Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, jjkoggan said:

Dette er et eksempel.

DeSantis is only the most prominent example of Republican lawmakers claiming to fight “woke ideology,” “wokeness,” or the “woke left,” and though occasionally pressed to provide definitions, politicians are strategically vague. Even with the “Stop W.O.K.E. Act,” that clearly targets content about America’s racist history and systems, the acronym simply stands for “Wrong to our Kids and Employees.” Nothing racial. Just as with all effective dog whistles, the racial implications must be subtle, or better yet, implied. The label should evoke demonized Black populations, but their literal sense broad enough and ambiguous enough to provide plausible deniability.

Jeg er i stand til å google selv, men takk. Men hva i mine argumenter er hundefløyting, det skjønner jeg ikke helt. Jeg er helt transparent og åpen om hva jeg mener om wokeness i moderne underholdningsindustri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, mandodiao said:

Men for de som er negativ til dagens underholdning kunne jeg ønsket meg å utfordre ved høre om dere kunne ramset opp de 3 beste filmene, seriene , musikkalbum og spill dere har konsumert de siste 5 årene. 

Serier

For All Mankind

The Expanse

House of the Dragon

... flere fra Apple TV+

Film

Top Gun: Maverick

Dune

Kommer ikke på flere, ikke sett Oppenheimer enda. 

Spill

Blitt lite gaming her

Jedi Fallen Order + Survivor (elendig optimalisert) var ok. 

Ellers indie spill i strategi og deck builder sjangeren, kommer ikke på navn nå men. 

Musikk

Null peiling på album, blir som regel bare tilfeldig synthwave og lignende. 

Nostalgi skjønner jeg ikke helt egentlig. Har sett flere gamle serier i det siste, som jeg aldri har sett før. Var vel 2-3-4 år siden jeg så The Wire, The Shield, Banshee for første gang bla. De var knallbra. Mange gode serier med 10-12 ep format på den tida, men foretrekker 18-24 episoder. Merker stor forskjell på de sammenligna med nyere serier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (17 timer siden):

Kan være det handler litt mer om degselv? Har inntrykk at de fleste litt opp i årene sitter med mye nostalgi. 

Nye Indiana Jones, Star wars og lignende er bare en melkeku for å spille på nostalgi. Det er åpenbart at de ikke vil gjenskape magien til de første filmene. De hadde sin periode og sitt kulturelle fenomen. Rings of power er jo ren cashgrab, ikke basert på noen bøker 

Men så har man nye gode filmer, batman filmene fra Nolan, dune filmene, iron man, avengers,  pacific rim, avatar, interstellar osv. Mye bra nytt som ikke bare er lagd for å cashe inn på deres nostalgi. 

Terminator er kanskje de verste, der de prøver å remake 2 eren flere ganger.

Men folk lar seg lure for de tror de kan se noe av magien som disse filmene hadde da de først kom. Så folk fortsetter å se disse og da tenker selskapene at det var en suksess. 

Se elendige acolyte som så mange her hate watcher, og serien gjør det veldig bra.

Jeg elsket Spider Man 1 og 2 tidlig på 2000-tallet og Batman filmen i 2008, etter det har interessen forsvunnet og det lille jeg har sett fra superhelt universet har vært ELENDIG. Det har vært FORFERDELIG dårlig. Jeg ble tatt med på kino for å se Transformers 2 eller 3, det er kanskje den dårligste filmen jeg noen gang har sett. 

Så for meg som ikke er interessert i det hele tatt i masseproduksjonene til Martel så er dette en forferdelig periode for film...

Og joda, det kommer noen heldigvis noen godbiter i blant. Noen SKIKKELIGE godbiter også. I Norge kom "Kids in Crime" for et par år siden. Jeg kan ikke huske å ha sett noe på norsk som er i nærheten av like bra. Men filmkritikerne har sett så mye masseprodusert CGI-fylt plastikk fra Hollywood at de er ute av stand til å gjenkjenne kvalitet. Så denne godbiten av en liten serie på litt over 2 timer klarte man å gi terningkast 3 og 4 i Norge...

