Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poppmunn skrev (15 minutter siden):

Serien var jo en kjempesuksess ifølge enkelte her. 

Hmm, jeg søkte i tråden og finner ingen som har skrevet noe slikt her. Har du bare funnet på det selv? :) 

Her er en analyse jeg leste om hvorfor The Acolyte ble kansellert. Fra scifi-forfatter Christopher Pahle.

Sitat

The Acolyte er død og jeg er ambivalent. Tror de lave tallene hverken skyldes dem som griner over "woke", eller "woke" i seg selv. Men det blir sabla lett å skylde på det. Den egentlige grunnen er både enklere og mer sammensatt og handler ikke om kulturkrigen men kulturkrisen.

Serien er rett og slett ikke bra nok til å fenge et så stort publikum som den var avhengig av. Den mangler en fengende hook utover "Star War", og er mildt sagt middelmådig i alle ledd, kanskje bortsett fra kampkoreografi og noen andre isolerte deler av det kunstneriske uttrykket.

Selv om grunnideen er kurant, er den faktiske gjennomføringen svak og historien gjennomgående dårlig dramatisert og formidlet. Manus, karakterarbeid, dialog og regi hører hjemme på dagtid på gamle Disney Channel. Det er faktisk litt sjokkerende hvor ute det er.

Og enda mer når du tar med i beregningen at dette liksom skal være laget av noen av de proffeste folka i bransjen, med de aller høyeste budsjettene. Sesong 1 kostet 180 millioner. Dollar. Det betyr at HVER av de åtte episodene kostet dobbelt så mye som Norges dyreste film ever.

Det finnes faktisk ingen unnskyldning for så slepphendt kvalitetskontroll, halvhjertet kreativ innsats og uvettig pengebruk når du sitter med sånne ressurser. Og det viser seg så klart i resultatet. Og blir symptomatisk på en større krise i Hollywood og underholdningsbransjen:

Nivået på både kunstnerisk og produksjonsmessig håndverk har hatt en drastisk tilbakegang i strømmetidsalderen. Vi er godt på vei inn i en populærkunstnerisk mørketid.

Ikke fordi de dyktige kreative kreftene ikke finnes, men fordi de er erstattet av lojale lakeier eller bakbundet av styrerom som stoler mer på fokusgrupper og algoritmer enn kreative visjoner og tror alt kan fikses om man kaster penger på det. Det er ikke sånn kreativitet funker.

Dikotomien kunst og kommers har alltid vært driver i underholdningsbransjen, og drakampen har ofte gitt ekstremt fruktbare resultater for begge. Men nå virker konflkten å være over. Aksjonærene behandler kunstnerisk bransje som en hvilken som helst annen kommersiell aktivitet.

Alt handler om å regne prosjektet hjem. Vi har til og med situasjoner nå der ferdige filmer aldri blir lansert, og slettes fra arkivene for alltid, fordi det er mer lønnsomt å skrive den av for skattetrekket.

Og i stedet for å ta noe som helst reell lærdom av at kvalitet (og økonomisk styring) faktisk betyr noe, legger man skylda på at sinte Musk-fans saboterte serien. Eller at folk ikke gadd å se fordi den hadde jentelus. Jeg tror begge disse sidene er marginale internettfenomener.

Link

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 19.8.2024 den 1:41 PM):

Jeg ser egentlig bare gode kritikker, ei heller noen som nevner hudfarge, så jeg tror ikke det er noen grunn til å spekulere seg bort i noen slik retning..

https://www.morgenbladet.no/kultur/film-og-tv/2022/11/30/kids-in-crime-en-aldri-sa-liten-begivenhet-innen-norsk-tv-drama/
https://www.vg.no/rampelys/tv/i/q1yP7E/tv-anmeldelse-kids-in-crime-raatt
https://p3.no/filmpolitiet/2022/11/kids-in-crime/
 

Du har rett, den fikk mye gode kritikker og den vant priser også. Men terningkast 3 er latterlig lavt, spesielt når man ser hva som får terningkast 5 og 6 derfra (VG).

Denne serien er SOLEKLAR terningkast 6. Jeg frykter litt at man ikke gjenkjenner kvalitet lenger, det må liksom en UFO som lander på et av husene for å dra historien opp for en del (eller lignende). 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 19.8.2024 den 1:45 PM):

At Kids in Crime objektivt sett må være det beste norske som er laget på tiår er en subjektiv mening, ikke en objektiv sannhet. Serien fikk ganske så bra kritikk og fikk fire priser på Gullruten. Pluss flere priser i Norge, Sverige og andre land. Personlig mener jeg den er bra, men langt fra det beste laget i Norge, og jeg er involvert i produksjonen.

