Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 29.6.2024 at 7:45 PM, Entern said:

Jeg gjenkjenner stilen på illustrasjonene. Den går igjen i forskjellige woke serier rettet mot ungdom.

Man kan se den stilen overalt på Outland butikken f.eks. Den er utbredt i moderne «nerdemedia» som rollespill, tegneserier osv.

Men ikke bare i «nerdemedia». Tegnestilen minner og om svenske Zelda serien hvis noen husker den (woke tegneserie om en gruppe hipstere). Veldig «søt» på samme måte (i Zelda så de fleste guttene ut som om de brukte sminke).

 

Stilen er jo ikke unik, men personlig finner jeg det interessant at det også ser ut til å ligne en del på på kinesisk propaganda om USA. Så lurer jeg på om det er høna eller egget. Det virker som om anti-amerikansk propaganda er en del av grunnlaget for Dustborn i det minste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 29.6.2024 den 7:45 PM):

Jeg gjenkjenner stilen på illustrasjonene. Den går igjen i forskjellige woke serier rettet mot ungdom.

Man kan se den stilen overalt på Outland butikken f.eks. Den er utbredt i moderne «nerdemedia» som rollespill, tegneserier osv.

Men ikke bare i «nerdemedia». Tegnestilen minner og om svenske Zelda serien hvis noen husker den (woke tegneserie om en gruppe hipstere). Veldig «søt» på samme måte (i Zelda så de fleste guttene ut som om de brukte sminke).

Du klarer fremdeles ikke forklare hvorfor dette er "woke", eller hva som er "woke" med det annet enn... tegnestilen? Den er god.

Det er og blir en gjenganger her i tråden at ingen synes å ha svar på så enkle spørsmål, men det er kanskje ikke så rart argumentene mangler når man henter disse konklusjonene om at alt skal være så "woke" fra en mobb på internett - uten å danne seg en egen tankerekke selv om hvorfor.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Det er og blir en gjenganger her i tråden at ingen synes å ha svar på så enkle spørsmål, men det er kanskje ikke så rart argumentene mangler når man henter disse konklusjonene om at alt skal være så "woke" fra en mobb på internett - uten å danne seg en egen tankerekke selv om hvorfor.



Du/dere godtar jo ikke den alminnelige definisjonen av woke, så da er det jo ikke rart at dere resirkulerer samme argument som ifølge premissene dere legger ikke er mulig å besvare på en fornuftig måte.

Anklager om at alle argumenter er hentet fra en "anti-woke mobb" er også tøysete. Diskutér sak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):


Du/dere godtar jo ikke den alminnelige definisjonen av woke, så da er det jo ikke rart at dere resirkulerer samme argument som ifølge premissene dere legger ikke er mulig å besvare på en fornuftig måte.

Hvilken definisjon av "woke"? Man skulle tro at å svare på hva man mener er "woke" med et produkt og hvorfor burde kunne være en enkel øvelse uten å være innom diverse definisjoner.

Sitat

Anklager om at alle argumenter er hentet fra en "anti-woke mobb" er også tøysete. Diskutér sak.

Hvilke argumenter? Mitt enkle spørsmål om hvorfor noe er "woke", og hva som er "woke" med det er fremdeles ikke møtt med noen argumenter annet enn "tegnestilen". Jeg anser ikke det som et argument for hvorfor noe er "woke".

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Hvilken definisjon av "woke"? Man skulle tro at å svare på hva man mener er "woke" med et produkt og hvorfor burde kunne være en enkel øvelse uten å være innom diverse definisjoner.

Hvilke argumenter? Mitt enkle spørsmål om hvorfor noe er "woke", og hva som er "woke" med det er fremdeles ikke møtt med noen argumenter annet enn "tegnestilen". Jeg anser ikke det som et argument for hvorfor noe er "woke".

