Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Gargantua said:

1. Ikke mitt problem at du ikke klarer å skjønne det éne begrepet tråden handler om.

2. "Lukk øynene for alt som ikke er myntet på meg." Kanskje jeg bryr meg om diskursen i kulturen, kvaliteten i popkulturelle fenomener jeg er eller har vært glad i. Kanskje jeg ser at det er en bjørnetjeneste for minoriteter å bli assosiert med sekunda produkter, slik at de fleste folk blir mer negative til minoriteter, enn mindre. Dette siste er nok for komplekst for woke personer å skjønne, da de er mest opptatt av dydsposering enn genuint likeverd og ektefølt respekt.

Jeg beklager at jeg bruker engelske ord. Men tokenisme er altså en fornorsking av tokenism. Beklager forvirringen. Shoehorning betyr at man presser noe - som egentlig ikke passer - inn i noe annet. Ved hjelp av et skojern. Et adekvat norsk uttrykkfor det samme kunne kanskje vært "å skvise inn" noe.

1) Som nevnt, hvis det var en unison forståelse / definisjon så kunne vi lent oss på denne, men både du og jeg er klar over at det har vært fremmet mange forskjellige versjoner av hva "woke" er. Vi kan si noe rundt hva som kan være felles egenskaper, men det er fortsatt for vidt og synes å reflektere det subjektive (hva man selv mener) verdisynet til den som bruker ordet. 

2) Det er godt mulig at min mentale kapasitet ikke er tilstrekkelig til å forstå dynamikkene rundt at vi mennesker har forskjellige verdisyn, at vi interesserer oss for forskjellige ting, og at mennesker bruker kunst til å utrykke seg og spre sitt budskap (være seg bøker, filmer, spill, osv.). Men, like fullt mener jeg det må være rom for å ytre disse tingene. Jeg ser det litt i sammenheng med ytringsfriheten; at vi kan møtes her og være uenige, og at det faktisk er helt ok.

Når det kommer til hvorvidt kunst påvirker menneskers oppfattelse av minoriteter og den slags, så er dette ikke noe nytt. Slik har det vært og slik vil det nok alltid være, da det avhenger av den som er mottaker (hva er det du sitter igjen med av refleksjoner etter å ha konsumert kunsten). Det som kanskje er det nye nå er at det har blitt en gruppe mennesker som aktivt oppsøker ting de ikke liker, for så å mene at dette er et samfunnsproblem. Mens andre lar være å konsumere / engasjere seg rundt hva de ikke liker, er denne gruppen en form for selvskadegruppe, som tvangseksponerer seg konstant mot ting de ikke liker. Da er det nok heller ikke så rart at det tilsynelatende er enkelt å tenke at samfunnet / markedet er en homogen sak, fordi det opptar disse menneskene ekstremt mye. Min oppfordring er å bruke tiden på ting som gir deg glede. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et "woke" spill et angrep og diskrimenerende mot deg selv(hvit, heterofil mann, ja det er alltid dem)? Hvis ja, forklar hvorfor.

Hvis ikke, hva er problemet når man bare kan konsumere ett av de millionene av andre produkter som ikke er "woke"

Dette er to grunnleggende spørsmål som denne astronomisk store tråden har tilgode å besvare. Så da er det vanskelig å se forbi alternativene, nemlig at fordommene mot visse grupper er så store at det ryker en sikring om de finnes noe sted.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Er et "woke" spill et angrep og diskrimenerende mot deg selv(hvit, heterofil mann, ja det er alltid dem)? Hvis ja, forklar hvorfor.

Hvis ikke, hva er problemet når man bare kan konsumere ett av de millionene av andre produkter som ikke er "woke"

Dette er to grunnleggende spørsmål som denne astronomisk store tråden har tilgode å besvare. Så da er det vanskelig å se forbi alternativene, nemlig at fordommene mot visse grupper er så store at det ryker en sikring om de finnes noe sted.

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Jeg kan skjønne det når noe man er vant til blir endret for å være "inkluderende" og man ikke kjenner det igjen. Men det er massevis av spill, serier og filmer for alle. Det skader ingen at det er noe for alle

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Er et "woke" spill et angrep og diskrimenerende mot deg selv(hvit, heterofil mann, ja det er alltid dem)? Hvis ja, forklar hvorfor.

