Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (8 minutter siden):


Nei, men hudfarge, legning og kjønn trenger ikke være hovedbudskap i hver eneste bidige film, serie og spill. Særlig der det ikke er naturlig.

Star Trek har f.eks alltid vært mangfoldig, og har enkeltepisoder som handler om bla. homofili, transkjønnethet, rasisme og andre ting, men hovedbudskapet var alltid håp, fremskritt og enhet.

Jeg er helt uenig i at det er hovedbudskapet i hver film, spill og serie. Er som om dere ser ting vi ikke ser. 

Vi ser mer inkludering og variasjon. Og ikke et stort skifte etter 2010. Det er mer som Star trek fra gamledager har blitt mer normen blant serier, spill og filmer som manglet dette før. Med hovedfokuset er fremdeles historien.

Sikker på at det ikke handler om alle kritiske youtubere osv som lager videoer på dette og gjør hudfarge og legning til hovedbudskapet?

Dere sier jo selv at dere ikke spiller og ser mye av det som skal være woke.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Brother Ursus said:

"Go woke, go broke" handler ikke bare om forbrukerboikotter, men om at kvaliteten på produkter faller når man prioriterer politikk - ikke bare i innhold - men også i ansettelser - i stedet for meritter.

Ingen ser bort fra kompetanse under ansettelser. Det er ekstremt rasistisk å tro at det bare er hvite menn som kan gjøre en god jobb. Det er ingen ting om tyder på at man går på bekostning av kvalitet og kompetanse ved å ansette allsidig. Spesielt innen teknologi og spillutvikling der man som kvinne, skeiv og/eller farget må være minst dobbelt så god om en hvit mann for i det hele tatt ha en sjanse,.

Endret av rabler
  • Liker 4
Lenke til kommentar
clevergecko skrev (54 minutter siden):

Det er ikke alltid sant. Det finnes flere eksempler, spesielt i film, TV, og spill, hvor folk blir ansatt mer for sine nære kontakter eller politiske posisjoner enn for sin faktiske erfaring eller kompetanse. For eksempel fikk regissøren og manusforfatteren av Disney+ serien "Star Wars: The Acolyte" jobben med minimal erfaring. Dette var et multi-million dollar prosjekt (1,8 milliarder kroner) fra et multi-billion dollar selskap (2000 milliarder kroner), men ansettelsene ble mest sansynligvis gjort basert på forbindelser og deres aktivisme. Regissøren jobbet tidligere for Harvey Weinstein og ga også en stor skuespillerrolle til sin kone, nepotisme.

Dette er bare ett av flere eksempler. Ditt argument om at kompetanse aldri blir sett bort fra under ansettelser er jo helt feil.

Lmao, det sa han aldri. Hadde du et fiktivt argument i hodet og ble fornærmet?

Realiteten er skrevet her. Ikke lyv ved å lage dine egne anslag.

Poenget Brother Ursus argumenterer for er at politikk noen ganger kan gå på bekostning av kvalitet. Det handler ikke om at kun én bestemt demografi kan utføre godt arbeid, men om at prioritering av politiske hensyn over meritter kan føre til en nedgang i kvaliteten.

Ro ned med projisering og hersketeknikker. Kan vi ikke ha en konstruktiv debatt?

Nepotisme, tror du det var noe woke innførte? Virkelig? Snakker du om den verdenskjente woke aktivisten Harvey Weinstein? Hva er koblingen her? At hun jobbet for en som definitivt ikke var woke?

Du har ingen bevis på at noen ble ansett for aktivisme for den serien eller? Ikke uvanlig at store selskaper henter inn no name folk for å lage serier, spesielt sånt studio styrt oppgulp som Star wars.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Nepotisme, tror du det var noe woke innførte? Virkelig? Snakker du om den verdenskjente woke aktivisten Harvey Weinstein? Hva er koblingen her? At hun jobbet for en som definitivt ikke var woke?

 

Hvis du roer deg ned, kan du lese hva jeg skrev før du gjør deg selv svimmel. Nepotisme er ikke noe som "woke" innførte, poenget mitt var at politiske hensyn og forbindelser kan påvirke ansettelser, uavhengig av hvor det kommer fra. Å jobbe for Harvey Weinstein er ikke et bevis for eller imot "woke" ansettelser, men det viser hvordan forbindelser kan spille en rolle, spesielt når kommentaren jeg svarte til var "Ingen ser bort fra kompetanse under ansettelser". Ro deg ned.

