Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rabler skrev (7 minutter siden):

Det var ikke din påstand. Nå flytter du bare målet.

La meg friske opp hukommelsen din litt...

Du skrev jo selv følgende:

Det har blitt vist utallige ganger at både rasisme og misogyni er helt sentralt i store deler av woke-kritikken og i veldig mange tilfeller er det ikke annet enn det. Dette er beviselig sant.

Videre har det blitt vist at drivkreftene bak woke-kritikken er høyreekstreme krefter i USA.

Det er jo påfallende at du knytter woke-kritikk til lugubre krefter. Således svarer jeg følgende:

Logikk fungerer heller ikke slik at dersom noen kritiserer noe så må de besitte samme verdisyn som andre som kritiserer samme ting.

Med hint om at woke-kritikk kan ha andre kilder.

 

Så svarer du:

Stråmannsargument. Det er ingen her som har påstått dette.

Når du akkurat selv har gjort det..

 

Jeg svarer så igjen for å sjekke benektelsen:

Åpenbart har flere gjort det når det trekkes inn alskens lugubre ting de vil knytte til woke-kritikere.

 

Som du freidig svarer med:

Det er slett ikke åpenbart og du har heller ingen eksempler på dette. Du legger der frem som en påstand, men kan ikke bake det opp med annet enn "åpenbart"…

 

Så jeg må sjekke igjen:

Så du sier altså i fullt alvor at absolutt ingen her har kommet med noe ala "de liker ikke filmen fordi mørkhudede\homser\kvinner er med', eller antydninger mot ytre-høyre, rasisme eller russere? 
 

Hvor du forutsigbart svarer:

Det var ikke din påstand. Nå flytter du bare målet.

Med andre ord du bedriver avansert benektelse² og blir noe slitsom å diskutere med.

 

 

rabler skrev (7 minutter siden):

Nei, oppfatningen hos noen "fans" betyr absolutt ingen ting i det lange løp. Dette ser vi hele tiden. Etter at reviewbomberne har gått lei og anti-woke-bermen har funnet not nytt å være hysterisk over stabiliserer som regel karakteren seg mye høyre og alle vi som faktisk liker det fortsetter å se/spille det.

Vel, her kunne vi sikkert diskutert i all evighet men tiden får vise hvordan woke-satsingen vil gå.

rabler skrev (7 minutter siden):

Det er ikke slik det fungerer. Du påstår det er en sammenheng og da ligger bevisbyrden hos deg.

Nei, det er snakk om inntrykk og woke er jo en subjektiv vurdering, noe som vi begge er enige om. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

 

Nei, det trenger du ikke å forstå, selv forstår jeg ikke hvorfor mangfold må være en konstant. Således har vi et slags meningsmangfold her, i det minste.

Forstår man hvorfor mangfold alene er en negativ opplevelse så kan man vite hvorvidt rasisme og eller bias spiller en rolle eller ikke i ens følelser.

Mange ønsker mangfold fordi de mener det reduserer urettferdig diskriminering og fordi det reflekterer bedre virkeligheten særlig når USA beveger seg snart mot et samfunn uten et flertall etnisitet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Forstår man hvorfor mangfold alene er en negativ opplevelse så kan man vite hvorvidt rasisme og eller bias spiller en rolle eller ikke i ens følelser.

Mange ønsker mangfold fordi de mener det reduserer urettferdig diskriminering og fordi det reflekterer bedre virkeligheten særlig når USA beveger seg snart mot et samfunn uten et flertall etnisitet.

