Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (6 timer siden):

Dustborn er sponset og subsidiert i huet og ræva av Norsk Filminstitutt, Viken Filmsenter og Creative European MEDIA Programme (EU). For å få de pengene, må utviklerstudioet ticke en del bokser. Homo? Check. Transe? Check. Mørkhudet? Check. Sterk kvinne? Check. 

Kilde: https://www.wearedustborn.com/

 

image.png.df201277e8347eae319ccc63b6a94544.png

Og du har spilt spillet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Red Frostraven said:

Og du har spilt spillet?

De har spillt demoen i 18 minutter, det falt visstnok ikke i smak, grunnene som trekkes frem er blant annet uutholdelig dialog, lite egansjerende, at en av dem er ikke-binære, og at hen ikke vil bli bedre kjent med noen av karakterene.

Som fremstår som om det er at det er woke som gjør det dårlig, at det er inklusjonen av ikke-binære i seg selv som er problemet, noe jeg synes er rart, all den tid man har fått seg fortalt at det ikke er hva woke-kritikken går ut på.

Jeg blir fortalt at kritikken dreier seg om at fokuset på malplassert representasjon og inkludering forstyrrer fra utviklingen av fortellingen forøvrig.
Men her er det jo ingen malplassert inklusjon, de er jo i et alternativt univers i fremtiden, og nå synes det plutselig som om kjernen av problemet er at karakterene er sånn-eller-sånn..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Du klarer fremdeles ikke forklare hvorfor dette er "woke", eller hva som er "woke" med det annet enn... tegnestilen? Den er god.

Det er og blir en gjenganger her i tråden at ingen synes å ha svar på så enkle spørsmål, men det er kanskje ikke så rart argumentene mangler når man henter disse konklusjonene om at alt skal være så "woke" fra en mobb på internett - uten å danne seg en egen tankerekke selv om hvorfor.

Jeg forklarte det helt fint.

At du ikke godtar den forklaringen, er ikke mitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

 

Stilen er jo ikke unik, men personlig finner jeg det interessant at det også ser ut til å ligne en del på på kinesisk propaganda om USA. Så lurer jeg på om det er høna eller egget. Det virker som om anti-amerikansk propaganda er en del av grunnlaget for Dustborn i det minste.

 

Interessant, ja det kan minne en del om kinesisk inspirert tegnestil.

Kinesisk propaganda er jo overalt nå uansett pga TikTok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.6.2024 at 7:17 PM, Crooked Cracker said:

1. Flere franchiser implementerer virkemidler som harmonerer med tankesett vi kaller woke i dagligtalen.

2. Flere franchiser blir betraktelig dårligere, noe som tydelig fremkommer på sider som IMDB.

3. Selskaper bak franchisene sier at verdier knyttet til woke er mål, og en betydelig andel forbrukere ser en klar korrelasjon mellom woke og forringelse av kvalitet.

4. Flopper på rekke og rad gjør at selskaper taper penger.

5. Selskaper nekter\evner ikke å ta inn over seg denne realiteten.

6. Selskaper anklager den skuffede fansen for å være rasister, kvinnehatere, homohatere, ytre høyre, osv. Slik woke-fansen gjerne gjør her inne. 

7. Selskaper og franchiser distanseres ytterligere fra fansen

Og årsaken til 1-3 er den såkalte ESG scoren som tidvis var ekstremt dominerende for hvordan aksjer ble priset.

S (social) ble den lavest hengende frukten hvis du ikke drev med noe som opplagt kunne knyttes til E (environment) ala Tesla.

G (governance) er litt vag så da ble det mye av S.

Netflix egen ESG rapport 2022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, rabler said:

 

Er det et problem da?

Her er argumentasjonsrekken til rabler:

1. Dette er jo ikke woke! Hva er woke med dette?

Jeg beviser og forklarer at det er woke.

2. Hva er galt med det, da?

Jeg beviser og forklarer at det er dét vi diskuterer her; gjennomsyringen av woke i moderne underholdningsindustri.

3. Er det et problem da?

Stønn....

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 timer siden):

Her er argumentasjonsrekken til rabler:

1. Dette er jo ikke woke! Hva er woke med dette?

Jeg beviser og forklarer at det er woke.

2. Hva er galt med det, da?

Jeg beviser og forklarer at det er dét vi diskuterer her; gjennomsyringen av woke i moderne underholdningsindustri.

3. Er det et problem da?

Stønn....

 

Nå har ikke jeg stålkontroll på hva du ytrer eller mener. Så fra mitt perspektiv så leser jeg det som at du definerer dette som woke og derfor er i mot det.

Andre definerer woke annerledes og blir derfor usikker på argumentene om at ditt eller datt er woke og derfor ikke bra.

Om jeg sier meg enig med deg om at f.eks. dette spillet er woke og/eller dårlig (jeg har ikke spilt det, eller satt meg noe inn i hva det går ut på), så tenker jeg jo også at okay, etter din definisjon er det gjennomsyret woke. Så hva er galt med det da?

Blir vell kanskje ett større problem når noe er dritbra og woke? Alt er perfekt meeeeen pronomen!!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 1.7.2024 den 7:43 PM):

De har spillt demoen i 18 minutter, det falt visstnok ikke i smak, grunnene som trekkes frem er blant annet uutholdelig dialog, lite egansjerende, at en av dem er ikke-binære, og at hen ikke vil bli bedre kjent med noen av karakterene.

