Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Er ikke motstanden til det dere kaller woke i hovedsak at hetero hvit mannlig identitet føler seg truet og kritisert på en urettferdig måte?  

Min motstand til woke går mest på hykleriet. Jeg hadde hatt mye mer aksept til ting som svarte versjoner av hvite karakterer om det ikke hadde blitt ramaskrik når det går andre veien.

Er det forresten noe galt med å påpeke når hvite behandles urettferdig? Bør ikke alle behandles likt? Jeg trodde likestilling var en viktig sak for de some er woke, så da burde det gjelde alle. Skal en gruppe bare måtte finne seg i dårlig behandling fordi de historisk sett har utsatt andre for dårlig behandling selv? 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (25 minutter siden):

Min motstand til woke går mest på hykleriet. Jeg hadde hatt mye mer aksept til ting som svarte versjoner av hvite karakterer om det ikke hadde blitt ramaskrik når det går andre veien.

Er det forresten noe galt med å påpeke når hvite behandles urettferdig? Bør ikke alle behandles likt? Jeg trodde likestilling var en viktig sak for de some er woke, så da burde det gjelde alle. Skal en gruppe bare måtte finne seg i dårlig behandling fordi de historisk sett har utsatt andre for dårlig behandling selv? 

Dårlig behandling minoritet: Får ikke jobb, utsatt for hets og forfølgelse
Dårlig behandling hvit mann: En digital figur i et spill er ikke hvit.

For en gjeng med egosentriske sytpeiser.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (35 minutter siden):

Dårlig behandling minoritet: Får ikke jobb, utsatt for hets og forfølgelse
Dårlig behandling hvit mann: En digital figur i et spill er ikke hvit.

For en gjeng med egosentriske sytpeiser.

Og jeg som trodde at det var talent og sånt som var greia for å bli stjerne på skjermen- nå skjønner jeg at jeg skulle vært født som minoritet av ett eller annet slag? 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (På 26.8.2024 den 12:11 AM):

Det finnes sikkert bar spill som også har woke elementer i seg, har ikke mot spill der LGBTQ+ karakterer er med men ønsker ikke å spille LGBTQ+ karakter eller at LGBTQ skal bli en vesentlig del av spillet.

Det er jo lov det, men det sier jo noe om fokuset. 

Du sier da at sålenge du må spille som en LGBTQ-person så er spillet automatisk dårlig for deg?

Hva synes du om valgene du kunne ta i f.eks. Cyberpunk? (Neida jeg tror ikke du har spilt det spillet heller)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (14 timer siden):

Menn i film er veldig sjelden feilfrie. Tilmed Rambo har PTSD.

"It's a long road, when you're on your own. And it hurts, when they tear your dreams apart."

First Blood er en fantastisk film. Ikke minst tar bok og film opp et viktig tema. Synd det skled fullstendig ut med oppfølgerne, selv om flere av de er underholdende i seg selv. Ville kanskje vært bedre om slutten i første filmen ligna boka mer.😉

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Min motstand til woke går mest på hykleriet. Jeg hadde hatt mye mer aksept til ting som svarte versjoner av hvite karakterer om det ikke hadde blitt ramaskrik når det går andre veien.

Er det forresten noe galt med å påpeke når hvite behandles urettferdig? Bør ikke alle behandles likt? Jeg trodde likestilling var en viktig sak for de some er woke, så da burde det gjelde alle. Skal en gruppe bare måtte finne seg i dårlig behandling fordi de historisk sett har utsatt andre for dårlig behandling selv? 

Joda, hvite hetero menn kan behandles urettferdig de, akkurat som minoriteter.

Det vi stusser på, er at så ofte tenker dere at å inkludere et stort mangfold av etnisitet og kjønn, større enn det man ser i normalbefolkningen, er et angrep på den hvite hetero mann. 

At woke folket bryr seg for mye om hudfarge og etnisitet, betyr ikke det at dere må kjempe for å lage en motkrefter der den hvite hetero mann må kjempes for og fremmes overalt. Da blir jo anti woke like ille som woke, bare en motsatt side av samme sak.

Målet må jo være høy kunstnerisk frihet i fiksjonelle verk. At det faktisk kan være en svart kvinne i Romeo og juliet teaterstykke, uten voldsomme negative reaksjoner på sosiale medier, og her inne. Er ikke det målet?

Hvorfor da ikke handle i tråd med dette målet, istedenfor å si at woke er dårlig så da må vi være like dårlige? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (7 timer siden):

Min motstand til woke går mest på hykleriet. Jeg hadde hatt mye mer aksept til ting som svarte versjoner av hvite karakterer om det ikke hadde blitt ramaskrik når det går andre veien.

Er det forresten noe galt med å påpeke når hvite behandles urettferdig? Bør ikke alle behandles likt? Jeg trodde likestilling var en viktig sak for de some er woke, så da burde det gjelde alle. Skal en gruppe bare måtte finne seg i dårlig behandling fordi de historisk sett har utsatt andre for dårlig behandling selv? 