Lenke til kommentar
18 hours ago, Crooked Cracker said:

Javel da kan du gjerne foreslå metoder for å få mindre woke i underholdning, som er et problem for mange.

Noen tror på julenissen, andre tror på woke i underholdningsindustrien. Det er det lite vi kan gjøre noe med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

 

Jeg har postet ordboksdefinisjonen av Woke. Har forklart hvordan ordet startet å misbrukes av ytre høyre, med kilder som følger ordets utvikling til å bli en hundefløyte, fra da bare rasister brukte woke som hundefløyter om anti-rasister i det fargede miljøet...

image.png.da89831385e25c2ae7ace8e0b7944c3e.png

Og hele uttrykkes unaturlige spredning og hvordan det spredte seg unaturlig gjennom propaganda, frem til i dag.

Minner om at majoriteten av amerikanere som ikke er idioter bruker ordet i sin opprinnelige betydning -- det er grovt disinformerte og enkle sjeler som utgjør den andre gruppen i USA og Storbritannia.

https://time.com/6250153/woke-convenient-republican-dog-whistle/

...

 Jeg har forklart etymologien -- inkludert opprinnelsen til den forkvaklede versjonen du og andre enten er narret til å bruke på vegne av bokstavelig talt onde krefter, i hensikt å innbille andre om at det finnes en prekær og reell trussel -- eller bruker som hundefløyter vel vitende om hva dere gjør.

Og dere som bruker ordet på samme måte som bare radikale høyre og deres støttespillere, vitende og uvitende, i USA gjør bør sette dere inn i hva agendaen til bruken av ordet er.

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right

Og hvordan dette støtter en del av høyreradikale og Russland sin felles propaganda-front i vesten:

https://www.theguardian.com/australia-news/2023/aug/19/cpac-australia-hardline-culture-warriors-rail-against-indigenous-voice-fake-news-and-woke-corporates

---

Anti-woke passer ordboksdefinisjonen for identitetspolitikk.

Og her er den;

"Identity politics, political or social activity by or on behalf of a racial, ethnic, cultural, religious, gender, or other group, usually undertaken with the goal of rectifying injustices suffered by group members because of differences or conflicts between their particular identity (or misconceptions of their particular identity) and the dominant identity (or identities) of a larger society.

-Britannica

...

 

Det som er ironisk er at anti-Woke forsøker å være woke, de bare oppfyller ikke 'facts'-delen av den opprinnelige definisjonen. Fakta som mangler i deres viralt disinformerte misforståelse av hva hva 'woke' betyr, og hva identitetspolitikk faktisk betyr.

Ta en titt i speilet før du anklager noen for å misbruke uttrykk.

Samme hodepineinduserende tirade som vanlig, ytre høyre, rasisme, propoganda, disinfo, Russland, osv.

Saken er det at 'woke' er et allment brukt ord med en ordbokdsdefinisjon att på til.

https://snl.no/woke

Fra dette utgangspunktet har betegnelsen blitt tatt inn som lånord i flere språk, deriblant norsk. I Norge er woke fortsatt en ren neologisme, som først etter 2020 har blitt en levende del av det offentlige ordskiftet i Norge, og ikke bare som en beskrivelse av nordamerikanske forhold.

Ergo er det innafor å benytte her i Norge også.

Videre kan en lese..

Særlig for deler av den politiske høyresiden i USA har woke blitt en betegnelse på en uønsket tilstand der ordskiftet i for stor grad foregår på venstresidens premisser, og der ytringer og holdninger som inntil nylig var utbredt i samfunnet, nå i stedet blir sett på med mistenksomhet og avsky. Det gjelder spesielt ytringer og holdninger rettet mot minoriteter som for få år siden ble regnet som nøytrale og normale, men som siden i stadig sterkere grad har blitt assosiert med homofobi og fremmedfrykt.

Dette er dog bare tippen av isfjellet egentlig.

 

Denne nyeste nordamerikanske språkbruken har også i noen grad blitt overført til den norske samfunnsdebatten, og til det offentlige ordskiftet i andre europeiske land.

