Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke til seriene, så hvorfor må jeg ha en mening om de? Den ene (begge?) ser ut som superhelt-sjangeren og det er helt enkelt ikke min kopp te lenger.

Jeg driter i om ting er woke eller ikke, og er heller ikke fan av superhelt-sjangeren, men prøvde meg på The Boys-serien.

Likte det ikke i det heletatt, på tross av mye skryt så har man sine egne preferanser. Og sånn må det være, men det som blir rart er de som forhåndsdømmer 'kunst' de ikke har prøvd å forstå, eller har noe interesse av å konsumere.

I denne tråden da, hva er man redd for, jeg forstår det fortsatt ikke... dårligere kunst nevnes, men jeg bader i god kunst og har gjort det i mange år.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 minutter siden):

Fordi det er agendaen til skaperen som tyter ut i en etablert franchise.

Sånn har det alltid vært i Star Wars og en rekke andre universer. De utvides og endres, og får nye kreative krefter. Ser ikke helt hva som er problemet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (19 minutter siden):

Poenget mitt er at hvor populært noe er, er ingen målestokk for kvaliteten.

Til en viss grad er det jo det, altså hvis noe er virkelig ræva kvalitet gidder jeg ikke se på det, selv om det skulle være noe jeg personlig støtter. Og motsatt. Jeg så nemlig hele Furia-serien 1 sesong selv om jeg skjønte raskt at serien var noe vel urealistisk venstrevridd etter mitt syn, men det var en bra serie, og jeg har lyst å se 2 sesong også. Fordi jeg synes serien i seg selv var underholdende og bra

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (10 minutter siden):

hvem avgjør hvor god eller dårlig kvaliteten er?

For eks. var jeg på Tons of Rock festivalen på Ekeberg i sommer for å se Metallica. For meg var den en super opplevelse, men anmelderen til festivalen gav de lavere terningkast ennn Dagbladet. For meg personlig var karakteren 20/10. Jeg opplevde kvaliteten som særs god og ble bokstavelig talt blåst av banen da sangen Id darkness had a son ble spilt.  Betyr det at min vurdering er av mindre betydning enn anmeldernes?

Hold litt på å klikke for meg når jeg hørte folk var misfornøyd med Tool-konserten, men bet det i meg og markerer det som et høydepunkt i 2024 (lyden var noe kritikkverdig på den konserten) 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Til en viss grad er det jo det, altså hvis noe er virkelig ræva kvalitet gidder jeg ikke se på det, selv om det skulle være noe jeg personlig støtter. Og motsatt. 

Jeg var innom Max her om dagen, altså det som tidligere het HBO Max her i Norge. Vet du hva som var mest sett der? Love Island. Det er ingen som helst korrelasjon mellom kvalitet og popularitet. Hvis det var det, ville jo Se & Hør vært Norgeshistoriens beste magasin. Det er det ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Din subjektive opplevelse av konserten er genuin og det skal jeg selvfølgelig ikke ta fra deg. Det som er gøy med kunst, f.eks. musikk, er at man lærer noe og utvikler seg hele tiden. Man kan høre på flere ulike sjangrer, ulike artister, fra ulike tidsepoker, høre utviklingen gjennom tid, lytte til de subtile finessene i gitarspillet hans kontra hans. Høre hvordan skarptrommeteknikken i den sangen øker følelsen av en militær atmosfære som igjen leder til en autoritær fornemmelse. Hvordan en sakral mellotron gir en majestetisk gåsehud oppover ryggen. Gleden med musikk og all kunst er jo at den kan diskuteres, foredles, nytes med nye øre, kultiveres og debatteres. Noen har mer lyttererfaring, historisk spennvidde og faglig kunnskap enn andre. De kan bedre skille god musikk fra middelmådig.

Altså, hva er bra musikk og hva er dårlig? Jeg synes for eks. K-Pop er tull, men en hel verdensdel digger disse artistene. Ikke ta det ille opp, men jeg synes slutten på kommentaren din over bærer preg av elitisme. Akkurat som at det er noen som kan skille mellom musikk og kan definere hva som er bra kontra hva som er dårlig. Slikt blir veldig feil i mine øyne. 