Jeg synes det du hevder høres ut som en veldig merkelig teori. Det er flere ulike bakgrunner blant skuespillerne, og på oss bak kamera.

Hyggelig at du liker den da. Vi spilte inn sesong to i vår, så det er bare å glede seg til mer.

Jøss, det var artig å høre. 

Ja, jeg stusset på at de 2 største mediene i Norge kun gir den 3 og 4. Alt det rælet de gir 5 og 6. Men jeg ser at de som virkelig kan det har gitt mer og de har fått velfortjente priser for arbeidet.

Av nysgjerrighet, hva mener du er bedre av norske serier? 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Jøss, det var artig å høre. Av nysgjerrighet, hva mener du er bedre av norske serier? 

Det blir jo bare smak, behag og kanskje litt inhabilitet for ting jeg har jobbet på i mitt tilfelle, men jeg mener personlig at mange norske serier er bedre enn Kids in Crime selv om jeg også liker den veldig godt. Den er kanskje inne på topp 15.

Jeg mener Makta muligens er den beste norske serien som er blitt laget. Pørni, Valkyrien, Beforeigners, Kampen om Tungtvannet, Rådebank, 22. juli, Kampen for tilværelsen, Vikingane, En Natt, Maniac, Dag, Etterglød og Exit vil jeg nok også plassere foran Kids in Crime.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det blir jo bare smak, behag og kanskje litt inhabilitet for ting jeg har jobbet på i mitt tilfelle, men jeg mener personlig at mange norske serier er bedre enn Kids in Crime selv om jeg også liker den veldig godt. Den er kanskje inne på topp 15.

Jeg mener Makta muligens er den beste norske serien som er blitt laget. Pørni, Valkyrien, Beforeigners, Kampen om Tungtvannet, Rådebank, 22. juli, Kampen for tilværelsen, Vikingane, En Natt, Maniac, Dag og Exit vil jeg nok også plassere foran Kids in Crime.

Kampen om tungvannet? Jeg likte den godt, men det er mye klein og uferdig dialog der. Mange scener som halter og han som spiller Leif Tronstad er ikke spesielt imponerende i rollen akkurat. En grei 4'er, du lar deg nok blende av at selve historien er noe av det mest interessante norske krigshistorie har å by på.

Exit sesong 1 er på samme nivå, sesong 2 og 3 er langt under. 3 er jo rett og slett elendig.

Så er det en del her jeg ikke har sett og ikke kan uttale meg om, men Imdb er for det meste uenig noterer jeg meg. Dag får jo veldig god score, jeg har sett noe og den var vel ikke helt der oppe for min del. Men det blir en helt annen kategori og litt som å sammenligne epler og pærer.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
7 minutes ago, DukeNukem3d said:

Kampen om tungvannet? Jeg likte den godt, men det er mye klein og uferdig dialog der. Mange scener som halter og han som spiller Leif Tronstad er ikke spesielt imponerende i rollen akkurat. En grei 4'er, du lar deg nok blende av at selve historien er noe av det mest interessante norske krigshistorie har å by på.

Exit sesong 1 er på samme nivå, sesong 2 og 3 er langt under. 3 er jo rett og slett elendig.

Så er det en del her jeg ikke har sett og ikke kan uttale meg om, men Imdb er for det meste uenig noterer jeg meg. Dag får jo veldig god score, jeg har sett noe og den var vel ikke helt der oppe for min del. Men det blir en helt annen kategori og litt som å sammenligne epler og pærer.

Poenget (fremfor å diskutere hvorvidt snikpelliks favoritter er gode i følge deg) å ta med seg er kanskje hvordan smak er subjektivt, og at er rart å erklære noe som objektivt best når det bare bunner i din subjektive mening.

Endret av Atib Azzad
grammatikk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Kampen om tungvannet? Jeg likte den veldig godt, men det er mye klein og uferdig dialog der. Mange scener som halter og han som spiller Leif Tronstad er ikke spesielt imponerende i rollen akkurat. En grei 4'er, du lar deg nok blende av at selve historien er noe av det mest interessante norske krigshistorie har å by på.

Exit sesong 1 er på samme nivå, sesong 2 og 3 er langt under. 3 er jo rett og slett elendig.

