Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

LuxFerre skrev (31 minutter siden):

Da IBA sier at de har XY kromosomer lenge før de deltok i OL må vi stole på hva IBA sier så lenge det ikke finnes noen andre tester.

Det internasjonale bokseforbundet IBAs uttalelse om de to utøverne kom på onsdag.

IBA er blitt kuppet av Russland og ledes av en nær venn av Putin, og forbundet blitt utestengt og uglesett av den internasjonale idretten for dette, samt manglende åpenhet og dårlig styring. De har derfor vært i en langvarig konflikt med både IOC og andre.

Når IBA i tillegg hverken vil opplyse om, eller gi informasjon om hvilke tester og resultater som foreligger - ei heller hva kvinnene er beskyldt for - synes jeg det er veldig lite grunn til å stole på IBA her. Spesielt ikke når dette plutselig skulle komme opp nå midt i OL, og ikke tidligere.

Det er helt åpenbart en hevnaksjon fra IBA mot OL med tanke på timing. Når vi vet at IBA har tette bånd til Kreml og styres av russerne er det heller ikke så vanskelig å se for seg årsaken og at det ligger en helt annen motivasjon bak her enn det sportslige.

Jeg synes denne kronikken i USA Today var helt glimrende:

Olympic female boxers are being attacked. Let's just slow down and look at the facts
https://eu.usatoday.com/story/sports/columnist/dan-wolken/2024/08/01/boxers-under-fire-olympic-gender-tests/74634233007/

"(...) So here’s this long-running dispute between the IOC and a fully Russian-backed boxing organization, coming to a head at an Olympics where the Russians are truly personae non gratae. In fact, there are just 15 Russians competing under a neutral flag at these Olympics, nearly half of them playing tennis. The rest of them either opted out or did not pass the IOC’s neutrality standards, which primarily weeded out anyone who actively supported the war in Ukraine."

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, The Very End said:

Vi er enige, og også det som er poenget; at man ikke med utseende alene kan si om det er mann eller kvinne. Resten av spekulasjoner fra mennesker på X eller her i tråden som hardnakket mener at personene vi diskuterer er mann fordi ansiktet ikke er feminint og kromosom ditt eller datt basert på antagelser er både respektløst og mest sannsynlig feil. 

Vi kan se på et ansikt til en kvinne om de har tatt store mengder med dop over mange år som vi så i DDR på 1980 tallet eller de har en tilstand der de selv utvikler enorme mengder med mannlige kjønnshormoner (testosteron) som interne testikler. Uansett så vil disse ha en enorm fordel over alle andre kvinner slik at det ikke er rettferdig at de konkurrer med kvinner.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, LuxFerre said:

J. K. Rowling ønsker å beskytte kvinner fra diskriminering og krenkende forskjellsbehandling.
Dere ønsker at alle som identifiserer seg som kvinner skal kunne delta som kvinner selv om de er biologiske menn. Det er rart at dere ikke forstår at dette ikke er riktig og at det er krenkende og urettferdig for kvinner.

"Dere". Hvem...? Hvis JK bare ønsker å beskytte burde hun prøve være mindre full av hat og ikke spre bullshit eller encourage følgerne sine til å oppføre seg som om transpersoner er predators som hun har gjort gjentatte ganger. Jeg er faktisk enig i at idrett burde være etter kroppstype og ikke blankt kjønnsidentitet men hennes holdninger og konstante angrep på transpersoner generelt er ikke løsningen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, AvgAug said:

Alle argumentene, på begge sider, liker å kategorisere hver kommentar her i to fløyer, noe jeg er i det minste mektig lei av. "Dere, dere dere.." 

To ting kan være sant samtidig. Jeg mener Imane Khelif er en kvinne og jeg mener at det er en større problematikk rundt transpersoner i kjønssbestemte idretter. Disse er ikke i nærheten av å utelukke hverandre.

Så kommer anklagelsene om at man flytter målstengene, men jeg har ikke kommentert noe som har utelukket noe annet jeg har skrevet. Jeg forstår ikke helt den mentale gymnastikken, eller om det er bare er en måte å unngå å snakke om det relevante temaet. 

@Brother Ursus Du snakker mye om underliv, testiklene til Imane og sånt, men kan du pålitelig bevise de påstandene? Eller er det magefølelsen din som sier "hu dama her har baller"?