 

Tegnestilen er ikke det jeg ville nevnt først, selv om jeg ser poenget. Faktisk synes jeg tegnestilen til f.eks Dustborn ser kul ut, og det er også noe som er brukt i andre spill som på ikke noen måte er woke.

For min del er det innholdet. Jeg oppfatter det som falsk dydssignalisering og godhetsposering - særlig når man sitter i Norge og lager et anti-amerikansk spill som dette som ser ut til å være gjennomhullet med klisjéer.

 

wokeism;
Chiefly depreciative.
  1. 2015–
    Progressive or left-wing attitudes or practices, esp. those opposing social injustice or discrimination, that are viewed as doctrinaire, self-righteous, pernicious, or insincere. Hence: such attitudes or practices seen as constituting a collective social movement or agenda
     
     
     
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

For min del er det innholdet. Jeg oppfatter det som falsk dydssignalisering og godhetsposering - særlig når man sitter i Norge og lager et anti-amerikansk spill som dette som ser ut til å være gjennomhullet med klisjéer.

Hva med innholdet er "woke", og hvorfor er det "woke"? Hva med innholdet er "falsk dydssignalisering og godhetsposering"? Er dette det samme som "woke"? Hvorfor? Hva med dette spillet er "anti-amerikansk"? Er det "woke", og i så fall hvorfor?

Jeg spør disse spørsmålene fordi jeg oppriktig lurer. Det er så mange beskyldninger og konklusjoner om at alt mulig er "woke", men aldri en forklaring på hvorfor og hva det er som gjør at det skal være "woke".

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til Snikpellik som vil vite hvorfor noe er woke. Jeg kan jo gjenta det jeg sa 29. juni. Jeg har mange andre eksempler og forklaringer på hva woke er lenger tilbake i tråden her, men det er såpass mange sider å lete gjennom at jeg ikke har tid nå. 

On 29.6.2024 at 12:14 PM, Gargantua said:

Dustborn appelerer til et publikum med en så utstudert "alternativ" gruppe mennesker som rollegalleriet her, at det er påtatt og påklistret, etter min mening. Du har den mørkhudede "sterke" kvinnen, som også er gravid (ikke sammen med faren, seff), den overvektige lesba med lilla hår og septum-ring, den transkjønnede, en robot (fair enough) og en token mann som fungerer som den forstokkede konservative. Dette er skolebokeksempel på woke, alt sammen.

Anmeldere gir jo ofte norske filmer og spill en god del mer slack enn utenlandske, er du ikke enig det? Det må vi være ærlige nok til å erkjenne.

1.png

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 minutter siden):

Til Snikpellik som vil vite hvorfor noe er woke. Jeg kan jo gjenta det jeg sa 29. juni. Jeg har mange andre eksempler og forklaringer på hva woke er lenger tilbake i tråden her, men det er såpass mange sider å lete gjennom at jeg ikke har tid nå. 

Sitat

Dustborn appelerer til et publikum med en så utstudert "alternativ" gruppe mennesker som rollegalleriet her, at det er påtatt og påklistret, etter min mening. Du har den mørkhudede "sterke" kvinnen, som også er gravid (ikke sammen med faren, seff), den overvektige lesba med lilla hår og septum-ring, den transkjønnede, en robot (fair enough) og en token mann som fungerer som den forstokkede konservative. Dette er skolebokeksempel på woke, alt sammen.

Anmeldere gir jo ofte norske filmer og spill en god del mer slack enn utenlandske, er du ikke enig det? Det må vi være ærlige nok til å erkjenne.

1.png

 

Jeg fikk ikke mye ut av det innlegget. Hvorfor er de tingene du nevner "skolebokeksempel på woke"? Jeg savner ikke at du og andre her klistrer merkelappen "woke" på alt mulig, men en forklaring på hvorfor og hva som er "woke" med disse tingene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg fikk ikke mye ut av det innlegget. Hvorfor er de tingene du nevner "skolebokeksempel på woke"? Jeg savner ikke at du og andre her klistrer merkelappen "woke" på alt mulig, men en forklaring på hvorfor og hva som er "woke" med disse tingene.

