Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (36 minutter siden):

...og du forstod ikke svaret du fikk..? Eller snakker du om et spørsmål jeg har oversett..?

For hvis jeg har oversett noe spørsmål så kan du gjerne stille det igjen, jeg spiller Minecraft med barna.

Mulig du overså. Jeg har ikke noe behov for en ny runde. Syns det er langt hyggeligere at du spiller med barna. Jeg gjør det samme selv stadig, men de er altfor flinke i MC for meg. Det blir mer Mario og samarbeid i Zelda. :roll:

Legg heller vekk tlf eller pc og spill med de! :cool:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Red Frostraven said:

...i motsetning til Jordan Peterson så lyger jeg ikke om hva jeg er,

 

 

og jeg henviser eller lenker til kildene til min forståelse hver gang jeg poster noe som er kontroversielt.

Det er ingen mål overhode at noen skal stole på hva jeg sier i egenskap av mine påstander eller meninger alene, og jeg avstår generelt fra å delta i meningsutvekslinger nettopp av den grunn at jeg synes at det er unødvendig støy og drama å mene noe før man har noen grunn til å dra fornuftige konklusjoner fra beviser.

Mener du vi skal sitte å se en tre timer lang Youtube video?

Jordan Peterson har sikkert ingen peiling på klima.
Men jeg kan si at ingen av sidene snakker helt sant i klima debatten.

Økningen i globale temperaturer kommer ikke bare av økt CO2 nivå, vi har også gått ut av den lille istiden fra ca 1200 til 1900 og er nå i en ny varmeperiode som middelalderske varmeperioden fra 800 til 1200.

Vi hører stadig varmeste dagen noen sinne eller varmeste året noen sinne. Eller høyeste CO2 noen sinne.
Realiteten er at det hverken er historisk veldig varmt eller veldig høy CO2 når vi ser langt tilbake i tid.

CO2 nivået er nå 422ppm, for 20000 år siden var den på 180ppm trolig det laveste i Jordens historie.
Når CO2 når 150ppm vil all plante liv på Jorden begynne å dø på grunn av CO2 mangel.
Forrige gang vi hadde lave verdier av CO2 var for 260 millioner år siden.

Før Cambrian explosion rundt 540 millioner år siden var CO2 nivået veldig høyt nesten 8000ppm og en gjennomsnitt temperatur på Jorden på 35.
Etterhvert som planter og dyr døde over millioner av år ble CO2 nivået lavere da disse ble til fossilt drivstoff som Kull, Olje og Gass. Vi har da vært avhengige store globale katastrofer såkalte masseutryddelse for å øke CO2 nivåene igjen.
Gjennomsnitt temperatur på Jorden er nå 15 mens det for 50 millioner år siden var mellom 25 og 30℃.

Den interglasiale tidsperioden har vart i rundt 2,7 millioner år der stadig lavere CO2 nivåer førte til lengre og lengre istider. Forrige istid var 90000 år lang og hele Skandinavia var dekket av et over 3km høyt isdekke. På det Amerikanske kontinentet var det også et over 3km høyt isdekke som gikk så langt sør at det dekket New York.

Derfor er det bra med litt økning av CO2 i atmosfæren slik at vi unngår flere istider.
CO2 i atmosfæren er økene og rundt det den var for 2.7 millioner år siden og vi har nå et ganske ideelt CO2 nivå.

Problemet med økende CO2 er fremvoksende økonomier som driver CO2 utslippene til nye høyder som China.
Når tung industri flytter fra Europa til den tredje verden går de ofte over til strøm som kommer fra kullkraft som øker CO2 utslippene globalt. Samtidig blir den folkerike befolkningen i den tredje verden stadig rikere og får et høyere forbruk som fører til høyere CO2 utslipp.


Report: China emissions exceed all developed nations combined

Endret av LuxFerre
  • Liker 5
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (11 timer siden):

Jordan Peterson har sikkert ingen peiling på klima.
Men jeg kan si at ingen av sidene snakker helt sant i klima debatten.