Til info så har jo Michael Phelps et genetisk avvik. Han produserer veldig lite melkesyre, har veldig lange armer og en lang overkropp, ideelt for svømmere. Skal vi fjerne hans OL-medaljer? Nei det blir for dumt, blir det ikke?

Det har vist seg gang på gang at trans personer som har gått igjennom pubertet som mann har en enorm fordel over kvinner. Ta et eksempel svømmeren Lia Thomas som mann var han rangert som nummer 554 i USA på 200m freestyle.
Når han gikk fra mann til kvinne ble hun rangert som nummer 1 i USA på 200m freestyle.
Hvorfor kan ikke du se at dette ikke er rettferdig?
Vi ser dette om og om igjen at personer som går fra å være mann til å bli kvinne knuser kvinnene i sport.
Når man går fra kvinne til mann så har man ingen sjanse til å hevde seg i sport som mann.

Se på video på denne link, vil det være rettferdig at en av de mannlige løperne her identifiserer seg som kvinne og løper i kvinneklassen? Jeg forstår ikke hvorfor de som er woke ikke kan se dette?

Endret av LuxFerre
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Høstblader said:

"Dere". Hvem...? Hvis JK bare ønsker å beskytte burde hun prøve være mindre full av hat og ikke spre bullshit eller encourage følgerne sine til å oppføre seg som om transpersoner er predators som hun har gjort gjentatte ganger. Jeg er faktisk enig i at idrett burde være etter kroppstype og ikke blankt kjønnsidentitet men hennes holdninger og konstante angrep på transpersoner generelt er ikke løsningen.

Det var ikke mye hat i starten men etter at de woke viste sitt hat til henne har de fått mye hat tilbake.
Som en som selv har opplevd voldtekt ønsket JK å beskytte kvinner fra trans personer spesielt i fengsler der flere voldtektforbrytere har identifiser seg som kvinner for å komme til kvinnefengsel.

Dette er hva som hender når restsystemet blir woke.
Man posing as transgender woman raped female prisoner at Rikers
Isla Bryson: Transgender rapist jailed for eight years
Transgender prisoner who sexually assaulted inmates jailed for life

Trans prisoner who impregnated two female inmates is psychopath
More than 70 per cent of transgender prisoners are in for sex offences or violent crimes

Endret av LuxFerre
  • Liker 5
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (17 minutter siden):

Det har vist seg gang på gang at trans personer som har gått igjennom pubertet som mann har en enorm fordel over kvinner. Ta et eksempel svømmeren Lia Thomas som mann var han rangert som nummer 554 i USA på 200m freestyle.
Når han gikk fra mann til kvinne ble hun rangert som nummer 1 i USA på 200m freestyle.
Hvorfor kan ikke du se at dette ikke er rettferdig?
Vi ser dette om og om igjen at personer som går fra å være mann til å bli kvinne knuser kvinnene i sport.
Når man går fra kvinne til mann så har man ingen sjanse til å hevde seg i sport som mann.

Se på video på denne link, vil det være rettferdig at en av de mannlige løperne her identifiserer seg som kvinne og løper i kvinneklassen? Jeg forstår ikke hvorfor de som er woke ikke kan se dette?

Det er tydelig at du er her med en agenda og ikke er interessert i lese svarene, da jeg gjentatte ganger har nevnt:

1. Imane Khelif er ikke trans, hun er en kvinne.

2. Jeg har aldri sagt jeg er for at transpersoner skal delta i kjønnsbestemte idretter. Jeg har skrevet at:
 

AvgAug skrev (1 time siden):

og jeg mener at det er en større problematikk rundt transpersoner i kjønssbestemte idretter. Disse er ikke i nærheten av å utelukke hverandre.

 Men du ignorerer dette helt og fortsetter med tiraden om transpersoner i idrett.. helt uinteressant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Ellers har jeg og sikkert mange andre gått lei av korstoget til  de som mener alt de ikke liker er «woke» (for det er ingen enighet i tråden hva som faktisk er definisjon av det. I dag er det kvinner med høyt testosteronnivå og som ikke passe inn i kategorien «standard kvinne», hva er det i morgen? Thomas toget?). Argumentene flyttes lengre og lengre i retning av… kreativt, og så er dere freidige nok til å snakke om dissonan.