PgUp skrev (1 time siden):

Du har ingen bevis på at noen ble ansett for aktivisme for den serien eller? Ikke uvanlig at store selskaper henter inn no name folk for å lage serier, spesielt sånt studio styrt oppgulp som Star wars.

Det er mange eksempler på at aktivistiske engasjement har påvirket ansettelser i kreative bransjer, jeg nevnte jo over. Selv om det ikke alltid er dokumentert offentlig, er det en kjent problemstilling i bransjen. Selv om store selskaper noen ganger henter inn mindre kjente personer, er det uvanlig for store prosjekter som Star Wars å gi nøkkelroller til folk med minimal erfaring uten sterke forbindelser eller spesifikke politiske profiler. 

Man kan prøve seg på en mer konstruktiv debatt hvor vi faktisk forholder oss til de konkrete eksemplene og poengene som blir lagt frem, i forhold til projisering og stråmanargumenter.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
clevergecko skrev (58 minutter siden):

Hvis du roer deg ned, kan du lese hva jeg skrev før du gjør deg selv svimmel. Nepotisme er ikke noe som "woke" innførte, poenget mitt var at politiske hensyn og forbindelser kan påvirke ansettelser, uavhengig av hvor det kommer fra. Å jobbe for Harvey Weinstein er ikke et bevis for eller imot "woke" ansettelser, men det viser hvordan forbindelser kan spille en rolle, spesielt når kommentaren jeg svarte til var "Ingen ser bort fra kompetanse under ansettelser". Ro deg ned.

Det er mange eksempler på at aktivistiske engasjement har påvirket ansettelser i kreative bransjer, jeg nevnte jo over. Selv om det ikke alltid er dokumentert offentlig, er det en kjent problemstilling i bransjen. Selv om store selskaper noen ganger henter inn mindre kjente personer, er det uvanlig for store prosjekter som Star Wars å gi nøkkelroller til folk med minimal erfaring uten sterke forbindelser eller spesifikke politiske profiler. 

Man kan prøve seg på en mer konstruktiv debatt hvor vi faktisk forholder oss til de konkrete eksemplene og poengene som blir lagt frem, i forhold til projisering og stråmanargumenter.

Vel, synes du overdriver veldig med kritikken mot meningsmotstandere her, det er ingen som er hisset opp her. Du må tåle at folk er uenige, stiller spørsmål ved og kritiserer argumente dine, uten å rope stråmann eller påstå folk er svimle. Det forsurer diskusjonen.

Poengene dine var lite relevant til woke, og det er jo du da som ikke holder deg til det overordnede tema her. Nepotisme og ansettelser basert på vennskap er jo åpenbart skjer hele tiden. Det er ikke et relevant poeng her alene.

Spørsmålet du ikke greier å besvare er hva dette har med spillet concord eller acolyte å gjøre, og hva det har med woke å gjøre.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bare å ta en kjapp tur inn på imdb-siden til Leslie Headland og se hva hun har jobbet med før. Det er nesten bare skrot. Er det meninga at jeg skal tro at dette er en person som har blitt hyret inn på grunn av talentet sitt? Bare se på de greiene her. 

Leslie.jpg

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Crooked Cracker said:

Samt japanske animes som ikke har har fått woke-memoet enda.

 

 

Det er vel nesten bare Square Enix og kanskje noen Sony studioer, som etablerte seg i Europa og gikk woke, som det går dårlig med av de japanske og sør-koreanske utviklerne? De andre ser ut til å være nesten immune mot den såkalte "nedgangen" i industrien (som jeg personlig fremdeles tror i størst grad er drevet av dem selv).

Endret av Brother Ursus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kjøleskap said:

Det er bare å ta en kjapp tur inn på imdb-siden til Leslie Headland og se hva hun har jobbet med før. Det er nesten bare skrot. Er det meninga at jeg skal tro at dette er en person som har blitt hyret inn på grunn av talentet sitt? Bare se på de greiene her.

 

Nja, hun har nå til sin kreditt vært med på en del ting vesentlig bedre enn det der. Hun var jo showrunner for Russian Doll også blant annet. Jeg har ikke sett den, men den skal være ganske bra. Så kan man jo lure på om det var hennes fortjeneste. For med Acolyte fikk hun visstnok frie tøyler og et enormt budsjett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Vel, synes du overdriver veldig med kritikken mot meningsmotstandere her, det er ingen som er hisset opp her. Du må tåle at folk er uenige, stiller spørsmål ved og kritiserer argumente dine, uten å rope stråmann eller påstå folk er svimle. Det forsurer diskusjonen.

