Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (6 timer siden):

Har ikke sett Bibel-folket skjelle og smelle etter denne her. Kanskje fordi den tilfredsstilte kun én av kravene overvektig/homo?

 

image.png.ddab93e845c3982b1ee77ba7ea7ab7a3.png

Forskjellen er vel at serier som Simpsons er åpenbart satiriske og en er klar over på forhånd hva en får servert, mens OL seremonien var vel en mer uventet rett-i-fleisen-woke for både kristne og andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (9 timer siden):

Tilbake til OL og woke. Det er litt interessant at OL i Barcelona i 1992 hadde en temasang med en homo og en overvektig. Men hvorfor var ikke det woke? Fordi de hadde talent. Fordi de var utrolige sangere, og ikke var der i kraft av å være homo og overvektig, men i kraft av å være dyktige vokalister. Spol fram 32 år, og aktørene i den famøse "Nattverden" er der kun i kraft av å være homo/trans/overvektig. Ser dere woke-huer forskjellen?

 

1.jpg

Woke og flink kan aldri gå sammen? Hvorfor kan ikke begge prioriteres?  Hva er det som står i veien?

Hamilton skuespillet hadde både svarte founding fathers og utrolig bra talent,  for eksempel 

Du bygger en falsk dikotomi 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
46 minutes ago, rabler said:

Optimist. De vet godt at 99% av alt rælet de poster ikke tåler en faktasjekk :rofl:

Jeg postet selve mailen fra kommunikasjonsgruppa til OL, hvor de bekrefter at selvsagt var sermonien inspirert av Leonardos maleri. Har jeg noensinne postet noe her som ikke tåler en faktasjekk? Hvorfor drar du tallet 99% ut av ræva?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg synes hele debatten om hudfargen til Jesus er absurd. Da jeg var liten hadde vi en historie på skolen om en svart mann som ble kastet på hue og ræva ut av en hvit kirke under apartheid i SA. 

3 ganger. Han hadde naglemerker i hendene. 

Det har ikke noe å si, mennesker er skapt i Guds bilde, Jesus er svart, hvit, han er hudfargen til vår neste. Han var jøde, men det minst viktige er hudfargen.  At rasisme har fått feste i kristendom er en katastrofe 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (55 minutter siden):

Jeg postet selve mailen fra kommunikasjonsgruppa til OL, hvor de bekrefter at selvsagt var sermonien inspirert av Leonardos maleri. Har jeg noensinne postet noe her som ikke tåler en faktasjekk? Hvorfor drar du tallet 99% ut av ræva?

Strategisk taktikkeri:

La oss gjøre dette som kan forstås på 2 måter, og så ser vi an responsen..

Reageres det prøver man seg med litt; ..men er det noe å reagere på da? Kult det vel? Hårsår eller?

Går den i boks har man oppnådd fremskritt og åpnet for mer/grovere harselering med såkalt "hvit kultur".

Ser man at det ikke blir så godt mottatt ruller man tilbake til forsvarsmodus. Da har du bare mistolket det du så (er du dum eller?)

Lignende som ble gjort ifbm Barnelovutvalgets utredning hvor det ble foreslått å bytte ut ordet "mor" med "fødeforelder".

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Jeg postet selve mailen fra kommunikasjonsgruppa til OL, hvor de bekrefter at selvsagt var sermonien inspirert av Leonardos maleri. Har jeg noensinne postet noe her som ikke tåler en faktasjekk? Hvorfor drar du tallet 99% ut av ræva?

Det er jo helt feil;

De er ikke artisten som stod bak seansen som skriver mailen, og mailen tar feil om de tror maleriet som ligger til grunn er nattverden, om mailen i det hele tatt er ekte og uten endring/tillegg.

Maleriet og ideen som ligger til grunn er nevnt og vist bilde av -- og er ikke nattverden.

Det er Apollo og vinens gud, i en fest på Mont Olympus.

Kan du tenke deg hvorfor scenen på Mont Olympus er valgt, til de Olympiske leker -- og hvorfor vinens gud er sentral..?

https://www.theguardian.com/sport/article/2024/jul/29/olympic-last-supper-scene-based-painting-greek-gods-art-experts

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (45 minutter siden):

Går den i boks har man oppnådd fremskritt og åpnet for mer/grovere harselering med såkalt "hvit kultur".

