Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (44 minutter siden):

Fordi det ikke er temaet kanskje?

 

Det  er vanlig i slike debatter å foreslå bedre alternativer til å løse et problem enn bare å klage på metoden som andre vil bruke.  

Sitat

Vis meg gjerne et sitat som konkret sier dette.

Det finnes utallige innlegg i disse fora  rundt rasisme+woke at fokuset på hudfarge skiller folk og ødelegger samfunnet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Det  er vanlig i slike debatter å foreslå bedre alternativer til å løse et problem enn bare å klage på metoden som andre vil bruke.  

Javel da kan du gjerne foreslå metoder for å få mindre woke i underholdning, som er et problem for mange.

jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Det finnes utallige innlegg i disse fora  rundt rasisme+woke at fokuset på hudfarge skiller folk og ødelegger samfunnet.

La oss holde oss til en tråd av gangen, for ordens skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjøleskap said:

Helt uenig at serier har blitt bedre. Ikke bare har selve kvaliteten gått ned, men måten de lages på. Nå får vi så lite som 8 episoder per sesong, og hvis serien er så heldig at den blir fornyet kan det ta 2-3 år før neste sesong. Man kan liksom ikke nyte en serie over lengre tid lenger. Nå er alt sett på en helg. Sammenlign dette med 2000-tallet, da vi hadde 20-24 episoder hvert eneste år. Kvalitet over kvantitet var du kanskje på vei til å si nå, men ironisk nok føler jeg ikke det er noe mindre filler eller bedre pacing i de korte seriene nå for tida. Når serier er så korte og man aldri vet om de vil få en avslutning eller ikke så er det mye mer fristende å bare sette på 24 fra starten igjen. Da har man over 200 episoder å kose seg med og man vet jo at det meste er bra.

Dette er det som irritere mest med serier nå, det er så lite episoder og world-building for tida. Det blir ikke nok tid til å komme seg inn i serien og karakterne. Det meste har også blitt så generisk at man føler man sett alt av plot points før. 

Savner Jack, Chloe, Tony, Mike, Aaron osv. Er ikke mange serier nå lengre der man faktisk savner karakterene. 

AAA spill har også tapt seg noe ekstremt, de har så enormt til fokus på grafikk og ting som ikke er noe viktig for gameplay. Hvorfor bruker de så enormt mye ressurser på slikt. 

Mange gode indiespill, men savner mer store spill med kvalitet, som BG3 osv. 

Har trua på at KI kan øke kvaliteten til indie spill, men samtidig kommer det nok til å bli mer dårlige spill også. 

1 hour ago, PgUp said:

Så deilig det var å diskutere underholdning uten politikk involvert.

Indeed, og det er jo hele greia. 

Husker diskusjonene fra Game of Thrones S1-4. Selv om jeg binga alt når hver sesong kom, varte diskusjonene i mange uker. Det var noe jeg tenkte og drømte om helt til neste sesong.

Er lite av serier som kan diskuteres uten at det er noe blanding med politikk lengre. 

Alle serie tråder er omtrent borte, selv på reddit har det blitt mindre interessant. Er sikkert endel av grunnen til det at ting kun er 6-8 episoder nå som enten er bra, men ingenting nytt så lite å snakke om, eller elendig, og da blir det kun klaging. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

La oss holde oss til en tråd av gangen, for ordens skyld.

fokkeslasken skrev (På 7/29/2023 den 5:48 PM):

Det burde være ganske åpenbart at man ikke blir kvitt fokuset på noe ved å hele tiden fokusere på det. Jeg mener... Bare i den posten alene forbandt du hudfarge med både økonomisk situasjon og skoleresultater. Det er slik rasisme holdes ved like.

Dette ekstreme fokuset på hudfarge, selv når det er andre ting de søker å korrigere, er med på å opprettholde rasisme og forskjellsbehandling. Dette er områder hvor de fleste andre land i verden er mye flinkere enn USA, og hvor USA har en tendes til å fokusere på feil ting. Morgan Freeman sa det vel best:
Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

Javel da kan du gjerne foreslå metoder for å få mindre woke i underholdning, som er et problem for mange.