Vel, påstanden din om at jeg ikke kan tolerere uenighet eller kritikk er ganske tullete, og avviker fra de faktiske temaene jeg har tatt opp. Jeg har ingen problemer med uenighet, men det virker som du prøver å fremstille meg som en som ikke kan håndtere debatt for å unngå å ta direkte opp argumentene mine.

Du hevder mine poenger er irrelevante fordi de ikke handler direkte om "woke", noe som er feil i lys av min opprinnelige kommentar. Det var du som hoppet inn i en samtale jeg hadde med en annen, rabler, hvor han skrev

rabler skrev (6 timer siden):

Ingen ser bort fra kompetanse under ansettelser.

Jeg påpekte at det var usant og brukte "Star Wars: The Acolyte" som et eksempel, en TV-serie som mange har omtalt som "woke". Temaet her var kvoteringen, og det var du som gikk inn i samtalen uten å være en del av den opprinnelige konteksten. Eksemplet med "The Acolyte" og å ansette hennes kone ble brukt for å vise hvordan politiske hensyn og nære kontakter kan påvirke ansettelsespraksis generelt.

Der jeg faktisk nevner dypere innen "woke" fra denne kvoten av rabler til Brother Ursus

rabler skrev (6 timer siden):

Det er ekstremt rasistisk å tro at det bare er hvite menn som kan gjøre en god jobb.

Dette var noe rabel fra rabler, der han brukte en stråmannsargument, siden det var ikke hva Brother Ursus faktisk sa. Ursus snakket om 'woke' og hvorfor radikal sosialaktivisme i media kan være destruktivt når det gjelder kvalitet, der jeg klarifiserte:

clevergecko skrev (6 timer siden):

Poenget Brother Ursus argumenterer for er at politikk noen ganger kan gå på bekostning av kvalitet. Det handler ikke om at kun én bestemt demografi kan utføre godt arbeid, men om at prioritering av politiske hensyn over meritter kan føre til en nedgang i kvaliteten.

Etter denne kommentaren, hoppet du inn i samtalen uten å fullt ut forstå konteksten, og endret hele diskusjonen uten å ha lest hele kommentaren. Det var derfor jeg brukte ordet "svimmel" og ba deg å roe deg ned, da du brakte opp flere irrelevante spørsmål som ikke var relevant for den korte samtalen jeg og rabel hadde. Det var ikke ment i negativitet til deg. Jeg håper dette oppklarer diskusjonen. Jeg har allerede sagt alt jeg har å si, om du leser hele teksten som står ovenfor. Mer har jeg ikke å si, da denne debatten har fått en konklusjon hos jeg, Ursus, og rabler.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

On 14.7.2024 at 3:28 AM, Kjøleskap said:

Det er bare å ta en kjapp tur inn på imdb-siden til Leslie Headland og se hva hun har jobbet med før. Det er nesten bare skrot. Er det meninga at jeg skal tro at dette er en person som har blitt hyret inn på grunn av talentet sitt? Bare se på de greiene her. 

Leslie.jpg

Ågud, det er mye dumt man skal lese fra begge sider i alt rundt The Acolyte, men dette tar kaka. 

Du klipper ut noen utvalgte småprosjekter som inkluderer pilotprosjekter, kortfilmer og en TV-serie produsert utenfor studioene (Cleansed) for å få meningen din som er ikke basert på noe fakta til å virke mer troverdig. Også tar du vekk prosjekter som hun faktisk ble hyret på grunn av, eller som er merkverdige.

Du bruker å ha skrevet/produsert TV-piloten Assistance med skuespillere som Kyrsten Ritter og Alfred Molina som et dårlig eksempel. Wtf? En pilot regissert av Adam Bernstein, som er en av de mest etablerte TV-regissørene i USA med serier som Fargo, Breaking Bad, Better Call Saul, Silo og Fosse/Verdon de siste årene under beltet.

Pluss jobben med å regissere en komedie-pilot i 2016, noe som betyr at noen involvert i prosjektet allerede hadde tillitt til hennes jobb som regissør - siden hun ikke var produsent der.