Krenket, much..?

Dette er som når konservative muslimer blir krenket av at noen tegner en araber som ikke engang er Muhammed.

...

Men det er en flott test på hvor lang tid det tar rasjonalitet og fakta å slå inn.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg synes hele debatten om hudfargen til Jesus er absurd. Da jeg var liten hadde vi en historie på skolen om en svart mann som ble kastet på hue og ræva ut av en hvit kirke under apartheid i SA. 

3 ganger. Han hadde naglemerker i hendene. 

Det har ikke noe å si, mennesker er skapt i Guds bilde, Jesus er svart, hvit, han er hudfargen til vår neste. Han var jøde, men det minst viktige er hudfargen.  At rasisme har fått feste i kristendom er en katastrofe 

Tor Åge Bringsværd som skrev den historien, han skrev den visst som tenåring 😊

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gargantua said:

Jeg postet selve mailen fra kommunikasjonsgruppa til OL, hvor de bekrefter at selvsagt var sermonien inspirert av Leonardos maleri. Har jeg noensinne postet noe her som ikke tåler en faktasjekk? Hvorfor drar du tallet 99% ut av ræva?

Som @Red Frostraven viser så er det foreløpig ikke noe som tyder på at tallet mitt er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Afrosentrisme/afroromantisisme/afronasjonalisme skal ha det til det at alle historiske karakterer og sivilisasjoner var fra Afrika sør for Sahara. Det er en ganske koko bevegelse som har blitt mainstream i USA og som også sterkt har påvirket veldig mange hvite amerikaneres syn.

Personlig er jeg usikker på hvorvidt Jesus faktisk er en historisk person eller ei (at han er guds sønn tror jeg ikke noe på). De historiske bevisene for Jesus i samtiden er generelt veldig svake. Det som derimot er klart er at han og folket hans i bibelen beskrives ikke bare som hvite, men svært hvite.

Jesus ville mao. aldri vært afro-amerikaner eller mørkhudet. Det var heller ikke Mohammed, hvis historisitet er bekreftet. Ei heller Abraham og slekten hans i toraen om de noen gang eksisterte.

Faktisk var også de gamle egypterne i hovedsak en europeisk sivilisasjon, og de fleste dynastiene som styrte var europeiskættede - noen ganger 'straight up' greske, som f.eks Cleopatra.

Personer i gamle Egypt og i Levanten var vesentlig lysere i huden før romerrikets kollaps - da disse områdene ble invandert og kolonisert av folk som kom fra regioner lengre unna - enn de er i dag - og vel og merke er de i dag fremdeles hovedsakelig å regne som hvite/europeiskættede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 timer siden):

Jeg blir kvalm.. tenk at AP kritiserte det internasjonale bokseforbundet for å nekte menn å slåss mot kvinner. Ufattelig.

Hva mener du med «menn»? Det har aldri vært en mann. Kvinnen det er snakk om ble tildelt kjønnet kvinne ved fødsel.

Hun har kvinnelige kjønnsorganer og livmor. Men hun har XY-kromosomer i systemet, så vel som et høyt nivå av testosteron.

Men det er ikke en «mann» slik tweeten Aiven postet hevdet, og som flere virker å ha gått fem på. 

Det internasjonale bokseforbundet utestengte henne i fjor, ikke for å være «mann», men for høye testosteron-verdier. Forbundet er dog kastet ut av OL og ikke lenger anerkjent etter det ble kuppet av Kremlev og Russland, blitt politisert og ikke møter noen åpenhetskrav.

Den olympiske komité, som i motsetning til russerne ikke har politiske grunner til å kaste henne ut, lar henne konkurrere. Det gjør også World Boxing som skal erstatte det gamle bokseforbundet.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna164257

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Red Frostraven said:

Det er jo helt feil;

De er ikke artisten som stod bak seansen som skriver mailen, og mailen tar feil om de tror maleriet som ligger til grunn er nattverden, om mailen i det hele tatt er ekte og uten endring/tillegg.

Maleriet og ideen som ligger til grunn er nevnt og vist bilde av -- og er ikke nattverden.

Det er Apollo og vinens gud, i en fest på Mont Olympus.

