Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

rabler skrev (2 minutter siden):

Når det er opp til hver enkel forbruker å bedømme koker det ned til at "woke" er en personlig mening og dermed ganske tullete å diskutere og enda mer tullete å forsøke å sette inn i en større sammenheng.

Hvor mye søtsaker som er passende er også en personlig vurdering, er det således tullete å diskutere ulempene med for mye sukker i kostholdet også? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, rabler said:

Om jeg hadde funnet ut at de som delte mine meninger stort sett er høyreekstreme fascister som bruker de samme argumentene i et forsøk på å ødelegge demokratiet hadde jeg tatt en lang titt i speilet og undersøkt hvor meningene mine kommer fra. Når man ser hvor anti-woke oppsto og hvilke miljøer det er som er dets fremste proponenter…

Ok, nå må vi bremse kraftig her. Jeg finner meg i mye, men å bli slått i hartkorn med høyreekstreme fascister og beskyldt for å ville ødelegge demokratiet er så milelangt over anstendighetens grense, at jeg må si ifra. Vi som kritiserer woke er helt vanlige folk som ser at noe skurrer i kulturen for tida. Vi påpeker at det er rart at Indiana Jones har gått fra å være en macho, handlekraftig eventyrer til en umælende surrebukk som lar seg hundse med av en Mary Sue. Det er rart at Star Wars har gått fra herlig, tidløst rom-eventyr for hele familien, til et bifall for misandri og bisarre kultuser av lesbiske romhekser. Det er rart at munnrappe og lakoniske Ghostbusters har blitt til gaulende, selvopptatte, selvrettferdige, umorsomme kjerringer. Det er rart at Satan i Sandman spilles av en kvinne, og at Death (med kritthvit hud, altså hvit som et papirark) nå spilles av en afrikaner.

Det må gå an å påpeke dette, uten at indirekte Hitling skal komme ut av treverket her.

 

1.jpg

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (10 timer siden):

Det er en fin balansegang å skrive gode historier, hvor det kan være et dårligere resultat når noen ting får for mye fokus. Det kan være for mye dialog også. Det kan være for mye plot, at det blir rotete og leseren sliter med å henge med. Det kan være for mange karakterer og. Men ingen av de har fått en anti-bevegelse, så vidt jeg har fått med meg.

Alt det der er for så vidt riktig.

jjkoggan skrev (5 timer siden):

Det finnes gode og dårlige historier hvor poltikk sto fremst for forfatterne.  Det er ikke en uting å skrive historier som prioritiserer politikk.  Det er en uting å skrive dårlig plott, karakterer, dialog.

Hudfarge endringer burde ikke endre dialog, plott, eller karakteren i de fleste tilfeller 

Eksempel på forfatter som skrev kjempegodt selv om politikken sto i høysetet: Orwell.

Eksempel på forfatter som ikke skrev kjempegodt og satte politikken først: Rand.

Pluss, masse venstrevridde diktere osv på 70-tallet. I Norge førte det til at folk mistet respekten for, og etterhvert også sluttet å lese, poesi ☹️

Lenke til kommentar

Som man reder, så ligger man.

 

https://www.theguardian.com/us-news/2022/dec/20/anti-woke-race-america-history

Quote

In 2021, the right became increasingly irate at what it described as “wokeness” but which tended to mean any attempt to engage in civil rights or social justice. In 2022, anti-woke became an ideology in itself, an attempt for the right to rebrand bigotry as a resistance movement.

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/09579265221095407

Quote

Abstract
In this article, the so-called ‘anti-woke’ culture war is deconstructed through the notions of
metapolitics in fascist discourses – linked to the Gramscian ‘hegemonisation’ and ‘the war of
position’ – as well as the Schmittian friend/enemy distinction coupled with theories of deviance
and moral panics. The appropriation of the neo-fascist culture war discourse by the mainstream
right in the UK is analysed discursively, combining political discourse analysis, the discourse-
historical approach and discourse-conceptual analysis. The anti-woke culture war by the British
conservative party as well as rightwing media will serve to analyse how social justice struggles like
anti-racism, anti-sexism and pro-LGBTQ rights are being abnormalised and positioned as extreme
deviant political positions. Linked to this, so-called ‘cancel culture’ is strategically deployed by
dominant groups to neutralise contestations against racist, sexist and anti-LGBTQ views. Finally,
freedom of speech and the right to offend is weaponised to protect racist and discriminatory
language and to position these idea’s as valid opinions worthy of democratic debate.

https://www.refinery29.com/en-us/2023/02/11253627/woke-meaning-co-opted-politics

Quote

The same chilling scene is playing out at school board meetings across the country: an angry mob of mostly white parents circle a podium — one defiantly stands in front of it, spewing rhetoric they likely learned on Fox News and talking points emboldened by YouTube rabbit holes and far-right politicians touting lies as policies. They’re yelling about banning books to protect children from “indoctrination” when they’re the ones trying to brainwash a generation into believing racism doesn’t exist and that history didn’t happen. Inevitably, someone — the podium mouthpiece or a cry from the crowd — will utter the word at the center of the fight for censorship and the push against progress: “woke.” 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

Er dét tilsvaret ditt? En samling artikler rasket sammen etter rask googling og klipp og lim? Har du ingen egne tanker? Har du ingen integritet?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gargantua said:

Ok, nå må vi bremse kraftig her. Jeg finner meg i mye, men å bli slått i hartkorn med høyreekstreme fascister og beskyldt for å ville ødelegge demokratiet er så milelangt over anstendighetens grense, at jeg må si ifra.

