Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Gargantua said:

1.png

 

Det er sykt at det bare fortsetter å skje. Jeg lurer på om industrien virkelig er så skakkjørt, eller om mye av dette som kommer ut nå som er så ultrawoke er det fordi det gikk inn i "pipelinen" for noen år tilbake.

Som vanlig hyller "profesjonelle anmeldere" dette, mens store deler av publikum reagerer med avsky eller apati.

Man lager et spill for "representasjon", men så representerer man bare noen promille av befolkningen og går til frontalangrep på minst 50%. Genialt 😄

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, jeg går også med på at det er woke, spillet synes å være designet med våkenhet og innsikt i problemene marginaliserte grupper står ovenfor.


Gruppene du snakker om er verken marginaliserte eller underrepresenterte. Snarere det motsatte.

Hvis man skulle designe et spill med innsikt i problemene f.eks svarte amerikanere står overfor, så kunne man vel ta utgangspunkt i de skadelige aspektene av subkulturen deres, og ikke skylde på hvite. Men huffameg, da måtte jo noen tatt ansvar for egen situasjon og det er jo ikke noe minoriteter kan gjøre, ikke sant?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:

Man lager et spill for "representasjon", men så representerer man bare noen promille av befolkningen og går til frontalangrep på minst 50%. Genialt 😄

Representasjon i denne konteksten handler jo om å trekke frem grupper som tradisjonelt sett har vært marginalisert eller usynliggjort.

At spillet liksom feiler gjennom å ikke representere et gjennomsnitt av en befolkning er bare en misforståelse fra din side.

At det liksom er et angrepde som vanligvis er representert at andre grupper trekkes frem er bare weird.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Representasjon i denne konteksten handler jo om å trekke frem grupper som tradisjonelt sett har vært marginalisert eller usynliggjort.

At spillet liksom feiler gjennom å ikke representere et gjennomsnitt av en befolkning er bare en misforståelse fra din side.

At det liksom er et angrepde som vanligvis er representert at andre grupper trekkes frem er bare weird.


Disse gruppene er allerede massivt overrepresenterte både i USA og Storbritannia, og jeg tipper Norge også.

Når jeg sier angrep på, så tenker jeg på scenene i spillet der hovedskurken tilsynelatende er en patriotisk hvit amerikaner, at man gjør narr av kristendommen (men selvfølgelig ingen annen religion), går til angrep på politifolk osv.

Jeg er verken amerikaner, politi eller kristen, men når "de marginaliserte" er blitt et aristokrati og de har kuppet samfunnsinstutisjonene og går til angrep på andre grupper, så er det på tide for dem å ta seg en bolle.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Brother Ursus said:

Gruppene du snakker om er verken marginaliserte eller underrepresenterte. Snarere det motsatte.

[...]Med marginalisering mener vi en ekskluderingsprosess som gir økt sannsynlighet for å havne utenfor. Med utenforskap mener vi å stå utenfor arbeid og utdanning eller andre viktige samfunns- arenaer.

[...]Samtidig som situasjonen for skeive i Norge har blitt bedre, dokumenterer den norske forskningen om lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, interkjønnpersoner og skeive (lhbtis) også et annet bilde: skeive ungdommer rapporterer om betydelig mer mobbing enn heterofile ungdommer, og “homo” er et vanlig skjellsord i norske skolegårder. Lhbt-personer utsettes også for et betydelig større omfang av hatefulle ytringer enn befolkningen for øvrig. Slike former for diskriminering og mobbing kan være én forklaring på at andelen som rapporterer om psykiske problemer, selvmordstanker og selvmordsforsøk er større blant lesbiske, homofile og bifile enn i befolkningen ellers. Noen grupper skeive kan dessuten være utsatt for særlige belastninger sammenliknet med den skeive befolkningen som helhet. Eksisterende forskning tyder på at skeive med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for sosial marginalisering fordi de risikerer å bli ekskludert både fra etniske minoritetsmiljøer og skeive miljøer. Transpersoner i Norge rapporterer om betydelige levekårsutfordringer, blant annet manglende tilgang til likeverdige helsetjenester.

...så vanskelig var det å tilbakevise den påstanden.
Så du får unnskylde meg om jeg ikke ønsker å gå i noen dypere kulturkrig med deg om svarte folk i USA og årsakssammenhenger, men det skulle være åpenbart at det sjeldent er nyttig å finne bare én faktor å skylde på, også synes det særlig dumt om denne ene faktoren bare skal være deres egen kultur, fremfor mer systemiske forhold, man ender jo da opp med å mer eller mindre mene det er noe iboende, at de rett og slett er for dumme til å bygge seg en fremtid...
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

 

Jeg er verken amerikaner, politi eller kristen, men når "de marginaliserte" er blitt et aristokrati og de har kuppet samfunnsinstutisjonene og går til angrep på andre grupper, så er det på tide for dem å ta seg en bolle.

