Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, PgUp said:

Så dette er ikke altså et nytt "problem". Det har alltid vært slik?

Det har alltid noen som synes at inkludering og menneskeverd for alle er en trussel mot egen tilværelse. Forstå det den som kan…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (7 minutter siden):

Ikke alltid, nei, men lenger enn «woke». Som Gargantua sa, det begynte å hardne til for 10-15 år siden, så akselererte det mer og mer.

Eller var det at dere begynte å se youtube videoer og diverse forum om det? Gamergate osv

Endret av PgUp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Et spørsmål til anti woke folket:

Hadde dere irritert dere så mye over woke i moderne media hvis dere ikke hadde kjent til begrepet, sett masse youtube videoer om det, og ikke deltatt i den amerikanske kulturkrigen? Var dere like oppmerksom på dette før f.eks. 2020?

Jeg hadde vel bare lurt på hvorfor så mange nye filmer, spill o.l var så dårlige og hvorfor de gjør de samme åpenbare feilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde vel bare lurt på hvorfor så mange nye filmer, spill o.l var så dårlige og hvorfor de gjør de samme åpenbare feilene.

De lagde sykt mye crap siste tiåene. Man husker bare det beste.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, PgUp said:

De lagde sykt mye crap siste tiåene. Man husker bare det beste.

Det er faktisk ganske enkel matematikk. Når den totale mengden underholdning øker så drastisk som den har gjort vil selvsagt også antallet dårlige underholdningsprodukter øke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

De gode ideene går til serier i disse dager. 

Musikk, spill og hollywood-filmer har åpenbart tapt seg kontra for 20 år+ år siden.

Helt uenig. Spill er da ekstremt mye bedre nå enn i 2000, med mindre du kun liker 2d plattformere.

Musikk er mer tilgjengelig og variert enn noensinne. Serier er jeg enig i har blitt langt bedre. Filmer er litt både og, men det er utvilsomt veldig mange gode de siste 20 årene.

Endret av PgUp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk ganske enkel matematikk. Når den totale mengden underholdning øker så drastisk som den har gjort vil selvsagt også antallet dårlige underholdningsprodukter øke.

Ja, også glemmer man alle de idiotiske publikums filmene lagd før 2000. Mye crap fra 90 og 80 tallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Selvsagt, men hvorfor har dere ikke sagt noe om din metode eller noe som helst om at bedre representasjon er et mål?

Fordi det ikke er temaet kanskje?

jjkoggan skrev (4 timer siden):

 

 Det jeg har lest i denne tråd er det motsatte- at snakk om representasjon ødelegger samfunnet 

Vis meg gjerne et sitat som konkret sier dette.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 minutter siden):

Helt uenig. Spill er da ekstremt mye bedre nå enn i 2000, med mindre du kun liker 2d plattformere.

Musikk er mer tilgjengelig og variert enn noensinne. Serier er jeg enig i har blitt langt bedre. Filmer er litt både og, men det er utvilsomt veldig mange gode de siste 20 årene.

Var mye mer sjel i spill, musikk og filmer før. Nå masseproduseres det, mye dårlige etterligninger. Jeg spiller bare gamle spill, sliter med å bli entusiastisk for noe av det nye. Jeg spiller det litt, så går jeg lei og går tilbake til de gode, gamle. Det florerer av elendige remakes eller melking av gamle konsept (Star Wars, Ghost busters, Indiana Jones er elendigheten selv. Det pleide å være mine favoritter som barn). Også mer og mer på seriefronten (Rings of Power...)

Men det gir en viss mening at gode ideer blir til serier, så man kan få mer ut av konsepter. En del serier nå hadde kanskje blitt klassiske filmer eller filmtrilogier i gamle dager. At det går mer i dybden setter jeg pris på til en viss grad, selv om jeg kjenner jeg går lei etter en stund. Enkelte serier kunne gjerne vært 5 sesonger i stedet for 7-8.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (19 minutter siden):

Var mye mer sjel i spill, musikk og filmer før. Nå masseproduseres det, mye dårlige etterligninger. Jeg spiller bare gamle spill, sliter med å bli entusiastisk for noe av det nye. Jeg spiller det litt, så går jeg lei og går tilbake til de gode, gamle. Det florerer av elendige remakes eller melking av gamle konsept (Star Wars, Ghost busters, Indiana Jones er elendigheten selv. Det pleide å være mine favoritter som barn). Også mer og mer på seriefronten (Rings of Power...)