Spørsmålet er hvis det du kaller dårlig behandling fører egentlig til mer lik behandling.  Har du mye empati for den rik mannen som klager på forskjellbehandling fordi han må betale mer skatt enn mannen som er fattigere? Målet er å utjevne fordelene og gjør konkuransen mer rettferdig, ikke behandle noe grupper dårlig 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Revie skrev (6 timer siden):

"It's a long road, when you're on your own. And it hurts, when they tear your dreams apart."

First Blood er en fantastisk film. Ikke minst tar bok og film opp et viktig tema. Synd det skled fullstendig ut med oppfølgerne, selv om flere av de er underholdende i seg selv. Ville kanskje vært bedre om slutten i første filmen ligna boka mer.😉

De filmet jo inn en slutt der Rambo skytes bakfra av obersten, men publikum syntes det var for deprimerende 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 timer siden):

De filmet jo inn en slutt der Rambo skytes bakfra av obersten, men publikum syntes det var for deprimerende 😅

:grin:

Jeg syns forsåvidt det er gøy med oppfølgerne. Selv om det blir en helt annen stemning og langt mer over i 80s action. Moro det og! 

Samt at uten nr 2 hadde neppe Hot Shots 2 vært like rå.

"I LOVED YOU IN WALL STREET!"

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (På 26.8.2024 den 5:20 PM):

Så da kan faktisk vi to også være enige om noe 😅

Altså.

Vi fleste er enige om at mye underholdning ikke er bra.

Hvorvidt det er verre når enn før er også en diskusjonssak, men jeg opplever at store selskaper flopper mer.

Noen av oss har reagert på årsakene i musikk, spill og til en viss grad bøker, siden 00-tallet.

Og de samme fenomenet kommer nå til skjermen.

---

Forskjellen ligger i forklaringen vår på hvorfor selskap tidligere ledet av kreative ledere med egne selskaper, nå ledet av folk som har sortert timeplanen på en annen kanal eller har solgt toastjern og kjøleskap, blottet for erfaring med den kreative prosessen bak fiksjon, ikke klarer å filtrere ut dårlige ideer, historier/tekster, plot/synopsis, manus og kreativt arbeid.

Praktisk talt hvert eneste eksempel på hva som kalles Woke kommer tilbake til mangel på kompetanse i minst ett ledd, som skiller det som kalles woke og er dårlig, fra gode produkter 

Dustborn er det første eksempelet jeg kan huske hvor ideologi er en betydelig faktor -- og da klages det på ideologien i spillet, ikke problemene med spillet. Som vi kommer tilbake til.

---

Ta listen til bror Bjørn, fra noen sider tilbake, og undersøk følgende;

---

Kompetanse;

Hvor mye erfaring har produsenten(e) med sjanger?

Hvor mye erfaring har forfatter av adapsjon til skjermen, med adapsjon av bøker til fil eller serier?

Hvor omfattende var 

Er verket selvstendig, og har forfatter demonstrert evne til selvstendig skriving..? Se Game of Thrones for hvorfor de to er ekstremt viktige forskjeller.

Er selskapet og de som produserer verket interessert i og opptatt av å representere åndsverket i ånd av skaperene sin intensjon? Se Super Mario Bros. fra 1993, eller Dungeons and Dragons fra 2000 versus deres nye filmer.

Legg også merke til hvordan store korporasjonen kjøper rettigheter, uten evnen eller viljen til å levere autentiske produkter, for å cashe in på fans. Se Activision ditt oppkjøp av Blizzard og Blizzard sitt Diablo 3 og Diablo 4.

Se Disney sitt oppkjøp av Lucasfilm.

---

Kvalitet og autentisitet:

Er det skrevet godt eller dårlig, rent teknisk? Mary sue / Gary Stu er amatørfeil, og det finnes ingen unnskyldning. Amatørfeil er dog ikke Woke, selv om personen som er Mary Sue er kvinne eller minoritet.

Er det tro mot kilden? Å bryte med kilden er ikke woke, åpenbart.

Har de engang rettighetene til kildematerialet? Se Gotham som ikke kunne bruke Joker, og Rings of Power hvor de ikke kunne bruke andre historier enn Lord of the Rings og Hobbiten med tillegg og forord; Silmarillion kunne fe ikke bruke, og ikke karakterer derfra eller historier eller deres likhet.

---

Målgruppe; og her handler det om kapitalisme og/eller visjon.

Er målgruppen voksne? Ungdom? Barn? Alle?

Her kommer Roald Dahl inn som eksemplel. Bøkene det klages på endres til å passe barn, for å selge flere eksemplarer til et nytt publikum.

Er målgruppen menn?

Er målgruppen hvite og/eller eurosentrisk?