Jeg har skrevet mange ganger i denne tråden hva som er woke. At dere woke-huer hele tiden skal ha oss til å definere hva woke er, på omtrent annenhver side, er trøttende, og en uredelig teknikk for å utmatte debatten.

Det er en rød tråd fra dragshowet som var åpningssermonien i dette OL til at menn får bokse mot kvinner. Arrangørene er livredde for å fremstå som "transfobiske" - hva nå enn dét er - og politisk ukorrekte. Når man tar inn dragartister i åpningssermonien innrømmer man indirekte at kjønn er åpent for debatt, det er noe flytende og ikke-dikotomisk. Kanskje kjønn ikke eksisterer engang! Så spennende. Med det resultat at mannfolk får lov å banke opp kvinner i bokseringen, mens woke-folket jubler og klapper i sin misforståtte inkluderingstrang. Dette er woke. Til og med NRK så med én gang at dette "var rarare og skeivare enn noko eg nokon gong har sett før, i så stor skala". Politisk korrekte NRK brukte til og med begrepet "woke motemolo" om en del av showet. Så det er ikke spesielt kontroversielt å hevde at dette OL er woke så til de grader.

Jeg visste at woke var skadelig for samfunnet, ordskiftet og kulturen. Men dette er første gang jeg ser at woke til og med kan være fysisk skadelig; kvinnemishandling i bokseringen i beste sendetid.

Endret av Gargantua
  • Liker 5
Lenke til kommentar
31 minutes ago, AvgAug said:

Det er tydelig at du er her med en agenda og ikke er interessert i lese svarene, da jeg gjentatte ganger har nevnt:

1. Imane Khelif er ikke trans, hun er en kvinne.

2. Jeg har aldri sagt jeg er for at transpersoner skal delta i kjønnsbestemte idretter. Jeg har skrevet at:
 

 Men du ignorerer dette helt og fortsetter med tiraden om transpersoner i idrett.. helt uinteressant.

Hvordan kan du vite at Imane Khelif er en kvinne?
Hvor mange ganger har jeg sagt at Imane Khelif testet positivt på XY kromosomer og ble diskvalifiser fra WM.
XY er mannlige kromosoner da kvinner har XX.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du vite at Imane Khelif er en kvinne?
Hvor mange ganger har jeg sagt at Imane Khelif testet positivt på XY kromosomer og ble diskvalifiser fra WM.
XY er mannlige kromosoner da kvinner har XX.

... Hvordan vet du at du er kjønnet du er? Hvordan vet vi at JK Rowling er en kvinne?

Du kan si det så mange ganger du vil, det er kilden jeg ikke stoler helt på. IBA har ikke gitt noe videre forklaring på hvilken type test de gjennomførte, og først sa de ingenting om XY-kromosomer, men om høye testosteron-verdier. Så gikk IBA presidenten ut senere og bare slengte ut XY-kromosomer, uten å gi videre inn i detalj om testene. Jeg stoler ikke helt på det, nei.

Hun er en kvinne, hun har bokset som en kvinne i alle år, vært i flere mesterskap som kvinne, til og med den hun ble disket fra, og da var det ingen problem..! Hun har et pass fra Algeria, hvor kjønnsbytte er forbudt, som sier at hun er en kvinne. Hvor mange ganger må dette nevnes?

Endret av AvgAug
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, AvgAug said:

... Hvordan vet du at du er kjønnet du er? Hvordan vet vi at JK Rowling er en kvinne?

Det er altså hit vi har kommet. Det er til å rive av seg håret i frustrasjon, at voksne mennesker skal sitte og diskutere dette. Jeg trodde nesten ikke på filmen What is a woman? - det virket FOR dumt til å være sant. Men nå er vi altså her i Norge. Common sense er blitt fyfy, og wokeisme er alt som står igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
41 minutes ago, AvgAug said:

... Hvordan vet du at du er kjønnet du er? Hvordan vet vi at JK Rowling er en kvinne?

Du kan si det så mange ganger du vil, det er kilden jeg ikke stoler helt på. IBA har ikke gitt noe videre forklaring på hvilken type test de gjennomførte, og først sa de ingenting om XY-kromosomer, men om høye testosteron-verdier. Så gikk IBA presidenten ut senere og bare slengte ut XY-kromosomer, uten å gi videre inn i detalj om testene. Jeg stoler ikke helt på det, nei.