En anti- …bevegelse som anti-woke mangler kredibilitet når det er bare hva du er imot og aldri hva du er for.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Curuion skrev (7 timer siden):

Husker diskusjonene fra Game of Thrones S1-4. Selv om jeg binga alt når hver sesong kom, varte diskusjonene i mange uker. Det var noe jeg tenkte og drømte om helt til neste sesong.

Er lite av serier som kan diskuteres uten at det er noe blanding med politikk lengre. 

Alle serie tråder er omtrent borte, selv på reddit har det blitt mindre interessant. Er sikkert endel av grunnen til det at ting kun er 6-8 episoder nå som enten er bra, men ingenting nytt så lite å snakke om, eller elendig, og da blir det kun klaging. 

Eller har folk blitt bortskjemt?

Jeg som blir bittelitt trigget av det der "anti-woke" konseptet, føler at film, serier og spill blir dømt før de i det heletatt har begynt å lage de. Det oppleves som at folk leter etter "feil" og åpenbart poengterer "feil" på produkter som de har null forhold til.

Som om min far skulle uttalt seg om det nyeste Zelda-spillet.. (lol) Han er truende til det, og meningene hans kommer da fra andre på internett med en agenda. Han har selfølgelig aldri spilt spillene.

Selv spiller jeg nye og bra spill ofte, jeg ser nye og bra serier ofte, men det har blitt en del lengre mellom de gode filmene. Spesielt ble der ett opphold under streiken. Og selv om jeg stadig oppdager musikk på nytt fra både 60- og 90-tallet så har jeg aldri vært på flere og bedre konserter enn nå.

24 ble nevnt her som hvordan serier burde lages .. Altså hver sin smak, og jeg skjønner nostalgi. Men det er serier laget for en annen tid, noen mener Friends, Seinfeld, Karl og co, Hotel Cæsar, De syv søstre etc etc. Er det beste som har blitt laget også. Men det er nok mere nostalgisk enn noe annet.

Men for de som er negativ til dagens underholdning kunne jeg ønsket meg å utfordre ved høre om dere kunne ramset opp de 3 beste filmene, seriene , musikkalbum og spill dere har konsumert de siste 5 årene. 

Endret av mandodiao
  • Liker 4
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Men for de som er negativ til dagens underholdning kunne jeg ønsket meg å utfordre ved høre om dere kunne ramset opp de 3 beste filmene, seriene , musikkalbum og spill dere har konsumert de siste 5 årene. 

Spill
Zelda - BotW (har rukket å bli sju år gammel det...)
Zelda - TotK
Days Gone
Alan Wake II

Musikkalbum
Ghost - Impera
Metallica - 72 Seasons
A7X - ...Life is but a dream

Serier
Stranger Things
House of the Dragon
Yellowstone

Film
The Lighthouse
Top Gun: Maverick
Parasite

Er stor fan av 80-tallet når det gjelder metal og film, som går igjen i hva jeg liker av det som skapes nå. Er en god del som "i ånden" er eldre enn datoen for produksjon. Jeg er også så gammel at jeg ikke bryr meg om hva som er 'objektivt' bra, men scorer på min underholdningsverdi.

For øvrig er det flere ting siste fem åra jeg har sett av film, hørt av musikk og sett av serier som ville kommet på topp tre - men som da ikke er skapt de siste fem åra. Regna med det var dit du ville. (Og ja, ST begynte tidligere, men jeg syns sesong 3 og 4 er de beste så langt).

Endret av Revie
Alder
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

24 ble nevnt her som hvordan serier burde lages .. Altså hver sin smak, og jeg skjønner nostalgi. Men det er serier laget for en annen tid, noen mener Friends, Seinfeld, Karl og co, Hotel Cæsar, De syv søstre etc etc. Er det beste som har blitt laget også. Men det er nok mere nostalgisk enn noe annet.

Eller kanskje det bare er så bra? Begynner å bli ganske lei av nostalgi-argumentet som dukker opp hver gang noen foretrekker noe gammelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Eller har folk blitt bortskjemt?

Jeg som blir bittelitt trigget av det der "anti-woke" konseptet, føler at film, serier og spill blir dømt før de i det heletatt har begynt å lage de. Det oppleves som at folk leter etter "feil" og åpenbart poengterer "feil" på produkter som de har null forhold til.