Så er det en del her jeg ikke har sett og ikke kan uttale meg om, men Imdb er for det meste uenig noterer jeg meg. Dag får jo veldig god score, jeg har sett noe og den var vel ikke helt der oppe for min del. Men det blir en helt annen kategori og litt som å sammenligne epler og pærer.

Som jeg skrev litt lengre opp, så er jo alt dette helt subjektivt og egentlig blir det litt lite relevant å diskutere om hva jeg liker av serier og hvorfor du eventuelt er uenig i min smak.

Kampen om tungtvannet kunne sikkert hatt bedre dialog i noen scener ja, men da den kom i 2015 representerte den et helt nytt nivå for norsk serieproduksjon innenfor mange fagområder. Det de fikk til med et relativt lavt budsjett var helt enormt. Den ble en stor suksess i Norge, men også internasjonalt og vant mange priser. Faktisk også et springbrett internasjonalt for noen aktører i norsk film, som nå senere har blitt involvert i de største produksjonene i verden.

Personlig synes jeg Espen Klouman Høiner gjorde en meget god figur som Leif Trondstad. Jeg lar meg nok ikke blende bare av historien nei, det er håndverket og historiefortellingen over seks ganger 45 minutter som de mestret så godt, og kanskje bedre enn noen annen norsk produksjon frem til da hadde klart.

Vanskelig å sammenligne Exit med Kids in Crime og si hva som er "best". To helt vidt forskjellige serier. Det gir ikke alltid helt mening for min del å sammenligne tv-serier på den måten. Skal man først vurdere sånt objektivt må man kanskje se på seertall, salg, nominasjoner og priser eller noe sånt. Personlig vurderer jeg nok litt annerledes enn mange også siden jeg jobber med dette.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Jeg mener Makta muligens er den beste norske serien som er blitt laget. Pørni, Valkyrien, Beforeigners, Kampen om Tungtvannet, Rådebank, 22. juli, Kampen for tilværelsen, Vikingane, En Natt, Maniac, Dag, Etterglød og Exit vil jeg nok også plassere foran Kids in Crime.

Pga min naturlige skepsis til alt norsk så var jeg treig med å se Beforeigners, men den overrasket så positivt at jeg så den en gang til. Glimrende historie, tøffe typer, spennende, rørende og masse bra småabsurd humor.  Helt perfekt med unntak av et par skjønnhetsfeil her og der. Tore Hund som sykkelbud, lol.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

https://deadline.com/2024/08/the-acolyte-canceled-no-season-2-star-wars-disney-plus-1236044233/

‘The Acolyte’ Canceled: No Season 2 For Disney+’s ‘Star Wars’ Series

 

Godt å se fornuften slå inn, selv hos Dinsey :) Dette var å skrape bånn i bøtta hva Star Wars gjelder. Håper showrunneren aldri får noe med Star Wars å gjøre igjen, hun er åpenbart ikke kapabel til det.  Helt sjukt hvor dette endte når man tenker budsjettet dette makkverket hadde.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Vanskelig å sammenligne Exit med Kids in Crime og si hva som er "best". To helt vidt forskjellige serier. Det gir ikke alltid helt mening for min del å sammenligne tv-serier på den måten. Skal man først vurdere sånt objektivt må man kanskje se på seertall, salg, nominasjoner og priser eller noe sånt. Personlig vurderer jeg nok litt annerledes enn mange også siden jeg jobber med dette.

EXIT fikk mye mer blest i media og var en kontroversiell serie. Den ble også frontet på norges største TV kanal. Da har selvsagt serieskaperne gjort mye riktig, jeg triller dog ikke mine egne terningkast basert på blest. Men sesong 1 er absolutt blant det beste jeg har sett fra Norge. Jeg storkoste meg med sesong 1.  Skuespillerne er som skapt for rollene sine og dialogen glir på en helt annen måte enn det delvis uferdige arbeidet i Kampen om tungvannet og en del andre norske produksjoner. Sesong 2 var etter min mening et steg ned og sesong 3 burde vel aldri vært laget. 

Jeg sa ikke at kampen om tungvannet var dårlig, jeg anerkjenner de kvalitetene du uthever. Og jeg synes serien var spennende å følge med på. Men mye av dialogen er uferdig, det står jeg for. Jeg synes det teller mye. Det drar det derfor ned fra terningkast 5 til 4 for min del.

Men uansett: kult å høre dine meninger og at du jobber med dette.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Her er en analyse jeg leste om hvorfor The Acolyte ble kansellert. Fra scifi-forfatter Christopher Pahle.