Woke er en overdreven tro på at "marginaliserte" grupper må hjelpes opp og fram. Det er en slags "lave forventningers diskriminering". Mørkhudede, homofile, transer, gjerne i en blanding, må liksom på død og liv overeksponeres, selv om det da virker som en kunstig oppsatt sammensetning av mennesker. Det er woke. 

Så kan man diskutere om hvorvidt woke er dårlig eller om woke er bra. Jeg syns det er dårlig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (16 minutter siden):

Woke er en overdreven tro på at "marginaliserte" grupper må hjelpes opp og fram. Det er en slags "lave forventningers diskriminering". Mørkhudede, homofile, transer, gjerne i en blanding, må liksom på død og liv overeksponeres, selv om det da virker som en kunstig oppsatt sammensetning av mennesker. Det er woke. 

Så kan man diskutere om hvorvidt woke er dårlig eller om woke er bra. Jeg syns det er dårlig. 

Det ser ut til at dette spillets rollegalleri består eksklusivt av det du mener er marginaliserte grupper.

Men det virker jo som denne samlingen av karakterer nettopp er en stor del av konseptet med dette spillet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er negativt eller problematisk at noen ønsker å lage et spill med et stereotypisk og kunstig rollegalleri, eller hvorfor dette er "woke" i seg selv?

Slik jeg har oppfattet kritikk fra "anti-wokere" her tidligere trodde jeg "woke" handlet mer om å plassere for eksempel marginaliserte grupper inn i settinger som det ifølge kritikerne ikke passer eller er kunstig. For eksempel kan jeg se for meg at mange "anti-wokere" ville blitt kjempesinte av å se en transperson i en James Bond-film (men ikke en person i rullestol...).

Hvordan kan karakterene være kunstig oppsatt i et slikt spillkonsept som Dustborn, der nettopp dette mangfoldige rollegalleriet er en integrert del av hele originalkonseptet? 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (28 minutter siden):

Så kan man diskutere om hvorvidt woke er dårlig eller om woke er bra. Jeg syns det er dårlig. 

...er det woke når underholdningsindustrien bokstavelig talt forsøker å inkludere mennesker for å tjene penger -- fordi gruppene, grunnet venstresiden sin politikk -- som over tid ble standarden for vestlige verdier; tenk deg en nasjon som fjerner menn som ikke eier land, ikke-hvite, eller kvinner sin stemmerett -- begynner å få økonomisk handlingsrom som bokstavelig talt ikke underholdningsindustrien klarer å tappe på samme måte som de klarer å tappe hvite menn?

Underholdningsbransjen har i en årrekke fått rapporter om at det er milliarder på milliarder på milliarder av dollar å tjene på minoriteter og kvinner, som de simpelthen ikke når frem til i dag, fordi de ikke blir engasjert av produktene som allerede produseres.

Jeg kunne lenket til finansielle rapporter side opp og side ned som påpeker dette, økonomiske rapporter tørre som sagmugg.
For at disse skal lykkes, så kan ikke de produseres av mennesker som ikke har grunnleggende forståelse for gruppene de forsøker å nå frem til.

Resultatene er ting som She-Hulk, Black Panther, og Captain Marvel.


---

Vi ser folk klager på Rings of Power.
Samtidig så er det mange som ikke mener at serien er Woke, og vi har nylig fått tilbakemeldinger fra folk som er kritiske til Woke, som liker serien.

Og når vi gikk gjennom hva som skjedde med serien, så viser det seg at Amazon ikke har rettighetene til karakterer utenfor Lord of the Rings og the Hobbit pluss tilleggene og forordene til bøkene.
De KAN IKKE bruke karakterer -- eller karakterer med deres likhet -- fra Silmarillion eller andre tekster, og kan ikke fortelle historier fra disse tekstene.