Nettopp, her er en grunnleggende ting som du\dere bør ta innad, at noen høyre-ekstreme i USA benytter begrepet gjør ikke at dem har monopol eller definisjonsrett på bruken av ordet, ei heller venstre-ekstreme . Woke-politikk er nå såpass omfattende at den blir noe som vedrører alle, inkludert de som ikke engang er politisk interesserte men kun vil ha favorittfrachisen sin noenlunde intakt og uendret, det er en forbrukerrett og preferanse som det er ekstremt uredelig å koble til 'onde krefter'. 

 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (47 minutter siden):

Karakterer sier ingen ting om kvalitet når gjengen fra 4chan har vært ute og ramponert.

Regner med karakteren blir ignorert og bortforklart av woke folk fra ytre venstre.

ikke sjokkert.

Endret av _R2D2_
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Crooked Cracker said:

Nettopp, her er en grunnleggende ting som du\dere bør ta innad, at noen høyre-ekstreme i USA benytter begrepet gjør ikke at dem har monopol eller definisjonsrett på bruken av ordet, ei heller venstre-ekstreme . Woke-politikk er nå såpass omfattende at den blir noe som vedrører alle, inkludert de som ikke engang er politisk interesserte men kun vil ha favorittfrachisen sin noenlunde intakt og uendret, det er en forbrukerrett og preferanse som det er ekstremt uredelig å koble til 'onde krefter'.

Det er eksisterer ikke noen omfattende woke-politikk. Det er et forsøk på å inkludere flere marginaliserte grupper, og jeg må si at det er veldig spesielt å være mot dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Crooked Cracker said:

Videre kan en lese..

Særlig for deler av den politiske høyresiden i USA har woke blitt en betegnelse på en uønsket tilstand der ordskiftet i for stor grad foregår på venstresidens premisser, og der ytringer og holdninger som inntil nylig var utbredt i samfunnet, nå i stedet blir sett på med mistenksomhet og avsky. Det gjelder spesielt ytringer og holdninger rettet mot minoriteter som for få år siden ble regnet som nøytrale og normale, men som siden i stadig sterkere grad har blitt assosiert med homofobi og fremmedfrykt.

Her står det svart på hvitt at deler av høyresiden er sure fordi de ikke lenger kan være rasister. Cry me a river.

Det er dette som er anti-woke.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Det er utvilsomt ekstremt mye god musikk nå, men man må lete andre steder enn på hitlistene, generisk popmusikk har tatt over mye og blitt veldig industrialisert, samtidig er det blitt mye enklere for alle og lage musikk, leter man så finner man god musikk nå også, ta 80 tallet som eksempel, det var for mange en gullalder for metal musikk, men egentlig var det bare noen få gode band, nå er det f.eks tonnevis av gode power metal band, men bare om man leter litt under overflaten som er dominert av 2 pop produsenter og generisk rap musikk som er blitt til pop det også, de dukker ikke opp på hitlistene lenger. Musikken er ikke blitt dårligere, men vanskeligere å finne. 

Følger ikke veldig med på power metal (ikke at jeg har noe imot sjangeren😊) unntatt Blind Guardian men bortsett fra det er jeg 100% enig, det gis ut masse bra metal musikk om dagen, men man må følge med, og lete litt.

Anbefaler forresten Angry Metal Guy, veldig bra review blog 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri sett for meg at Blind Guardian skulle bli nevnt i denne tråden, det er sikkert og visst. Vanvittig bra band, og deres siste album "The God Machine" hadde nok blitt med om jeg hadde orket å liste opp tre av hver ting jeg har likt fra de siste fem åra. Helloweens siste også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, _R2D2_ said:

Regner med karakteren blir ignorert og bortforklart av woke folk fra ytre venstre.

ikke sjokkert.

Argumentum ad populum er sikkert populært i enkelte ekkokamre, men det er ikke spesielt nyttig eller relevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Her står det svart på hvitt at deler av høyresiden er sure fordi de ikke lenger kan være rasister. Cry me a river.

Det er dette som er anti-woke.

