Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Gargantua said:

Skaperne av

Terminator-serien etter Salvation
Indiana Jones-serien etter 3
Ghostbusters (2016)
The Matrix Resurrections
Men in Black: International
Star Wars: Alt etter prequels, noen vil hevde inkludert prequels
Stranger Things etter sesong 1
The Sandman
Hulken (She-Hulk)
Scooby Doo (Welma)
The Witcher (Netflix)
Charlie's Angels (2019)
Captain Marvel, Wonder Woman 1984 + mange andre Marvel-filmer
Og nå sist, The Boys ses 4

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å liste opp disse for deg, for du kommer enten til å si at de ikke er woke, eller avfeie det som tilfeldigheter, eller komme med andre rasjonaliserende akrobatøvelser for å holde diskusjonen i skyttergraven.

Hva i alle dager er det som gjør det der woke? Det er faktisk det dummeste jeg har lest i denne tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Curuion said:

Hva er ikke woke med det? 

Det er jo en stor del av problemet at de skriver om det forfatteren har skrevet. 

Det har aldri vært problematisk før, hvorfor skal det plutselig være problematisk nå? Dette har folk gjort til alle tider. Det heter, for å terpe litt på tidligere argument, kunstnerisk frihet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, rabler said:

Hva i alle dager er det som gjør det der woke? Det er faktisk det dummeste jeg har lest i denne tråden.

Hva er dine eksempler på woke produksjoner da? Så vi har noe å sammenligne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, rabler said:

Det har aldri vært problematisk før, hvorfor skal det plutselig være problematisk nå? Dette har folk gjort til alle tider. Det heter, for å terpe litt på tidligere argument, kunstnerisk frihet.

Kunstnerisk frihet er å endre på små detaljer, og når man tilpasse f.eks bøker til film, kan det være endel som går tapt, eller må endre på ting så det passer til formatet. Men det skal ikke gå utover hovedhistorie eller budskapet forfatteren av boka har skrevet. 

Ikke greit å disrespekter kildemateriale, og si at det bare er kunstnerisk frihet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Curuion said:

So sagt tidligere, og blitt linket til mange ganger i tråden. Ansetter de folk med minoriteter uten erfaring, og blir fortalt å ignorer kildemateriale, for å fortelle sin histore istede for originale skaperen. I tillegg er det et massivt kjør på sosiale medier om DEI osv. 

The Witcher f.eks er ekstremt, det handler ikke om å fortelle historiene om Geralt som beskrevet i bøkene. Hvordan er ikke det woke? Hvorfor er det greit å disrespekter forfatteren til Witcher slik? 

Jeg synes The Withcer var veldig bra. Jeg kan ikke se at det var noe som helst woke med den. At en TV-serie er anderledes enn bøkene er bare en fordel. Det er to veldig forskjellige medier og krever forskjellige måter å fortelle historier på. Det er stor forskjell på bøkene og spillene også. Det er heller ikke woke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Curuion said:

Hva er dine eksempler på woke produksjoner da? Så vi har noe å sammenligne. 

Jeg har ingen eksempler siden jeg er av den bestemte oppfatning at det er et ikke-eksisterende problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Curuion said:

Kunstnerisk frihet er å endre på små detaljer, og når man tilpasse f.eks bøker til film, kan det være endel som går tapt, eller må endre på ting så det passer til formatet. Men det skal ikke gå utover hovedhistorie eller budskapet forfatteren av boka har skrevet. 

Ikke greit å disrespekter kildemateriale, og si at det bare er kunstnerisk frihet. 

Kunstnerisk frihet er kunstnerisk frihet. Det kan være både store og små endringer. I mange tilfeller er det vanskelig å kjenne igjen originalmaterialet i det hele tatt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (3 timer siden):

So sagt tidligere, og blitt linket til mange ganger i tråden. Ansetter de folk med minoriteter uten erfaring, og blir fortalt å ignorer kildemateriale, for å fortelle sin histore istede for originale skaperen. I tillegg er det et massivt kjør på sosiale medier om DEI osv. 

The Witcher f.eks er ekstremt, det handler ikke om å fortelle historiene om Geralt som beskrevet i bøkene. Hvordan er ikke det woke? Hvorfor er det greit å disrespekter forfatteren til Witcher slik? 

Så woke er når historien ikke følger kildematerialet. Er en ny definisjon hver dag her.

Veldig mye blir woke da, helt uavhengig av hudfarge. 

Originale Ringenes Herre filmene f.eks. da de endret på mye fra bøkene. 

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

Jeg har ingen eksempler siden jeg er av den bestemte oppfatning at det er et ikke-eksisterende problem.

Vel, nå er det 195 sider her, og fortsatt enormt med styr rundt woke overalt på nett. 