Økningen i globale temperaturer kommer ikke bare av økt CO2 nivå, vi har også gått ut av den lille istiden fra ca 1200 til 1900 og er nå i en ny varmeperiode som middelalderske varmeperioden fra 800 til 1200.

Og så siterer du desinformasjon fra siden som tar feil, om siden som har rett.

De som har bevist menneskeskapt global oppvarming snakker ikke utelukkende om CO2, men også om metan, permafrost, havnivå, aerosoler, atmosfæren...

 

...og historiske temperaturer.

Vi vet historiske temperaturer fra forskning, og vet om historiske gasskonsentrasjoner i atmosfæren, og vet om effekten gasser som både co2 og metan har på atmosfæren.

earth_temperature_timeline.thumb.png.fec67abb318a49924328d54fd700bb80.png

https://m.xkcd.com/1732/

Ser du problemet med forsøk på å bortforklare hva som skjer, ser du problemet med trenden vi går gjennom, når vi ser på historiske naturlige svingninger versus hva som foregår nå?

Alle forsøk på sammenligninger, bortforklaringer og hypoteser faller flatt i møte med vitenskapen, som ikke er et dusin forskere i samme klubb, men hundrevis av institutter i flere land som arbeider uavhengig av hverandre og oppnår samme konklusjoner.

Forestillingen om to sider hvor midten er rasjonell er like dødfødt i klimadebatten som flat jord vs globejord eller kreasjonisme vs evolusjonsteorien.

https://skepticalscience.com/

Eller forestillingen om at 'woke' er en trussel mot demokratiet og de mange separate konspirasjonsteoriene derunder som er del av samme propagandanettverk og strategi, versus dem som vet ordets opprinnelige betydning, det alternative ordets opprinnelse, kunstige spredning og rolle i propagandanettverket sin skremselspropaganda og kunstige befruktning av deler av befolkningen sin verdensforestilling.

...

Som i amerikansk politikk, så er det ikke rasjonelt å stå i midten.

Grunnen er den samme.

Ondsinnet, løgnaktig, misvisende, virkelighetsbenektende, smålig, propaganda.

Det gjør ikke bærerene av propaganda eller dem som er i tvil om hva som er sant, på grunn av propaganda, like skyldig som dem som faller for den og sprer den videre -- som igjen ikke er like skyldig som menneskene som billig lyger til saueflokken sin, og ikke tror på hva de selv sier.

Men det demonstrerer dens effekt og trussellen den utgjør, i det den skaper reell tvil blant folk som ikke har satt seg grundig inn i saken.

---

 

  

LuxFerre skrev (11 timer siden):

Derfor er det bra med litt økning av CO2 i atmosfæren slik at vi unngår flere istider.
CO2 i atmosfæren er økene og rundt det den var for 2.7 millioner år siden og vi har nå et ganske ideelt CO2 nivå


Istiden forårsakes av lokalt lave temperaturer på grunn av svikt i fordeling av varmen gjennom havstrømmene.
Som om du lukker døren til rommet med peisen, gjør svikt i havstrømmene som golfstrømmen de andre rommene kaldere, og rommet med peisen varmere.
Varme forsvinner ikke om den ikke blir omfordelt.

Med total svikt i golfstrømmen så vil temperaturen i Norge falle 10-15 grader i snitt, sommer som vinter.
Golfstrømmen svekkes av klimaendringer. Norge kan og vil totalt sett bli kaldere selv om resten av verden stort sett blir varmere.

https://www.forskersonen.no/global-oppvarming-golfstrommen-klima/golfstrommen-vil-ikke-kollapse-men-situasjonen-er-likevel-alvorlig/2245424

https://bjerknes.uib.no/artikler/fns-klimapanel/golfstrommen

CO2 kan altså ikke forhindre en ny istid, da det ikke er en betydelig faktor i hva om skaper istidene, uten at områdene som får og beholder mest varme kreperer om sommeren.

30% svekking av golfstrømmen betyr at temperaturen totalt sett synker mer enn oppvarmingen, for Norge. Som betyr mer regn og snø og flere dager med kald vind.

