Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Entern said:

Bond er Bond.

Lenge siden jeg har sett de gamle filmene så husker ikke at de var så rasistiske, men de var ganske så kvinnefiendlige. Bond begår regelrett overgrep mot endel kvinner i de eldste filmene ved å tvinge seg på dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LuxFerre skrev (14 timer siden):
WatchMojo.com med sine 25,4 millioner abonebter lister opp de verste kjente rasistiske filmer og film øyeblikk.

Hva synes dere om filmene som nevnes under som sinsyk rasistiske?
Er det noen av dere woke som synes alle disse filmene er rasistiske?

10 Insanely Racist Classic Movie Moments

10:  A Christmas Story
09: Ace Ventura: When Nature Calls
08: James Bond: You Only Live Twice
07: Annie
06: Sixteen Candles
05: The Searchers

 

Temple of Doom rasistisk? For måten den presenterer folk fra India (og muligens Kina?) på eller noe? Først og fremst så er det jo en av de beste eventyr-filmer som noensinne er laget?

Breakfast at Tiffany's er greit, regissøren sa selv at hvis det var en ting han kunne gjort annerledes i livet sitt så var det å gå tilbake og fjerne den overdrevne karikerte asiatisk-sint-nabo. Ellers er det jo en klassiker.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DukeNukem3d said:

Temple of Doom rasistisk? For måten den presenterer folk fra India (og muligens Kina?) på eller noe? Først og fremst så er det jo en av de beste eventyr-filmer som noensinne er laget?

Som Entern allerede nevnte bygger Indiana Jones på såkalt Pulp-fiksjon som allerede fremstiller tingenes tilstand på en nokså sensasjonalistisk og exploitativ måte i tilegg til å være svært eurosentrisk hvor ofte de ikke-hvite karakterene fremstilles som usiviliserte barbarer som enten ønsker å påføre de hvite lidelse eller trenger hjelp av dem.

Altså er det jo kildematerialet Indiana Jones bygger på som evt. er kritikkverdig, samtidig som det utgjør formen, slik at det ville være vanskelig å formulere inspirasjonen uten å lene seg inn í den.
Hvorvidt man synes dette er kritikkverdig eller ikke påvirkes antagelig ikke nevneverdig av hvorvidt man mener Indiana Jones er en god eventyrfilm slik du foreslår.
Altså begge deler kan være sant, det ene er ikke noe argument for det andre.
Jeg synes Markens Grøde er en bra bok, samtidig som jeg ser hvordan Hamsun fremstiller samene i den.

Uansett Mojo er som nevnt en søplete nettside, og ikke noe godt utgangspunkt for å analysere eventuell rasisme i film.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Poppmunn said:

Mørkhudede kan ikke være fienden når heltene er hvite. Det er rasistisk av en eller annen grunn. Frostå det den som kan.

Sier hvem? En håndful turbowokere på internett? Ingen tenker slik i den virkelige verden.

Hele dette woke-greiene er så ekstremt overdrevent. Så og si ingen bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skurupu skrev (13 minutter siden):

Sier hvem? En håndful turbowokere på internett? Ingen tenker slik i den virkelige verden.

Hele dette woke-greiene er så ekstremt overdrevent. Så og si ingen bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det.

For noen år siden så jeg en film som heter No Escape som handler om en hvit familie som bor i et asiatisk land og må flykte når det bryter ut et kupp. En ganske spennende thriller. Jeg logger filmer på Letterboxd og da pleier jeg som regel å sjekke ut de tre mest populære omtalene når jeg har sett en film. For denne filmen handler to av tre om at filmen er rasistisk, og disse omtalene har hundrevis av likes. Så det er ikke bare en håndfull turbowokere som man må oppsøke obskure hjørner av internett for å finne. Dette er holdninger som mange har, også i den virkelige verden. Gleder meg allerede til å høre hvorfor dette ikke teller eller betyr noe.

no escape.jpg

Endret av Poppmunn
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Poppmunn said:

For denne filmen handler to av tre om at filmen er rasistisk, og disse omtalene har hundrevis av likes. Så det er ikke bare en håndfull turbowokere som man må oppsøke obskure hjørner av internett for å finne. Dette er holdninger som mange har, også i den virkelige verden. Gleder meg allerede til å høre hvorfor dette ikke teller eller betyr noe.

Det er et ekstremt lite antall mennesker som gidder legge igjen omtaler av filmer o.l på slike nettsteder. Her finner du ofte gjengangere som elsker å klage over et eller annet. Det er det samme du ser på kommentarfelt o.l i avisene også. De representerer sjelden "folkemeningen". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (59 minutter siden):

Som Entern allerede nevnte bygger Indiana Jones på såkalt Pulp-fiksjon som allerede fremstiller tingenes tilstand på en nokså sensasjonalistisk og exploitativ måte i tilegg til å være svært eurosentrisk hvor ofte de ikke-hvite karakterene fremstilles som usiviliserte barbarer som enten ønsker å påføre de hvite lidelse eller trenger hjelp av dem.

