uendelig lang 🤣

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Et Google-søk avslører at noen innflytelsesrike anti-"woke" influensere mener det er skikkelig woke, mens andre anti-"woke" mener det ikke er woke i det hele tatt. Det spørs nok bare hvordan de personlig definerer "woke", hvorvidt de selv liker spillet eller ei, eller om de har sett en mulighet til å grifte litt ekstra spenn ut av saueflokken sin.

Det må floppe for å være "woke", for å underbygge narrativet om "get woke, go broke". Er spillet en økonomisk suksess, så er det enten "ikke woke", eller så bare flyttes målstreken til et annet produkt til de finner noe som passer narrativet. Målet er det samme, få en innbitt motstand mot mangfold og representasjon til å bli en etablert del av "les burgeoissie".

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 5.9.2024 den 3:06 AM):

https://www.vg.no/rampelys/i/0V9o2g/jenna-ortega-vil-ikke-ha-kvinnelige-spin-offs

Jenna Ortega Vil ikke ha kvinnelige spin-offs. Vil ikke se «Jamie Bond»: - Burde ha våre egne

«Beetlejuice»-stjernen mener kvinner bør få skinne i sine egne historier, ikke bare overta mannsroller.

 

Jenna Ortega har skjønt det. Hvorfor er det så vanskelig for resten av Hollywood?

Gi oss heller en oppfølger til filmen Salt, eller en ny heltinne.

Du er så grusomt nær det faktiske problemet, men likevel så fjernt unna.

Hvorfor skaffer ikke disse selskapene seg nye Brødrene Grimm, Tolkien og Dahl..?

Hvorfor tar ikke Disney flere kjente eventyr de kan omskrive for barn, slik de omskrev alle de klassiske eventyrene for å gjøre dem mindre kontroversielle..?

Disney gjorde dette med den lille havfrue, som ikke døde på slutten, Mulan som ikke tok ikke selvmord på slutten, Pocahontas døde heller ikke i film nummer to...

Snøhvit, Tornerose og Ringeren i Notre Dame er alle grovt omskrevet for barn gjennom fjerning av innhold og handlinger.

...

Legg merke til at det er nøyaktig hva som ble gjort med Dahl sine bøker, som folk klager på, mens de liker Disney sine ekstreme endringer, fordi vi vokste opp med disse versjonene. 

Samtidig så gjør Penguin/Puffin det samme Disney gjorde og blir elsket for.

---

Og når Disney gjør hva de alltid har gjort, adapterer og endrer historier for et ungt publikum blant dagens barn, så blir også de kritisert.

---

Kritikk mot en stor korporasjon sin antatte ideologi er en komplisert påstand og anklage, som aldri har holdt vann når påstandene undersøkes, så langt i tråden. Og det er lang tid. DEI har i seg selv ikke skylden for at noe er dårlig. Dårlige ansettelser av uerfarne nøkkel medlemmer i produksjonsteam har.

Som beskrevet i detalj tidligere, uten at noen  lang anti-woke følte seg kompetente til å svare.

Hver gang det stilles spørsmål om kvalitet versus ideologi i adapteringer av eksisterende verk, er det kvalitet som er problemet.

Hver gang det er faktisk ideologi som er problemet, så er det originale verk som ikke er adapteringer -- som jo er det vi alle faktisk er enige i at er måten DEI skal gjøres.

Det er jo bokstavelig talt hva Ortega sier, og som du er enig med.

---

Når det fra mindre selskaper som anklages for å være woke er ofte originale historier som satses på, i stedet for at de bruker rettigheter eller omskrive historier.

Så, når det gjøres som Ortega ber om, så endre narrativet.

Det fokuseres på utseendet, heller enn innhold. Som med Dustborn, hvor anti-woke ikke har brukt 15 sekunder på å sette seg inn i spillets faktiske innhold, historie eller tematikk.