---

Storsatsinger som feiler sitt største problem er jo, åpenbart, at manus og konsepter ble godkjent av ledelsen når de ikke var gode nok -- og i mange tilfeller, at disse er skrevet av folk uten erfaring i å skrive egne verk.
Flere av seriene som har blitt beskrevet som problematiske er "serieskapere" sin første selvstendig skrevne serie:
Det virker som om direktører i Hollywood ikke forstår at folk som har tilpasset materiale for TV, ikke automatisk er kvalifisert til å skrive egne historier.

Og det fremstår også som om ekstremt mange toppledere ikke er kvalifiserte til å vurdere kvaliteten på skrevne verk -- og etter hvert, har ansatt mennesker under seg som heller ikke er kvalifiserte.

Dette er samme problem som har grodd i spill-industrien, som en pest:

Rike korporasjoner uten sjel eller talent, som gjerne hadde begge deler før, under annen ledelse eller underledelse -- kjøper opp rettigheter og spyr ut dødfødte og vanskapte produkter, fordi talent for skaperverk ikke var en faktor; de hyrer ledere som er gode på økonomi.

Jeg mener.
Se på disney.
Hvilke kreative egenskaper hadde Disney?
Hvilke kreative egenskaper og erfaring har dagens leder?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det ser ut til at dette spillets rollegalleri består eksklusivt av det du mener er marginaliserte grupper.

Men det virker jo som denne samlingen av karakterer nettopp er en stor del av konseptet med dette spillet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er negativt eller problematisk at noen ønsker å lage et spill med et stereotypisk og kunstig rollegalleri, eller hvorfor dette er "woke" i seg selv?

Slik jeg har oppfattet kritikk fra "anti-wokere" her tidligere trodde jeg "woke" handlet mer om å plassere for eksempel marginaliserte grupper inn i settinger som det ifølge kritikerne ikke passer eller er kunstig. For eksempel kan jeg se for meg at mange "anti-wokere" ville blitt kjempesinte av å se en transperson i en James Bond-film (men ikke en person i rullestol...).

Hvordan kan karakterene være kunstig oppsatt i et slikt spillkonsept som Dustborn, der nettopp dette mangfoldige rollegalleriet er en integrert del av hele originalkonseptet? 

Det er bl.a. påfallende at Dustborn opererer med forektrukne pronomner i karakterbildet (forsøk på å oversette character sheet av meg) på hver av karakterene. Det er woke. Spillet appellerer til og bifaller på en oppstyltet måte "minoriteter". Det er woke. Rollegalleriet kjemper mot "konservative krefter" i form av en fascistisk (typisk måte å illustrere ikke-woke) stat, representert ved Gestapo-aktige politifolk. Det er woke. Alle rollefigurene er outsidere (les: undertrykte - i deres egne øyne), men snille mennesker likevel, må vite. Det er woke. 

Det å ha en transe som James Bond (Jane Bond?) hadde også være woke, men mindre subilt. 

Igjen, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å forklare dette, da dere uansett hva jeg sier, kommer til å avfeie det med "hva så?" eller lignende. Så da står diskusjonen på stedet hvil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

...er det woke når underholdningsindustrien bokstavelig talt forsøker å inkludere mennesker for å tjene penger 

Dustborn er sponset og subsidiert i huet og ræva av Norsk Filminstitutt, Viken Filmsenter og Creative European MEDIA Programme (EU). For å få de pengene, må utviklerstudioet ticke en del bokser. Homo? Check. Transe? Check. Mørkhudet? Check. Sterk kvinne? Check. 