Kan du tenke deg hvorfor scenen på Mont Olympus er valgt, til de Olympiske leker -- og hvorfor vinens gud er sentral..?

https://www.theguardian.com/sport/article/2024/jul/29/olympic-last-supper-scene-based-painting-greek-gods-art-experts

Dere bedriver såkalt Kettle logic, som Fustasje er inne på. Først sier dere at det bare var stilig og morsomt at de brukte Nattverden i sermonien. Så når dere innser at det kanskje ikke var så kult, så sier dere "Nei, det var ikke Nattverden allikevel." Begge deler kan ikke være sant samtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Dere bedriver såkalt Kettle logic, som Fustasje er inne på. Først sier dere at det bare var stilig og morsomt at de brukte Nattverden i sermonien. Så når dere innser at det kanskje ikke var så kult, så sier dere "Nei, det var ikke Nattverden allikevel." Begge deler kan ikke være sant samtidig.

To ting kan være sant samtidig.

 

1: Jeg kan ikke huske å ha sagt det var nattverden, men det er jo åpenbart ikke noe stort problem om de hadde gjort det, i en verden med ytringsfrihet.

Det er en debatt verdt å ta, for seg selv. Og det er gjort, i og med at de ikke visste hva anklagene var til å starte med., da kritikken kom;

De ville vise et inkluderende show, og hadde ikke til intensjon om å støte noen. Konservative høyre tente på alle plugger, før artisten bak engang visste hvorfor noen reagerte eller på hva.

“Our subject was not to be subversive. We never wanted to be subversive. We wanted to talk about diversity. Diversity means being together,” he continued. “We wanted to include everyone, as simple as that. In France, we have freedom of creation, artistic freedom. We are lucky in France to live in a free country. I didn’t have any specific messages that I wanted to deliver. In France, we are republic, we have the right to love whom we want, we have the right not to be worshippers, we have a lot of rights in France, and this is what I wanted to convey.”

---

2: Det var ikke nattverden, men gudene på mont olympus, så problemstilling 1 er ikke relevant, men kan diskuteres separat, som hypotetisk scenario.

De som ble krenket på vegne av sin religion skylder altså oss en unnskyldning, og spesielt en korreksjon.

---

Det er ikke kettle logic, når vi ikke mener at ingen av delene er galt.

Det er separate problemstillinger som begge er greie av samme grunn.

Ytringsfrihet, intensjon, og opphavsrett i public domain.

---

Problemet er at folk føler seg krenket, som jo demonstrerer et visst krenkehysteri på politiske høyre som demonstrerer noe vi alltid må ta hensyn til i vesten, og vitterlig pleier å ta hensyn til -- gitt at de ikke ble krenket, selv om aktørene utvilsomt fremdeles føler seg krenket.

De burde vært flaue over å ha følt seg krenket uten grunn, og beklaget.

Jeg venter at unnskyldningene kommer til å hagle inn, slik de burde.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Hva mener du med «menn»? Det har aldri vært en mann. Kvinnen det er snakk om ble tildelt kjønnet kvinne ved fødsel.

Hun har kvinnelige kjønnsorganer og livmor. Men hun har XY-kromosomer i systemet, så vel som et høyt nivå av testosteron.

Men det er ikke en «mann» slik tweeten Aiven postet hevdet, og som flere virker å ha gått fem på. 

Det internasjonale bokseforbundet utestengte henne i fjor, ikke for å være «mann», men for høye testosteron-verdier. Forbundet er dog kastet ut av OL og ikke lenger anerkjent etter det ble kuppet av Kremlev og Russland, blitt politisert og ikke møter noen åpenhetskrav.

Den olympiske komité, som i motsetning til russerne ikke har politiske grunner til å kaste henne ut, lar henne konkurrere. Det gjør også World Boxing som skal erstatte det gamle bokseforbundet.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna164257

Kvinner med XY kromosom er genetisk menn de har ikke eggstokker men prostata og innvendige testlikekler som produserer testosterone som en mann.

Alle menn har XY kromosomer men tidlig i utviklingen i livmoren er alle menn som kvinner.
Kvinner med XY kromosomer er genetisk menn men under utviklingen i livmoren responderer de ikke som de skal på testosterone. Dette fører til at det mannlige skjønnorganer ikke utvikler seg som de skal.  De blir da født som en kvinne utvendig men innvendig har de mannlige organer isteden for kvinnelige.