Så unnlater du liksom å nevne at en av hennes første jobber var å jobbe som staff writer på en av de beste TV-seriene som bare fikk 1 sesong sammen med Firefly, altså Terriers - en serie oftest nevnt som å være før sin tid. Du tar heller ikke med noen av de tre kinofilmene hun hadde skrevet og regissert. Eller jobben hun har gjort som showrunner, regissør, manusforfatter og produsent på Russian Doll, som er en serie som snakker for seg selv.

 

I tillegg så avfeier du altså en person som har skrevet teater, og fått et teaterstykke på Broadway - noe som også flere dyktige filmskapere har gjort enten det er Kenneth Lonergan, Aaron Sorkin, Elaine May eller Martin McDonagh.

Du kan gjerne ikke like det, men objektivt sett er du ikke særlig klok om du mener karrieren til Leslye Headland (som du ikke klarer å skrive navnet til riktig), er bare skrot. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her traff man en nerve, ja. Jeg bare viste frem det dårligste. Burde jeg ha presisert det siden det ikke var åpenbart nok? Ellers så ligger det meste andre på 5-6 av 10, mens kun et par ting har god score. Så jo, det meste er bare skrot ifølge folk som har stemt, og jeg avfeier henne som rette person til å lage Star Wars, noe ganske mange sikkert vil si seg enig i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kjøleskap said:

Her traff man en nerve, ja. Jeg bare viste frem det dårligste. Burde jeg ha presisert det siden det ikke var åpenbart nok? Ellers så ligger det meste andre på 5-6 av 10, mens kun et par ting har god score. Så jo, det meste er bare skrot ifølge folk som har stemt, og jeg avfeier henne som rette person til å lage Star Wars, noe ganske mange sikkert vil si seg enig i.


Ikke noe å bry seg om. Jeg er heller ikke helt enig i konklusjonene dine, men Filmvenn elsker å komme med rants og forsøker alltid å fremstille seg selv som om han er fornuften selv 😄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 timer siden):

og jeg avfeier henne som rette person til å lage Star Wars, noe ganske mange sikkert vil si seg enig i.

Selvsagt enig, men Star Wars har blitt ødelagt for lenge siden så jeg bryr meg ikke lenger. Det er kun laget 3 Star Wars produkt jeg anerkjenner som ekte Star Wars. Dette er:

- Star Wars A New Hope

- Star Wars The Empire Strikes Back

- Star Wars Return of the Jedi

Alt annet jeg har sett har vært verdiløst søppel. Og de fra Disney som jeg har begynt på har vært så dårlige at jeg ikke har klart å se ferdig filmen en gang.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

"Nesten bare skrot" er rett og slett løgn når du kirsebærplukker på den måten.

Hvorfor har du droppet å ta med nesten alt hun har gjort, som slettes ikke er skrot, og har både vunnet og blitt nominert til mange priser for opp gjennom årene? Hva med for eksempel briljante Terriers, eller Russian Doll?

Blir ikke dette også kirsebærplukking når du trekker frem de få tingene hun har vært med på som har god score? Det aller meste andre har middels til lav score, så jeg står fortsatt for "nesten bare skrot" og ville aldri hyret inn noen som har så variabel score på tingene man har laget. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 hours ago, DukeNukem3d said:

Selvsagt enig, men Star Wars har blitt ødelagt for lenge siden så jeg bryr meg ikke lenger. Det er kun laget 3 Star Wars produkt jeg anerkjenner som ekte Star Wars. Dette er:

- Star Wars A New Hope

- Star Wars The Empire Strikes Back

- Star Wars Return of the Jedi

Alt annet jeg har sett har vært verdiløst søppel. Og de fra Disney som jeg har begynt på har vært så dårlige at jeg ikke har klart å se ferdig filmen en gang.

 

Prequelene fra George Lucas er jo høykunst sammenlignet med mye av det Disney Star Wars har kommet med. Jeg må imidlertid innrømme ikke å være noen stor fan av dem dog. George Lucas er veldig sær og forsøkte å lage barnefilmer. Det folk flest faktisk ønsket seg var en voksen scifi serie, iom. at de aller flest Star Wars fans var nettopp voksne.

Jeg må imidlertid innrømme at jeg liker Rogue One, Mandalorian og Andor. De viser hva Disney Star Wars *burde* være, på et absolutt minimum. Det morsomme med de tre prosjektene er også at de ikke ble rørt i særlig grad av Kathleen Kennedy. Tilfeldig? Neppe :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...