Link

Underholdning i Hollywood er ofte dårlig på grunn av at de ansetter folk i produksjons apparatet uten nødvendig erfaring og kunnskap. De har heller ikke interesse å prøve å tilfredsstille alle de millioner av fans som er der ute.

Et godt eksempel på dette ser vi i The Lord of the Rings: The Rings of Power.
Patrick McKay og John D. Payne fikk ansvar for å lage verdens klart dyreste TV serie The Rings of Power som hadde et budget på nesten 8 milliarder kroner for første sesong med en kostnad på nesten en milliard kroner per episode.

Når de ble ansatt som Showrunners for The Rings of Power hadde de ingen erfaring til den jobben de ble satt til å utføre. Før The Rings of Power hadde de ingen filmer eller TV serier der deres navn er kreditert på rollelisten.
De skal ha skrevet manus til Star Trek Beyond, Jungle Cruise og
Godzilla vs. Kong men alle manus ble forkastet og skrevet totalt om. Eneste årsak til at de ble Showrunners of The Rings of Power var at J.J. Abrams anbefalte dem.

I 2026 kommer Star Wars: New Jedi Order med Rey skywalker(Rey Palpatine).
Man kan anta at filmen har et budsjett på mellom 3 og 4 milliarder kroner og man har ansatt Sharmeen Obaid-Chinoy som regissør. Hun er en Pakistani-Canadian journalist, filmmaker and activist som hovedsaklig er kjent for å lage kritikerroste dokumentarfilmer om menn som utøver vold mot kvinner. Ellers har hun stått for regi av tre Pakistanske tegnefilmer og to episoder av Ms. Marvel.
Mulig hun fikk regi oppgaven i Star Wars på grunn av denne komentaren:
Sharmeen Obaid-Chinoy: I like to make men uncomfortable

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir for lettvindt å si at noe feiler pga woke. 90% av publikum driter langt faen i om den er "woke" eller ikke. Nesten ingen legger merke til om noe er woke eller anti-woke. Nesten ingen bryr seg om sånt.

Når filmer og serier flopper er det først og fremst fordi kvaliteten er lav, ikke på grunn av noen boikott.

Endret av Skurupu
  • Liker 9
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Skurupu said:

Det blir for lettvindt å si at noe feiler pga woke. 90% av publikum driter langt faen i om den er "woke" eller ikke. Nesten ingen legger merke til om noe er woke eller anti-woke. Nesten ingen bryr seg om sånt.

Når filmer og serier flopper er det først og fremst fordi kvaliteten er lav, ikke på grunn av noen boikott.

Man kan ikke bare legge kylden på woke underholdning for det finnes mange dårlige filmer der ute som ikke er woke. Woke underholdning har en tendens til å ødlegge underholdningen spessielt for alle som er fans og hvor mere woke desto dårligere.

Vi kan ta et eksempel på Star Wars som alltid har vært kampen mellom det gode og det onde.
Problemet er at de woke ikke forstår Star Wars det er ikke noe godt eller ondt mer.
Jedi er like onde og korupte som Sith og hvordan kan vi da heie på det gode når alt er ondt?
Det finnes woke underholdning som også er bra spesielt første halvdel av The Sandman men slik bra woke underholdning er veldig kjelden.

Se på denne videoen så forstår du sikkert litt mer.

 

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, LuxFerre said:

Man kan ikke bare legge kylden på woke underholdning for det finnes mange dårlige filmer der ute som ikke er woke. Woke underholdning har en tendens til å ødlegge underholdningen spessielt for alle som er fans og hvor mere woke desto dårligere.

Vi kan ta et eksempel på Star Wars som alltid har vært kampen mellom det gode og det onde.
Problemet er at de woke ikke forstår Star Wars det er ikke noe godt eller ondt mer.
Jedi er like onde og korupte som Sith og hvordan kan vi da heie på det gode når alt er ondt?
Det finnes woke underholdning som også er bra som The Sandman men slik underholdning er veldig kjelden.

Se på denne videoen så forstår du sikkert litt mer.

 

Har sett videoen. Stor fan av Asmongold. Står fortsatt på mitt. Jeg trur at når filmer og serier flopper er det veldig sjeldent at woke er grunnen.

Jeg trur nesten det motsatte er mer normalt. At Hollywood vet at de har lagd noe dritt, så de putter inn woke for at folk i det minste skal snakke om filmen og kanskje se den bare fordi den er i zeitgeisten. Hollywood driter i woke. Det er bare penger som bestemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...