Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, PgUp said:

Så hudfargen hennes ødelegger historien? Hæ? 

Ja. Det fins ingen svarte dverger i Tolkiens verker. De eneste mørkhudede i Middle Earth er Haradrim. "The Haradrim were bold, fierce, and grim. They were tall and dark-skinned with black hair and dark eyes, for which they were called Swertings or Swarthy Men. " Husker at i den oversettelsen jeg leste av Ringenes Herre på begynnelsen av nittitallet ble de kalt "svertinger".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (3 timer siden):

Vi kan godt poste eksempler, men da kommer du bare til å benekte det, eller si at det ikke er et problem ;)

Kanskje, men det gjør det nok tydelig hva du mener.  Jeg får inntrykket at det skjer når det finnes LGBTQ karakterer som er lite utviklet og derfor ses som arbitrær og politisk motivert.  Spørsmålet er hvordan disse karakterer skiller seg fra typiske karakterer som er også lite utviklet men ikke er LGBTQ karakterer.  Det skjer i nesten alle historier som jeg kjenner at alle karakterer ikke er like utviklet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (26 minutter siden):

Ja. Det fins ingen svarte dverger i Tolkiens verker. De eneste mørkhudede i Middle Earth er Haradrim. "The Haradrim were bold, fierce, and grim. They were tall and dark-skinned with black hair and dark eyes, for which they were called Swertings or Swarthy Men. " Husker at i den oversettelsen jeg leste av Ringenes Herre på begynnelsen av nittitallet ble de kalt "svertinger".

 

Sitter gjerne Tolkien beskrive dverger sin hudfarge i disse verkene Amazon har rettigheter til; Hobbiten og Ringenes herre, med tillegg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (34 minutter siden):

Ja. Det fins ingen svarte dverger i Tolkiens verker. De eneste mørkhudede i Middle Earth er Haradrim. "The Haradrim were bold, fierce, and grim. They were tall and dark-skinned with black hair and dark eyes, for which they were called Swertings or Swarthy Men. " Husker at i den oversettelsen jeg leste av Ringenes Herre på begynnelsen av nittitallet ble de kalt "svertinger".

Men hvordan ødelegger det historien? For meg blir det bare en bagatell, da hudfarge er like relevant som hårfarge. Det ødelegger ikke historien at en karakter har feil hårfarge.

Så det må jo ligge noe mer bak her siden hudfarge er så viktig for dere...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Men hvordan ødelegger det historien? For meg blir det bare en bagatell, da hudfarge er like relevant som hårfarge. Det ødelegger ikke historien at en karakter har feil hårfarge.

Så det må jo ligge noe mer bak her siden hudfarge er så viktig for dere...

Ikke nødvendigvis, og det går ikke bare en vei.

https://www.buzzfeed.com/jessg/whitewashed-hollywood-characters

https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PgUp said:

Men hvordan ødelegger det historien? For meg blir det bare en bagatell, da hudfarge er like relevant som hårfarge. Det ødelegger ikke historien at en karakter har feil hårfarge.

Så det må jo ligge noe mer bak her siden hudfarge er så viktig for dere...

Kostyme er viktig at det er rett og passelig, hudfarge er faktisk endel av dette, samme med høyde og kroppsbyggning i enkelte settinger. 

Om Ragnar i vikings hadde hatt lyserosa hår som stod ut i alle kanter hadde eg ikke klart å ta det seriøst, selv om det bare er hårfarge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, PgUp said:

Men hvordan ødelegger det historien? For meg blir det bare en bagatell, da hudfarge er like relevant som hårfarge. Det ødelegger ikke historien at en karakter har feil hårfarge.

Så det må jo ligge noe mer bak her siden hudfarge er så viktig for dere...

Bare en bagatell.

d38afc6431f189e99ed30641f642fe86.png

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (42 minutter siden):

Men hvordan ødelegger det historien? For meg blir det bare en bagatell, da hudfarge er like relevant som hårfarge. Det ødelegger ikke historien at en karakter har feil hårfarge.

Så det må jo ligge noe mer bak her siden hudfarge er så viktig for dere...

Tja, i Lord of the Rings skaper det jo en litt interessant kontinuitet siden Rings of Power har masse mørkhudede, mens i filmene som foregår senere er det ingen å se. Hvor ble de av? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (40 minutter siden):

Bare en bagatell.

d38afc6431f189e99ed30641f642fe86.png

Åpenbart forskjell på fantasy og ekte historier, som vi har diskutert 1000x før... 

Velsig lite med rings of power er likt bøkene, så at det skal være så krise med mørk hudfarge sliter jeg med å forstå.

Igjen, hvordan ødela det historien? 

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (7 minutter siden):

Tja, i Lord of the Rings skaper det jo en litt interessant kontinuitet siden Rings of Power har masse mørkhudede, mens i filmene som foregår senere er det ingen å se. Hvor ble de av? 

Hadde filmene blitt totalt ødelagt av en med mørkhudet farge? Virkelig? Hvorfor?

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
endaen skrev (52 minutter siden):

Kostyme er viktig at det er rett og passelig, hudfarge er faktisk endel av dette, samme med høyde og kroppsbyggning i enkelte settinger. 

Om Ragnar i vikings hadde hatt lyserosa hår som stod ut i alle kanter hadde eg ikke klart å ta det seriøst, selv om det bare er hårfarge

Igjen da, dette er fantasy :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gargantua said:

Du forsvarte jo den svarte Cleopatra, en gresk-makedonsk dronning med 0% afrikanske gener. Litt inkonsekvente, er vi?

Vi vet ingen ting om Kleopatras gener.

 

1 hour ago, Gargantua said:

Bare en bagatell.

d38afc6431f189e99ed30641f642fe86.png

Hva så? Jeg har ikke noe problem med dette før jeg har sett filmen eller hørt mer om den. Foreløpig virker det mer som trolling enn et reelt produkt, men vi får se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, endaen said:

Kostyme er viktig at det er rett og passelig, hudfarge er faktisk endel av dette, samme med høyde og kroppsbyggning i enkelte settinger. 

Om Ragnar i vikings hadde hatt lyserosa hår som stod ut i alle kanter hadde eg ikke klart å ta det seriøst, selv om det bare er hårfarge

Hvorfor det? Det er ikke jo utenkelig at Ragnar kunne hatt rosa hår.

Det er litt merkelig at noe er woke fordi dere har dårlig fantasi…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, rabler said:

Hvorfor det? Det er ikke jo utenkelig at Ragnar kunne hatt rosa hår.

Det er litt merkelig at noe er woke fordi dere har dårlig fantasi…

De har tatt et verk til noen annen, og forandret det. Eg hadde ikke likt om de gjorde Tyrion lannister til en vanlig mann som ikke var dverg. Er ikke fan av at folk pisser på kildematerialet helt uten grunn

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, endaen said:

De har tatt et verk til noen annen, og forandret det. Eg hadde ikke likt om de gjorde Tyrion lannister til en vanlig mann som ikke var dverg. Er ikke fan av at folk pisser på kildematerialet helt uten grunn

Nå følger jeg deg ikke. Hvem har tatt hva og forandret det?

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...