Hun er en kvinne, hun har bokset som en kvinne i alle år, vært i flere mesterskap som kvinne, til og med den hun ble disket fra, og da var det ingen problem..! Hun har et pass fra Algeria, hvor kjønnsbytte er forbudt, som sier at hun er en kvinne. Hvor mange ganger må dette nevnes?

Jeg vil si at dette er en biologisk mann IBA sier hun har XY kromosomer til en mann.
Selv forhøyede testosteron-verdier bør vøre en god grunn til disking.
Hun har opplagt forhøyet testosteron-verdier ellers ville hun ikke sett ut som en mann.
På grunn av at IOC har blitt woke har de ingen ønske om teste henne for XY kromosomer.

Her er hva Norges bokseforbund mener om saken
PRESSEMELDING: Norges Bokseforbund om kjønn og regler i OL 2024

06a52-17222640798028-1920.thumb.webp.964831371ed6a561a38d188870bb4e32.webp

Endret av LuxFerre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Det er altså hit vi har kommet. Det er til å rive av seg håret i frustrasjon, at voksne mennesker skal sitte og diskutere dette. Jeg trodde nesten ikke på filmen What is a woman? - det virket FOR dumt til å være sant. Men nå er vi altså her i Norge. Common sense er blitt fyfy, og wokeisme er alt som står igjen.

... Er du seriøs nå?

Det var et retorisk spørsmål, såklart er JK Rowling en kvinne, akkurat som at Imane Khelif er en kvinne.

Du skaper en eller annen fantasimotstander i hodet ditt her.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En biologisk kvinne er fremdeles en biologisk kvinne, enten hun boler eller bare har uvanlig gode gener for idrett eller fysisk vekst (som Marit Bjørgen).

Det er ikke medisinene du tar som avgjør det biologiske kjønnet ditt. Det er kromosomene dine.

At boling faktisk endrer utseendekarakteristikker sier dog noe om det faktum at menns testosteronnivåer er ment å ligge 18-70 ganger høyere enn kvinner.

Personer med 5-ARD har dog omtrent samme testosteronnivå som menn. Fordi de er menn. Biologisk. Uansett hvordan de sosialiseres.

Man kan hevde at vedkommende er kvinne til man blir blå i ansiktet, men er han XY, så er han en mann. Om noe - så beviser 5-ARD-personer at kjønn er biologisk.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er en rød tråd fra dragshowet som var åpningssermonien i dette OL til at menn får bokse mot kvinner. Arrangørene er livredde for å fremstå som "transfobiske" - hva nå enn dét er - og politisk ukorrekte. Når man tar inn dragartister i åpningssermonien innrømmer man indirekte at kjønn er åpent for debatt, det er noe flytende og ikke-dikotomisk. 

Den røde tråden går også enda lengre tilbake.

Til det som diskuteres opp og ned:

Hvis det er riktig (som andre her har påpekt) at bokseren har livmor og andre kjønnsorganer (som vagina) så betyr ikke det nødvendigvis at vedkommende er kvinne, selv om det selvsagt gjør det i de aller fleste tilfeller. Det avhenger av om vedkommende har eggstokker.

Det er noen som skal endre på definisjoner og gjøre det vanskeligere enn det er samme hva, men som biolog Glenn-Peter Sætre sier så er den definerende forskjellen (det som alltid er forskjellig) det er størrelsen og funksjonen til kjønnscellene. Så per definisjon så er hannkjønn det kjønnet som produserer små kjønnsceller (kalt sædceller), og hunnkjønn er kjønnet som produserer store kjønnsceller (eggceller).

Eggcellene befinner seg i eggstokkene:
I eggstokkene ligger eggene, som gradvis modnes og gir opphav til eggløsningen. I eggstokken dannes også de kvinnelige kjønnshormonene østrogen og progesteron.
- https://sml.snl.no/eggstokkene

Så om bokseren har livmor og evt også andre kvinnelige kjønnsorgan, men ikke har eggstokker, så kan ikke vedkommende være en kvinne. Ingen eggstokker -> ingen eggceller.

