Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (3 minutter siden):

Så wokeness fører i praksis til mindre inkludering i sin forvirrede politiske korrekthet. It hurt itself in its confusion!

Nå har jo Dinklage alltid vært av denne oppfatning, dette er ikke noe nytt, han har avslått tilbud på typiske "dverge" roller før, fordi han står på sitt, og det må han få lov til å gjøre. Det er klart du kan kalle det woke, men mest handler det vel om en meget kjent skuespiller og hans innflytelse som akkurat det, en langt større kraft enn en gjeng med ukjente kortvokste, og dermed en frykt for tapte inntekter fra disney sin side, så igjen havner vi i kjeften på kapitalens krokodiller.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, skaftetryne32 said:

Nå har jo Dinklage alltid vært av denne oppfatning, dette er ikke noe nytt, han har avslått tilbud på typiske "dverge" roller før, fordi han står på sitt, og det må han få lov til å gjøre. Det er klart du kan kalle det woke, men mest handler det vel om en meget kjent skuespiller og hans innflytelse som akkurat det, en langt større kraft enn en gjeng med ukjente kortvokste, og dermed en frykt for tapte inntekter fra disney sin side, så igjen havner vi i kjeften på kapitalens krokodiller.  

Jeg skjønner ikke helt dette. Han er jo soleklart mest kjent som Tyrion i Game of Thrones. Tyrion er dverg (jeg bruker det begrepet, fordi det er det som brukes der) i bøkene også, og Dinklage ville jo aldri ha fått rollen hvis han ikke var kortvokst. Tyrion kalles jo imp og masse annet nedsettende, så at den rollen liksom skulle være progressiv skjønner jeg ikke helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (37 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt dette. Han er jo soleklart mest kjent som Tyrion i Game of Thrones. Tyrion er dverg (jeg bruker det begrepet, fordi det er det som brukes der) i bøkene også, og Dinklage ville jo aldri ha fått rollen hvis han ikke var kortvokst. Tyrion kalles jo imp og masse annet nedsettende, så at den rollen liksom skulle være progressiv skjønner jeg ikke helt.

Vel den rollen var mer enn en dverg med øks, flettet, skjegg, hule, gruvedrift og andre stereotyper, og heller ikke en fantasi dverg, men en kortvokst i et univers løst inspirert av historiske hendelser, rosekrigene blant annet. Tyrion var jo høyst intelligent, belest, en leder, kvinnebedårer, ja ganske enkelt ikke en fantasi dverg stereotyp, han var heller ikke casta for "comic relief". Så jeg ser hva han mener med at dette var greit, selv om det strengt tatt er fantasi når alt er sagt og gjort.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Selvsagt. Dverger i eventyr er ikke og har aldri vært det samme som kortvokste og de kortvokste selv er drit lei av stereotypien og ikke minst typecastingen. Så bra Disney går foran med et godt eksempel.

Bra at de ødelegger klassikere ja. Fortsett med det

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt dette. Han er jo soleklart mest kjent som Tyrion i Game of Thrones. Tyrion er dverg (jeg bruker det begrepet, fordi det er det som brukes der) i bøkene også, og Dinklage ville jo aldri ha fått rollen hvis han ikke var kortvokst. Tyrion kalles jo imp og masse annet nedsettende, så at den rollen liksom skulle være progressiv skjønner jeg ikke helt.

Fantasy har jo en langt historie med dverge rasen som er sitt eget folk, genetisk forskjellige fra mennesker. 

Det er aldeles ikke det samme som Tyrion som spiller et kortvokst menneske i GOT. 

I Snøhvit er det dverger i fantasy forstand, altså sin egen rase og ikke kortvokste mennesker.

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, DukeNukem3d said:

Bra at de ødelegger klassikere ja. Fortsett med det

Ingen klassiker har blitt ødelagt av denne produksjonen.

Om du er så redd for endringer foreslår jeg du legger fra deg Internett og får deg jobb som skogvokter elns… 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, PgUp said:

Fantasy har jo en langt historie med dverge rasen som er sitt eget folk, genetisk forskjellige fra mennesker. 

Det er aldeles ikke det samme som Tyrion som spiller et kortvokst menneske i GOT. 

I Snøhvit er det dverger i fantasy forstand, altså sin egen rase og ikke kortvokste mennesker.

Du har et poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med dere i tråden her, men jeg så "Hidden figures" for en stund tilbake og ble regelrett skuffet over at alle 3 hovedrolleinnehaverne var kvinnelige OG sorte. Hvor er mangfoldet liksom.. Hvorfor ikke en hvit en asiatisk og en sort kvinne i hvert fall?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, wampster said:

Jeg vet ikke med dere i tråden her, men jeg så "Hidden figures" for en stund tilbake og ble regelrett skuffet over at alle 3 hovedrolleinnehaverne var kvinnelige OG sorte. Hvor er mangfoldet liksom.. Hvorfor ikke en hvit en asiatisk og en sort kvinne i hvert fall?

Det tenker jeg er et ditt-problem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med underjordiske dverger, fantasy og Snøhvit.

Snøhvit og Hobbiten kom ut samme år. Dvs at den moderne fantasy dvergen ikke egentlig eksisterte ennå da.

Det fantes underjordiske dverg vesener i historiene til Arthur Machen og Robert E. Howard men la oss si at dvergene i Snøhvit absolutt ikke har noe som helst til felles med disse, i det hele tatt. For da hadde det ikke akkurat vært en familiefilm.

Så kan man selvsagt peke på dverger i folketro, litt usikker der og, de er ofte veldig lite ålreite vesener, tenk dvergen i Wagners Ring (selv han er bedre enn Machens og Howards underjordiske dog). Ja det er dverger i Grimms eventyr men de er vel stort sett skurker og a la Rumpelstiltskin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, wampster said:

Hva mener du? Det hadde jo vært mye bedre med mer mangfold. 
Mer mangfold er alltid bedre uansett om man holder seg til kildemateriale/historie eller ikke
Kanskje slengt inn en trans-person også.

I Hollywood er mangfold alt som ikke er en hvit heterofil mann.

Det blir ikke mer mangfold for dem at det er med mange fra forskjellige etniske grupper.
Dette er en årsak til at hvite og sorte er overrepresentert i Hollywood og alle andre grupper er underrepresentert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (8 minutter siden):

I Hollywood er mangfold alt som ikke er en hvit heterofil mann.

Det blir ikke mer mangfold for dem at det er med mange fra forskjellige etniske grupper.
Dette er en årsak til at hvite og sorte er overrepresentert i Hollywood og alle andre grupper er underrepresentert.

Det kan se ut som om «mangfold = svart og/eller GLBT» i Hollywood ja. Fortsatt få og stereotype roller for latinamerikanere og asiater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (44 minutter siden):

Jeg vet ikke med dere i tråden her, men jeg så "Hidden figures" for en stund tilbake og ble regelrett skuffet over at alle 3 hovedrolleinnehaverne var kvinnelige OG sorte. Hvor er mangfoldet liksom.. Hvorfor ikke en hvit en asiatisk og en sort kvinne i hvert fall?

Var vel kjipt at de ikke representerte deg også: trollrasen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...