Havstigningen slipper vi heller ikke unna, som er betydelig, og ødeleggende for land i Europa, og for Norge.

https://bjerknes.uib.no/artikler/nyheter/ny-havnivarapport-norg

Så kommer landsenking på toppen, som ikke er grundig utredet på global basis, som øker havstigningen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (17 timer siden):

Det burde jo du vite. Du tilhører den motsatte kulten som bruker like mye tid og krefter på å klage over at alt er "woke"

Tja, så veldig mye krefter bruker jeg da ikke... Jeg har fulltidsjobb og jeg har en hobby jeg dyrker i timesvis etter jobb og på klubb i byen her.

Men jeg kunne nok med fordel gått meg en tur heller enn å skrive på forum oftere, jeg skal ta den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (17 timer siden):

Jeg synes som sagt fremdeles Markens Grøde er en god bok, selv om jeg ser ser hvordan Hamsun skriver om samene, jeg ble heller ikke sint på de som pekte det ut for meg, men glad for å kunne granske nye aspekter ved verket jeg liker, selv om det ikke nødvendigvis setter verket i et bedre lys.

Wokegjengen sammenligner Steven Spielberg med Knut Hamsun, en tyskervenn under WW2. HAHA!

De 4-5-6 stykker av dere er jo underholdning da. Jeg regner med de fleste fornuftige folk for lengst har forlatt denne tråden.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Wokegjengen sammenligner Steven Spielberg med Knut Hamsun, en tyskervenn under WW2. HAHA!

De 4-5-6 stykker av dere er jo underholdning da. Jeg regner med de fleste fornuftige folk for lengst har forlatt denne tråden.

Markens grøde synes jeg er en god bok, jeg registrerte ikke hvordan Knut Hamsun skrev om samene i den ved første gjennomlesning, men det ble ganske tydelig senere etter jeg fikk det pekt ut.
Jeg trenger ikke at Markens grøde skal være fri fra slike eksempler på Knut Hamsuns mer negative idéer, for å likevel synes boken er bra.
Slik jeg ikke trenger at Indiana Jones er fri for problematikk for å likevel like filmen.
(Uten at vi har klart å i det hele tatt skrape i overflaten av tematikken du tok opp; Hvorvidt Indiana Jones inneholder problematiske elementer)

For det er jo ingen sammenligning mellom Steven Spielberg og Knut Hamsun som sådan, det er et forsøk på å belyse en tematikk for å gjøre det klarere.
Grunnen til at dette eksempelet dukker opp er fordi du repeterer hvordan Indiana Jones er en klassiker og den beste eventyrfilmen noensinne, som antyder at du tror det representerer en motsetning til at filmen kan inneholde det ene eller det andre.
Hvorpå jeg henter frem eksempelet med Hamsuns bok for å illustrere hvordan det er fult mulig å inneholde problematiske ting og likevel være et verk man kan like.
Jeg gjentar meg, men synes det skrives i såpass klartekst flere ganger, at det blir noe nedrig ved din aktive misforståelse.

Jeg forstår ikke dette behovet for å latterliggjøre meg for å oppriktig forsøke inngå dialog med deg (det er du som i utgangspunktet stilte spørsmål).
Vi kunne vært i en bedre diskusjon nå, jeg har gitt deg masse anledning til det, istedet holder du det fullstendig overfladisk ved å nekte å inngå med noe som helst, bare kaller meg navn, og meningsløst vrir det jeg sier om til noe jeg verken sa eller  gir mening, hvorfor er du så redd for en dypere dialog?
Hva tenkte du liksom å oppnå ved å fremstille det som om jeg mener å sette noen ytterligere likhetstegn mellom en nazistisk forfatter og en jødisk regissør?
Alle kan jo se at det er en uærlig fremstilling av det jeg har sagt.
Og hva er egentlig antydningen, er det respektløst ovenfor jøder å nevne dem i forbindelse med nazistiske forfattere?
Hva tenkte du da du valgte å konstruere denne fremstillingen av argumentet mitt, hva skulle det innebære hvis jeg faktisk sammenlignet dem, hvorfor skulle det være så ufornuftig? (Jeg sammenlignet dem åpenbart ikke slik du foreslår, men jeg ser ikke noe iboende feil i å sammenligne to personer, hvis etnisitet og tankegods havner i konflikt)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (42 minutter siden):

De 4-5-6 stykker av dere er jo underholdning da. Jeg regner med de fleste fornuftige folk for lengst har forlatt denne tråden.