Som fremstår som om det er at det er woke som gjør det dårlig, at det er inklusjonen av ikke-binære i seg selv som er problemet, noe jeg synes er rart, all den tid man har fått seg fortalt at det ikke er hva woke-kritikken går ut på.

Jeg blir fortalt at kritikken dreier seg om at fokuset på malplassert representasjon og inkludering forstyrrer fra utviklingen av fortellingen forøvrig.
Men her er det jo ingen malplassert inklusjon, de er jo i et alternativt univers i fremtiden, og nå synes det plutselig som om kjernen av problemet er at karakterene er sånn-eller-sånn..

Bra innlegg og godt poeng. Ser frem til argumentasjonen mot dette innlegget 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gargantua said:

Her er argumentasjonsrekken til rabler:

1. Dette er jo ikke woke! Hva er woke med dette?

Jeg beviser og forklarer at det er woke.

2. Hva er galt med det, da?

Jeg beviser og forklarer at det er dét vi diskuterer her; gjennomsyringen av woke i moderne underholdningsindustri.

3. Er det et problem da?

Stønn....

 

Så langt har du ikke bevist noe som helst. Du har derimot kommet med mange subjektive meninger og påstander som du ikke kan bakke opp med substansielle data. Så når du går ut og bastant slår fast at noe er objektivt woke blir det hele bare latterlig.

Det finnes ingen bevis for at "underholdningsindustrien er gjennomsyret av woke", eller om den finnes så har hvertfall ikke du klart å grave det frem.

 

Edit: Du svarer heller ikke på spørsmålet. Er det et problem at det er tagget med LGBTQ+?

Endret av rabler
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan hende det bare er en tilfeldighet, men alle eksempler fremvist på ting som visstnok er woke, viser seg å være de samme tematikkene som ofte kan få hvite, heterofile, menn til å føle seg... ukomfortable.

Kan også være derfor vi ser ofte tenketanker og "debatter" om hvordan disse tematikkene er et slags komplott og konspirasjon mot hvite, heterofile menn, hvor målet er å tynge samvittigheten deres, få dem til å føle seg "mindre", gjøre dem "erstattelige", gjøre dem til "legitime mål", og andre former for raseri-agn.

Men det kan hende det bare er en tilfeldighet...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å sitere alle woke-huer her inne. Men jeg kan ta en oppfriskning rund baut. Hvorfor er woke en dårlig ting? Jo, fordi det injiserer karakterer inn i en historie kun i kraft av at de er minoriteter. De har ofte ingen andre karaktertrekk eller personlighet. De er bare "den sterke kvinnen", "den overvektige lesba" eller "den mørkhudede helten". Dermed får intensjonen med å inkludere minoriteter en paradoksal effekt: Man ønsker å representere, inkludere og oppmuntre til aksept for annerledes personer, men oppnår det motsatte: hule, endimensjonale karakterer, hvis eneste karaktertrekk er deres tilhørighet til en minoritetsgruppe. Eksempler på ikke-woke representasjon kan f.eks. være Ellen Ripley i Alien, Aliens etc. Eller Lando Calrissian i The Empire Strikes Back. De hadde personlighet, unike karaktertrekk, karisma, intelligens, ambivalens, utstråling og overrasket og engasjerte. Ingen vil huske de lesbiske heksene i The Acolyte om ti-tjue år. Ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gargantua said:

Jeg har ikke tid til å sitere alle woke-huer her inne. Men jeg kan ta en oppfriskning rund baut. Hvorfor er woke en dårlig ting? Jo, fordi det injiserer karakterer inn i en historie kun i kraft av at de er minoriteter. De har ofte ingen andre karaktertrekk eller personlighet. De er bare "den sterke kvinnen", "den overvektige lesba" eller "den mørkhudede helten". Dermed får intensjonen med å inkludere minoriteter en paradoksal effekt: Man ønsker å representere, inkludere og oppmuntre til aksept for annerledes personer, men oppnår det motsatte: hule, endimensjonale karakterer, hvis eneste karaktertrekk er deres tilhørighet til en minoritetsgruppe. Eksempler på ikke-woke representasjon kan f.eks. være Ellen Ripley i Alien, Aliens etc. Eller Lando Calrissian i The Empire Strikes Back. De hadde personlighet, unike karaktertrekk, karisma, intelligens, ambivalens, utstråling og overrasket og engasjerte. Ingen vil huske de lesbiske heksene i The Acolyte om ti-tjue år. Ingen.

Har du eksempler på dette? Jeg har ikke sett slike karakterer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spoiler for Rings of Power

Spoiler

Disa fra Rings of power går mot Durins ønsker da hun inviterer Elrond til å bli å spise middag, hjelper dem til å gjenoppta vennskapet. Disa skjuler også et funn i gruvene fra kongen, og synger til steinene etter de har rast over gruvegraverne, hun hjelper også Durin når han føler kongen nekter å hjelpe alvene.

Hun er åpenbart ikke den viktigste karakteren i Midgard, men hun er ikke uten særtrekk, agens, eller personlighet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...