Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

AlpakkaMafakka skrev (1 time siden):

Det er enda mer sprøtt og uforståelig for meg hvorfor noen plages over mangfold i fantasi-settinger når det virkelig ikke har noe å si. 

Som er en helt legitim oppfattelse å ha. Akkurat som det er legitimt å lure på hvorfor folk som visstnok ikke bryr seg om en IP, er så opptatt av at fansen ønsker at de som lager nye adapsjoner respekterer forfatteren eller filmskaperens visjon. Uten at de må falle til grunnløse anklager om rasisme og kvinnehat. 

 

Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

Før kanskje 1970 var det mye "whitewashing" og kulturappropriasjon i Hollywood. Dvs. hvite skuespillere ble dyttet inn i svarte og asiatiske og andre roller. I hovedsak fordi det var manko på skuespillere av andre bakgrunner, av både organiske og rasistiske grunner. Alle er enige om at denne perioden er ikke er noe å være stolt av. Men de siste 10-15 årene har vi sett en økende blackwashing, LHBT-vasking og kulturappropriasjon av særlig europeisk og hvit kultur. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal anses uproblematisk, eller "two wrongs make a right".

Først og fremst er det dobbeltmoralen som er påtagelig. Woke er aggressivt anti-amerikansk, anti-europeisk og anti-kapitalistisk.

Helt enig. Har hørt og sett en god del på Andrew Gold i det siste. Meget fornuftig mann, som prater med folk som har følt dette hysteriet på nært hånd. Helt utrolig for meg at folk tror at det ikke eksisterer kansellering og dette er noe 'ytre høyre har funnet på'. For all del, de driver også slik, som Gold også påpeker. Sist med Kyle Gass fra Tenacious D etter en vits fra scenen. Anbefales.

Endret av Revie
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Woke er den nye politisk korrekte rasismen, rett og slett.

Du slenger ut ville påstander om rasisme i alle retninger i omtrent annethvert innlegg. Er det for å vanne ut begrepet siden du selv i en del tråder kommer med uttalelser, som uten mye vrangvilje tillagt, klart kan oppfattes som rasistiske?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, AlpakkaMafakka said:

Det er enda mer sprøtt og uforståelig for meg hvorfor noen plages over mangfold i fantasi-settinger når det virkelig ikke har noe å si. 

Dette er jo også bare fantasi-settinger så du vil ønske en Black Panther film som under velkommen?
Ryan Gosling som T'Challa og Wakanda vil bli lagt til regnskogene i sør Amerika.
Resten av rollebesetningen på befolkningen i Wakanda vil reflektere en veldig diverse befolkning fra hele verden.


De som er woke krever en diverse rollebesetning på filmer og TV serier som opprinnelig har en etnisk hvit bakgrunn. Vi har nå også sett at de woke ønsker sorte skuespillere i filmer som har asiatisk bakgrunn.

Where Are the Black People in Shogun?

Jeg tok tidligere opp spillefilmen The Last Airbender fra 2010 som hadde en veldig diverse rollebesetning som ikke reflekterte tegneserien. Tegneserien hadde karakterer som lignet på inuitter og øst asiaters.
I spillefilmen var det i tillegg indiske, sorte og hvite skuespillere. De som var woke likte ikke karakterene som nå var blitt hvite mens de aldri nevnte de sorte og Indiske karakterene.
Filmen er i dag regnet som en av de mest whitewashed filmer i moderne tid.

Det er en dobbelmoral blant de som er woke.
Whitewashing er det verste de kan se i en film selv om det er fantasi.
Blackwashing blir hyllet selv om det blir gjort på historiske personer i drama eller dokumentarer.
Vi fleste andre liker ingen av delene.

Endret av LuxFerre
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (2 timer siden):

Jeg vet om mange film fans som elsker gamle filmer, selv om det er en Amerikaner med dårlig tysk aksent i en krigsfilm, eller en hvit mann sminket til å være en kineser, med dårlig aksent.

 

Selvfølgelig, men ofte på tross av unøyaktighetene eller avvikene fra den historiske settingen.

Sitat

Man må vel da påpeke og at mangfold har vært en veldig god ting for slike filmer. Det er fremgang det og, mangfold er ikke bare å plassere så mange forskjellige etnisiteter i et prosjekt som mulig.