Jepp, godt sagt. De kan i aller høyeste grad ta seg en bolle!
Men de vil nok ikke gi seg på en stund ennå 😕

Det må bli verre før det kan bli bedre, osv. 😕

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:


Disse gruppene er allerede massivt overrepresenterte både i USA og Storbritannia, og jeg tipper Norge også.

Når jeg sier angrep på, så tenker jeg på scenene i spillet der hovedskurken tilsynelatende er en patriotisk hvit amerikaner, at man gjør narr av kristendommen (men selvfølgelig ingen annen religion), går til angrep på politifolk osv.

Jeg er verken amerikaner, politi eller kristen, men når "de marginaliserte" er blitt et aristokrati og de har kuppet samfunnsinstutisjonene og går til angrep på andre grupper, så er det på tide for dem å ta seg en bolle.

 

What-do-think-about-it-1719659327211.jpg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (38 minutter siden):

Ja, dette er objektivt sett woke. Om jeg syns det er dårlig, er det min subjektive mening. Men at det er woke, det er ikke åpent for debatt.

Jeg skjønner ikke helt hva som skal være "woke" med spillet bare fordi karakterene er en samling karikerte stereotypier. For meg kan dette like gjerne være noe som er anti-"woke", uten videre forklaring.

Savner en forklaring fra deg på hvorfor dette er "woke", annet enn den intetsigende det bare er sånn, objektivt sett. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som skal være "woke" med spillet bare fordi karakterene er en samling karikerte stereotypier. For meg kan dette like gjerne være noe som er anti-"woke", uten videre forklaring.

Nettopp det at karakterene er en samling karikerte stereotypier peker mot woke.

At de alle sammen er mer eller mindre «søte» understreker at det er woke.

Hadde det vært en anti-woke parodi på woke hadde de ikke vært så «søte» sannsynligvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Nettopp det at karakterene er en samling karikerte stereotypier peker mot woke.

At de alle sammen er mer eller mindre «søte» understreker at det er woke.

Hadde det vært en anti-woke parodi på woke hadde de ikke vært så «søte» sannsynligvis.

Hvorfor peker det mot woke? Hva er woke med det?

"Søte"? Hvordan understreker det at de er "søte" (???) at det er "woke"?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Atib Azzad said:

[...]Med marginalisering mener vi en ekskluderingsprosess som gir økt sannsynlighet for å havne utenfor. Med utenforskap mener vi å stå utenfor arbeid og utdanning eller andre viktige samfunns- arenaer.

[...]Samtidig som situasjonen for skeive i Norge har blitt bedre, dokumenterer den norske forskningen om lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, interkjønnpersoner og skeive (lhbtis) også et annet bilde: skeive ungdommer rapporterer om betydelig mer mobbing enn heterofile ungdommer, og “homo” er et vanlig skjellsord i norske skolegårder. Lhbt-personer utsettes også for et betydelig større omfang av hatefulle ytringer enn befolkningen for øvrig. Slike former for diskriminering og mobbing kan være én forklaring på at andelen som rapporterer om psykiske problemer, selvmordstanker og selvmordsforsøk er større blant lesbiske, homofile og bifile enn i befolkningen ellers. Noen grupper skeive kan dessuten være utsatt for særlige belastninger sammenliknet med den skeive befolkningen som helhet. Eksisterende forskning tyder på at skeive med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for sosial marginalisering fordi de risikerer å bli ekskludert både fra etniske minoritetsmiljøer og skeive miljøer. Transpersoner i Norge rapporterer om betydelige levekårsutfordringer, blant annet manglende tilgang til likeverdige helsetjenester.

...så vanskelig var det å tilbakevise den påstanden.
Så du får unnskylde meg om jeg ikke ønsker å gå i noen dypere kulturkrig med deg om svarte folk i USA og årsakssammenhenger, men det skulle være åpenbart at det sjeldent er nyttig å finne bare én faktor å skylde på, også synes det særlig dumt om denne ene faktoren bare skal være deres egen kultur, fremfor mer systemiske forhold, man ender jo da opp med å mer eller mindre mene det er noe iboende, at de rett og slett er for dumme til å bygge seg en fremtid...



Vi har ikke systematisk diskriminering av minoriteter i Norge - men vi har systematisk diskriminering av en del majoriteter. Sameloven, studiepoeng, kjønnskvoter, diverse andre ting som går på kjønn, blå resept og en del andre relativt beskjedne ting. Minoriteter er også etter hvert sansyneligvis overrepresenterte og deres verdenssyn er gjeldende politikk i alle samfunnsinstutisjoner.

At majoriteten ikke blir "marginalisert" har å gjøre med befolkningsstørrelser. Befolkningsstørrelser i seg selv er ikke et argument for noe som helst. Den slags gruppetenkning er en skummel vei å gå mot balkanisering og en "de mot oss"-mentalitet.