Altså er det jo kildematerialet Indiana Jones bygger på som evt. er kritikkverdig, samtidig som det utgjør formen, slik at det ville være vanskelig å formulere inspirasjonen uten å lene seg inn í den.

Folk må ha et slitsomt liv å leve.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Reg2000 said:

Det er et ekstremt lite antall mennesker som gidder legge igjen omtaler av filmer o.l på slike nettsteder. Her finner du ofte gjengangere som elsker å klage over et eller annet. Det er det samme du ser på kommentarfelt o.l i avisene også. De representerer sjelden "folkemeningen". 

Definitivt.
For alt jeg vet er det jo betimelig kritikk også, jeg har ikke sett filmen, det er ikke noe godt argument for noe som helst at noen mener en film hen har sett inneholder rasistiske troper.
Det er i alle fall ikke noen god legitimisering av slike fordummende memes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 time siden):

Mørkhudede kan ikke være fienden når heltene er hvite. Det er rasistisk av en eller annen grunn. Frostå det den som kan.

 

racist.png

Det er umulig å ha en saklig debatt om noe hvis du ikke forstår begrunnelsene til meningene du er imot

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 time siden):

Mørkhudede kan ikke være fienden når heltene er hvite. Det er rasistisk av en eller annen grunn. Frostå det den som kan.


Hvorfor debattere, når man kan diskutere stråmenn og komme med helt fjerne meninger som ikke er fundert på noe som faktisk eksisterer i noe betydelig omfang..?

racist.png.eb3aab4f899060bf46ba7d2af42dba08.thumb.png.d49b1c00b9c822fe99ba10439cbe2bcc.png

 

Den store forskjellen er at det er null personer i tråden som passer karikaturene i posten din.

 

  

Entern skrev (16 timer siden):

Jepp. Det er ganske lett å se også egentlig.

Jeg skal late som om du ikke så noe så komplett idiotisk, selv om det er svært vanskelig å ignorere det.

Anti-woke startet med og er uløselig knyttet til rasisme og rasistiske forestillinger som hvit supremasisme og frykt for kulturmarxisme -- en anti-sionistisk konspirasjonsteori.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Temple of Doom rasistisk? For måten den presenterer folk fra India (og muligens Kina?) på eller noe? Først og fremst så er det jo en av de beste eventyr-filmer som noensinne er laget?

Etter hva Screen Rant mente, som vel er en side av samme...kvalitet.. som WM, så er det fremstillingen av Thuggee som er problematisk.

Ifølge Wiki var dette en gjeng kjeltringer og mordere som tilba Kali. Hvor sant dette er vet jeg ikke, men det er mulig WM og SR mener disse settes i et dårlig lys i filmen? :evil:

De burde sikkert heller gjort som The Woman King gjorde og gjøre helter av en gruppe mennesker som fanget folk og solgte de som slaver til både hvite og andre afrikanere. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, DukeNukem3d said:

Helt håpløs forklaring på hvorfor denne filmklassikeren skulle være rasistisk. Lol

Åja, beklager at jeg ikke klarte å forklare deg det bedre.

Uten at jeg forsøkte forklare deg nøyaktig hvorfor denne filmklassikeren skulle være rasistisk, bare at kildene den henter inspirasjon fra kan spille på en nokså rasistisk verdensanskuelse.
At det dermed oppstår en problemstilling rundt hvilke konvensjoner man skal ta med seg, og hva gjentagelsen av disse konvensjonene har å si for produktet man lager, jeg har ikke svaret på det, men synes det potensielt er en spennende problemstilling; Dersom man kopierer en rasistisk fremstilling for estetikken sin del, har man dermed noe ansvar for om innholdet i det man kopierer blir med?

Og at det at det er en filmklassiker i seg selv ikke nødvendigvis fritar noe av innholdet fra å være sånn eller sånn.

Og at man ikke bør ta Mojo's ord med noen som helst tyngde.

Hva med dette mener du er håpløst eller feil?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (16 minutter siden):

Åja, beklager at jeg ikke klarte å forklare deg det bedre.