Hvis ikke, hva er problemet når man bare kan konsumere ett av de millionene av andre produkter som ikke er "woke"

Dette er to grunnleggende spørsmål som denne astronomisk store tråden har tilgode å besvare. Så da er det vanskelig å se forbi alternativene, nemlig at fordommene mot visse grupper er så store at det ryker en sikring om de finnes noe sted.

 

1. Nei, det er ikke et angrep på meg.

2. Det forklarte jeg nettopp til The Very End over her. Har du problemer med å lese? Jeg parafraserer: Kanskje jeg bryr meg om diskursen i kulturen, kvaliteten i popkulturelle fenomener jeg er eller har vært glad i. Kanskje jeg ser at det er en bjørnetjeneste for minoriteter å bli assosiert med sekunda produkter, slik at de fleste folk blir mer negative til minoriteter, enn mindre. Dette siste er nok for komplekst for woke personer å skjønne, da de er mest opptatt av dydsposering enn genuint likeverd og ektefølt respekt. Altså syns jeg det angår meg når f.eks. Star Wars går fra tidløst romeventyr av høy klasse til propagandamaskin for LGBTQ+-kulten.

Kanskje ikke dere vet eller skjønner hva en bjørnetjeneste er? Det er altså når man prøver å gjøre noe godt for noen (f.eks. gruppen afro-amerikanere eller homofile) men ender opp med å gjøre ting mye verre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

1. Nei, det er ikke et angrep på meg.

Du bare føler det sånn.

 

Gargantua skrev (5 minutter siden):

2. Det forklarte jeg nettopp til The Very End over her. Har du problemer med å lese? Jeg parafraserer: Kanskje jeg bryr meg om diskursen i kulturen, kvaliteten i popkulturelle fenomener jeg er eller har vært glad i. Kanskje jeg ser at det er en bjørnetjeneste for minoriteter å bli assosiert med sekunda produkter, slik at de fleste folk blir mer negative til minoriteter, enn mindre. Dette siste er nok for komplekst for woke personer å skjønne, da de er mest opptatt av dydsposering enn genuint likeverd og ektefølt respekt. Altså syns jeg det angår meg når f.eks. Star Wars går fra tidløst romeventyr av høy klasse til propagandamaskin for LGBTQ+-kulten.

Jada, alle tror det skyldes din omtanke for transer, homoer, svarte og sterke kvinner. Var det ikke du som ville hoppe av verden fordi det var noen minutter med transer i OL-seromonien?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Jada, alle tror det skyldes din omtanke for transer, homoer, svarte og sterke kvinner. Var det ikke du som ville hoppe av verden fordi det var noen minutter med transer i OL-seromonien?

Jeg sa jeg hater at verden har blitt som den har blitt, når selv et idrettsarrangement skal være mikrofonstativ for dragartister/transer, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
46 minutes ago, uname -i said:

Du bare føler det sånn.

Nei, jeg føler ikke at det er et angrep på meg. Men tenk litt, da. Ringenes Herre og Star Wars har blitt totalt forandret de siste 20 år. Da med Rings of Power og The Acolyte (og annet søppel satt i SW-universet). Dette er verdener og mytologier jeg har likt siden begynnelsen av nittitallet. Lenge før Jacksons LOTR-filmer* og prequels. Hvorfor skal jeg sitte stilltiende og se på at mennesker uten kunnskap om og kjærlighet til kildematerialet skal kapre franchiser, for å gjøre dem til instrumenter for sin egen agenda? Har dere lagt merke til at woke-folk aldri skaper noe eget? De bare tar noe populært og ødelegger det. Fordi de ikke tåler at hvite menn har noe eget de er glade i. Da må det ødelegges. Vi så det også med She Hulk, The Witcher, Terminator osv. Etablerte franchiser som blir voldtatt og desimert. Kan woke-folk skape noe helt eget, så skal jeg holde meg laaaaangt unna. Men jeg tåler ikke at mine egne interesser og lidenskaper blir pisset på.

*Tre nær perfekte filmer i mine øyne. Sånn skal det gjøres!