Som om min far skulle uttalt seg om det nyeste Zelda-spillet.. (lol) Han er truende til det, og meningene hans kommer da fra andre på internett med en agenda. Han har selfølgelig aldri spilt spillene.

Selv spiller jeg nye og bra spill ofte, jeg ser nye og bra serier ofte, men det har blitt en del lengre mellom de gode filmene. Spesielt ble der ett opphold under streiken. Og selv om jeg stadig oppdager musikk på nytt fra både 60- og 90-tallet så har jeg aldri vært på flere og bedre konserter enn nå.

24 ble nevnt her som hvordan serier burde lages .. Altså hver sin smak, og jeg skjønner nostalgi. Men det er serier laget for en annen tid, noen mener Friends, Seinfeld, Karl og co, Hotel Cæsar, De syv søstre etc etc. Er det beste som har blitt laget også. Men det er nok mere nostalgisk enn noe annet.

Men for de som er negativ til dagens underholdning kunne jeg ønsket meg å utfordre ved høre om dere kunne ramset opp de 3 beste filmene, seriene , musikkalbum og spill dere har konsumert de siste 5 årene. 

Nå spiller ikke jeg så mye men

Film

Oppenheimer
Godzilla Minus One
Sisu

Serier

The Gentlemen
House of the Dragon
From

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (47 minutter siden):

Eller kanskje det bare er så bra? Begynner å bli ganske lei av nostalgi-argumentet som dukker opp hver gang noen foretrekker noe gammelt. 

Seinfeld står i alle fall fjellstøtt enda. 

Klart at nostalgi har en rolle i konsum. Jeg kan eksempelvis huske spill fra barndommen som var 'verdens beste' og som jeg har kjære minner om, men som er uspillbare for meg i dag. Ikke fordi grafikken er utdatert, men fordi selve gameplay og kontroller er så knotete. 

Likevel helt enig med deg at det ofte brukes som et slags trumfkort når argumentene ryker opp. Sier ikke at personen du svarte på gjør det, men det ble blant annet brukt om den originale Star Wars-trilogien i denne tråden. Nostalgien gjorde at den originale trilogien ble ansett som så mye bedre enn den siste og alle seriene, eller noe i den duren. Blir for enkelt og - i de fleste tilfeller - ikke riktig.

Tidløs kvalitet og 'bare nostalgi' er ikke det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Musikk er definitivt blitt dårligere, evt den gode musikken drukner i mengden av generisk crap. Likevel kan det ikke sammenlignes med epokene fra 70, 80 og 90-tallet.

Det er utvilsomt ekstremt mye god musikk nå, men man må lete andre steder enn på hitlistene, generisk popmusikk har tatt over mye og blitt veldig industrialisert, samtidig er det blitt mye enklere for alle og lage musikk, leter man så finner man god musikk nå også, ta 80 tallet som eksempel, det var for mange en gullalder for metal musikk, men egentlig var det bare noen få gode band, nå er det f.eks tonnevis av gode power metal band, men bare om man leter litt under overflaten som er dominert av 2 pop produsenter og generisk rap musikk som er blitt til pop det også, de dukker ikke opp på hitlistene lenger. Musikken er ikke blitt dårligere, men vanskeligere å finne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 16.6.2024 den 3:07 PM):

Sier litt når det ikke er nok med at woke overtar anerkjente franchiser, men at kritikernes argumenter og uttrykk også skamløst benyttes. 

 

Jeg har postet ordboksdefinisjonen av Woke. Har forklart hvordan ordet startet å misbrukes av ytre høyre, med kilder som følger ordets utvikling til å bli en hundefløyte, fra da bare rasister brukte woke som hundefløyter om anti-rasister i det fargede miljøet...

image.png.da89831385e25c2ae7ace8e0b7944c3e.png

Og hele uttrykkes unaturlige spredning og hvordan det spredte seg unaturlig gjennom propaganda, frem til i dag.