Uten at jeg forsøkte forklare deg nøyaktig hvorfor denne filmklassikeren skulle være rasistisk, bare at kildene den henter inspirasjon fra kan spille på en nokså rasistisk verdensanskuelse.
At det dermed oppstår en problemstilling rundt hvilke konvensjoner man skal ta med seg, og hva gjentagelsen av disse konvensjonene har å si for produktet man lager, jeg har ikke svaret på det, men synes det potensielt er en spennende problemstilling; Dersom man kopierer en rasistisk fremstilling for estetikken sin del, har man dermed noe ansvar for om innholdet i det man kopierer blir med?

Og at det at det er en filmklassiker i seg selv ikke nødvendigvis fritar noe av innholdet fra å være sånn eller sånn.

Og at man ikke bør ta Mojo's ord med noen som helst tyngde.

Hva med dette mener du er håpløst eller feil?

Ok Jamal Sheik. Så disse kjeltringene og morderne som tilba Kali ble urettferdig fremstilt i en fantasifortelling om Indiana Jones. Så derfor er denne filmklassikeren rasistisk. 

Jeg må bare le litt av dette, har sett filmen mange ganger som ung og tenkte aldri en rasistisk tanke. Det er åpenbart for meg at wokefolket bare forsøker å lete etter problem. Men det er for all del underholdende.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (53 minutter siden):

Anti-woke startet med og er uløselig knyttet til rasisme og rasistiske forestillinger som hvit supremasisme og frykt for kulturmarxisme -- en anti-sionistisk konspirasjonsteori.
 

:lol:

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (18 minutter siden):

:lol:

...

Jeg regner med at det ikke hjelper å komme med kilder som dokumenterer påstandene mine, fordi hva du føler at ordene betyr er mye viktigere enn fakta om hvorfor ordet brukes av dere, etymologi, og hvordan det fremdeles brukes i langt større grad enn dere av det rasistiske miljøet som startet bruken av woke som skjellsord i utgangspunktet.

Som er halve problemet her:
Det er totalt umulig å komme gjennom tåken og nå frem til dere med fakta, og dere har en forakt for fakta, mens dere faller for idiotiske konspirasjonsteorier og gruppetenking jeg ville vært flau om jeg falt for som 14-åring.
 

Sitat

 

How the word ‘woke’ was weaponised by the right

This article is more than 4 years old

The term is meant to denote an attentiveness to important issues. But the likes of Laurence Fox and Toby Young have begun using it in a very different way

 

 

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right
 

 

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (6 timer siden):

Lenge siden jeg har sett de gamle filmene så husker ikke at de var så rasistiske, men de var ganske så kvinnefiendlige. Bond begår regelrett overgrep mot endel kvinner i de eldste filmene ved å tvinge seg på dem.

Bond er en ganske ekstrem mannsgris. Særlig Connery Bond. Men Connery Bond er i grunnen en thug i tux - en ganske usivilisert person med et tynt ytre lag av sivilisasjon/snobberi. Det sier noe om Sean Connerys sjarm og karisma at dette likevel er manges, inkludert min, favoritt Bond 😅

Roger Moore var veldig ukomfortabel med denne siden av karakteren og insisterte på finere oppførsel og også helst eldre love interests. 😊

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

...

Jeg regner med at det ikke hjelper å komme med kilder som dokumenterer påstandene mine, fordi hva du føler at ordene betyr er mye viktigere enn fakta om hvorfor ordet brukes av dere, etymologi, og hvordan det fremdeles brukes i langt større grad enn dere av det rasistiske miljøet som startet bruken av woke som skjellsord i utgangspunktet.

Som er halve problemet her:
Det er totalt umulig å komme gjennom tåken og nå frem til dere med fakta, og dere har en forakt for fakta, mens dere faller for idiotiske konspirasjonsteorier og gruppetenking jeg ville vært flau om jeg falt for som 14-åring.
 

 

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right
 

:lol:

Du fortsetter altså å putte all kritikk av det du står for i samme bås og sier at det er "vi" som bryr oss mer om følelser enn bevis. :evil:

Du, som er den jeg har sett her inne som er minst opptatt av vitenskap! Helt herlig ironisk.

Det du betegner, er hvordan en kult opptrer. Du har fasiten, dersom noen ikke er helt enig skal de brunbeises. Det er jo woke, slik ordet brukes i dag, i et nøtteskall. Kult-oppførsel 101. Men det er "vi" som driver gruppetenking? :roll:

Det du gjør, er det samme som om jeg skulle sagt at alle drag artister er griser som stiller på skole med dildobelte. Eller at alle woke folk vil kutte i barn, slik en aktør under NHS-fanen gjorde inntil fløyteblåsere fikk stoppet galskapen.

The Guardian som kilde? Den mest clickbait woke "kilden" som finnes? Man må bare le.

La meg gjette? Står JK Rowling og Jordan Peterson i ledtog for disse hvite supremasistene?

Endret av Revie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...