Det er nok bevis på at det er problem. Men hvorfor? Det aner jeg ikke, er vel poenget med tråden å diskutere det også. 

Det er mange eksempler på produksjoner hvor de har med integrering og folk av alle legninger, uten at det er noe problem. 

2 minutes ago, PgUp said:

Så woke er når historien ikke følger kildematerialet. Er en ny definisjon hver dag her.

Nei, ikke alene. De skriver om med sin egen agenda. Og gjør et ikke-eksisterende problem som @rabler sier til et problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gargantua said:

Jaja...

1.png

Du lister jo bare opp en tilfeldig liste filmer og serier. Ingen ord om hva som skulle gjøre dem woke, annet enn at du av en eller annen grunn ser ut til å ikke like dem. Deg om det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Curuion said:

Vel, nå er det 195 sider her, og fortsatt enormt med styr rundt woke overalt på nett. 

Det er nok bevis på at det er problem. Men hvorfor? Det aner jeg ikke, er vel poenget med tråden å diskutere det også. 

Det er mange eksempler på produksjoner hvor de har med integrering og folk av alle legninger, uten at det er noe problem. 

Nei, ikke alene. De skriver om med sin egen agenda. Og gjør et ikke-eksisterende problem som @rabler sier til et problem. 

Alle skriver om med sin egen agenda. Så om noe er woke så må det være fordi de skriver om med en agenda dere ikke liker da, eller? Er det ikke mye enklere å bare si at dere ikke liker det. Må dere på død og liv forsøke å tvinge inn en eller annen konspirasjon hver gang?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (44 minutter siden):

Det forblir likevel en forskjell på beskrive en reakjon som mennesker utviser og det å beskrive den samme reaksjonen for å ta igjen.

Men denne krenkinga er den så opplagt at det er noen krenking, man kan vel bare være uenig uten å bli så veldig krenka, ingenting krenker egentlig meg, for å være hel ærlig så takler jeg det meste, og det tror jeg de aller fleste gjør uavhengig blokktilhørighet. Er det noe som faktisk krenker meg litt 😉 er det når den norske venstresiden blir plassert i samme sardinboks som den amerikanske "venstresiden", som tross alt fremdeles er høyresiden, det norske venstre kan ikke på noe vis sammenlignes med det amerikanske demokratiske parti, de folka er nesten like gærne som GOP. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Curuion said:

The Shining er altså woke? Stephen King hater den jo og da kan de umulig ha respektert kildematerialet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (9 minutter siden):

Hva er agendaen? Mer variasjon av hudfarge og kjønn? Er da mange gode filmer og tv serier som har gjort det. Første avengers og iron man gjorde flere hovedkarakterer til afro amerikanere. Var disse fimene woke?

• Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

The Shining er altså woke? Stephen King hater den jo og da kan de umulig ha respektert kildematerialet.

Det har ingenting med woke å gjøre. Har aldri sagt at det er kun det som gjør noe til woke. 

Men synes uansett ikke det er greit å gå i mot kildemateriale, da burde de kalle det noe annet istede. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, PgUp said:

Hva er agendaen? Mer variasjon av hudfarge og kjønn? Er da mange gode filmer og tv serier som har gjort det. Første avengers og iron man gjorde flere hovedkarakterer til afro amerikanere. Var disse fimene woke?

Er det jeg lurer på også. Hvorfor holder de på slik. Som jeg også har nevnt er det mange eksempler på produksjoner som får det til. 

Er jo mye bedre å gjøre det som The Morning Show, House of the Dragon, The Boys osv, hvor slikt er endel av historien og produksjonen, enn at alt skal handle om det. 

Lenke til kommentar

For å oppsummere:

Dårlig historiefortelling = ikke woke

Dårlig historiefortelling + hvite karakterer = ikke woke

Dårlig historiefortelling + politikk + hvite karakterer = ikke woke

Bra historiefortelling + politikk + mikset hudfarge = ikke woke

Dårlig historiefortelling + politikk + mikset hudfarge = woke

Har jeg rett her? Virker som alle kriteriene på siste må treffe for at dere mener det er woke. 

Endret av PgUp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (2 minutter siden):

Er det jeg lurer på også. Hvorfor holder de på slik. Som jeg også har nevnt er det mange eksempler på produksjoner som får det til. 

Er jo mye bedre å gjøre det som The Morning Show, House of the Dragon, The Boys osv, hvor slikt er endel av historien og produksjonen, enn at alt skal handle om det. 

Ganske enkelt. Fordi usa har blitt langt mer variert i hudfarge og bakgrunn siden tegneseriene ble originalt skrevet. Spørsmålet er, når du er enig i at det ikke ødelegger filmen, hvorfor du har et så stort problem med det?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...