 

Så er vi atter en gang tilbake til trådens tema, Woke i underholdningsindustrien. At mangfold implementeres på en kjedelig måte er jo ikke nødvendigvis mangfoldighetens skyld, snarere skaperne som ikke klarer å gjøre det mer interessant. Det er som nevnt tidligere en subjektiv vurdering som dog ikke kan 'bevises' slik noen krever her. Egentlig burde det være en egen tråd om Woke-definisjoner, ideologi, mangfold også videre som kan gå mer i dybden på disse tingene. Hensikten her var vel egentlig å diskutere woke som virkemiddel fremfor hele verdisettet bak. Kun til oppfordring selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (27 minutter siden):

Så er vi atter en gang tilbake til trådens tema, Woke i underholdningsindustrien. At mangfold implementeres på en kjedelig måte er jo ikke nødvendigvis mangfoldighetens skyld, snarere skaperne som ikke klarer å gjøre det mer interessant. Det er som nevnt tidligere en subjektiv vurdering som dog ikke kan 'bevises' slik noen krever her. Egentlig burde det være en egen tråd om Woke-definisjoner, ideologi, mangfold også videre som kan gå mer i dybden på disse tingene. Hensikten her var vel egentlig å diskutere woke som virkemiddel fremfor hele verdisettet bak. Kun til oppfordring selvsagt.

Hvis jeg forstår deg rett så klager du på mangfoldighet fordi mangfoldige filmer er ofte kjedelige.   Hvis noen klaget på filmer med mange småbarn fordi de er ofte kjedelige så tenker jeg at problemet ikke ligger med inkludering av småbarn men heller dårlige skrevet manus.  MAO -inkludering av småbarn er ikke det som burde forandres men heller bedre og mer intersannte manus .  
 

Jeg lurer på hvorfor deres fokuset er på inkludering istedenfor dårlige skrevet manus

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor deres fokuset er på inkludering istedenfor dårlige skrevet manus

Jeg skrev jo i posten "At mangfold implementeres på en kjedelig måte er jo ikke nødvendigvis mangfoldighetens skyld, snarere skaperne som ikke klarer å gjøre det mer interessant."

Bytt ut mangfold med inkludering så har du svaret, forhåpentligvis.

For å hjelpe litt, det er måten mangfold\inkludering skrives inn som er under kritikk mens mangfold\inkludering er et tema for seg selv.

Jeg kan ikke gjøre det tydeligere enn dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Crooked Cracker said:

La meg friske opp hukommelsen din litt...

Du skrev jo selv følgende:

Det har blitt vist utallige ganger at både rasisme og misogyni er helt sentralt i store deler av woke-kritikken og i veldig mange tilfeller er det ikke annet enn det. Dette er beviselig sant.

Videre har det blitt vist at drivkreftene bak woke-kritikken er høyreekstreme krefter i USA.

Det er jo påfallende at du knytter woke-kritikk til lugubre krefter. Således svarer jeg følgende:

Logikk fungerer heller ikke slik at dersom noen kritiserer noe så må de besitte samme verdisyn som andre som kritiserer samme ting.

Med hint om at woke-kritikk kan ha andre kilder.

 

Så svarer du:

Stråmannsargument. Det er ingen her som har påstått dette.

Når du akkurat selv har gjort det..

 

Jeg svarer så igjen for å sjekke benektelsen:

Åpenbart har flere gjort det når det trekkes inn alskens lugubre ting de vil knytte til woke-kritikere.

 

Som du freidig svarer med:

Det er slett ikke åpenbart og du har heller ingen eksempler på dette. Du legger der frem som en påstand, men kan ikke bake det opp med annet enn "åpenbart"…

 

Så jeg må sjekke igjen:

Så du sier altså i fullt alvor at absolutt ingen her har kommet med noe ala "de liker ikke filmen fordi mørkhudede\homser\kvinner er med', eller antydninger mot ytre-høyre, rasisme eller russere? 
 

Hvor du forutsigbart svarer:

Det var ikke din påstand. Nå flytter du bare målet.

Med andre ord du bedriver avansert benektelse² og blir noe slitsom å diskutere med.

Det er slitsomt å diskuter med folk som ikke kan språk og formallogikk.