Og det er det jeg prøver å få frem; for en del av oss har autentisiteten og at det stemmer med settingen filmen er lagt til noe å si. Mange av oss setter nok pris på at en klarer å gjenskape hendelsen en filmatiserer på en troverdig måte, enten det er at tanksen faktisk fantes det tiåret den er satt inn i, at kineseren faktisk ligner på en kineser eller at sammensetningen av mennesker stemmer noenlunde med virkeligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, AlpakkaMafakka said:

Jeg vet om mange film fans som elsker gamle filmer, selv om det er en Amerikaner med dårlig tysk aksent i en krigsfilm, eller en hvit mann sminket til å være en kineser, med dårlig aksent. Man må vel da påpeke og at mangfold har vært en veldig god ting for slike filmer. Det er fremgang det og, mangfold er ikke bare å plassere så mange forskjellige etnisiteter i et prosjekt som mulig.

Det var sikkert mange Amerikaner med dårlig tysk aksent i gamle krigsfilmer. Det er forsatt slik i dagens filmer og TV serier at skuspillere ikke kommer fra det landet som karakterene de spiller.
Et eksempel er første sesong av Vikings: Valhalla som hadde flust av Norske historiske Vikinger og ikke en eneste Norsk skuspiller i en eneste liten birolle var å finne. Istedet fikk vi en sort kvinelig Viking Jarl som er en manlig titel som Konge.

Endret av LuxFerre
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 20.8.2024 at 5:16 PM, Brother Ursus said:

2,1 millioner som spiller Wukong, og 21 personer som spiller Dustborn. Nå har Dustborn bare vært ute i 15 minutter da. Vi får se om "det moderne publikum" logger seg på i løpet av kvelden :)

Spillerantallet ligger og slurer mellom 20 og 30. Stykker, altså, ikke tusen. Jeg leste noen kalte Dustborn for en Antifa-rekrutteringssimulator 🤣

dust.png

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 19.8.2024 den 9:49 AM):

Å endre litt i innholdet for å tilpasse seg dagens samfunn og treffe nye målgrupper av kommersielle hensyn har vel vært helt vanlig i lang tid. Ser ikke helt problemet med det i dette tilfellet, det er jo ikke sånn at produktet blir noe dårligere av disse endringene. Det fører bare til at enda flere barn får ta del i Roald Dahls univers og oppleve bøkene hans.

Jeg må innrømme at jeg endret litt på innholdet i Askepott når jeg leste for min 3-åring. 

Å beskrive hvordan en mor ber døtrene sine om å skjære av hælen og en tå for å få plass i en sko føltes  litt for mye. 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (11 timer siden):

Dette er typisk woke tankegang at en film går bra på kino på grunn av at den er Diverse.

 

UCLA Center for Scholars and Storytellers, Creative Artists Agency, and the Full Story Initiative found that large-budget films in 2021 performed better when they had more authentically Inclusive representation (AIR).

Sitat

For every point increase in a film's AIR (Diversity)score, box office earnings increased by $18.8 million.  High AIR films also scored 6% higher on Rotten Tomatoes audience scores and 22% higher on critics' scores

Bare tilfeldig- kanskje men usannsynlig
 

Sitat

Hvorfor har da så mange av filmene som spiller inn mest penger på kino en diverse rollebesetning?
Når man lager en film fra et sted og tid som har en diverse befolkning er det naturlig å ha en diverse rollebesetning.

Nettopp!  Folk liker å se folk som dem selv på kino.  Det forklarer kanskje hvorfor korrelasjonen er så sterkt og hvorfor Hollywood ønsker å fornøye slike kunder.


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De aller fleste storfilmer nå for tida har mangfold, så da vil nødvendigvis de som gjør det best også være mangfoldige. Andelen folk som helt uironisk velger film basert på mangfoldet er så liten at den ikke har sjans til å påvirke noe som helst. 

Lenke til kommentar

Skulle ønske man gikk mer tilbake til å lage film med noen av grepene fra fortiden. CGI føles ofte "fake", noen unntak finnes selvsagt. Som dragene i "game of thrones". Men bildet lever på en helt annen måte når man har tusenvis av ekte mennesker tro mot historien på skjermen om store slag.  Det er så mye man går glipp av ved å forkaste alt det man gjorde før i tiden..