Kilde: https://www.wearedustborn.com/

 

image.png.df201277e8347eae319ccc63b6a94544.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gargantua said:

Det er bl.a. påfallende at Dustborn opererer med forektrukne pronomner i karakterbildet (forsøk på å oversette character sheet av meg) på hver av karakterene. Det er woke. Spillet appellerer til og bifaller på en oppstyltet måte "minoriteter". Det er woke. Rollegalleriet kjemper mot "konservative krefter" i form av en fascistisk (typisk måte å illustrere ikke-woke) stat, representert ved Gestapo-aktige politifolk. Det er woke. Alle rollefigurene er outsidere (les: undertrykte - i deres egne øyne), men snille mennesker likevel, må vite. Det er woke. 

Det å ha en transe som James Bond (Jane Bond?) hadde også være woke, men mindre subilt. 

Igjen, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å forklare dette, da dere uansett hva jeg sier, kommer til å avfeie det med "hva så?" eller lignende. Så da står diskusjonen på stedet hvil. 

Det som er vanskeligere å forstå er hva som menes negativt eller positivt. Men antar woke mens oftest negativt. 

Skjønner ikke hva som er ille med Dustborn når de har laget det slik fra starten av. Er enkelt å bare ignorer det da, når det er noe nytt jeg ikke har interesse for.

Vært verre om de har tatt etablerte serier og endret på karakterene, uten å lage en story som gir noe mening. Er den biten som irriterer meg. 

4 hours ago, Brother Ursus said:
wokeism;
Chiefly depreciative.
  1. 2015–
    Progressive or left-wing attitudes or practices, esp. those opposing social injustice or discrimination, that are viewed as doctrinaire, self-righteous, pernicious, or insincere. Hence: such attitudes or practices seen as constituting a collective social movement or agenda

Hvordan tolke dette? Være mot diskrimering og urettferdigheter er jo positivt. Så hvor grensa til det blir feil?Hvordan kan man vite det før man har spilt (eller sett endel av storyen) på Dustborn?

Og som andre er inne på, hvor er grensa mellom agenda eller bare forsøk på tjene penger?, som jeg vil tro utviklerne av Dustborn er mest opptatt av. 

Er enkelt å se det på Disney, når det er så åpenbart at de prioriterer slikt før story. Men ja, markedet styrer tilslutt, tjener de ikke på det, så blir de nok tvunget til å roe ned etterhvert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Curuion said:

Det som er vanskeligere å forstå er hva som menes negativt eller positivt. Men antar woke mens oftest negativt. 

Skjønner ikke hva som er ille med Dustborn når de har laget det slik fra starten av. Er enkelt å bare ignorer det da, når det er noe nytt jeg ikke har interesse for.

Vært verre om de har tatt etablerte serier og endret på karakterene, uten å lage en story som gir noe mening. Er den biten som irriterer meg. 

Hvordan tolke dette? Være mot diskrimering og urettferdigheter er jo positivt. Så hvor grensa til det blir feil?Hvordan kan man vite det før man har spilt (eller sett endel av storyen) på Dustborn?

Og som andre er inne på, hvor er grensa mellom agenda eller bare forsøk på tjene penger?, som jeg vil tro utviklerne av Dustborn er mest opptatt av. 

Er enkelt å se det på Disney, når det er så åpenbart at de prioriterer slikt før story. Men ja, markedet styrer tilslutt, tjener de ikke på det, så blir de nok tvunget til å roe ned etterhvert. 



Woke betød opprinnelig noe positivt ja, men har siden i hvert fall 2015 som det står vært "hovedsakelig nedsettende", fordi det av de fleste blir sett på som falskt og opportunistisk og tom. aktivt tar del i de syndene den selv hevder å kjempe mot.

For mens 78% av amerikanere oppgir at de ikke liker wokeness, så er fler enn 91% FOR mangfold og like rettigheter for alle. Amerikanere og folk flest klarer altså, til tross for hva man ofte blir fortalt, antagelig å ha flere tanker i hodet samtidig.