Minner om at majoriteten av amerikanere som ikke er idioter bruker ordet i sin opprinnelige betydning -- det er grovt disinformerte og enkle sjeler som utgjør den andre gruppen i USA og Storbritannia.

https://time.com/6250153/woke-convenient-republican-dog-whistle/

...

 Jeg har forklart etymologien -- inkludert opprinnelsen til den forkvaklede versjonen du og andre enten er narret til å bruke på vegne av bokstavelig talt onde krefter, i hensikt å innbille andre om at det finnes en prekær og reell trussel -- eller bruker som hundefløyter vel vitende om hva dere gjør.

Og dere som bruker ordet på samme måte som bare radikale høyre og deres støttespillere, vitende og uvitende, i USA gjør bør sette dere inn i hva agendaen til bruken av ordet er.

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right

Og hvordan dette støtter en del av høyreradikale og Russland sin felles propaganda-front i vesten:

https://www.theguardian.com/australia-news/2023/aug/19/cpac-australia-hardline-culture-warriors-rail-against-indigenous-voice-fake-news-and-woke-corporates

---

Anti-woke passer ordboksdefinisjonen for identitetspolitikk.

Og her er den;

"Identity politics, political or social activity by or on behalf of a racial, ethnic, cultural, religious, gender, or other group, usually undertaken with the goal of rectifying injustices suffered by group members because of differences or conflicts between their particular identity (or misconceptions of their particular identity) and the dominant identity (or identities) of a larger society.

-Britannica

...

 

Det som er ironisk er at anti-Woke forsøker å være woke, de bare oppfyller ikke 'facts'-delen av den opprinnelige definisjonen. Fakta som mangler i deres viralt disinformerte misforståelse av hva hva 'woke' betyr, og hva identitetspolitikk faktisk betyr.

Ta en titt i speilet før du anklager noen for å misbruke uttrykk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Red Frostraven said:

 

Jeg har postet ordboksdefinisjonen av Woke. Har forklart hvordan ordet startet å misbrukes av ytre høyre, med kilder som følger ordets utvikling til å bli en hundefløyte, fra da bare rasister brukte woke som hundefløyter om anti-rasister i det fargede miljøet...

Hva betyr det "hundefløyte"-pratet du kommer med? Kan du forklare det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Red Frostraven said:

 

Jeg har postet ordboksdefinisjonen av Woke. Har forklart hvordan ordet startet å misbrukes av ytre høyre, med kilder som følger ordets utvikling til å bli en hundefløyte, fra da bare rasister brukte woke som hundefløyter om anti-rasister i det fargede miljøet...

image.png.da89831385e25c2ae7ace8e0b7944c3e.png

Og hele uttrykkes unaturlige spredning og hvordan det spredte seg unaturlig gjennom propaganda, frem til i dag.

Minner om at majoriteten av amerikanere som ikke er idioter bruker ordet i sin opprinnelige betydning -- det er grovt disinformerte og enkle sjeler som utgjør den andre gruppen i USA og Storbritannia.

https://time.com/6250153/woke-convenient-republican-dog-whistle/

...

 Jeg har forklart etymologien -- inkludert opprinnelsen til den forkvaklede versjonen du og andre enten er narret til å bruke på vegne av bokstavelig talt onde krefter, i hensikt å innbille andre om at det finnes en prekær og reell trussel -- eller bruker som hundefløyter vel vitende om hva dere gjør.

Og dere som bruker ordet på samme måte som bare radikale høyre og deres støttespillere, vitende og uvitende, i USA gjør bør sette dere inn i hva agendaen til bruken av ordet er.

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right

Og hvordan dette støtter en del av høyreradikale og Russland sin felles propaganda-front i vesten:

https://www.theguardian.com/australia-news/2023/aug/19/cpac-australia-hardline-culture-warriors-rail-against-indigenous-voice-fake-news-and-woke-corporates

---

Anti-woke passer ordboksdefinisjonen for identitetspolitikk.

Og her er den;

"Identity politics, political or social activity by or on behalf of a racial, ethnic, cultural, religious, gender, or other group, usually undertaken with the goal of rectifying injustices suffered by group members because of differences or conflicts between their particular identity (or misconceptions of their particular identity) and the dominant identity (or identities) of a larger society.

-Britannica

...