---

Så har vi den rent bedriftsmessige profilen og forretningsstrategi;

Er det Diversity, Equity, Inclusion? Merk at det ikke går på høyre venstre, og at det er en fordømt løgn at dette er ideologisk venstre. Aksjeselskap har en plikt å vokse verdien for aksjonærene, og styret er med på å bestemme hvordan de skal få til målsettingen. Dette er ikke venstrepolitikk, men markedsstrategi.

Filmer som har dårlig skrevet manus og historie blir ikke bedre av hvite skuespillere eller st den inkompetente skriveren eller produsenten uten erfaring med sjangeren er hvit.

På samme måte som at en film eller serie ikke blir dårlig av at erfarne og kompetente skuespillere eller produsenter som produserer autentiske produkter er farget 

Dette er lite komplisert. Store selskaper i underholdningsindustrien har allerede hvite menn i sin hule hånd, og forsøker å dra inn penger på å appellere til andre grupper. De kjøper opp hva enn som blir populært de tror de kan tjene penger på.

Det er kapitalisme. De ønsker nye markedsandeler. Og der er kvinner og ikke-hvite et utappet potensiale.

Det klarer de ikke uten disse andre gruppene sin representasjon. Som når voksne skriver serier for ungdom i en annen generasjon. Som Velma, eller Portveien 2.

For å nå frem til kvinner trenger de flere kvinner. For å nå frem til minoriteter som ikke er interessert i underholdning, så trenger de mennedjee  som ver hva de ønsker å se.

---

Er styret engang ideologisk til venstre, med et mål om å fremme progressive verdier?

---

Dette er minimum av informasjon en rasjonell person bør vurdere før de slenger ut anklager om at selskap eller en produksjon er en del av den innbilte konspirasjonen radikale høyre kaller Woke.

 

Hvite menn må nødvendigvis føle seg forbigått for at selskapene skal produsere noe som appellerer mer til kvinner eller andre kulturer. Problemer her er at identitetspolitikk en til hvite menn, vestlige konservative, ikke tolererer at noe produseres for andre grupper.

Anti-woke er konservativ hvit identitetspolitikk og propaganda.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 27.8.2024 den 12:45 PM):

Målet må jo være høy kunstnerisk frihet i fiksjonelle verk. At det faktisk kan være en svart kvinne i Romeo og juliet teaterstykke, uten voldsomme negative reaksjoner på sosiale medier, og her inne. Er ikke det målet?

Jeg vil tippe innlevelse er viktigere for de som ser på en film eller et teaterstykke, enn at vilkårlig direktør nummer to tusen skal gjøre noe "nytt" og "banebrytende", når det ikke henger på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Jeg vil tippe innlevelse er viktigere for de som ser på en film eller et teaterstykke, enn at vilkårlig direktør nummer to tusen skal gjøre noe "nytt" og "banebrytende", når det ikke henger på greip.

Er mikset hudfarge forhold banebrytende?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (På 26.8.2024 den 5:51 PM):

Siden folk fortsatt er i tvil, her er noen eksempler på hva som er woke og ikke. Vi begynner med ting som er woke:

  • Overdreven fokus på identitetspolitikk
  • Å lage problemer av ting som ikke er det, som f.eks. for lite mangfold i en film eller Siv Jensen i indianerkostyme
  • Å "legge seg flat" så fort det er én eneste person som klager på en slik ting
  • Å spille offer så fort din marginaliserte gruppe får den minste kritikk, samt misbruk av ord som rasisme, sexisme osv.
  • Å skylde på toxic fans så fort noen ikke liker det elendige produktet ditt
  • Svarte og skeive karakterer som har dette som sin eneste personlighet, eller bare er der for å preke om rasisme eller homofobi
  • Svarte og skeive karakterer som opprinnelig var hvite eller streite
  • Feilfrie kvinnelige karakterer som alltid har rett og som alltid setter på plass gutta
  • Kommentarer om white privilege, patriarkiet og lignende hvor dette ikke hører hjemme. Greit hvis filmen handler om disse tingene, men ingen vil høre om sånt i en Batman-film
  • Hykleri om noen av disse tingene, som å klage på "hvitvasking" av karakterer, men hvis du våger å klage når det går motsatt vei er du rasist

 

Ting som ikke er woke, men som woke folk tror at de som er anti-woke mener er woke:

  • Anti-rasisme, anti-fascisme, anti-nazisme og lignende når det er snakk om legitime eksempler på disse tingene. Indiana Jones er ikke woke bare fordi han ikke liker nazister. 
  • Mangfold i seg selv er ikke woke så lenge det passer inn i settingen. 
  • Svarte og skeive karakterer som er skrevet som helt vanlige karakterer og deres hudfarge og legning ikke brukes som et politisk poeng

 

Det første poenget der er spesielt viktig, for jeg er lei av å høre ting som "åja, du liker ikke woke, synes du rasisme er greit da?". Spar meg. Man kan fint være imot woke, men samtidig støtte homofiles rettigheter, likestilling, eller være imot diskriminering og rasisme.

Dette er 100% sant, nesten skremmende nøyaktig. Er ikke mer å si. Debatten over.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...