Noen av oss er dog her fremdeles nettopp for å fortelle de mindre fornuftige, og nye medlemmer, om hvorfor ville konspirasjonsteorier om underholdningsindustrien jøder, kulturmarxisme og woke er irrasjonelle.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 timer siden):

Untitled.jpg.8d3f4c7786abb6594d8f9e0650803202.jpg

 

Men tilbake til underholdningsindustrien.

8+ år, flere hundre millioner dollar, masse gratisreklame, 641 spillere.

Woke-spill og filmer bomber på rekke og rad.

Hva var woke her? Svart kvinne?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Duriello said:

Hva er rasistisk med å påpeke terroristens ideologiske tankegods?

Angrepet ble forsåvidt gjennomført på noe som jo går under termen "underholdningsindustri" 🤡


Det var også bare ment som et utrolig betimelig eksempel på akkurat det jeg snakket om ikke 30 minutter tidligere. Tragisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Markens grøde synes jeg er en god bok, jeg registrerte ikke hvordan Knut Hamsun skrev om samene i den ved første gjennomlesning, men det ble ganske tydelig senere etter jeg fikk det pekt ut.
Jeg trenger ikke at Markens grøde skal være fri fra slike eksempler på Knut Hamsuns mer negative idéer, for å likevel synes boken er bra.
Slik jeg ikke trenger at Indiana Jones er fri for problematikk for å likevel like filmen.
(Uten at vi har klart å i det hele tatt skrape i overflaten av tematikken du tok opp; Hvorvidt Indiana Jones inneholder problematiske elementer)

For det er jo ingen sammenligning mellom Steven Spielberg og Knut Hamsun som sådan, det er et forsøk på å belyse en tematikk for å gjøre det klarere.
Grunnen til at dette eksempelet dukker opp er fordi du repeterer hvordan Indiana Jones er en klassiker og den beste eventyrfilmen noensinne, som antyder at du tror det representerer en motsetning til at filmen kan inneholde det ene eller det andre.
Hvorpå jeg henter frem eksempelet med Hamsuns bok for å illustrere hvordan det er fult mulig å inneholde problematiske ting og likevel være et verk man kan like.
Jeg gjentar meg, men synes det skrives i såpass klartekst flere ganger, at det blir noe nedrig ved din aktive misforståelse.

Jeg forstår ikke dette behovet for å latterliggjøre meg for å oppriktig forsøke inngå dialog med deg (det er du som i utgangspunktet stilte spørsmål).
Vi kunne vært i en bedre diskusjon nå, jeg har gitt deg masse anledning til det, istedet holder du det fullstendig overfladisk ved å nekte å inngå med noe som helst, bare kaller meg navn, og meningsløst vrir det jeg sier om til noe jeg verken sa eller  gir mening, hvorfor er du så redd for en dypere dialog?
Hva tenkte du liksom å oppnå ved å fremstille det som om jeg mener å sette noen ytterligere likhetstegn mellom en nazistisk forfatter og en jødisk regissør?
Alle kan jo se at det er en uærlig fremstilling av det jeg har sagt.
Og hva er egentlig antydningen, er det respektløst ovenfor jøder å nevne dem i forbindelse med nazistiske forfattere?
Hva tenkte du da du valgte å konstruere denne fremstillingen av argumentet mitt, hva skulle det innebære hvis jeg faktisk sammenlignet dem, hvorfor skulle det være så ufornuftig? (Jeg sammenlignet dem åpenbart ikke slik du foreslår, men jeg ser ikke noe iboende feil i å sammenligne to personer, hvis etnisitet og tankegods havner i konflikt)

Bla bla bla

Nå har jeg kjøpt Indiana Jones og "the temple of  doom". Det er en del år siden jeg har sett den.

