Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Van Der Linde said:

Woke er skyld i Star Wars død som franchise. Føler med George Lucas. Ødelegging av folks livsverk er fælt.

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LuxFerre skrev (20 minutter siden):

Vi kan ta et eksempel på Star Wars som alltid har vært kampen mellom det gode og det onde.
Problemet er at de woke ikke forstår Star Wars det er ikke noe godt eller ondt mer.
Jedi er like onde og korupte som Sith og hvordan kan vi da heie på det gode når alt er ondt?

Etter hva jeg har forstått så var vel rebellene i de første SW filmene inspirert av vietcong, ja vietcong var de gode, det onde empire var blant annet inspirert USA sine invaderende styrker. Kanskje det alltid var litt mer svart/hvitt enn det du trodde. Ja og politikk var alltid en del av SW, det eneste som har forandret seg er politikken som er aktuell i skaperne sitt hjemland. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Skurupu said:

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

 


Verdien av Lucasfilm er antagelig mye lavere i dag, slik at nedskrevet verdi også må regnes som tap dersom de realiseres på det nivået. Jeg tror Disney ville vært svært heldige med å få halvparten av det de betalte. Som er omtrent det de tjente på oppfølgertriologien.

En stor del av vinningene fra filmene har nok også gått opp i røyk på Disney+. Rise of Skywalker nådde antagelig så vidt 'break even'. Box Office Mojo og andre nettsteder viser bare deler av utgiftene samtidig med at de viser brutto inntjening hos kinoene. I realiteten får Disney og andre filmprodusenter mindre enn halvparten av prisen av kinobiletten, mens kinoene tar resten. I f.eks Kina tar kinoene mye mer, rundt 3/4.

The Acolyte f.eks kostet nesten like mye å lage som en av filmene, og ser ut til å ha bragt inn peanøtter på Disney+. Den eneste serien som så ut til å dra inn folk i begynnelsen var Mandalorian. Men folk har gitt opp den også. Så det ville ikke overraske om Disney har tapt en milliard dollar eller mer på seriene sine.

Når det er sagt, så bragte nok Star Wars en del folk inn i Disney-parkene. Det var hovedgrunnen til at jeg dro, bl.a. 😄

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Skurupu said:

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

Det var enorme forventninger til de nye Star Wars filmene før de kom ut og det er årsaken til at de tjente så mye penger. Jeg mener at Rogue One: A Star Wars Story var den klart beste av disse filmene og Solo: A Star Wars Story tapte penger. For hver film i trilogien de lagde så tjente de mindre og mindre penger.
De så hvilken vei det gikk og det var veldig dyre filmer å lage derfor har det ikke kommet flere Star Wars filmer.
Det er ikke lenger mye forventninger til den nye Star Wars filmen som kommer i 2026.
Jeg tror den kommer til å tape penger på kino og den må trolig tjene nesten en milliard dollar før den går i pluss.

 

Beløpene under er hva filmene tjente men det er ikke det samme som overskuddet.
The Rise of Skywalker kostet $275 millioner og man kan regne med rundt $100 millioner i promotering av filmen.
Kino tar rundt halvparten av fortjenesten så det blir rundt $163 millioner i fortjeneste.


2015: Star Wars: Episode VII - The Force Awakens           $2,071,310,218
2016: Rogue One: A Star Wars Story                                  $1,058,684,742
2017: Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi                    $1,334,407,706
2018: Solo: A Star Wars Story                                               $392,924,807
2019: Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker       $1,077,022,372

 
Endret av LuxFerre
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (53 minutter siden):

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg.

Star Wars overlevde julespesialen i 1978. Star Wars overlevde Jar-Jar Binks og Attack Of The Clones. Franchisen vil nok overleve The Acolyte også...

Og at en pakistansk kvinnelig aktivist mot kvinnemishandling sier at hun liker å få menn til å føle seg ukomfortable, er ikke nok til å få meg til å føle meg angrepet eller forfulgt. Jeg vokste meg stort sett ut av den "profesjonelle offerrolle"-fasen på grunnskolen. Biter av det kom litt tilbake under Gamergate-tiden i siste halvdel av 10-tallet, men fikk omsider ristet det av meg...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (1 time siden):

Det blir for lettvindt å si at noe feiler pga woke. 90% av publikum driter langt faen i om den er "woke" eller ikke. Nesten ingen legger merke til om noe er woke eller anti-woke. Nesten ingen bryr seg om sånt.