Snarere at de er sure fordi de ikke lenger kan være rasister uten å risikere å bli kalt rasister.

Men ja, dette er anti-woke's "hustle"-oppskrift i et nøtteskall. Gjengi setningen "Jeg kan ikke lenger si/gjøre rasistiske/høyreekstreme ting, uten å risikere å bli kalt rasist eller høyreekstrem", pakket inn i diverse plausibel benektelses-svøper.

Også ganske surrealistisk at Star Wars og Indiana Jones er to franchiser som går igjen i underholdnings-divisjonen av bevegelsen, to franchiser der protagonistene stadig vekk er i kamp mot nazister og fascister.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde aldri sett for meg at Blind Guardian skulle bli nevnt i denne tråden, det er sikkert og visst. Vanvittig bra band, og deres siste album "The God Machine" hadde nok blitt med om jeg hadde orket å liste opp tre av hver ting jeg har likt fra de siste fem åra. Helloweens siste også.

Ja Blind Guardian er et av mine absolutte favorittband og sisteplata er enorm 😀

Har ikke sjekket Helloweens siste ennå men er den såpass bra skal jeg gi den en sjangs 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Samme hodepineinduserende tirade som vanlig, ytre høyre, rasisme, propoganda, disinfo, Russland,

Du glemmer at det er et godt dokumentert fakta, ikke min personlige mening.

Derav alle kildene.

Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Ergo er det innafor å benytte her i Norge også.

Videre kan en lese..

Du hoppet over dem viktigste delen;

"Rundt 2010 ble ordet en del av samfunnsdebatten i USA, men da i en mer spesifikk betydning, om personer som er spesielt bevisste og som ikke godtar vold mot og diskriminering av særlig afrikansk-amerikanere, men også andre minoriteter. For Black Lives Matter-bevegelsen har Stay Woke! («Vær bevisst!») blitt et sentralt slagord i kampen mot særlig politivold rettet mot den afrikansk-amerikanske minoriteten."

...

Og legg merke til at SNL ikke dekker hva kildene mine gjør;

Hvordan ordet kom til å bli misbrukt av ytre høyre, så radikale høyre, i disinformasjonskampanjer -- som vitterlig skaper debatter som denne tråden er tuftet på;

Konspirasjonsteorier spredt av disinformasjonsaktører som forsøker å innbille folk at underholdningsindustrien ødelegges av politiske aktivister, som kalles woke, i den hensikt at gruppen som kalles woke skal oppfattes stor og truende og mektig.

Som flettes sammen med propaganda om at menn sine rettigheter trues av feminister, som også kalles woke av samme aktører, i den hensikt at gruppen som kalles woke skal oppfattes stor og truende og mektig.

Som flettes sammen med forestillinger om at arbeids og asylinnvandring er en trussel mot vestlig kultur, som også kalles woke av samme aktører, i den hensikt at gruppen som kalles woke skal oppfattes stor og truende.

Som flettes inn i kampen for å bevare LGBT-rettigheter, med spesielt fokus på transpersoner akkurat nå, som også kalles woke av samme aktører, i den hensikt at gruppen som kalles woke skal oppfattes stor og truende.

...

Og hver av dem lykkes i en viss grad.

Man ser woke bli brukt om alle partiene til venstre for FrP i alle temaene.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (9 timer siden):

Hur vet du det? Artikeln brukte ordet woke.

Fordi det er hva folk som kan engelsk og er relativt greit informert faktisk vet ordet betyr, med mindre de er så uinteressert i politikk at de har plukket opp den alternative definisjonen via propaganda?

Definisjonen er postet gjentatte ganger, og de fleste på amerikansk venstre ver godt at det bare er uinformert tullinger, i USA, som bruker alternative og kunstige definisjonen.

Som også er postet kilder på.

https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

Så 

Ironisk nok så kan kunnskapsløshet og mangel på interesse for fakta gjøre at folk på venstre side er misinformert om hva ordet betyr. Med det er under 25%, på tross av at det er der propagandaen starter.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Red Frostraven said:

Fordi det er hva folk som kan engelsk og er relativt greit informert faktisk vet ordet betyr, med mindre de er så uinteressert i politikk at de har plukket opp den alternative definisjonen via propaganda?