Hvilke scener er det som er rasistiske i deres syn? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Grunnen til at dette eksempelet dukker opp er fordi du repeterer hvordan Indiana Jones er en klassiker og den beste eventyrfilmen noensinne

Jeg skrev ikke at det er den beste eventyrfilmen noensinne. Men at det er filmklassikere er da åpenbart. Det var ihvertfall åpenbart for alle filmeksperter før i tiden, før wokefolk ble filmeksperter.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Brother Ursus said:

Untitled.jpg.8d3f4c7786abb6594d8f9e0650803202.jpg

 

Men tilbake til underholdningsindustrien.

8+ år, flere hundre millioner dollar, masse gratisreklame, 641 spillere.

Woke-spill og filmer bomber på rekke og rad.

Artig at du trekker frem  Concord. The guardian sa det godt:

Quote

Perhaps the bravest element of Concord is that it is a premium-priced product, rather than a “live service” free-to-play release – so instead of the ubiquitous season pass model, any subsequent content will be free. It is also unapologetically and loudly diverse, which will upset the sorts of players who modern online games should be upsetting because, frankly, this minority of misanthropic gatekeeping blowhards is ruining the fun for everyone else.

https://www.theguardian.com/games/article/2024/aug/23/concord-sonys-online-shooter-is-flying-but-not-yet-soaring-in-a-very-crowded-airspace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, rabler said:


Altså, dersom Concord kanskje er et bra spill (spillmekanisk sett), men som i dette tilfellet kanskje er fullstendig skutt i senk av giftig identitetspolitikk... er ikke det egentlig et poeng til fordel for "oss"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 timer siden):

Men tilbake til underholdningsindustrien.

8+ år, flere hundre millioner dollar, masse gratisreklame, 641 spillere.

Wokekapitalist-spill og filmer bomber på rekke og rad.

Fixed that for you.

Og det oppsummerer også hele tråden.

Industriledende bedrifter bytter leder til noen uten relevant erfaring for relevant kunst og håndverk og/eller amatører får jobber de ikke er kvalifiserte til eller ikke har erfaringen til å mestre, fordi ledelsen for større selskaper bokstavelig talt ikke har evnene til å skille mellom eller forstå forskjellen mellom sjangre, typer jobber i bedriften og medier, og forskjellen mellom søppel og kvalitet...

Og er stadig prisgitt å ha ekstraordinært talentfulle enkeltindivider i viktige roller i produksjonen for å klare å produsere noe bra -- samtidig som at de bokstavelig talt ikke vet hvem disse menneskene er når noe lykkes.

De lener seg på markedsanalyser, og starter produksjonen av kopier eller etterfølgere av hva som allerede er suksesser...

...og venter på at nye suksesser skal kunne kjøpes.

Som Lucasfilm ble kjøpt av Disney.

---

Se hva som skjedde da Infinity-Ward oppnådde suksess med Call of Duty 4 mot eierene sine forestillinger om hva som ville selge, eller da Diablo 2 ble til.

Se hva som skjedde med teamene og skaperene av suksessen for disse selskapene da de krevde kreativ frihet.

Se også hvordan industrien ikke har klart å lage ett rollespill i Baldurs Gate 2 sin skala, og ikke har forsøkt engang, og hvordan Baldurs Gate 3 gjorde industriledende selskaper til skamme.

---

Dette er analogt med hvordan film og serie-industrien fumler rundt uten å klare å skape noe banebrytende 

De kjøper rettigheter, som Disney kjøpte Lucasfilm, men mangler talentene til å produsere noe.

---

...