Når filmer og serier flopper er det først og fremst fordi kvaliteten er lav, ikke på grunn av noen boikott.

Det har ofte en sammenheng, dog.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (1 time siden):

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

Det er laget 3 gode Star Wars filmer, den siste var "Return of the Jedi" i 1983. Dette er 3 magiske filmer. Alt etter det anerkjenner jeg ikke som ekte Star Wars, men heller sideprosjekt. Litt som "Unge Indiana Jones" serien. 

Foreløpig holder jeg "The Young Indiana Jones Chronicles" over alt det nye av Star Wars. Den siste Star Wars filmen jeg satte på fra Disney var så dårlig at det ikke var mulig å fullføre den en gang. Og karakterene var fullstendig uten sjel. Jar Jar Binks og Flå Klypa Grand Prix remake i Star Wars universet tidlig 2000-tallet var det i det minste mulig at se ferdig.  

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Star Wars overlevde julespesialen i 1978. Star Wars overlevde Jar-Jar Binks og Attack Of The Clones. Franchisen vil nok overleve The Acolyte også...

Og at en pakistansk kvinnelig aktivist mot kvinnemishandling sier at hun liker å få menn til å føle seg ukomfortable, er ikke nok til å få meg til å føle meg angrepet eller forfulgt. Jeg vokste meg stort sett ut av den "profesjonelle offerrolle"-fasen på grunnskolen. Biter av det kom litt tilbake under Gamergate-tiden i siste halvdel av 10-tallet, men fikk omsider ristet det av meg...

Jeg blåser en lang marsj i hva hun har sagt så lenge hun kommer opp med en film av samme kvalitet eller nærme de 3 første filmene.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Jeg blåser en lang marsj i hva hun har sagt så lenge hun kommer opp med en film av samme kvalitet eller nærme de 3 første filmene.

Som sagt kvalitet på serier eller film er svært subjektivt, det er mulig om jeg hadde hatt mine egne nostalgi briller at jeg hadde elsket de første SW filmene selv, men jeg sliter litt med å se hva som er så bra med dem i 2024, de skal ha cred for en ting, effektene er meget bra for tidsperioden de kom fra, uten om det, historien er en klisje, klisje av en grunn kan en jo si, dialogen er skit fra ende til annen, og skuespillet er mediokert, alt jeg har sett av Disney SW har vært bedre på alle mulige måter, jeg har dog ikke sett alt av DSW.  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (2 timer siden):

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

Star Wars er en zombie. Beveger seg og lager lyder, men lever ikke.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, AtterEnBruker said:

Star Wars overlevde julespesialen i 1978. Star Wars overlevde Jar-Jar Binks og Attack Of The Clones. Franchisen vil nok overleve The Acolyte også...

Og at en pakistansk kvinnelig aktivist mot kvinnemishandling sier at hun liker å få menn til å føle seg ukomfortable, er ikke nok til å få meg til å føle meg angrepet eller forfulgt. Jeg vokste meg stort sett ut av den "profesjonelle offerrolle"-fasen på grunnskolen. Biter av det kom litt tilbake under Gamergate-tiden i siste halvdel av 10-tallet, men fikk omsider ristet det av meg...

Problemet er at Sharmeen Obaid-Chinoy ikke har den nødvendig erfaring til å lage Star Wars filmer.
Filmene hun har laget er dokumentarer foruten tre tegnefilmer.
Filmene hun har laget har til sammen 40 anmeldelser på IMDB.
Vi snakker om veldig billige og enkle produksjoner for så å gå opp til å lage en film som trolig kommer til å koste rundt 4 milliarder kroner som kommer til å bli veldig teknisk og krevende å lage.