Men det gir en viss mening at gode ideer blir til serier, så man kan få mer ut av konsepter. En del serier nå hadde kanskje blitt klassiske filmer eller filmtrilogier i gamle dager. At det går mer i dybden setter jeg pris på til en viss grad, selv om jeg kjenner jeg går lei etter en stund. Enkelte serier kunne gjerne vært 5 sesonger i stedet for 7-8.

Kan være det handler litt mer om degselv? Har inntrykk at de fleste litt opp i årene sitter med mye nostalgi. 

Nye Indiana Jones, Star wars og lignende er bare en melkeku for å spille på nostalgi. Det er åpenbart at de ikke vil gjenskape magien til de første filmene. De hadde sin periode og sitt kulturelle fenomen. Rings of power er jo ren cashgrab, ikke basert på noen bøker 

Men så har man nye gode filmer, batman filmene fra Nolan, dune filmene, iron man, avengers,  pacific rim, avatar, interstellar osv. Mye bra nytt som ikke bare er lagd for å cashe inn på deres nostalgi. 

Terminator er kanskje de verste, der de prøver å remake 2 eren flere ganger.

Men folk lar seg lure for de tror de kan se noe av magien som disse filmene hadde da de først kom. Så folk fortsetter å se disse og da tenker selskapene at det var en suksess. 

Se elendige acolyte som så mange her hate watcher, og serien gjør det veldig bra.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (36 minutter siden):

Helt uenig. Spill er da ekstremt mye bedre nå enn i 2000, med mindre du kun liker 2d plattformere.

Musikk er mer tilgjengelig og variert enn noensinne. Serier er jeg enig i har blitt langt bedre. Filmer er litt både og, men det er utvilsomt veldig mange gode de siste 20 årene.

Bare for å nerde litt videre her.

Musikk er definitivt blitt dårligere, evt den gode musikken drukner i mengden av generisk crap. Likevel kan det ikke sammenlignes med epokene fra 70, 80 og 90-tallet.

Serier er litt varierende men det har blitt generelt bedre, mye takket være storsatsningene.

Filmer, kanskje litt urettferdig men det virker som hele formatet har blitt mindre interessant for folk flest som vil ha insta-underholdning. Produksjonen er blitt bedre, men synes det var flere interessante konsepter før.

Spill, jeg tipper utgivelser som Elden Ring, The Witcher 3 og Last of Us hadde blåst samtlige gamere av banen om de fikk spille det før 2000, så ja selvom det er noen mindre forbrukervennlige trender i bransjen så er de beste spillene fra denne eraen bedre enn de beste fra den nostalgiske fortid.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Bare for få nerde litt videre her.

Musikk er definitivt blitt dårligere, evt den gode musikken drukner i mengden av generisk crap. Likevel kan det ikke sammenlignes med epokene fra 70, 80 og 90-tallet.

Serier er litt varierende men det har blitt generelt bedre, mye takket være storsatsningene.

Filmer, kanskje litt urettferdig men det virker som hele formatet har blitt mindre interessant for folk flest som vil ha insta-underholdning. Produksjonen er blitt bedre, men synes det var flere interessante konsepter før.

Spill, jeg tipper utgivelser som Elden Ring, The Witcher 3 og Last of Us hadde blåst samtlige gamere av banen om de fikk spille det før 2000, så ja selvom det er en noen mindre forbrukervennlige trender i bransjen så er de beste spillene fra denne eraen bedre enn de beste fra den nostalgiske fortid.