Anti-woke kommer inn som beleilig propaganda til inntekt for autoritære høyre sin propaganda om en venstreradikal dreining i samfunnet, og politikken i det, som i propaganda rundt underholdningsindustrien forsøker å narre folk til å forsøke å skylde på ideologiske motstandere når penger ikke klarer kjøpe talent eller markedsandeler,

Det er regelrett latterlig å se på den totale mangelen på innsikt dere utviser.

Hvor stort er problemet med woke, når det ikke finnes mennesker som faktisk kjøper hva dere keller woke..?

Det beviser jo at trusselen som kalles woke i samfunnet er ikke-eksisterende, all den tid produktene som flopper heller ikke blir kjøpt av de som kalles woke i andre sammenhenger.

---

Det første reelle eksempelet på venstre-progressiv politikk i spill i tråden er Dustborn.

Som ikke er dårlig på grunn av ideologien det formidler, men har svak skriving/dialog/manus og mangelfull teknisk utførelse/design.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DukeNukem3d said:

Bla bla bla

Nå har jeg kjøpt Indiana Jones og "the temple of  doom". Det er en del år siden jeg har sett den.

Hvilke scener er det som er rasistiske i deres syn? 

Du snakker til meg som om jeg var flere, jeg ikke har tatt til orde for at enkelte scener er rasistiske, jeg har faktisk ikke diskutert noen enkeltelementer ved Indiana Jones utover Pulp-inspirasjonen, noe jeg spesifiserte for to tre inlegg siden da du du valgte å kalle meg Jamal Sheik benyttet jeg anledningen til å gjøre det veldig klart for deg at jeg ikke nødvendigvis var enig i Mojos fremstilling, jeg har ikke engang ingått med den, og har ikke tatt noe standpunkt til hvorvidt Indiana Jones er rasistisk, delvis fordi det virker som en fordummende enten eller, jeg tipper den inneholder noen rasistiske elementer som sikkert skyldes materialet den trekker inspirasjon fra.
Og dersom det er problematiske aspekter ved filmen skulle jeg tro de ble representert via mer generelle tendenser, fremfor spesifikke scener.

Du gjør det i det minste veldig klart at du faktisk ikke leser inleggene mine, således må jeg berømme deg for at bla-bla ikke bare er noe du sier, du etterlever det virkelig, kudos.

3 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg skrev ikke at det er den beste eventyrfilmen noensinne.

My bad, en av de beste.

22 hours ago, DukeNukem3d said:

Temple of Doom rasistisk? For måten den presenterer folk fra India (og muligens Kina?) på eller noe? Først og fremst så er det jo en av de beste eventyr-filmer som noensinne er laget?

Ser du ironien ved at du svarer mine inlegg med bla-bla, og ikke leser det jeg skriver til deg, mens du selv insisterer å få korrigert den beste til en av de beste?
Altså jeg mener ikke å misrepresentere det du sier, så det er helt ok at du korrigerer, men det er jo overhodet heller ikke poenget, hvis er at filmen kan godt være god uten at det er en antitese til hvorvidt den inneholder problematiske ting.

For å illustrere det nok en gang med Markens grøde:
Markens grøde? Problematiske fremstillinger av samer? Det kan jo ikke stemme, det er jo en norsk klassiker!
Hvor poenget er at det ene ikke har noe med det andre å gjøre, boken kan være en klassiker eller en av de beste natur-romaner, helt samtidig som den kan inneholde problematiske ting.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:


Altså, dersom Concord kanskje er et bra spill (spillmekanisk sett), men som i dette tilfellet kanskje er fullstendig skutt i senk av giftig identitetspolitikk... er ikke det egentlig et poeng til fordel for "oss"?

Det er ikke et bra spill, er for tregt, og har for kjedelige heroes hvis man ser på hvordan heroes fungerer i overwatch eller valorant. Det er tillegg et veldig saturated market, hvorfor bytte til et spill med dårlig leveldesign og generisk combat hvis man er investert med skins etc, i et av de andre hero shooterne? Dette er hvorfor folk ikke spiller det. Du finner ikke mange overwatch eller valorant spillere som ikke spiller det fordi det er fullt av "giftig identitetspolitikk". Det er enkelt og greit et dårligere spill enn konkurrentene.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

My bad, en av de beste.