Jeg tenkte det var derfor hun fikk jobben på grunn av at hun er kvinnelig aktivist og journalist som liker å få menn til å føle seg ukomfortable.
Det er mange Star Wars fans som har følt seg ukomfortabel i den retning Star Wars har tatt.
Dårlig handverk i alle ledd er en oppskrift til dårlig produkt og man ansetter i dag veldig mange dårlige håndverkere innenfor film og TV ofte på grunn av inklusjon over kvalitet, erfaring og dyktighet.

Skal man ha fargede kvinnelige regissører så finnes det andre der ute som er så mye bedre kvalifisert.
Et eksempel er Roxann Dawson som har regissert en rekke Sci-fi TV show som Star Trek Voyager og Enterprise til nyere Foundation og Dark Matter. Har også regissert episoder av The Americans, House of Cards, Shooter, Hell on Wheels og Heroes for å nevne noen.

Endret av LuxFerre
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (3 timer siden):

Er Star Wars død? Det er nyheter for meg. Det lages mer Star Wars enn noensinne, og de nye filmene tjente mer penger enn de gamle.

Jeg er enig i at kvaliteten er ræva, men de tjener penger som aldri før. Star Wars var et veldig smart kjøp av Disney. De tjente inn de 4 milliarder dollarene veldig fort.

Star Wars er død, lenge leve Star Wars. Et univers jeg har enormt med nostalgi for, som nå er en del av Disneys masseproduserte produksjon av lav og synkende kvalitet. Tre filmer som objektiv sett er av en helt annen kvalitet er grunnen til at millioner av fans elsker universet verden over. Det snakkes om at nostalgi pynter på den originale trilogien, men snu på det: Kommer Ep 7-9 bli holdt av på samme måte om 40 år? 

At de tjente inn de fire milliardene veldig fort, avhenger litt av hvordan man ser på det. At de omsatte for fire milliarder dollar relativt fort er riktig, men de har også kostnader. Voldsomme sådan. Det blir heller ikke helt korrekt å bare se på nominell inntjening, ettersom prisveksten er skyhøy mellom slutten av 70 og tidlig 80-tall og til i dag. Eksempelvis vil 4 mrd dollar i 2012 tilsvare 5,5 mrd dollar bare tolv år etter.

Følgende artikkel har interessante poenger her. Jeg har ikke ettergått tallene eller har noen interesse av å gjøre det, men selve poengene han trekker fram er viktige uavhengig om han treffer godt i estimatene. Først og fremst holder det ikke kun å se på box office, da Disney ikke sitter igjen med alle pengene. Man kan heller ikke kun se på filmens budsjett, ettersom den ikke tar med markedsføring, kontrakter med skuespillere, produsenter osv som skal ha en cut av dette. Som det påpekes, de aller største filmene trenger ofte 2,5-3 ganger inntjening kun for å ikke tape penger.

Som han også påpeker: En fornøyelsespark koster ikke bare enorme summer å lage, men å drive. 

Inflasjonsjusterte tall på kinofilmer spriker ganske godt avhengig av hvilken side man leser, men det virker ganske bred enighet om at Episode IV er den filmen som har spilt inn mest penger justert for inflasjon. Det er vel heller ingen hemmelighet at filmer har blitt langt, langt dyrere å produsere - også etter at man justerer for prisvekst. Jeg putta 11 millioner dollar (som Ep IV kostes ifølge ImDB) i 1977. Det ville tilsvart 57 millioner dollar i dag. Samme side mener at den spilte inn 775 millioner dollar på verdensbasis. Jeg vet ikke om det er så lenge den gikk på kino originalt eller om det er medregna nye visninger og hjemmesalg osv, men dersom man legger den summen til grunn, tilsvarer det 4 mrd dollar i dag. 4 mrd dollar mot et budsjett på 57 mill i 2024-penger. Justert for fem år med prisvekst, ender Rise of Skywalker på omtrent 350 millioner (før markedsføring og kinoenes andel) og 1,2 mrd innspilt. Antakelig en film som ikke tjente særlig mye penger netto.