Endret av Gargantua
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (22 minutter siden):

Nei, jeg føler ikke at det er et angrep på meg. Men tenk litt, da. Ringenes Herre og Star Wars har blitt totalt forandret de siste 20 år. Da med Rings of Power og The Acolyte (og annet søppel satt i SW-universet). Dette er verdener og mytologier jeg har likt siden begynnelsen av nittitallet. Lenge før Jacksons LOTR-filmer* og prequels. Hvorfor skal jeg sitte stilltiende og se på at mennesker uten kunnskap om og kjærlighet til kildematerialet skal kapre franchiser, for å gjøre dem til instrumenter for sin egen agenda? Har dere lagt merke til at woke-folk aldri skaper noe eget? De bare tar noe populært og ødelegger det. Fordi de ikke tåler at hvite menn har noe eget de er glade i. Da må det ødelegges. Vi så det også med She Hulk, The Witcher, Terminator osv. Etablerte franchiser som blir voldtatt og desimert. Kan ikke woke-folk skape noe helt eget, så skal jeg holde meg laaaaangt unna. Men jeg tåler ikke at mine egne interesser og lidenskaper blir pisset på.

*Tre nær perfekte filmer i mine øyne. Sånn skal det gjøres!

Det er to ting jeg reagerer på. Det ene er den skamløse kravmentaliteten om at det man likte for 40 år siden skal være en standard eller mal for alt som blir utgitt nå. Det er meg og mitt og ingen forståelse for at nye generasjoner har andre perspektiver. Tvert om så lever man i en vrangforestilling om at man er i et slags flertall fordi alle er jo enige i de ekkokammerne man frekventerer.

Det andre er den uforståelige logikken i at en favorittfilm på en eller annen måte blir ødelagt fordi det kommer en oppfølger man ikke liker.

Det er dypt irrasjonelt og det er hele grunnmuren for all kaklingen i denne tråden.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (3 timer siden):

Det er jo interessant å se tilnærmet jubelstemning i enkelte fora, pga. at et spill er ræva

Hver gang woke feiler så må jeg innrømme at jeg godter meg litt. Hvis det ikke er lønnsomt å være woke så tvinger  forandring  seg frem og man begynner å prioritere kvalitet og kreativitet over politikk og ideologi igjen.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Det andre er den uforståelige logikken i at en favorittfilm på en eller annen måte blir ødelagt fordi det kommer en oppfølger man ikke liker.

Det er ingenting irrasjonelt med det. Man elsket de gamle Ringenes Herre filmene og bøkene, så kommer det noen idioter og  lager en helt ubrukelig woke serie om det samme universitet der de misbruker konseptet. Kan de ikke heller finne på noe eget? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting irrasjonelt med det. Man elsket de gamle Ringenes Herre filmene og bøkene, så kommer det noen idioter og  lager en helt ubrukelig woke serie om det samme universitet der de misbruker konseptet. Kan de ikke heller finne på noe eget? 

Så de gamle Ringenes Herre-filmene ble plutselig ræva. Jo, det er irrasjonelt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Så de gamle Ringenes Herre-filmene ble plutselig ræva. Jo, det er irrasjonelt.

Ubrukelige politiske aktivister uten talent, ferdigheter, personlighet og kreativitet kan fint holde seg unna konseptet ja. De trenger ikke dra universet ned i søla. Finn på noe eget!

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg føler ikke at det er et angrep på meg. Men tenk litt, da. Ringenes Herre og Star Wars har blitt totalt forandret de siste 20 år. Da med Rings of Power og The Acolyte (og annet søppel satt i SW-universet). Dette er verdener og mytologier jeg har likt siden begynnelsen av nittitallet. Lenge før Jacksons LOTR-filmer* og prequels. Hvorfor skal jeg sitte stilltiende og se på at mennesker uten kunnskap om og kjærlighet til kildematerialet skal kapre franchiser, for å gjøre dem til instrumenter for sin egen agenda? Har dere lagt merke til at woke-folk aldri skaper noe eget? De bare tar noe populært og ødelegger det. Fordi de ikke tåler at hvite menn har noe eget de er glade i. Da må det ødelegges. Vi så det også med She Hulk, The Witcher, Terminator osv. Etablerte franchiser som blir voldtatt og desimert. Kan woke-folk skape noe helt eget, så skal jeg holde meg laaaaangt unna. Men jeg tåler ikke at mine egne interesser og lidenskaper blir pisset på.