Det er jo de gamle Indiana Jones filmene, helt objektivt. Hva så?

Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Ser du ironien ved at du svarer mine inlegg med bla-bla, og ikke leser det jeg skriver til deg, mens du selv insisterer å få korrigert den beste til en av de beste?
Altså jeg mener ikke å misrepresentere det du sier, så det er helt ok at du korrigerer, men det er jo overhodet heller ikke poenget, hvis er at filmen kan godt være god uten at det er en antitese til hvorvidt den inneholder problematiske ting.

For å illustrere det nok en gang med Markens grøde:
Markens grøde? Problematiske fremstillinger av samer? Det kan jo ikke stemme, det er jo en norsk klassiker!
Hvor poenget er at det ene ikke har noe med det andre å gjøre, boken kan være en klassiker eller en av de beste natur-romaner, helt samtidig som den kan inneholde problematiske ting.

Jeg er ikke her for å diskutere "Markens Grøde", jeg spurte hvilke scener i Indiana Jones filmene som er rasistiske. Har du et svar eller har du det ikke? Hvis du ikke har det så er det jo litt merkelig å anklage filmene for å være rasistiske.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (27 minutter siden):

Det er jo de gamle Indiana Jones filmene, helt objektivt. Hva så?

Jeg er ikke her for å diskutere "Markens Grøde", jeg spurte hvilke scener i Indiana Jones filmene som er rasistiske. Har du et svar eller har du det ikke? Hvis du ikke har det så er det jo litt merkelig å anklage filmene for å være rasistiske.

Noen mener dette

The racist issues in Temple of Doom are easy to see: In the second scene of the film Indiana Jones, a white hero, falls from the sky into a Indian village where he is welcomed as the town’s savior and is asked to save their sacred stone along with their children. Right off the bat it becomes evident that there is a pro-colonialist message within the film that is suggesting that in order for the village to thrive and remain safe there needs to be a white foreign presence 

Orientalist tradition of portraying the East as a dangerous, exotic, and barbaric place needing to be tamed by the white saviour Dr Jones, who wants to “save” their cultural artefacts to place them in British museums.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Red Frostraven said:

Og så siterer du desinformasjon fra siden som tar feil, om siden som har rett.

De som har bevist menneskeskapt global oppvarming snakker ikke utelukkende om CO2, men også om metan, permafrost, havnivå, aerosoler, atmosfæren...

 

...og historiske temperaturer.

Vi vet historiske temperaturer fra forskning, og vet om historiske gasskonsentrasjoner i atmosfæren, og vet om effekten gasser som både co2 og metan har på atmosfæren.

earth_temperature_timeline.thumb.png.fec67abb318a49924328d54fd700bb80.png

https://m.kcd.com/1732/

Ser du problemet med forsøk på å bortforklare hva som skjer, ser du problemet med trenden vi går gjennom, når vi ser på historiske naturlige svingninger versus hva som foregår nå?

Alle forsøk på sammenligninger, bortforklaringer og hypoteser faller flatt i møte med vitenskapen, som ikke er et dusin forskere i samme klubb, men hundrevis av institutter i flere land som arbeider uavhengig av hverandre og oppnår samme konklusjoner.

Forestillingen om to sider hvor midten er rasjonell er like dødfødt i klimadebatten som flat jord vs globejord eller kreasjonisme vs evolusjonsteorien.

https://skepticalscience.com/

Eller forestillingen om at 'woke' er en trussel mot demokratiet og de mange separate konspirasjonsteoriene derunder som er del av samme propagandanettverk og strategi, versus dem som vet ordets opprinnelige betydning, det alternative ordets opprinnelse, kunstige spredning og rolle i propagandanettverket sin skremselspropaganda og kunstige befruktning av deler av befolkningen sin verdensforestilling.

...

Som i amerikansk politikk, så er det ikke rasjonelt å stå i midten.

Grunnen er den samme.

Ondsinnet, løgnaktig, misvisende, virkelighetsbenektende, smålig, propaganda.