Som demonstrert i minst tre separate tråder, hvor et etisk dilemma spillet bokstavelig talt tar opp, starter å tas opp de første 30 sekundene av historien, kritiseres under den grunnløse antagelsen om at spillet gjennom sitt narrativ ikke fremstiller mekanikkene problematiske. Spillet anklages også feilaktig for å være sort/hvitt, når det faktisk er svært nyansert.

---

For store korporasjoner sine satsinger kommer det alltid tilbake til forsøk på å tjene penger.

Selskaper sin første og fremste rolle, sett fra forbruker-siden, er å skape god underholdning.

Men det er ikke målet med eller for store selskaper, målet for dem er å få tilbake penger for investeringer, og tjene penger på rettighetene de eier.

Nye satsinger er risiko.

Som demonstrert av Concord, og det nye spillet i Legend of Mana-serien.

Som igjen dømmes på utseende, ikke innhold.

https://steamcommunity.com/app/2443720/discussions/0/4763207511834355721/

Som tar oss til Mozart vs Danseband, eller Boyband.

 

---

Du er så grusomt nær å innse problemet her også.

Grunnen til at seriøse kritikere gir Dustborn 7 av 10, mens anti-woke gir det 1 av 10, er akkurat det samme fenomenet.

Dere vet ikke forskjellen på å ikke like noe, og at noe er dårlig.

Absolutt null innsikt. Ingen, overhode.

Folk flest hører ikke på klassisk, så et danseband og boyband innad i nasjonen gir langt mer inntjening innad i en nasjon enn rettighetene til Mozart. Uansett hvor god innspillingen er.

Forbrukere flest vil ha noe populært -- som ikke handler om kvalitet.

Anti-woke er populært. Nettopp fordi det er populært; det selges av høyrepopulismen.

På samme måte som anti-woke populariseres, driver store selskaper et hovedfokus på markedsføring og nå nye kundegrupper, ikke å lage noe fantastisk.

Derfor har ingen store selskaper kunne laget et Diablo 3 som er satt til verden og mekanikkene fra Diablo-serien, eller et Baldurs Gate 3 verdig å følge opp Baldurs Gate 1 og 2.

De klarer ikke å gjenskape hva som gjorde Dragon Age bra.

Klarer ikke gjenskape hva som gjorde Call of Duty 4 bra.

Klarer ikke gjenskape hva som gjorde Morrowind bra.

Klarer ikke gjenskape hva som gjorde Star Wars bra.

...

De klarer å lage kjipe imitasjoner, og av og til gode originale paralelle historier i andre sjangere.

Selv når de satt på rettighetene.

Dom yar oss til siste punkt.

---

Og til sist;

Av og til så går disse korporasjoner alternative satsinger.

Som når Blizzard kopierte Ultima Online og andre MMO-er med Warcraft-universet sitt. Som bokstavelig talt eksisterer fordi det var meningen at de skulle lage et Warhammer-spill.

Mange fans av Warhammer likte ikke World of Warcraft.

Det var en annen sjanger. I samme univers. Med totalt annerledes mekanikker.

Som når noen lager Star Wars som ikke er eventyr, men krim, så er det noe annet.

At man ikke liker det betyr ikke at firmaet feilet. At det er ikke oppnår godt nok salg salg betyr at firmaet feilet.

Men årsaken til at det feilet er ikke at de byttet sjanger, eller at de var woke.

Det er fordi de ikke hadde en stor nok konsumentgruppe.

Som jo er et problem for og i ledelse/markedsføring, ikke ideologi.
At fans av andre Star Wars-sjangere ikke likte det betyr ikke at det som satsing var verre enn da Blizzard laget MMO av Warcraft.
Blizzard var bare flinkere til å blåkopiere konkurrentene i MMO-markedet slik at de fikk en suksess.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Psychonauts

Nok et undervurdert spill! 🥰

 

Edit: googlet etter jeg skrev, det er godt anarkjent og solgte bra. Men undervurdert med tanke almenn omtale. Har ikke hørt noen kjentfolk nevne det, men en av mine favoritter

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...