Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

AvgAug skrev (3 timer siden):

Det er en fin balansegang å skrive gode historier, hvor det kan være et dårligere resultat når noen ting får for mye fokus. Det kan være for mye dialog også. Det kan være for mye plot, at det blir rotete og leseren sliter med å henge med. Det kan være for mange karakterer og. Men ingen av de har fått en anti-bevegelse, så vidt jeg har fått med meg.

Nå er vel politisk korrekthet en ganske ny ting også - kanskje det henger sammen?

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, AvgAug said:

Det er en fin balansegang å skrive gode historier, hvor det kan være et dårligere resultat når noen ting får for mye fokus. Det kan være for mye dialog også. Det kan være for mye plot, at det blir rotete og leseren sliter med å henge med. Det kan være for mange karakterer og. Men ingen av de har fått en anti-bevegelse, så vidt jeg har fått med meg.

Det er jeg enig i. 

Det har vært mange forskjellige troper og temaer opp igjennom som har blitt overbrukt til at man blir lei og irritert, uavhengig av politikk. 

Men akkurat nå har det blitt så mye politikk i alt at man blir lei av det, og viktige temaer drukner i mengden. Politikk i underholdning blir jo enda verre når ting er dårlig skrevet også mener jeg, da det går mer ut over kvaliteten og historien av det jeg vil se på.

Er tydelig at det skaper mer splid og uro, når det ikke blir lagt opp til seriøst diskusjon rundt det. Det blir også heletiden laget nye grupper å dele opp folk i, det synes jeg er en uting som hele mediabransjen er ansvarlig for. 

Lenke til kommentar
Entern skrev (6 timer siden):

Jeg skrev at det er en uting når politikken går foran dialog, karakter, plott. 😉

Ikke at politikk i litteratur er en uting i seg selv. 😉

Det finnes gode og dårlige historier hvor poltikk sto fremst for forfatterne.  Det er ikke en uting å skrive historier som prioritiserer politikk.  Det er en uting å skrive dårlig plott, karakterer, dialog.

Hudfarge endringer burde ikke endre dialog, plott, eller karakteren i de fleste tilfeller 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (32 minutter siden):

Det finnes gode og dårlige historier hvor poltikk sto fremst for forfatterne.  Det er ikke en uting å skrive historier som prioritiserer politikk.  Det er en uting å skrive dårlig plott, karakterer, dialog.

Hudfarge endringer burde ikke endre dialog, plott, eller karakteren i de fleste tilfeller 

Selvfølgelig kan hudfarge endre dialog, plott eller karakter. En svart Hitler eller en asiatisk Mandela ville neppe klart å fremså som troverdig...

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan hudfarge endre dialog, plott eller karakter. En svart Hitler eller en asiatisk Mandela ville neppe klart å fremså som troverdig...

Selvsagt, men i de fleste tilfeller dreier seg ikke historiene rundt rase/rasisme

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Selvsagt, men i de fleste tilfeller dreier seg ikke historiene rundt rase/rasisme

 

Alt om nazisme, alt om slaveriet, alt om apartheid, alt om raseskille i usa frem til til og med i dag...

Rasisme er overalt - og går begge veier - de som ikke ser det er ufattelig naive.

Folk velger side og støtter ting de ikke en gang skjønner - ta f.eks "Queers for Palestine"? En gruppe som støtter et styre som enten vil fengsle eller enklest drepe dem for hvem de elsker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (32 minutter siden):

Alt om nazisme, alt om slaveriet, alt om apartheid, alt om raseskille i usa frem til til og med i dag...

Rasisme er overalt - og går begge veier - de som ikke ser det er ufattelig naive.

Folk velger side og støtter ting de ikke en gang skjønner - ta f.eks "Queers for Palestine"? En gruppe som støtter et styre som enten vil fengsle eller enklest drepe dem for hvem de elsker?

Jeg tror ikke rase står sentralt til plottene i de fleste tilfeller.  Hvis jeg søker filmene som spilles idag  på en kino i Oslo hvor mange dreier seg i hovedsak rundt nazisme-slaveri-apartheid og klasseskiller i USA?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke rase står sentralt til plottene i de fleste tilfeller.  Hvis jeg søker filmene som spilles idag  på en kino i Oslo hvor mange dreier seg i hovedsak rundt nazisme-slaveri-apartheid og klasseskiller i USA?

Kanskje ikke akkurat nå, men i nyere tid er det da en hel rekke å velge fra og hvor det ALLTID er casted i henhold til riktig etnisitet. Dette er noen filmer de siste 5-10 år jeg kan komme på hvor rase er en vesemtlig del av handlingen og som er castet som de burde i henhold til det:

"Get Out", "Mudbound", "Black Klansman", "Green Book", "Just Mercy", "The hate U Give", "Color Purple","Skin"

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (3 minutter siden):

Kanskje ikke akkurat nå, men i nyere tid er det da en hel rekke å velge fra og hvor det ALLTID er casted i henhold til riktig etnisitet. Dette er noen filmer de siste 5-10 år jeg kan komme på hvor rase er en vesemtlig del av handlingen og som er castet som de burde i henhold til det:

"Get Out", "Mudbound", "Black Klansman", "Green Book", "Just Mercy", "The hate U Give", "Color Purple","Skin"

Men, ikke i de fleste tilfeller, som var poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Men, ikke i de fleste tilfeller, som var poenget.