What NO ONE Is Telling You About Women's Olympics - XY CHROMOSOMES

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 timer siden):

Forskjellen er vel at serier som Simpsons er åpenbart satiriske og en er klar over på forhånd hva en får servert, mens OL seremonien var vel en mer uventet rett-i-fleisen-woke for både kristne og andre.

Skjønner ikke hva som er så sjokkerende med det innslaget. Kuturkrigere vil kanskje ha en sterk følelsesmessig reaksjon(sinne), men det skjer jo på alt mulig da. Men med mindre man rett før våknet opp fra 60 år i koma, så tror jeg ikke det var noen mental belastning for resten av oss. (For min del så synes jeg ikke det innslaget var av det beste, og så gikk jeg videre i livet.)

Og en ting til når du sier at du fikk det "rett i fleisen". Du vet kanskje at denne seansen kom to timer og 38 minutter ut i OL-sermonien og før det så hadde det vært innslag av jokkende androgyne menn, transer og ikke minst en knallhard, ildsprutende  metal-versjon av en sang fra 1790 sunget av en Marie Anoniette med sitt eget hode under armen?  Litt 'weird" å da bryte ut med "HVORDAN KUNNE DE?" når dette Nattverd-innslaget kom.

Forresten, var problemet ditt en respektløs fremstilling av Nattverden eller var problemet at den respektløse fremstillingen ble utført av drag-artister? Fra det du og andre skriver så er det mye som peker i retning av at det var det siste(null reaksjon på Simpson-versjonen).

Endret av uname -i
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er så sjokkerende med det innslaget. Kuturkrigere vil kanskje ha en sterk følelsesmessig reaksjon(sinne), men det skjer jo på alt mulig da. Men med mindre man rett før våknet opp fra 60 år i koma, så tror jeg ikke det var noen mental belastning for resten av oss. (For min del så synes jeg ikke det innslaget var av det beste, og så gikk jeg videre i livet.)

Og en ting til når du sier at du fikk det "rett i fleisen". Du vet kanskje at denne seansen kom to timer og 38 minutter ut i OL-sermonien og før det så hadde det vært innslag av jokkende androgyne menn, transer og ikke minst en knallhard, ildsprutende  metal-versjon av en sang fra 1790 sunget av en Marie Anoniette med sitt eget hode under armen?  Litt 'weird" å da bryte ut med "HVORDAN KUNNE DE?" når dette Nattverd-innslaget kom.

Forresten, var problemet ditt en respektløs fremstilling av Nattverden eller var problemet at den respektløse fremstillingen ble utført av drag-artister? Fra det du og andre skriver så er det mye som peker i retning av at det var det siste(null reaksjon på Simpson-versjonen).

Kjør en skit hvor profetenn muhammed portretteres av dragartister og se hvordan det går ;) Religion SKAL vitses med og MÅ tåle det - utfordingen kommer når noe kan tulles med mens annet er urørbart - basert på ren frykt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (57 minutter siden):

Kjør en skit hvor profetenn muhammed portretteres av dragartister og se hvordan det går ;) Religion SKAL vitses med og MÅ tåle det - utfordingen kommer når noe kan tulles med mens annet er urørbart - basert på ren frykt!

Men dere mener altså at ingen religioner skal tulles med av dragartister? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

To ting kan være sant samtidig.

Ikke to ting som gjensidig utelukker hverandre. Som det står i wiki-artikkelen om Kettle logic:

1. Tekanna var allerede ødelagt da jeg lånte den

2. Jeg lånte aldri tekanna

Dere sier:

1. Nattverden ble brukt som inspirasjon (men det var bare kult)

2. Det var aldri Nattverden

Ser dere ikke at dette er nøyaktig samme logiske kortslutning?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvem sier at det er inspirert av nattverden etter at de har hørt artisten sin forklaring og bevisene som støtter den..?

---

Antagelser om at det var basert på nattverden, og at det også ville vært greit, er jo en separat sak, ikke samme sak.

Tekannen som vitterlig er public domain, og i komposisjonen OL sin private eiendom, var ikke ødelagt selv om det ble servert kaffe i den, selv om dem som føler eierskap til designet føler at designet ble krenket.

Det er enda mindre grunn til å føle seg krenket når det viser seg å ha vært en kaffekanne av et eget og annet design som ble brukt til kaffe, og ikke en tekanne.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...