Det gjør ikke bærerene av propaganda eller dem som er i tvil om hva som er sant, på grunn av propaganda, like skyldig som dem som faller for den og sprer den videre -- som igjen ikke er like skyldig som menneskene som billig lyger til saueflokken sin, og ikke tror på hva de selv sier.

Men det demonstrerer dens effekt og trussellen den utgjør, i det den skaper reell tvil blant folk som ikke har satt seg grundig inn i saken.

---

 

  


Istiden forårsakes av lokalt lave temperaturer på grunn av svikt i fordeling av varmen gjennom havstrømmene.
Som om du lukker døren til rommet med peisen, gjør svikt i havstrømmene som golfstrømmen de andre rommene kaldere, og rommet med peisen varmere.
Varme forsvinner ikke om den ikke blir omfordelt.

Med total svikt i golfstrømmen så vil temperaturen i Norge falle 10-15 grader i snitt, sommer som vinter.
Golfstrømmen svekkes av klimaendringer. Norge kan og vil totalt sett bli kaldere selv om resten av verden stort sett blir varmere.

https://www.forskersonen.no/global-oppvarming-golfstrommen-klima/golfstrommen-vil-ikke-kollapse-men-situasjonen-er-likevel-alvorlig/2245424

https://bjerknes.uib.no/artikler/fns-klimapanel/golfstrommen

CO2 kan altså ikke forhindre en ny istid, da det ikke er en betydelig faktor i hva om skaper istidene, uten at områdene som får og beholder mest varme kreperer om sommeren.

30% svekking av golfstrømmen betyr at temperaturen totalt sett synker mer enn oppvarmingen, for Norge. Som betyr mer regn og snø og flere dager med kald vind.

Havstigningen slipper vi heller ikke unna, som er betydelig, og ødeleggende for land i Europa, og for Norge.

https://bjerknes.uib.no/artikler/nyheter/ny-havnivarapport-norg

Så kommer landsenking på toppen, som ikke er grundig utredet på global basis, som øker havstigningen.

Jeg prøver ikke å bortforklare noen ting.
Så du er enig i at høyere CO2 øker temperaturene, men du er uenig i at lavere CO2 senker den?
Disse istidene har årsak i en kombinasjon av lavere CO2 og Milankovitch syklusen og ikke havstrømmer som du sier. Du kan på bildet her se Jorden gjennomsnitt temperaturer de siste 5,5 millioner år og alle istidene. Jeg ønsker meg et mer stabilt klima som det var mellom 3 og 5,5 millioner år siden før vi fikk de store istidene med drastiske klimaendringer. Du kan sikkert selv tenke deg hva som vil skje hvis vi fikk en ny istid.

CO2 nivå vi har nå gjøre det lite sannsynlig for at vi skal få en ny istid.
Problemet er at vi forsatt kommer til å få høyere og høyere CO2 nivå uansett hva som blir gjort i Europa.

CO2 avgifter og høye strømpriser driver tungindustri i Europa til fremvoksende økonomier der CO2 ikke er et problem. Dette er ikke med på å senke globale CO2 utslipp men de vil øke dem på grunn av strøm på hovedsaklig kull. Økonomisk vekst i disse landene vil føre til større forbruk og CO2 utslipp fra en folkerik befolkning. Kinas 1.42 milliarder mennesker har et årlig utslip på 8.9 ton CO2 per innbygger mot Norges 7,62 ton per innbygger. Chinas CO2 utslipp er over 5 ganger høyere enn hele EU sitt CO2 utslipp. China hadde en økning av CO2 utslipp i 2023 som nesten var like høyt som Tyskland totale CO2 utslipp i samme periode.

I fremtiden kan vi også forvente at India vil komme etter, de har også nylig passert EU i CO2 utslipp og er et land med stor mulighet for vekst.


The changing landscape of global emissions 2023
CO2 Emissions by Country
Report: China emissions exceed all developed nations combined

Top 10 Polluting Countries by CO2 Emissions (1840-2021)

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...