Denne filmen er fra 1970, men den er uendelig ganger bedre enn denne nye Napoleon filmen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 time siden):

De aller fleste storfilmer nå for tida har mangfold, så da vil nødvendigvis de som gjør det best også være mangfoldige. Andelen folk som helt uironisk velger film basert på mangfoldet er så liten at den ikke har sjans til å påvirke noe som helst. 

Du ignorer hva minoriteter ønsker 

81% of Black adults said it was important for them personally to have more films and television shows starring Black actors, compared to 43% of white adults. 

Additionally, 78% of parents want their children to be exposed to media that teaches them about cultures, religions, and lifestyles that are different from their own, underscoring the importance of narratives and storylines that represent the diversity of a multicultural America.

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
38 minutes ago, DukeNukem3d said:

Skulle ønske man gikk mer tilbake til å lage film med noen av grepene fra fortiden. CGI føles ofte "fake", noen unntak finnes selvsagt. Som dragene i "game of thrones". Men bildet lever på en helt annen måte når man har tusenvis av ekte mennesker tro mot historien på skjermen om store slag.  Det er så mye man går glipp av ved å forkaste alt det man gjorde før i tiden..

Denne filmen er fra 1970, men den er uendelig ganger bedre enn denne nye Napoleon filmen.

 

Enig praktiske effekter ser ofte bedre ut.
Det er ofte dårlig planlegging og overforbruk av CGI i dagen filmer som også fører til dårlige effekter på grunn av tidspress. Under kan du se hvor frustrerende det var å lage CGI for Thor Love & Thunder.

Thor Love & Thunder's Bad VFX Couldn't Have Been Any Better!

 

Endret av LuxFerre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WatchMojo.com med sine 25,4 millioner abonebter lister opp de verste kjente rasistiske filmer og film øyeblikk.

Hva synes dere om filmene som nevnes under som sinsyk rasistiske?
Er det noen av dere woke som synes alle disse filmene er rasistiske?

10 Insanely Racist Classic Movie Moments

10:  A Christmas Story
09: Ace Ventura: When Nature Calls
08: James Bond: You Only Live Twice
07: Annie
06: Sixteen Candles
05: The Searchers

 

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (7 minutter siden):

 

WatchMojo.com med sine 25,4 millioner abonebter lister opp de verste kjente rasistiske filmer og film øyeblikk.

Hva synes dere om filmene som nevnes under som sinsyk rasistiske?
Det er flere filmer har som jeg ikke har sett som rasistiske.

10 Insanely Racist Classic Movie Moments

10:  A Christmas Story
09: Ace Ventura: When Nature Calls
08: James Bond: You Only Live Twice
07: Annie
06: Sixteen Candles
05: The Searchers

 

WatchMojo er noe av det mest useriøse som finnes.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (51 minutter siden):

 

WatchMojo.com med sine 25,4 millioner abonebter lister opp de verste kjente rasistiske filmer og film øyeblikk.

Hva synes dere om filmene som nevnes under som sinsyk rasistiske?
Det er flere filmer har som jeg ikke har sett som rasistiske.

10 Insanely Racist Classic Movie Moments

10:  A Christmas Story
09: Ace Ventura: When Nature Calls
08: James Bond: You Only Live Twice
07: Annie
06: Sixteen Candles
05: The Searchers

 

De av dem jeg har sett, er meget gode filmer.

Og tror man Big Trouble In Little China er rasistisk…ha…da er man litt «enkel».🤭 det er forøvrig en veldig smart film.

Gone With The Wind på den annen side er ganske tvilsom, romantiserer Sørstatene og slaveriet 👎

The Searchers kan jeg skjønne at folk misforstår, dersom de ikke får med seg at John Waynes karakter ikke er en Good Guy.

Indiana Jones: Temple of Doom - beste IJ filmen! - er en hyllest til gammel pulp og Adventure med alt som hører med.

Bond er Bond.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (7 timer siden):

Indiana Jones: Temple of Doom - beste IJ filmen! - er en hyllest til gammel pulp og Adventure med alt som hører med.

Bond er Bond.

ToD er fantastisk og sånn som den skremte meg da jeg var liten. Full av nostalgi selvsagt, men det var noe eget med eventyr-, komedie- og actionfilmer fra 80-tallet. Mitt absolutt favoritt tiår når det gjelder film, selv om flere av mine favorittfilmer er fra 70-tallet. 80-tallet hadde en helt egen sjarm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...