Min påstand er at sentrale deler av woke-kritikken kommer fra høyreekstreme krefter (spesielt i USA, men også av russiske trollfabrikker) og er dypt forankret i rasisme og misogyni. Dette trekkes frem for å vise hvem det er dere ligger med.

Det finnes ingen verden der dette er det samme som å si at dere er høyreekstreme rasister/misogynister (selv om jeg mistenker ett eller annet troll).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gargantua said:

I Skyrim er det en velutviklet lore rundt dragerop som protagonisten lærer som en unik magi. I Dustborn er det å si slemme ting for å få snowflakes ut av sin safe-zone. Litt a la dette:

Du vet ikke noe om hva som er "lore" i Dustborn.

De sier noe -> ting skjer. Magi.

Jeg spør igjen. Hva er forskjellen?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Crooked Cracker said:

Jeg skrev jo i posten "At mangfold implementeres på en kjedelig måte er jo ikke nødvendigvis mangfoldighetens skyld, snarere skaperne som ikke klarer å gjøre det mer interessant."

Bytt ut mangfold med inkludering så har du svaret, forhåpentligvis.

For å hjelpe litt, det er måten mangfold\inkludering skrives inn som er under kritikk mens mangfold\inkludering er et tema for seg selv.

Jeg kan ikke gjøre det tydeligere enn dette.

Da har vi et problem for dette er ikke tydelig i det hele tatt.

Dere kan ikke vite noe som helst om "måten mangfold/inkludering skrives inn" med mindre dere er tilstede i skrivestuene. At skaperne ikke klarer å gjøre det interessant for deg kan kan rett og slett bety at du ikke er i målgruppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, rabler said:

Du vet ikke noe om hva som er "lore" i Dustborn.

De sier noe -> ting skjer. Magi.

Jeg spør igjen. Hva er forskjellen?

 

Jeg har akkurat forklart deg forskjellen. Du kan ikke bare gjenta samme spørsmålet om og om igjen over flere hundre sider og forvente at du vinner debatten. Du virker hjernevasket og ute av stand til å ta til deg ny kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Gargantua said:

Ja, det kan jeg lett se. Kan ikke du? Dét syns jeg er det rare.

Men hvis Dustborn åpenbart er woke, så opererer vel du med en annen forklaringsmodell enn de andre her, for de hevder det ikke er noe galt med mangfold representasjon og inkludering i seg selv, det er kun hvis det blir dyttet inn i settinger det ikke passer, eller på en eller annen måte saboterer for manusforfatterne at det er woke, og således et problem.

Her er jo settingen fremtiden og et alternativt univers, hvordan er det da at man kan hevde mangfoldet er tvunget inn, hva vet man om hvordan fremtiden i et alternativt univers egentlig skal se ut?

Jeg kan også se at spillet ser woke ut i henhold til den klassiske definisjonen; bevissthet rundt diskriminering, sosiale forskjeller, marginale grupper, osv. spillet ser jo ut til å omfavne representasjon og progressive idealer, men jeg trodde ikke dét i seg selv skulle brukes som nominatør, jeg trodde det var der man på en eller annen måte var så bevisst på det at man ikke maktet å lage et godt produkt, og her vet vi jo ikke engang produktet utgitt, så man kan ikke si noe om kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Folk snakker som om mangfold, inkludering og representasjon ikke eksisterte før 2024.

Jepp.

Et av de bedre eksemplene på eldre inkludering og representasjon jeg kommer på i farten, er Franklin i Peanuts (Knøttene). Schultz fant ham opp i 1968. Han er en snill og hyggelig gutt helt uten psykiske problemer (han er litt bekymret for faren som kjemper i Vietnam da) og fungerer som en «straight man» som ser de andre karakterene med en fornuftig, normal persons øyne. Han er også kompis med Charlie/Baltus og den eneste karakteren som aldri sier noe slemt til Baltus, han reagerer ikke spesielt på nevntes evinnelige depresjon og angst men bare tar det på strak arm. Det er for øvrig strengt tatt det at han er helt fri for psykiske problemer, mer enn hudfargen som gjør ham til en minoritet 😅