*Tre nær perfekte filmer i mine øyne. Sånn skal det gjøres!

Enig her, spesielt Tolkiens univers som er så unikt og innflytelsesrikt burde jo respekteres og vernes. Selvom det er en veldig tradisjonell og 'hvit' setting betyr det jo ikke at andre ikke kan kose seg med det heller.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Det er ingenting irrasjonelt med det. Man elsket de gamle Ringenes Herre filmene og bøkene,

DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Ubrukelige politiske aktivister uten talent, ferdigheter, personlighet og kreativitet kan fint holde seg unna konseptet ja. Finn på noe eget!

Men det er vel heller ingen hemmelighet at filmene ikke fulgte kildematerialet hverken detaljene eller i den store sammenhengen, noe som i følge enkelte her gjør det til woke. 

Eller ganske enkelt ikke forbruk noe man ikke selv liker ? Så kan eventuelt de som liker det forbruke det i stedet for, det du argumenterer for er kansellering, noe som er anti-woke idelogien i et nøtteskall, jeg liker det ikke, ingen andre skal få lov til å nyte det heller, liker man ikke LOTR filmene pga snarveiene de tok, så er det helt greit, det er bare å ikke se det, det er ingen tvang, det har ikke ødelagt bøkene.

Christopher Tolkien hatet filmene, burde Peter Jackson og manusforfatterne hans funnet på noe selv ? Det er jo i prinsipp det du sier, du alene eller noen av dine meningsfeller sitter ikke på fasiten, dere har ikke all makt over kildematerialet og takk faen sjøl for det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Men det er vel heller ingen hemmelighet at filmene ikke fulgte kildematerialet hverken detaljene eller i den store sammenhengen, noe som i følge enkelte her gjør det til woke. 

Eller ganske enkelt ikke forbruk noe man ikke selv liker ? Så kan eventuelt de som liker det forbruke det i stedet for, det du argumenterer for er kansellering, noe som er anti-woke idelogien i et nøtteskall, jeg liker det ikke, ingen andre skal få lov til å nyte det heller, liker man ikke LOTR filmene pga snarveiene de tok, så er det helt greit, det er bare å ikke se det, det er ingen tvang, det har ikke ødelagt bøkene.

Christopher Tolkien hatet filmene, burde Peter Jackson og manusforfatterne hans funnet på noe selv ? Det er jo i prinsipp det du sier, du alene eller noen av dine meningsfeller sitter ikke på fasiten, dere har ikke all makt over kildematerialet og takk faen sjøl for det. 

Synes du Rings of Power var så bra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Synes du Rings of Power var så bra?

Har ikke sett den, men det er egentlig ikke poenget, nesten alt som produseres mener jeg personlig er ganske ræv, det har alltid vært sånn, men det er fremdeles mange som liker det jeg mener er ræv, tro det eller ei, jeg har ikke fasiten på hva som er kvalitet eller aller viktigs hva som tjener spenn, og det har ikke du heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Har ikke sett den, men det er egentlig ikke poenget, nesten alt som produseres mener jeg personlig er ganske ræv, det har alltid vært sånn, men det er fremdeles mange som liker det jeg mener er ræv, tro det eller ei, jeg har ikke fasiten på hva som er kvalitet eller aller viktigs hva som tjener spenn, og det har ikke du heller. 

Listen de går igjennom her er en god start, steg for steg, for hva som må være på plass i en kvalitetsfilm/kvalitets-serie. Så der har du et godt grunnlag til å begynne med, siden du sier du ikke skjønner hvordan man kan kjenner igjen kvalitet. (Og hvorfor denne filmen feilet der de 3 originale ikke gjorde det) Presentert på en humoristisk og underholdende måte 🙂

Nå skal det nok legges til at The Phantom Menace, uansett hvor mye man kan mislike den, er bedre enn mye av det som lages nå, inkludert Rings of Power. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...