Har bokseren derimot testikler (som andre har påpekt at er tilfellet), og som jo er hvor sædceller og mannlige kjønnshormoner produseres - så er vedkommende en mann. 
- https://snl.no/testikler

En mann får selvsagt store fordeler til å bokse (gjennom testosteronnivået) sammenlignet med kvinner selv om det er oppstått forstyrrelser og anomalier under fosterutviklingen. Det er selvsagt enkelt å ha sympati med folk med den slags problematikk, men det forandrer ikke den objektive (og biologiske) definisjonen av kjønn.

Bokseren kan selvsagt være både trans og mann (evt kvinne) dersom "trans" dreier seg om kjønnsidentitet, og ikke om biologiske fakta. Mens "kvinne" da dreier seg om biologiske fakta, og ikke om kjønnsidentitet. Da kan vedkommende forstå seg selv som kvinne, men likevel ikke være kvinne ihht objektiv virkelighet.

Subjektiv kjønnsidentitet er ikke viktigere enn objektivt biologisk kjønn inne i bokseringen, selv om det kan være det for kritiske teoretikere som forleser seg på skeiv teori. Ihht objektiv virkelighet er bokseren mann etter alt å dømme, og det er hva som betyr noe. Ikke hvordan bokseren forstår seg selv. Det er irrelevant.

Hva gjelder hudfarge så er det derimot motsatt. Biologisk hudfarge er irrelevant (også i bokseringen), mens biologisk kjønn altså er relevant.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om Khelif er XY og har målt et såpass mye høyere testosteron-nivå så er jeg enig i protestene.

Når fokuset er så høyt som nå, så rekner jeg med at Khelif blir presset til å bevise sine biologiske data. Om det ikke kommer noen form for avklaring så vil min skepsis øke.

Hvor avansert er sånn type testing, sammenlignet med ordinær dopingtest? Og blir alle testet for dette?

Med tanke på at hun kun har blitt disket ved ett tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (51 minutter siden):

Hvor mange ganger har jeg sagt at Imane Khelif testet positivt på XY kromosomer og ble diskvalifiser fra WM.

Problemet er, om jeg sier du er en transperson er det da plutselig sant ? Hvor er bevisene for dette ? Å bare si det  gjør det ikke sant, eller blir det sant om noen sier det ? Dog det er sannsynligvis noe hyperandrogensime eller liknende inne i bildet, det er trist for disse bokserne, født som kvinner, antageligvis oppdratt som kvinner å så få dette slengt i trynet og utestengt fra mesterskap, men det er antageligvis det rette å gjøre, men ikke basert på at noen sier at sånn er det, men som samtidig nekter å legge frem bevis for det. Vi må ha bevis, ikke synsing. 

Siden de har fått lov til delta basert på reglene de har akkurat nå så er det beste de kan gjøre kanskje det å bare doping teste dem for forhøyede nivåer av testosteron ? Er de for høye så kan de vel utestenges uansett om det er biologisk eller ikke ? Det er vel verdier en fremdeles må være innenfor vil jeg tro.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ganske morsom tråd, dette. Her diskuterer man stråmenn fremfor hva "meningsmotstander" faktisk skriver. Internett i et nøtteskall.

Greia her er vel egentlig at vi ikke vet om Khelif er mann eller kvinne. Hen er visstnok en nokså middelmådig kvinnelig (?) OL-bokser ut ifra tidligere prestasjoner, da flere (var det 9) andre kvinner har slått henne tidligere. Og russerne har nå, rett før OL, påstått at hun har XY-kromosomer, uten å legge frem noe bevis for dette. Sannsynligheten er jo da stor for at de lyver for å skape faenskap for IOC og for å latterliggjøre OL, som de selv ikke får lov til å delta i av åpenbare grunner.


Russerne har gjort hva de liker å gjøre; skape uro i vesten. Men hvem vet, kanskje dette er den ene gangen de ikke lyver? Det vet vi uansett ikke svaret på før noen vi kan stole på gjør tester av Khelif. Som flere har nevnt, så er det vanskelig å tro på at Algeriske muslimer skulle finne på å få en mann til å fremstå som kvinne, det henger ikke helt på greip.

Problemet i denne saken er jo noe helt annet enn woke (og den vanvittig woke OL-åpningen). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (27 minutter siden):

Med tanke på at hun kun har blitt disket ved ett tilfelle.

Min skepsis til IBAs konklusjon øker når hun i 2021 fikk sølv i IBAs WC og ikke ble disket eller flagget i det hele tatt.
Hva endret seg i 2023?

Endret av AvgAug
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...