Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Gargantua said:

Nei, dere bryr dere ikke om Tolkiens kildemateriale. Tolkien hatet Disney, og ville ikke slippe de nær verden, mytologien og språkene han skapte.

Vi bryr oss mer om ytrings- og kunstnerisk frihet enn en død persons tiltenkte følelser. Det er helt riktig.

Hva er problemet med det?

Kildematerialet er et godt grunnlag, men også bare det: et grunnlag. Noe å bygge videre på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bing123 skrev (1 minutt siden):

Joda, og du ENDRET ditt opprinnelige innlegg. Hvis du skal kommentere mer, så får du heller adressere hvorfor du gjorde det heller enn å prøve å lage som ingenting. Ellers må vi anse deg som uærlig.

Jeg endret innlegget fordi jeg innså at meningsmotstandere kom til å misforstå hva jeg sa, og endret til noe med samme poeng og mening, bare lettere å fatte, heller enn å stole på en appell til eksisterende forståelse for menneskets utvikling og antagelse om at alle er medforstått hva den vagere uttalelsen faktisk henviser til.

Nettopp for å unngå nok en kjedelig avsporing om semantikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Brother Ursus said:

Tvert imot. Vi vet at hun var gresk. Vi vet at hele familien hennes var gresk og at de alle var lyshudede og hadde typiske greske, hellenistiske, utseende.

Faktisk er de aller fleste egyptiske faraoer og aristokrati ganske så lyse i huden, og av en pan-gresk herkomst.

Egyptere i dag har en genetisk admiks som er noe slikt som 80%+ europeisk. Genetiske studier viser at antikkens egyptere var adskillig *mer* europeiske, før romerriket kollapset. Antikkens Egypt var antagelig langt på vei en europeisk sivilisasjon.

Du er litt treig i oppfattelsen er du ikke?

VI VET IKKE NOE OM KLEOPATRAS GENER. DET FINNES IKKE NOE GENETISK MATERIALE VI KAN TESTE.

Alt vi kan gjøre er å anta. Det er en generell oppfatning blant forskere at hun sannsynligvis var hovedsakelig gresk, men også iransk og muligens noe annet opphav blandet inn også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gargantua said:

Hvorfor i all verden skulle Tolkien nevne hudfargen på dverger? Alle sinnsfriske personer skjønner at de er hvite, slik som alle andre i Nord-Europa. Det er underforstått. Som sagt tidligere er Middle Earth en representasjon av Nord-Europa i middelalderen. Tror du Tolkien er en Disney-film? Tror du han bryr seg om hva woke-fjotter mener om hudfarge? Alle i Middle Earth er hvite, bortsett fra orker og haradrim. 

Dette er selvsagt bare tull. Det er ikke noe som er underforstått ved dette. Middle Earth er ikke et ekte sted og selv om Tolkien tok utgangspunkt i det han kjente da han lagde verdenen betyr ikke det at vi skal ta alt ved vår verden å stappe inn i Middle Earth.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Red Frostraven said:

Jeg endret innlegget fordi jeg innså at meningsmotstandere kom til å misforstå hva jeg sa, og endret til noe med samme poeng og mening, bare lettere å fatte, heller enn å stole på en appell til eksisterende forståelse for menneskets utvikling og antagelse om at alle er medforstått hva den vagere uttalelsen faktisk henviser til.

Nettopp for å unngå nok en kjedelig avsporing om semantikk.

Bare tull. Begge setninger var ekstremt enkle å forstå, og forskjellen på de natt og dag. Den ene var en total og spesifikk påstand, den andre ikke.

Artig at du kategoriserer på forhånd at folk er "meningsmotstandere", det er ikke gitt på forhånd at du er uenige med noen.

...Dette var helt bevisst. Nå endrer jeg innlegget mitt etter at du har svart og later som ingenting. Noe du mener greit..

Det som egentlig skjedde er at du så jeg hadde rett, men du kunne ikke bare si det. Et stort problem i dagens diskusjon.

Endret av Bing123
.
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, rabler said:

Dette er selvsagt bare tull. Det er ikke noe som er underforstått ved dette. Middle Earth er ikke et ekte sted og selv om Tolkien tok utgangspunkt i det han kjente da han lagde verdenen betyr ikke det at vi skal ta alt ved vår verden å stappe inn i Middle Earth.

Det er ganske kostelig at du av alle skal komme med den siste setningen der. For ikke å si frekt, da det er du og dere som "current day"-er Middle Earth så til de grader, ved å ta kontemporære anliggender inn i Tolkiens verden.

Hør her. Det var ingen multikultur da Tolkien levde i England for hundre år siden. Det var monokultur. Den engelske kultur. Multikultur er noe som har oppstått de siste tiårene. Tolkien nevner ikke hudfarge spesielt, fordi det ikke var et tema da! Det var ingenting som het inkludering, DEI og ESG i mellomkrigstida. Engelske forfattere skrev om hvite folk, selvfølgelig. C.S. Lewis, E.R. Eddison, Mervyn Peake, Robert E. Howard, James Joyce, Virginia Woolf, T.S. Eliot, George Orwell og Aldous Huxley skrev alle om hvite folk. Det er bare woke-fjotter som prøver å presse sine samtidige verdier og samfunnsspørsmål inn i deres verker.