At psykisk syke mennesker har psykiske problemer bør heller ikke overraske.

Jeg antar at du ikke mener at det å ha brun hud eller være kvinne eller LHBT er et handicap, liksom. Og da gjenstår det å bevise at disse gruppene er marginaliserte i Norge.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Brother Ursus said:

At psykisk syke mennesker har psykiske problemer bør heller ikke overraske.

Jeg antar at du ikke mener at det å ha brun hud eller være kvinne eller LHBT er et handicap, liksom. Og da gjenstår det å bevise at disse gruppene er marginaliserte i Norge.

Tror du ikke du kan få dårligere tilgang til skole dersom du mobbes for din legning eller hudfarge?
Det er hva som menes med marginalisering i dette tilfellet, slik jeg redegjorde for.
Dette er tredje gangen jeg forsøker forklare deg at du har misforstått hvilken type representasjon det dreier seg om, samtidig som du bare gish-gallopper videre.

(Tror du ikke forøvrig også at slik marginalisering kan gå utover psyken, slik utsnittet jeg la ved foreslår? Eller var det viktigere å kalle trans-personer psykisk syke, selv om konteksten får det til å se ut som du kaller alle ikke-streite psykisk syke..)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

 

Dustborn ser ut til å være så latterlig woke at det ser ut som en parodi på woke.

Som noen skriver i kommentarfeltet så er dette "The Message" the video game 😄
😄

Det mest komiske jeg har sett er Marvel's New Warriors som ble annonsert i 2020, men som dessverre aldri så dagens lys. Inneholdt blant annet superheltene Snowflake og Safespace 🤣

https://www.marvel.com/articles/comics/introducing-the-new-new-warriors

 

newwarriors2020newkids-snowflake-and-safespace.jpg

Endret av Kjøleskap
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Atib Azzad said:

Så du får unnskylde meg om jeg ikke ønsker å gå i noen dypere kulturkrig med deg om svarte folk i USA og årsakssammenhenger, men det skulle være åpenbart at det sjeldent er nyttig å finne bare én faktor å skylde på, også synes det særlig dumt om denne ene faktoren bare skal være deres egen kultur, fremfor mer systemiske forhold, man ender jo da opp med å mer eller mindre mene det er noe iboende, at de rett og slett er for dumme til å bygge seg en fremtid...

Kultur er hovedårsak til at noen samfunn lykkes bedre enn andre. Kultur som årsak står i motsetning til at noen grupper mennesker er dummere enn andre.

Systemiske forhold som forklaring mangler hold i vestlige samfunn, der det gjerne eksisterer systemer for å løfte opp og frem kvinner og minoriteter, og lite av det motsatte. Men det er selvsagt alltid ulemper ved å tilhøre en annen kultur enn majoriteten. Det er det i samtlige samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 timer siden):

Det er slitsomt å diskuter med folk som ikke kan språk og formallogikk.

Min påstand er at sentrale deler av woke-kritikken kommer fra høyreekstreme krefter (spesielt i USA, men også av russiske trollfabrikker) og er dypt forankret i rasisme og misogyni. Dette trekkes frem for å vise hvem det er dere ligger med.

Det finnes ingen verden der dette er det samme som å si at dere er høyreekstreme rasister/misogynister (selv om jeg mistenker ett eller annet troll).

Nå var jo ikke påstanden at du hadde gjort det heller, jeg skrev antydninger og assosiasjoner. Sånn apropo det å kunne språket og greier. Uansett er dette en forbedring, nå innrømmer du i det minste at du kommer med lugubre merkelapper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 timer siden):

Da har vi et problem for dette er ikke tydelig i det hele tatt.

Dere kan ikke vite noe som helst om "måten mangfold/inkludering skrives inn" med mindre dere er tilstede i skrivestuene.

Selvfølgelig kan en bedømme slik ved å se på resultatet av skrivingen.

rabler skrev (7 timer siden):

 

At skaperne ikke klarer å gjøre det interessant for deg kan kan rett og slett bety at du ikke er i målgruppen.

 Cop-out argument, dårlig skriving er dårlig skriving.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Hvorfor peker det mot woke? Hva er woke med det?

"Søte"? Hvordan understreker det at de er "søte" (???) at det er "woke"?

Jeg gjenkjenner stilen på illustrasjonene. Den går igjen i forskjellige woke serier rettet mot ungdom.

Man kan se den stilen overalt på Outland butikken f.eks. Den er utbredt i moderne «nerdemedia» som rollespill, tegneserier osv.

Men ikke bare i «nerdemedia». Tegnestilen minner og om svenske Zelda serien hvis noen husker den (woke tegneserie om en gruppe hipstere). Veldig «søt» på samme måte (i Zelda så de fleste guttene ut som om de brukte sminke).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...