Til tross for at mangelen på psykiske problemer gjør ham litt mindre morsom (unntatt som kommentator da) var han veldig populær blant afroamerikanske barn. 😊

Det var fortsatt uvanlig med afroamerikansk representasjon i amerikanske avisserier på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg kan også se at spillet ser woke ut i henhold til den klassiske definisjonen; bevissthet rundt diskriminering, sosiale forskjeller, marginale grupper, osv. spillet ser jo ut til å omfavne representasjon og progressive idealer, men jeg trodde ikke dét i seg selv skulle brukes som nominatør, jeg trodde det var der man på en eller annen måte var så bevisst på det at man ikke maktet å lage et godt produkt, og her vet vi jo ikke engang produktet utgitt, så man kan ikke si noe om kvaliteten.

Jeg spilte demoen i 18 minutter før jeg avsluttet. Det var faktisk så grisedårlig. Jeg prøvde å ha et åpent sinn, men sorry, det var elendig. Elendige kontroller, uutholdelig dialog, forvirrende UI, lite engasjerende historie. Jeg ønsket ikke å bli bedre kjent med disse karakterene. De har til og med ønskede pronomen (en har selvfølgelig they/them) på karakterbeskrivelsene. Så det er woke og dårlig.

Så til din første setning her. Du sier at du også ser at spillet er woke. Hva er det du da ønsker å debattere? Er dere bare ute etter å krangle, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gargantua said:

Jeg spilte demoen i 18 minutter før jeg avsluttet. Det var faktisk så grisedårlig. Jeg prøvde å ha et åpent sinn, men sorry, det var elendig. Elendige kontroller, uutholdelig dialog, forvirrende UI, lite engasjerende historie. Jeg ønsket ikke å bli bedre kjent med disse karakterene. De har til og med ønskede pronomen (en har selvfølgelig they/them) på karakterbeskrivelsene. Så det er woke og dårlig.

Så til din første setning her. Du sier at du også ser at spillet er woke. Hva er det du da ønsker å debattere? Er dere bare ute etter å krangle, eller?

Jeg bare blir forvirret over hvordan dette liksom skal være verdens enkleste kritikk å forstå, men så opererer alle likevel med tilsynelatende ulike parametere.
For igjen; Settingen her er jo fremtid og alternativt univers, det kan da ikke være noe belegg for å mene dette er presset inn på noen måte, slik man vanligvis hevder at er et premiss for å gjøre det til en woke-kritikk.

At noen har pronomen skal liksom ikke i seg selv gjøre spillet kritikkverdig, det er jo hva man gjennom flere sider har angrepet andre for å angivelig mene om dem:
-At de misliker mediet fordi noen er ikke-binære, når de bare misliker mediet fordi det er dårlig, ingenting annet, det er bare at det er ikke-binære med som har gjort det dårlig, uten at man dermed har noe personlig i mot ikke-binære.

Hvor godt/dårlig spillet ér kan ikke jeg gå inn på, men når jeg leser din anmeldelse kontra den fra gamer, er det i alle fall to motstridende meninger.
Men anmelderne er jo selvfølgelig sånn-og-sånn og kan ikke stoles på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Jeg bare blir forvirret over hvordan dette liksom skal være verdens enkleste kritikk å forstå, men så opererer alle likevel med tilsynelatende ulike parametere.
For igjen; Settingen her er jo fremtid og alternativt univers, det kan da ikke være noe belegg for å mene dette er presset inn på noen måte, slik man vanligvis hevder at er et premiss for å gjøre det til en woke-kritikk.

At noen har pronomen skal liksom ikke i seg selv gjøre spillet kritikkverdig, det er jo hva man gjennom flere sider har angrepet andre for å angivelig mene om dem:
-At de misliker mediet fordi noen er ikke-binære, når de bare misliker mediet fordi det er dårlig, ingenting annet, det er bare at det er ikke-binære med som har gjort det dårlig, uten at man dermed har noe personlig i mot ikke-binære.