Musikk er så subjektivt, mye mer enn de andre du nevner. Så for min del som liker veldig heavy progressiv musikk er det ikke så mye å finne fra før 90 tallet. 

Det er mye variasjon i film hvis man går utenfor de typiske Hollywood filmene. Er der gjerne de mer interessante konseptene ligger. Samme med spill. Det har blitt så dyrt at de må være så safe som mulig, og da får man transformers 5 og fast and furious 11, cod 25 osv. 

Indie spill er dermed blitt urolig bra og det kommer ut veldig mye. 

Savner dog at de lager flere storfilmer uten masse cgi. Rundt 2000 f eks var det mye praktiske effekter og ikke bare ren cgi 

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt uenig at serier har blitt bedre. Ikke bare har selve kvaliteten gått ned, men måten de lages på. Nå får vi så lite som 8 episoder per sesong, og hvis serien er så heldig at den blir fornyet kan det ta 2-3 år før neste sesong. Man kan liksom ikke nyte en serie over lengre tid lenger. Nå er alt sett på en helg. Sammenlign dette med 2000-tallet, da vi hadde 20-24 episoder hvert eneste år. Kvalitet over kvantitet var du kanskje på vei til å si nå, men ironisk nok føler jeg ikke det er noe mindre filler eller bedre pacing i de korte seriene nå for tida. Når serier er så korte og man aldri vet om de vil få en avslutning eller ikke så er det mye mer fristende å bare sette på 24 fra starten igjen. Da har man over 200 episoder å kose seg med og man vet jo at det meste er bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Musikk er så subjektivt, mye mer enn de andre du nevner. Så for min del som liker veldig heavy progressiv musikk er det ikke så mye å finne fra før 90 tallet. 

Likevel skjedde det mer i form av nye spennede sjangre og merkverdige artister, jeg føler at nåtidenes musikk er som et ekko fra fortiden, med noen lysglimt her og der.  

PgUp skrev (5 minutter siden):

Det er mye variasjon i film hvis man går utenfor de typiske Hollywood filmene. Er der gjerne de mer interessante konseptene ligger. Samme med spill. Det har blitt så dyrt at de må være så safe som mulig, og da får man transformers 5 og fast and furious 11, cod 25 osv. 

Er vel ikke uenig her, det har vel kanskje nogså oe med at det å se film i gamle dager var en større begivenhet, om det var kino eller stikke ned på den lokale utleiesjappa.

PgUp skrev (5 minutter siden):

Indie spill er dermed blitt urolig bra og det kommer ut veldig mye. 

Det tviler jeg ikke på selvom jeg spiller det så mye selv.

PgUp skrev (5 minutter siden):

Savner dog at de lager flere storfilmer uten masse cgi. Rundt 2000 f eks var det mye praktiske effekter og ikke bare ren cgi 

Er redd for at dette ikke blir bedre med KI og greier, men det kan hende at mer håndlagde\menneskeskapte ting blir en ettertraktet feature i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 minutt siden):

Likevel skjedde det mer i form av nye spennede sjangre og merkverdige artister, jeg føler at nåtidenes musikk er som et ekko fra fortiden, med noen lysglimt her og der.  

Er vel ikke uenig her, det har vel kanskje nogså oe med at det å se film i gamle dager var en større begivenhet, om det var kino eller stikke ned på den lokale utleiesjappa.

Det tviler jeg ikke på selvom jeg spiller det så mye selv.

Er redd for at dette ikke blir bedre med KI og greier, men det kan hende at mer håndlagde\menneskeskapte ting blir en ettertraktet feature i fremtiden.

Er enig i mye av det du skriver. Nå som alle har digre oled tv med bra lyd så er det ikke så mye grunn til å gå på kino, for noe annet enn store popkornfilmer der man virkelig kan dra nytte av der store lerretet. Så kino er nok absolutt en mindre begivenhet enn før, jeg går selv mye mindre på kino nå. 

KI, ja huff, gruer meg til å se hvordan KI kommer til å gjøre underholdning enda mer formulæriske og kjedelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...