Men det er jo nettopp det vi sitter her og diskuterer? Legitimiteten bak å caste i henhold til opphav og legning kontra å ikke gjøre det? Om det er historisk berettiget eller ikke - de fleste av filmene jeg ramset opp er ren fiksjon.

Selvfølgelig kunne du byttet om på opphav i feks "Get Out" men det er jo nettopp opphav og interracial couple som bidrar til den vonde stemningen der?

Jeg synes det er ugreit at jeg automatisk skal puttes i "ytre høyre fløy" bare fordi jeg har mitt opphav, min legning og har en mening om casting i underholdning som  ikke er fullstendig fargeblind. Andre kan få ha sin mening, jeg kan ha min?

Jeg savner fremdeles ETT eneste tilsvar på mine poster om asiatisk underholdning som utelukkende fokuserer på deres egen kultur med noen ytterst få unntak. Jeg tillater meg å lime inne et av de innleggene på ny her:

image.thumb.png.7ec3c621104d1b47d5f1231a636c493d.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, sofiemyr said:

Men det er jo nettopp det vi sitter her og diskuterer? Legitimiteten bak å caste i henhold til opphav og legning kontra å ikke gjøre det? Om det er historisk berettiget eller ikke - de fleste av filmene jeg ramset opp er ren fiksjon.

Legitimiteten til og med.

Dere tillegger andre mennesker meninger og beveggrunner som aldri er uttalt når dere tillegger castingen en "agenda" (hva nå det betyr). 

Og angående Three Body Problem så fungerer den historien bedre for et internasjonalt publikum når den har en mer internasjonal cast. Three Body Problem handler om helt andre ting enn nasjonalitet.

Alle endringene er forøvrig godkjent av forfatteren.

2 hours ago, sofiemyr said:

Jeg synes det er ugreit at jeg automatisk skal puttes i "ytre høyre fløy" bare fordi jeg har mitt opphav, min legning og har en mening om casting i underholdning som  ikke er fullstendig fargeblind. Andre kan få ha sin mening, jeg kan ha min?

Om jeg hadde funnet ut at de som delte mine meninger stort sett er høyreekstreme fascister som bruker de samme argumentene i et forsøk på å ødelegge demokratiet hadde jeg tatt en lang titt i speilet og undersøkt hvor meningene mine kommer fra. Når man ser hvor anti-woke oppsto og hvilke miljøer det er som er dets fremste proponenter…

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (3 timer siden):

Men det er jo nettopp det vi sitter her og diskuterer? Legitimiteten bak å caste i henhold til opphav og legning kontra å ikke gjøre det? Om det er historisk berettiget eller ikke - de fleste av filmene jeg ramset opp er ren fiksjon.

image.thumb.png.7ec3c621104d1b47d5f1231a636c493d.png

Det er ikke et ja-nei spørsmål.  Det finnes situasjoner hvor rase står sentralt og  og situasjoner hvor det ikke står semtralt og alt i mellom.  I de fleste filmer er det slik at det ikke står sentralt og derfor kan man bytte ut hudfargen til skuespillerne mens i de andre tilfeller burde man ta hensyn til skuespillernes hudfarge, etter min mening.

En svart George Washington plager meg ikke så lenge hans slaver ikke står sentralt til historien som blir fortalt, for eksempel.

 

 

Sitat

Jeg synes det er ugreit at jeg automatisk skal puttes i "ytre høyre fløy" bare fordi jeg har mitt opphav, min legning og har en mening om casting i underholdning som  ikke er fullstendig fargeblind. Andre kan få ha sin mening, jeg kan ha min?

Jeg kjeder meg med alle disse diskusjoner om merkelapper om høyre-venstre.  Det er argumentene som interserer meg mest, ikke hvem som er en politisk ekstremist.  Jeg tror du må undersøke årsaken til motstanden din til fargeblind casting.  Jeg tror det kan vise ens fordommer om hva  hudfarge betyr og indikerer.  Jeg husker det var Obamas bestemor som innrømmet at hun blir mer redd av en ukjent svart mann enn en ukjent hvit mann på gaten,  selv om hun elsket Obama som ingen andre.

 

Sitat

Jeg savner fremdeles ETT eneste tilsvar på mine poster om asiatisk underholdning som utelukkende fokuserer på deres egen kultur med noen ytterst få unntak. Jeg tillater meg å lime inne et av de innleggene på ny her:

Hva vil at folk skal svare på slike whataboutism?  Selvsagt er det synd at kinesere og andre ikke støtter multikulturalisme.  Vi mener vesten er overlegen på mange måter så vi sjelden sammenligner oss på denne måten til land som kina og har ikke de samme forventninger.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Crooked Cracker said:

Javel.

Er det ikke noe som heter sukker heller fordi kundene selv bestemmer hvor mye søtsaker de ønsker?

Når det er opp til hver enkel forbruker å bedømme koker det ned til at "woke" er en personlig mening og dermed ganske tullete å diskutere og enda mer tullete å forsøke å sette inn i en større sammenheng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...