Dette er neppe helt nøyaktige tall og skal man være helt nøyaktig det er andre faktorer å regne med, men det er samtidig en vanvittig buffer for feilmargin i en påstand om at A New Hope tjente inn helt vanvittig mye mer enn Rise of Skywalker, både nominelt (justert for prisvekst) og i ren fortjeneste.

Det har ikke så mye å si om Disney har tjent inn fire milliarder dollar som de betalte Lucas, dersom det kostet de fire milliarder å produsere innhold til dette for å ta et eksempel. Nominelt sett er det derimot selvsagt helt riktig at omsetningen har tjent inn anskaffelsen, men om fortjenesten er der selskapet ønsket seg er jeg ikke så sikker på. Selv om Disney tjener mer penger som selskap/konglomerat på topplinja enn noensinne, ligger nettomarginen nå på omtrent 5% mot drøyt 20% før corona eller rundt 15% i snitt i tiåret før pandemien. Det er slike ting aksjonærer tenker på.

Så er det klart at Disney kjøpte Star Wars som en langsiktig investering. Om de får fortjeneste innen de femten årene som artikkelforfatter spekulerer i at de ikke har klart, har jeg ikke peiling på. Heller ikke hvor langsiktig fokuset var da de trykket på knappen for kjøp, men det er klart at fokuset er å eie og tjene på SW i "evig tid". Synergieffekten ved å samle store merkevarer under samme paraply er heller ikke så enkel å regne ut i det store bildet. Er det to storfilmer som konkurrerer samme helg og den ene heter Marvel og den andre Star Wars, er det strengt tatt uvesentlig for dem om den ene filmen bomber bare den andre er en stor suksess. Gitt at man ikke tenker på det langsiktige ved å skade merkevaren.

Så er skribenten inne på flere andre vesentlige ting. At SW som merkevare skal være med å betale for andre prosjekter og dekke tap hvor aktuelt, samtidig som det altså helst skal tjene penger for selskapet. Nå har vel Disney+ omsider begynt å gi fortjeneste, men dersom det stemmer at Disney+ har tapt 11 MILLIARDER dollar siden 2019(!) så er det ganske mye som må tas igjen.

Om SW har medført gevinst for Disney foreløpig, vet jeg ikke, men at det har vært noen voldsom økonomisk suksess så langt virker ikke soleklart. 

https://www.jeditemplearchives.com/2024-04-15-has-disney-made-any-actual-profit-with-star-wars-since-2012/

 

Endret av Revie
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

At disney kansellerer Acolyte betyr det at de ikke er woke lengre? At det nå bare blir hvite menn og heterofili fremover?

Jeg begynner å mistenke at du har flere kontoer for å like dine egne poster, for denne posten her gir overhodet ingen mening.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (6 minutter siden):

Jeg begynner å mistenke at du har flere kontoer for å like dine egne poster, for denne posten her gir overhodet ingen mening.

Joda, du forstår den bare ikke ;) I masse innlegg over lengre tid har folk påstått at Disney bare driver med "agenda" og "wokeness" og ikke er en kynisk business som skal tjene cash. Så nå som de velger å kvitte seg med ultrawoke serien Acolyte, så må det jo bety de er blitt anti-woke der mangfold er et skremselsord, ikkesant?

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Som sagt kvalitet på serier eller film er svært subjektivt, det er mulig om jeg hadde hatt mine egne nostalgi briller at jeg hadde elsket de første SW filmene selv, men jeg sliter litt med å se hva som er så bra med dem i 2024, de skal ha cred for en ting, effektene er meget bra for tidsperioden de kom fra, uten om det, historien er en klisje, klisje av en grunn kan en jo si, dialogen er skit fra ende til annen, og skuespillet er mediokert, alt jeg har sett av Disney SW har vært bedre på alle mulige måter, jeg har dog ikke sett alt av DSW.  

De første 3 Star Wars filmene regnes som noen av de største klassikerne i filmhistorien. Så her er det nok du som har en veldig subjektiv mening...

Du foretrekker Jar Jar Binks og flåklypa grand prix remake? Og dette er de beste star wars filmene som er laget i ettertid.