Du sier også, i et annet innlegg:

Quote

Kildematerialet er et godt grunnlag, men også bare det: et grunnlag. Noe å bygge videre på.

Ingenting skal bygges videre på! Skap deres egne historier i deres egne univers, for svingende! Marvel lagde sitt eget fantasiland med bare svarte, kalt Wakanda, i Black Panther-serien. Tilfeldigvis er Wakanda det mest proteksjonistiske, innvandringsfiendtlige og rasistiske fiktive landet vi noen gang har sett.

Endret av Gargantua
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Apropos Wakanda, hvor ble det av mangfoldet der? Her får vi høre at mangfold er kjempeviktig, men så blir vi introdusert for et land hvor alle har samme hudfarge. Det er jo stikk i strid med den woke agendaen. Ikke bare burde det vært flere hvite der, men også asiater, latinamerikanere og arabere. Og hvis hudfarge ikke er så viktig så burde det vært null problem for f.eks. Ryan Gosling eller Awkafina å spille den neste Black Panther.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gargantua said:

Det er ganske kostelig at du av alle skal komme med den siste setningen der. For ikke å si frekt, da det er du og dere som "current day"-er Middle Earth så til de grader, ved å ta kontemporære anliggender inn i Tolkiens verden.

Du sier også, i et annet innlegg:

Ingenting skal bygges videre på! Skap deres egne historier i deres egne univers, for svingende! Marvel lagde sitt eget fantasiland med bare svarte, kalt Wakanda, i Black Panther-serien. Tilfeldigvis er Wakanda det mest proteksjonistiske, innvandringsfiendtlige og rasistiske fiktive landet vi noen gang har sett.

Jeg vet du er motstander av ytringsfrihet, og du skal selvsagt få mene at Tolkiens verker skal få støve ned i en skuff på et bibliotek eller museum, men i resten av verden har vi beveget oss videre. Og bra er det.

23 minutes ago, Gargantua said:

Hør her. Det var ingen multikultur da Tolkien levde i England for hundre år siden. Det var monokultur. Den engelske kultur. Multikultur er noe som har oppstått de siste tiårene. Tolkien nevner ikke hudfarge spesielt, fordi det ikke var et tema da! Det var ingenting som het inkludering, DEI og ESG i mellomkrigstida. Engelske forfattere skrev om hvite folk, selvfølgelig. C.S. Lewis, E.R. Eddison, Mervyn Peake, Robert E. Howard, James Joyce, Virginia Woolf, T.S. Eliot, George Orwell og Aldous Huxley skrev alle om hvite folk. Det er bare woke-fjotter som prøver å presse sine samtidige verdier og samfunnsspørsmål inn i deres verker.

Og akkurat derfor skal vi heller ikke legge for stor vekt på dette, men trygt leke med både farger og legning.

Endret av rabler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Poppmunn said:

Apropos Wakanda, hvor ble det av mangfoldet der? Her får vi høre at mangfold er kjempeviktig, men så blir vi introdusert for et land hvor alle har samme hudfarge. Det er jo stikk i strid med den woke agendaen. Ikke bare burde det vært flere hvite der, men også asiater, latinamerikanere og arabere. Og hvis hudfarge ikke er så viktig så burde det vært null problem for f.eks. Ryan Gosling eller Awkafina å spille den neste Black Panther.

Jeg skal gi deg et lite tips. Det finnes ikke en woke agenda.

Wakanda er en del av Marveluniverset.

Du vet, fantasi og alt det der…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gargantua said:

Hvor har du det fra? Finner du bare på ting? Vet du hva det heter? En stråmann. Vet du hva du bedriver da? Stråmannsargumentasjon.

Kunstnerisk frihet er en del av ytringsfriheten og du har ved flere anledninger gitt uttrykk for at kunstnerisk frihet ikke skal finnes.

Endret av rabler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Joda, det fins. Det heter DEI.

Nå er ikke alt dette galt i utgangspunktet, det jeg er mest kritisk til er likt outcome og ikke like muligheter, men diversity f eks er en god ting på mange vis. 

Og til trådens tema, hvis en film f eks er god, så bryr det meg ikke om hovedpersonen er svart, hvit, homo eller trans. Problemet blir hvis man blir så besatt av å få inn noe at det blir unaturlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (6 minutter siden):

Jeg skal gi deg et lite tips. Det finnes ikke en woke agenda.

Wakanda er en del av Marveluniverset.

Du vet, fantasi og alt det der…

Hvis det ikke finnes, hvordan kan denne tråden ha 229 sider da? Har vi virkelig snakket så mye om noe som ikke finnes? Det høres ut som bortkastet tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gargantua said:

Joda, det fins. Det heter DEI.

Så bra! Dette er jo positive verdier som alle kan stille seg bak. Heia woke agenda!

Quote

Diversity, equity, and inclusion (DEI) are organizational frameworks which seek to promote the fair treatment and full participation of all people, particularly groups who have historically been underrepresented or subject to discrimination on the basis of identity or disability.[1] These three notions (diversity, equity, and inclusion) together represent "three closely linked values" which organizations seek to institutionalize through DEI frameworks.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...