 

Det som er ironisk er at anti-Woke forsøker å være woke, de bare oppfyller ikke 'facts'-delen av den opprinnelige definisjonen. Fakta som mangler i deres viralt disinformerte misforståelse av hva hva 'woke' betyr, og hva identitetspolitikk faktisk betyr.

Ta en titt i speilet før du anklager noen for å misbruke uttrykk.

Läste din första länk och ditt inlägg. 

Kan ikke si att jag helt förstår hur länken backar upp något som helst av det du skriver förutom då att dere både bruker hundefløyter. 

Verkar som att många bruker ordet woke på det vanliga positiva sättet men trots det är det nästan 50% av very liberal whites som ikke identifiserar sig som det. Är de alltså också idioter, grovt disinformerte enkle sjeler? 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Eller kanskje det bare er så bra? Begynner å bli ganske lei av nostalgi-argumentet som dukker opp hver gang noen foretrekker noe gammelt. 

Ja, det er sant.

Jeg mente ikke at alt var og er dårlig, men jeg mener at det er mye som blir laget i dag som er like bra og bedre, og at tidene forandrer seg, måten man konsumerer underholdning på forandrer seg.

Om 20-30år har de voksne nostalgiske følelser for dagens underholdning.

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er utvilsomt ekstremt mye god musikk nå, men man må lete andre steder enn på hitlistene, generisk popmusikk har tatt over mye og blitt veldig industrialisert, samtidig er det blitt mye enklere for alle og lage musikk, leter man så finner man god musikk nå også, ta 80 tallet som eksempel, det var for mange en gullalder for metal musikk, men egentlig var det bare noen få gode band, nå er det f.eks tonnevis av gode power metal band, men bare om man leter litt under overflaten som er dominert av 2 pop produsenter og generisk rap musikk som er blitt til pop det også, de dukker ikke opp på hitlistene lenger. Musikken er ikke blitt dårligere, men vanskeligere å finne

Enig, og jeg kan også skrive under på at dagens pop-musikk er objektivt ræva. Dog har det har ingenting med "woke" å gjøre.

Det er noe av det fascinerende med å gå i katalogen til mange av artistene fra hitliste på 80-,90- og til og med noe på 00-tallet er hvor mye bedre artister de er enn dagens.

Men å basere dagens musikk på en hitliste vitner om lite interesse for musikk, tidene har forandret seg der også.

Ola Kvernberg f.eks. slapp nytt album nylig, men ingen vet hvem han er, med mindre man har interesse for musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

De identifiserer seg ikke med å være informert om og opptatt av fakta vedrørende viktige politiske saker.

Og det er jo greit, selv om det ville vært bedre om flere var det.

Hur vet du det? Artikeln brukte ordet woke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Hva betyr det "hundefløyte"-pratet du kommer med? Kan du forklare det?

Dette er et eksempel.

DeSantis is only the most prominent example of Republican lawmakers claiming to fight “woke ideology,” “wokeness,” or the “woke left,” and though occasionally pressed to provide definitions, politicians are strategically vague. Even with the “Stop W.O.K.E. Act,” that clearly targets content about America’s racist history and systems, the acronym simply stands for “Wrong to our Kids and Employees.” Nothing racial. Just as with all effective dog whistles, the racial implications must be subtle, or better yet, implied. The label should evoke demonized Black populations, but their literal sense broad enough and ambiguous enough to provide plausible deniability.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (4 timer siden):

Men for de som er negativ til dagens underholdning kunne jeg ønsket meg å utfordre ved høre om dere kunne ramset opp de 3 beste filmene, seriene , musikkalbum og spill dere har konsumert de siste 5 årene. 

Kan forsåvidt svare på dette selv også, siden jeg utfordrer andre.

Ganske vanskelig å velge så jeg får ta noen av de siste jeg har kost meg med

Film:

Parasitt (her også!)

Beau is afraid

Dune (1 og 2)

 

Serier:

Dark

Severance

Shogun

 

Musikkalbum:

Ola Kvernberg - Steamdome III

King Gizzard - PetroDragonic

Spidergawd - Spidergawd V

 

Spill:

Fortnite

Sea of Thieves

Ghost of Tshushima

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...