Når det gjelder det å tjene penger, så tror jeg rett og slett det er en blanding av ESG, kameraderi, og at man har forsøkt å kapitalisere på et zeitgeist som allerede har kommet og gått - det tar tross alt mange år å realisere et prosjekt. Personlig ville jeg som investor aldri vært med på et prosjekt som tar sikte på å apellere til noen promille av befolkningen og som i tillegg aktivt er ute etter å angripe nesten 50% av den. Selv om jeg ikke er verken kristen eller amerikaner eller republikaner, så er det sjelden god business, med minste det gjøres på en ålreit måte, eller har en ekte kundegruppe. Er man da et såkalt AAA-studio så brenner man uansett broer med kunder som vil huske det de har gjort også i fremtiden. Det er katastrofalt for branding.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gargantua said:

Dustborn er sponset og subsidiert i huet og ræva av Norsk Filminstitutt, Viken Filmsenter og Creative European MEDIA Programme (EU). For å få de pengene, må utviklerstudioet ticke en del bokser. Homo? Check. Transe? Check. Mørkhudet? Check. Sterk kvinne? Check. 

Kilde: https://www.wearedustborn.com/

 

 


Dette oppfatter jeg som ekstra ille, at et norsk statlig institutt skal blande seg inn i amerikanske interne politiske anliggender. Nå er det snart valg i USA også.

Dustborn ser ut til å være propaganda på nivå med det latterligste Kina og Nord-Korea har kommet med.

Jeg ser liksom ikke for meg at USAs kulturdepartement hadde sponset et spill som ville vært dypt politisk splittende i Norge.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 timer siden):

Rollegalleriet kjemper mot "konservative krefter" i form av en fascistisk (typisk måte å illustrere ikke-woke) stat, representert ved Gestapo-aktige politifolk. Det er woke. Alle rollefigurene er outsidere (les: undertrykte - i deres egne øyne), men snille mennesker likevel, må vite. Det er woke. 

Høres ut som den originale Star Wars-trilogien. Imperiet er en illustrasjon av fascisme, forøvrig tok George Lucas inspirasjon både fra nazistene (de hadde en paramilitær fløy ved navn Sturmabteilung som betyr "stormtropper) og amerikanske soldaters tilstedeværelse under Vietnamkrigen. Du har også outsidere som smugleren Han Solo, en farget gambler ved navn Lando, eremitter som Ben Kenobi og Yoda, skogsstammer som Ewokene, osv...

Gargantua skrev (4 timer siden):

Spillet appellerer til og bifaller på en oppstyltet måte "minoriteter". Det er woke.

Det med "bifall" skjønte jeg ikke mye av, bortsett fra at det ga den setningen et preg av "mask-off", og det med appell til minoriteter i seg selv ser jeg ikke noe galt i. Finnes lassevis av andre spill som kan appellere til "ikke-minoriteter".

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gargantua said:

Woke er en overdreven tro på at "marginaliserte" grupper må hjelpes opp og fram. Det er en slags "lave forventningers diskriminering". Mørkhudede, homofile, transer, gjerne i en blanding, må liksom på død og liv overeksponeres, selv om det da virker som en kunstig oppsatt sammensetning av mennesker. Det er woke. 

Så kan man diskutere om hvorvidt woke er dårlig eller om woke er bra. Jeg syns det er dårlig. 

"Bigotry of low expectations" som det heter på godt norsk. :p

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Woke betød opprinnelig noe positivt ja, men har siden i hvert fall 2015 som det står vært "hovedsakelig nedsettende", fordi det av de fleste blir sett på som falskt og opportunistisk og tom. aktivt tar del i de syndene den selv hevder å kjempe mot.

Woke har ikke endret betydning, utenom for segmentet av befolkningen i USA som er dårligst informert, dårligst utdannet og/eller som hører på løgnaktige autoriteter. Altså, i hovedsak fattige republikanere og hvite uavhengige / lite politisk interesserte.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2023/03/08/gop-war-woke-most-americans-see-term-positive-ipsos-poll/11417394002/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...