Hvor godt/dårlig spillet ér kan ikke jeg gå inn på, men når jeg leser din anmeldelse kontra den fra gamer, er det i alle fall to motstridende meninger.
Men anmelderne er jo selvfølgelig sånn-og-sånn og kan ikke stoles på?

Dustborn appelerer til et publikum med en så utstudert "alternativ" gruppe mennesker som rollegalleriet her, at det er påtatt og påklistret, etter min mening. Du har den mørkhudede "sterke" kvinnen, som også er gravid (ikke sammen med faren, seff), den overvektige lesba med lilla hår og septum-ring, den transkjønnede, en robot (fair enough) og en token mann som fungerer som den forstokkede konservative. Dette er skolebokeksempel på woke, alt sammen.

Anmeldere gir jo ofte norske filmer og spill en god del mer slack enn utenlandske, er du ikke enig det? Det må vi være ærlige nok til å erkjenne.

1.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Gargantua said:

Dustborn appelerer til et publikum med en så utstudert "alternativ" gruppe mennesker som rollegalleriet her, at det er påtatt og påklistret, etter min mening. Du har den mørkhudede "sterke" kvinnen, som også er gravid (ikke sammen med faren, seff), den overvektige lesba med lilla hår og septum-ring, den transkjønnede, en robot (fair enough) og en token mann som fungerer som den forstokkede konservative. Dette er skolebokeksempel på woke, alt sammen.

Anmeldere gir jo ofte norske filmer og spill en god del mer slack enn utenlandske, er du ikke enig det? Det må vi være ærlige nok til å erkjenne.

Jeg ser at det er mangfoldig representasjon, disse grupperingene (med unntak av roboten) finnes jo i vår verden også, og søker seg gjerne sammen for trygghet og støtte.
Nå ser du ut til å mene at det i seg selv er dårlig at disse gruppene er representert, og det er jo bare hva dine meningsfeller ser ut til å jobbe så hardt for å ikke mene, derav min forvirring.
Man pleier jo å si at representasjon i seg selv ikke er feil, bare at den er dyttet inn der den ikke passer, her er de jo i fremtiden og et alternativt univers, om man ikke kan representere eksisterende marginale grupper i denne settingen, ser jeg ikke hvor det i det hele tatt kan aksepteres?

Jeg er helt enig at norske anmeldere har overdreven kjærlighet for norskproduserte ting, men når du reagerer på at en av karakterene er noe så banalt som ikke-hvit, kaller det påklistret og alternativt føler jeg meg heller ikke så trygg på din u-partiskhet som anmelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (24 minutter siden):

Dustborn appelerer til et publikum med en så utstudert "alternativ" gruppe mennesker som rollegalleriet her, at det er påtatt og påklistret, etter min mening. Du har den mørkhudede "sterke" kvinnen, som også er gravid (ikke sammen med faren, seff), den overvektige lesba med lilla hår og septum-ring, den transkjønnede, en robot (fair enough) og en token mann som fungerer som den forstokkede konservative. Dette er skolebokeksempel på woke, alt sammen.

Anmeldere gir jo ofte norske filmer og spill en god del mer slack enn utenlandske, er du ikke enig det? Det må vi være ærlige nok til å erkjenne.

1.png

Enig i at de gir et veldig utstudert inntrykk. Særlig hun infantile overvektige men også den «sterke» protagonisten, den veldig japansk inspirerte feminine gutten og hipsteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Entern said:

Enig i at de gir et veldig utstudert inntrykk. Særlig hun infantile overvektige men også den «sterke» protagonisten, den veldig japansk inspirerte feminine gutten og hipsteren.

Ja, dette er objektivt sett woke. Om jeg syns det er dårlig, er det min subjektive mening. Men at det er woke, det er ikke åpent for debatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...