Jeg elsker sitarmusikk og tipper at de fleste nordmenn ikke engang vet hva sitar er. Men likevel er det et instrument som har vært forløperen til mange strenginstrumenter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (5 minutter siden):

Hold litt på å klikke for meg når jeg hørte folk var misfornøyd med Tool-konserten, men bet det i meg og markerer det som et høydepunkt i 2024 (lyden var noe kritikkverdig på den konserten) 🤣

Den fikk jeg ikke med meg. Tror jeg var på febrilsk jakt etter vann og ble borte på Ekebergsletta :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Nå orker jeg ikke å kjempe mot ti meningsmotstandere samtidig her lenger. Nå skal jeg spille et dataspill! Som inneholder både minoriteter og kvinner, men som ikke er woke! Tenk det! Den som gjetter hva spillet heter, vinner en banan.

Skyrim!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Nå orker jeg ikke å kjempe mot ti meningsmotstandere samtidig her lenger. Nå skal jeg spille et dataspill! Som inneholder både minoriteter og kvinner, men som ikke er woke! Tenk det! Den som gjetter hva spillet heter, vinner en banan.

Fortnite!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 minutter siden):

Nå orker jeg ikke å kjempe mot ti meningsmotstandere samtidig her lenger. Nå skal jeg spille et dataspill! Som inneholder både minoriteter og kvinner, men som ikke er woke! Tenk det! Den som gjetter hva spillet heter, vinner en banan.

Jeg har aldri møtt noen i det virkelige liv som er for woke, selv ikke folk på venstresiden er det. Så det er litt fascinerende å følge denne tråden egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (13 minutter siden):

Jeg driter i om ting er woke eller ikke, og er heller ikke fan av superhelt-sjangeren, men prøvde meg på The Boys-serien.

Likte det ikke i det heletatt, på tross av mye skryt så har man sine egne preferanser. Og sånn må det være, men det som blir rart er de som forhåndsdømmer 'kunst' de ikke har prøvd å forstå, eller har noe interesse av å konsumere.

I denne tråden da, hva er man redd for, jeg forstår det fortsatt ikke... dårligere kunst nevnes, men jeg bader i god kunst og har gjort det i mange år.

 

Det synes jeg er fair👍

Lenke til kommentar
14 minutes ago, mandodiao said:

Hold litt på å klikke for meg når jeg hørte folk var misfornøyd med Tool-konserten, men bet det i meg og markerer det som et høydepunkt i 2024 (lyden var noe kritikkverdig på den konserten) 🤣

Hæ? Var det seriøst noen som var misfornøyd med Tool-konserten? Gamle slagere kom jo på rams!

Glem presidentvalgkampen i USA, israel-palestina, ukraina, og bulkemispel i hagen, dette her må vi jo ta tak i!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gargantua said:

Nå orker jeg ikke å kjempe mot ti meningsmotstandere samtidig her lenger. Nå skal jeg spille et dataspill! Som inneholder både minoriteter og kvinner, men som ikke er woke! Tenk det! Den som gjetter hva spillet heter, vinner en banan.

Plumbers don't wear ties?

 

2x1_NSwitchDS_PlumbersDontWearTiesDefinitiveEdition_image1600w.jpg

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (30 minutter siden):

Fordi det er agendaen til skaperen som tyter ut i en etablert franchise.

Men kunstnere/skapere har stort sett alltid en agenda, og det er bra, hvilken interesse skulle dagens ungdom ha av den originale skaperens sympati for Vietcong/NLF ? Det var politikk den gangen også, skal denne franchisen for evig og alltid handle om det imperialistiske USA sin behandling av stakkars Vietcong/NLF ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 minutter siden):

Hæ? Var det seriøst noen som var misfornøyd med Tool-konserten? Gamle slagere kom jo på rams!

Glem presidentvalgkampen i USA, israel-palestina, ukraina, og bulkemispel i hagen, dette her må vi jo ta tak i!

Haha, ja det er sykt!

Men det er vell kanskje bakdelen med festival, ikke alle som er like 'våken'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

2 hours ago, rabler said:

"Woke er betegnelsen på en tilstand av kritisk årvåkenhet og motstand mot særlig rasisme og diskriminering av minoriteter"

Det er ikke slik woke brukes i denne tråden. Her brukes woke som et skjellsord. Uten innhold og mening.

Det vi omtaler som woke i denne tråden er de som har tatt dette konseptet, skrudd det opp til 11 og tror de ser rasisme og diskriminering av minoriteter i absolutt alt. Som at det er for få minoriteter i en film. Løsningen på det er å lage nye filmer med hovedfokus på inkludering, mens ting som historie og karakterutvikling er det ikke så farlig med. Dette resulterer i en haug med elendige filmer og serier og det er det vi kritiserer i denne tråden. Har du skjønt det nå? Nei, selvfølgelig har du ikke det. Svaret blir enten at dette ikke er en greie, eller at det er det, men at det er en god ting.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...