Jeg bare viser hvor anti-woke bevegelsen kommer fra og hvilke fascister dere menger dere med.

 

2 hours ago, Gargantua said:

Vi som kritiserer woke er helt vanlige folk som ser at noe skurrer i kulturen for tida. Vi påpeker at det er rart at Indiana Jones har gått fra å være en macho, handlekraftig eventyrer til en umælende surrebukk som lar seg hundse med av en Mary Sue. Det er rart at Star Wars har gått fra herlig, tidløst rom-eventyr for hele familien, til et bifall for misandri og bisarre kultuser av lesbiske romhekser. Det er rart at munnrappe og lakoniske Ghostbusters har blitt til gaulende, selvopptatte, selvrettferdige, umorsomme kjerringer. Det er rart at Satan i Sandman spilles av en kvinne, og at Death (med kritthvit hud, altså hvit som et papirark) nå spilles av en afrikaner.

Det må du jo gjerne mene, men bakteppet for anti-woke er altså mye mer alvorlig enn det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjøleskap said:

Hahaha, i går ble jeg beskyldt for å få alle argumentene mine fra twitter av samme fyren, og det jeg posta var ikke fra twitter engang.

 

rabler.jpg

Unnskyld. Det heter X nå. Jeg skal forsøke å huske det til neste gang.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Forsvaret av identitetspolitikk i denne tråden har nå veldig lenge stort sett bestått i bare to ting:

  1. Defleksjon og avvisning av virkeligheten (selv når de som står for fenomenet stolt og åpenlyst gir uttrykk for det)
  2. Personangrep (alle som er uenige med med er høyreekstreme og/eller er hjernevasket)

Jeg synes det er besynderlig at man ikke stopper opp og tenker tanken om at det kanskje er en selv som befinner seg i en boble, når man ser høyreekstreme konspirasjoner overalt, og den store majoriteten av befolkningen beveger seg i en annen retning.

Folk som befinner seg i en slik boble er gjerne ikke uten videre i stand til å stoppe opp og tenke over hvorvidt de befinner seg i en slik boble. Det er jo slik det fungerer. Samme som med en del religiøse folk, det klassiske eksemplet er vel Jehovas Vitner.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Forsvaret av identitetspolitikk i denne tråden har nå veldig lenge stort sett bestått i bare to ting:

  1. Defleksjon og avvisning av virkeligheten (selv når de som står for fenomenet stolt og åpenlyst gir uttrykk for det)
  2. Personangrep (alle som er uenige med med er høyreekstreme og/eller er hjernevasket)

Jeg synes det er besynderlig at man ikke stopper opp og tenker tanken om at det kanskje er en selv som befinner seg i en boble, når man ser høyreekstreme konspirasjoner overalt, og den store majoriteten av befolkningen beveger seg i en annen retning.

Kan du beskrive noe andre motargumenter du har lest som ikke tilhører 1. og 2.?  Det er en måte å vurdere hvis en selv lever i en boble hvis man ikke hører saklige motargumenter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Brother Ursus said:

Forsvaret av identitetspolitikk i denne tråden har nå veldig lenge stort sett bestått i bare to ting:

  1. Defleksjon og avvisning av virkeligheten (selv når de som står for fenomenet stolt og åpenlyst gir uttrykk for det)

Når du  påstår å representere virkeligheten bør du nok ha bedre argumenter enn feiltolkninger og sladder… Så langt er det ikke rare greiene dere har å fare med…

Og nei, det er faktisk ingen som "står for fenomenet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Jeg bare viser hvor anti-woke bevegelsen kommer fra og hvilke fascister dere menger dere med.

Det er nok ikke vi som vil gjøre rase til politikk, aggressivt flagger symbol eller bruker propoganda gjennom underholdning.

Så enkelt kan slike fjolleargumenter kontres. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Crooked Cracker said:

Det er nok ikke vi som vil gjøre rase til politikk, aggressivt flagger symbol eller bruker propoganda gjennom underholdning.

Det er det heller ingen andre som gjør. 🙄

Hvertfall ikke på den måte du mener 😀

Endret av rabler
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (9 minutter siden):

Det der er vel sånn begge ytterkantene tenker. Hvis du er uenig med MEG så er du automatisk ytterst på motsatt side. Det finnes ingen mellomting og det er ikke rom for nyanser.

Og så har du de her (trenger ikke nevne navn) som bare er ute etter å trolle... Synd egentlig - har vært en hel del fornuftige poster i denne tråden men de koker fort bort i masse søl...

Endret av sofiemyr
  • Liker 8
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (4 timer siden):

Og så har du de her (trenger ikke nevne navn) som bare er ute etter å trolle... Synd egentlig - har vært en hel del fornuftige poster i denne tråden men de koker fort bort i masse søl...

Løsningen er enkel…ignor usaklige innlegg 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...