Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

16 hours ago, Brother Ursus said:

Å påstå at alle som er imot wokeness er fascister er omtrent som å si at alle som liker oljemaling er nynazister. Det gir veldig lite mening når du maler med så bred kost.

Det er ingen i denne diskusjonen som har gjort det.

16 hours ago, Brother Ursus said:

Nøyaktig hva ved det å kritisere ekstreme ideologier som fronter diskriminering basert på medfødte trekk er det du mener er fascistisk? For sist jeg sjekket var det desidert en anti-fascistisk ting å gjøre.

Er det dette som er woke nå? Det må du nok forklare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, sofiemyr said:

Og så har du de her (trenger ikke nevne navn) som bare er ute etter å trolle... Synd egentlig - har vært en hel del fornuftige poster i denne tråden men de koker fort bort i masse søl...

For future reference… Har du eksempler på disse fornuftige postene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (18 timer siden):

Det er det heller ingen andre som gjør. 🙄

Neivel, så hva er det når det beklages om at boligområder, styrerom, idrettslag eller yrkesgrupper er for hvite, om noe annet enn hudfargebasert politikk? 

Hva er det når Pride flagg heises og veives overalt i det offentlige rom, enn noe annet enn aggressiv symbolbruk?

Hva er det når selskaper i underholdningindustrien selv kommer med uttalte mål om mer inkludering og mangfold, om noe annet enn aktivisme via underholdning?

 

Den der "dere om minner om fascister og nazister" leken kan andre også gitt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (45 minutter siden):

Det er ingen i denne diskusjonen som har gjort det.

Spiller ingen rolle, så lenge nok potensielle "rekrutter" tror at det er noen her som kaller "alle som er uenige" for fascister.

2:04 - 3:12 for mest relevant del...

 

Man kan også kalle det å isolere bestemte individer eller grupper fra progressive ideologier/tilhørigheter. Hvis noen f.eks sier; "anti-woke stammer fra den høyreekstreme bevegelsen i USA", så kan et individ som hevder å snakke for andre individer eller en gruppe sprette frem og si "Hørte dere det? Den personen sa nettopp at alle som ytrer seg kritisk mot woke, er høyreekstrem".

Denne selvutnevnte representanten vil også hevde å snakke på vegne av "vanlige folk", som er et klassisk populisme-knep 1-0-1. Hva nå "vanlige folk" enn er. Skap et skille, en kløft mellom "vanlige folk" som måtte befinne seg i en sårbar eller vanskelig situasjon, og narrativet om "woke".

 

Og spoiler for The Dial Of Destiny.

Spoiler

Indy er blitt gammel. Sønnen hans døde i krig, noe som førte til separasjon fra kona. Det har også satt sitt preg på ham.

Men la oss likevel klandre kvinnemennesket som beleilig dukket opp som den perfekte syndebukk i hans nærvær for hans forfall.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Crooked Cracker said:

Neivel, så hva er det når det beklages om at boligområder, styrerom, idrettslag eller yrkesgrupper er for hvite, om noe annet enn hudfargebasert politikk? 

Hva er det når Pride flagg heises og veives overalt i det offentlige rom, enn noe annet enn aggressiv symbolbruk?

Hva er det når selskaper i underholdningindustrien selv kommer med uttalte mål om mer inkludering og mangfold, om noe annet enn aktivisme via underholdning?

 

Den der "dere om minner om fascister og nazister" leken kan andre også gitt.

Om du skal "leke" den leken bør du nok gjøre noe annet enn å dikte…

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (44 minutter siden):

Neivel, så hva er det når det beklages om at boligområder, styrerom, idrettslag eller yrkesgrupper er for hvite, om noe annet enn hudfargebasert politikk? 

Hva er det når Pride flagg heises og veives overalt i det offentlige rom, enn noe annet enn aggressiv symbolbruk?

Hva er det når selskaper i underholdningindustrien selv kommer med uttalte mål om mer inkludering og mangfold, om noe annet enn aktivisme via underholdning?

 

Den der "dere om minner om fascister og nazister" leken kan andre også gitt.

Begge sidene klager på hudfargene i underholdningsindustrien, men bare en side har som mål å gi alle like muligheter istedenfor å la noe grupper bevare deres ufortjente fordeler 

Moralsk sett burde begge sidene klager på manglende representasjon 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Begge sidene klager på hudfargene i underholdningsindustrien, men bare en side har som mål å gi alle like muligheter istedenfor å la noe grupper bevare deres ufortjente fordeler 

Moralsk sett burde begge sidene klager på manglende representasjon 

En kan være enige om visse mål som for eks rettferighet, men samtidig være uenige med metodene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 minutt siden):

En kan være enige om visse mål som for eks rettferighet, men samtidig være uenige med metodene.

Selvsagt, men hvorfor har dere ikke sagt noe om din metode eller noe som helst om at bedre representasjon er et mål?  Det jeg har lest i denne tråd er det motsatte- at snakk om representasjon ødelegger samfunnet 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et spørsmål til anti woke folket:

Hadde dere irritert dere så mye over woke i moderne media hvis dere ikke hadde kjent til begrepet, sett masse youtube videoer om det, og ikke deltatt i den amerikanske kulturkrigen? Var dere like oppmerksom på dette før f.eks. 2020?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, rabler said:

Forutsigbart til det kjedsommelige 🙄

image.thumb.png.06d656a604bcafae08ac17f61c214d5e.png

Helt sånn faktabasert her, men He-Man døde ikke vel? Har ikke sett Netflix-serien det kanskje er snakk om her. 

Som Zelda-fan, så hadde jeg lyst på et spill hvor man faktisk spiller Zelda når jeg hadde spilt Majoras Mask og Ocerina of Time en million ganger. 

Et annet perspektiv på ting kan være gøy i disse fiksjonelle verdenene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, PgUp said:

Et spørsmål til anti woke folket:

Hadde dere irritert dere så mye over woke i moderne media hvis dere ikke hadde kjent til begrepet, sett masse youtube videoer om det, og ikke deltatt i den amerikanske kulturkrigen? Var dere like oppmerksom på dette før f.eks. 2020?

Jeg har alltid irritert meg over overdreven politisk korrekthet, siden lenge før jeg hørte begrepet woke. Det het en stund social justice warriors også, for en 10-12 år siden, mener jeg.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (16 minutter siden):

Jeg har alltid irritert meg over overdreven politisk korrekthet, siden lenge før jeg hørte begrepet woke. Det het en stund social justice warriors også, for en 10-12 år siden, mener jeg.

Jepp, husker godt SJW. Var fortsatt aktiv på amerikanske fora på den tiden, de lå vel ca 10 år «før» oss på den tiden. SJW da var veldig likt woke nå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (7 minutter siden):

Jepp, husker godt SJW. Var fortsatt aktiv på amerikanske fora på den tiden, de lå vel ca 10 år «før» oss på den tiden. SJW da var veldig likt woke nå.

Så dette er ikke altså et nytt "problem". Det har alltid vært slik?

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Filmvenn skrev (10 minutter siden):

Som Zelda-fan, så hadde jeg lyst på et spill hvor man faktisk spiller Zelda når jeg hadde spilt Majoras Mask og Ocerina of Time en million ganger.

Mor: Vi har allerede et spill hjemme hvor man spiller som Zelda.

Spill hjemme hvor man spiller som Zelda:

Screenshot fra «Zelda: The Wand of Gamelon».

Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Så dette er ikke altså et nytt "problem". Det har alltid vært slik?

Ikke alltid, nei, men lenger enn «woke». Som Gargantua sa, det begynte å hardne til for 10-15 år siden, så akselererte det mer og mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...