Definisjonen er postet gjentatte ganger, og de fleste på amerikansk venstre ver godt at det bare er uinformert tullinger, i USA, som bruker alternative og kunstige definisjonen.

Som også er postet kilder på.

https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

Så 

Ironisk nok så kan kunnskapsløshet og mangel på interesse for fakta gjøre at folk på venstre side er misinformert om hva ordet betyr. Med det er under 25%, på tross av at det er der propagandaen starter.

Ok, jag klarar bara inte at förstå vad du menar med alla dina inlägg om vad woke betyder och ikke betyder. Trodde då påstod att woke inte ens fanns som begrepp längre. 

Men då får jag väl dra slutsatsen at nästan 50% av de mest liberala i USA är idioter enligt dig eftersom de ikke identifiserar sig som woke.

(en annan möjlighet är självklart at du har fel i vad du skriver och hur du karakteriserar folk ...)

Förstår dock ikke vad du egentligen vill fram till och dina länkar hjälper ikke. 

Är vel ikke vanskligare än:

Woke är en generalisering av det tidigare politiskt korrekt. Någon som försöker bli av med en massa orättvisor, rasism etc. 

Eftersom det ikke alltid blir helt rätt så kan ordet också få en negativ betydning. Som att woke faktiskt gör ting sämre. En del är faktiskt lei av att gammal kultur anses stöttande och är ikke alltid enig i att det ens stämmer. Folk er lei att man enligt endel ikke kan ha en benk dedikerad till en viktigt vetenskaps person som Linne på grund av att han delade upp folk i raser, etc. 

Så man kan uppenbart bruke woke som i ett positiv attribute och man kan uppenbart också bruke woke som ett negativt attribut som man gör i denna tråden. I denna tråden handlar det nästan bara om ändringar i media som antas vara på grund av woke tänkande (och det er självklart en del av saken då alla vel har fått med sig rätt stora ändringar senaste åren angående disse tingen)

Rent anti-woke där folk faktiskt är rasistiska och imot allt som woke innebär tycker jag är en annan sak och tycker inte jag har sett det i tråden. 

Så jag har absolut inga problem med att bruke woke både positivt och negativt och jag förstår ikke varför man ska tro att man må bruke det på en måte. 

Förstår inte heller att det uppenbart ikke går att ens diskutera ämnet utan att det mest blir en slags meta slagmark om woke finns, yttre högern, visselpipper, ännu fler visselpipper, påhopp, se på noe annat etc. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (3 timer siden):

Regner med karakteren blir ignorert og bortforklart av woke folk fra ytre venstre.

ikke sjokkert.

Ytre venstre, som i folk fra Høyre..?

Vet du hva jeg gjorde da favoritt spillet mitt Baldurs Gate 2 fikk et nytt spill i serien -- Baldurs Gate: Dark Alliance?

Jeg spilte det.

Vet du hva jeg gjorde da jeg ikke likte det?

 

A) Deltok i hatkampanjer mot utviklerne fordi de lager noe jeg ikke likte og engasjerte meg i konspirasjonsteorier om at sabotasje var ideologisk motivert

B) Ga tilbakemelding om at jeg ikke likte det, og om at jeg skulle ønske de laget et nytt dypt rollespill i serien fundert på regelsettet til D&D, og erkjente at Dark Alliance ikke var noe for meg, uten å legge mye i det, fordi jeg ikke hadde interesse av produktet og innså at jeg ikke var målgruppen. Og lot være å kjøpe flere spill i serien Dark Alliance, uten å dømme dem som liker serien.

...

 

fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Men då får jag väl dra slutsatsen at nästan 50% av de mest liberala i USA är idioter enligt dig eftersom de ikke identifiserar sig som woke.

Man må ikke identifisere som noe positivt for å vite hva ordet betyr.

Jeg vet hva ung betyr, selv om jeg ikke lengre regner med som ung.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...