Du får det dog bra forklart her, på en underholdende måte: (de samme folka er for positive til Disney Star Wars, dog)

 

 

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (1 time siden):

Problemet er at Sharmeen Obaid-Chinoy ikke har den nødvendig erfaring til å lage Star Wars filmer.
Skal man ha fargede kvinnelige regissører så finnes det andre der ute som er så mye bedre kvalifisert.
Et eksempel er Roxann Dawson som har regissert en rekke Sci-fi TV show som Star Trek Voyager og Enterprise til nyere Foundation og Dark Matter. Har også regissert episoder av The Americans, House of Cards, Shooter, Hell on Wheels og Heroes for å nevne noen.

Denne kan jeg lettere stille meg bak.

 

Hvis Sharmeen har mest peil på dokumentarer, kan hun evt. lage en dokumentar-aktig propaganda-film for Imperiet, Starship Troopers-style.

LuxFerre skrev (1 time siden):

Det er mange Star Wars fans som har følt seg ukomfortabel i den retning Star Wars har tatt.

Mange følte det samme når Anakin-trilogien kom ut. Det hjelper heller ikke at de originale versjonene av den første trilogien har blitt vanskeligere og vanskeligere å få tak i siden slutten av 90-tallet.

Mange føler det samme generellt i enhver kunstform. Rock&metal fans følte seg ukomfortable med Nirvana og Korn som gjorde sitt inntog på 90-tallet, samt nu-metallen med Slipknot, Limp Bizkit, osv ved årtusenskiftet.

Rap fans føler seg veldig ukomfortable med såkalt "mumble rap".

Man finner det i videospill også. Var en del som følte seg ukomfortabel da Mario ikke lenger var 2D i Super Mario 64.

Og var definitivt mange som følte seg ukomfortable med at Resident Evil-spillene ble mer action-pregede f.o.m. 5ern i 2009 (jeg var en av dem, btw).

Fans av Spiderman-tegneserien følte seg ikke så veldig komfortabel med den mer tøffe og hardbarka stilen til Todd McFarlane på ved 90-tallsskiftet.

Slike ting skjer støtt. Uavhengig av kulturkrig eller ei. Akkurat nå lever vi i en "dark timeline", kulturkrigen, altså. Når den enærer seg på folks ubekvemhet når franchiser skifter retning, blir ting skummelt.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (54 minutter siden):

De første 3 Star Wars filmene regnes som noen av de største klassikerne i filmhistorien. Så her er det nok du som har en veldig subjektiv mening...

Det er mange klassikere der ute som er mer eller mindre "usebare" nå til dags, andre igjen holder seg veldig godt, jeg har sett mange filmer fra den perioden, The good the bad and the ugly klassiker, Taxidriver klassiker jeg ser det, Godfather del 1 og 2 klassikere, Alien klassiker, The exorcist klassiker det også, jeg ser bare ikke den samme kvaliteten i disse SW filmene.

 

DukeNukem3d skrev (54 minutter siden):

Du foretrekker Jar Jar Binks og flåklypa grand prix remake?

Hvor har jeg sagt det ? De var like dølle som de 3 første, men ser du ikke likheten mellom dem ? Ser du ikke de samme problemene ? Spesielt dialog er så fantastisk dårlig at det ødelegger filmene for de uinnvidde, til og med Alec Guiness hatet dialogen. Fint at du liker dem, men så fantastiske er de ganske enkelt ikke. Det blir det samme som at jeg liker de dårlige 80 talls filmene som jeg fremdeles liker, jeg ser dem med nostalgibrillene mine. Dagens ungdom kommer ikke til å like de filmene noe spesielt, det tror jeg ikke er en veldig dristig spådom.

Det beste med SW er universet som ble skapt, for jeg elsker sci-fi, men det er fremdeles fryktelig dårlig utnyttet. 

 

DukeNukem3d skrev (54 minutter siden):

Du får det dog bra forklart her, på en underholdende måte: (de samme folka er for positive til Disney Star Wars, dog)

Problemet er at det er fremdeles subjektivt, det er umulig og forklare vekk det, det blir åpenbart med din de samme folka er for positive til disney kommentar. Ingen av oss sitter med fasiten.

 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...