Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (12 minutter siden):

En dokumentar skal være virkelighetsnær fordi den skal skildre virkeligheten.

Kleopatra var IKKE en afroamerikaner.

Ergo, jævlig bad move.

Når man sier «so?» til at det er en dokumentar, ikke fiksjon, sier man samtidig «so?» til grov historieforfalskning.

Regner med at du også sier «so?» til en dokumentar der Martin Luther King spilles av en hvit mann?

Kleopatra snakket ikke engelsk

Ergo, jævlig bad move

Det er en dokumentar.  Å snakke engelsk er en «grov historieforfalskning»!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Entern said:

Ok.

Så da foreslår jeg en dokumentarfilm om WW2 der nazistene alle sammen spilles av afroamerikanere, ca halvparten queerkodet. Dokumentaren avsluttes med en intens formaning om å huske at kampen IKKE er over, de er der ute fortsatt og er voksende i makt, snart må vi kanskje kverke dem igjen!!!

Helt greit det?

Jeg skal gi deg et lite tips før du dummer deg enda mer ut. Søk opp begrepet "docudrama" og se om det kanskje går opp et lys…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 minutes ago, _R2D2_ said:

Kunstnerisk frihet.. 🤣

Hva med en "doumentar" om Uganda hvor alle er hvite?

...Eller en dokumentar om vikingene hvor alle er mørke?

Erre så nøye liksom.

Om det er det du ønsker å bruke tid og penger på skal ikke jeg stoppe deg…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Ok.

Så da foreslår jeg en dokumentarfilm om WW2 der nazistene alle sammen spilles av afroamerikanere, ca halvparten queerkodet. Dokumentaren avsluttes med en intens formaning om å huske at kampen IKKE er over, de er der ute fortsatt og er voksende i makt, snart må vi kanskje kverke dem igjen!!!

Helt greit det?

Det har da vært fryktelig mange filmer der nazister har blitt spilt av andre enn tyskere. Reagerer du like hardt hver gang? Må alle historiske roller spilles av personer som har vokst opp i landet det foregår? Eller kanskje det må en DNA test til? 

Sjekker du bakgrunnen til alle? For da er det neppe mange historiske filmer du kan se. 

Gud forby om du får en flott skuespiller som spiller en slem nazi, men han kommer fra Amerika! Dette må kanselleres.

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, PgUp said:

Artig at du tror jeg mener rasisme mot hvite ikke er mulig. Noe det såklart åpenbart er. Jeg bare finner ikke denne rasismen i moderne underholdning som battlefield, assasins creed, osv.

Nå er det jo dere som reagerer på for mange av en viss hudfarge og etnisitet. Det har ikke jeg gjort. For jeg ser ikke et systematisk problem med det, jeg finner ikke at det begås systematisk rasisme i moderne underholdning mot hvite.

Det er din påstand, som du må bevise. Jeg venter i spenning.

Jeg lukter en viss oversensitivitet og offermentalitet fra dere, for å være ærlig.

 

Da må jeg få lov å spørre hvor godt du egentlig følger med, når de som lager disse tingene selv sier ved gjentatte anledninger at det er noe av målet.

Jeg er som sagt ikke noe offer. Men jeg er definitivt følsom for kulturvandalisme og at tingene jeg er glad i ødelegges av radikale ekstremister og narsissister.

Det er heller ikke slik at det å være en rik og berømt er en menneskerett. Jeg har lite til overs for kjendiser generelt. Men det er likevel ikke greit å diskriminere basert på kjønn, rase eller legning.

Den eneste systematiske rasediskrimineringen som foregår i dag i både Norge og USA foregår mot majoritetsbefolknignene. Men denne tråden handler altså om underholdningsbransjen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

 

Da må jeg få lov å spørre hvor godt du egentlig følger med, når de som lager disse tingene selv sier ved gjentatte anledninger at det er noe av målet.

Jeg er som sagt ikke noe offer. Men jeg er definitivt følsom for kulturvandalisme og at tingene jeg er glad i ødelegges av radikale ekstremister og narsissister.

Det er heller ikke slik at det å være en rik og berømt er en menneskerett. Jeg har lite til overs for kjendiser generelt. Men det er likevel ikke greit å diskriminere basert på kjønn, rase eller legning.

Den eneste systematiske rasediskrimineringen som foregår i dag i både Norge og USA foregår mot majoritetsbefolknignene. Men denne tråden handler altså om underholdningsbransjen.

Så du mener at de forteller at de begår bevisst systematisk rasisme? Virkelig? 

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Jeg er som sagt ikke noe offer. 

Den eneste systematiske rasediskrimineringen som foregår i dag i både Norge og USA foregår mot majoritetsbefolknignene. Men denne tråden handler altså om underholdningsbransjen.

Det hørtes absolutt ut som du spiller offer her...

Endret av PgUp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, PgUp said:

Så du mener at de sier de alle forteller at de begår bevisst systematisk rasisme? Virkelig? 



Mange er helt åpne på at de aktivt diskriminerer, ja. Det er det DEI og ESG *er*. Noen sier det også i helt utvetydige ord.

USAs høyesterett har forøvrig avgjort at det ikke er anledning til det fordi det er rase, kjønns og legnings- diskriminering uansett hvem som diskrimineres. Søksmålene har allerede begynt i akademia og en del bransjer.

Det er vanskeligere å bevise i underholdningsbransjen pga. dets subjektive natur. Men Høyesterett er ventet å slå ned DEI og ESG i de fleste bransjer i årene som kommer, og før eller siden kommer turen til Hollywood også.


https://www.npr.org/2024/04/17/1245309316/supreme-court-decision-employee-discrimination-work-transfers

The Supreme Court opens the door to more discrimination claims involving job transfers

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Krigen mot woke er amerikansk innenrikspolitikk i et ekstremt råttent politisk spill fra hovedsakelig Trumps kult (tidligere kjent som det republikanske partiet) og er på mange måter et direkte angrep på demokratiet.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220620.2024.2364632

Waking up to the ‘Anti-Woke’ agenda

Dilys Schoorman

Quote

As educators we face a reality that was unimaginable a few years ago: inclusivity is now a dirty word; anti-racist actions are labelled discrimination and lies have become a convenient substitute for facts, reality, logic, and decency. It is, indeed, dystopian and mirrors a worldwide trend towards authoritarianism (McNeill Citation2023). In the USA, Thomas Jefferson’s vision of a vibrant and accessible public education for rich and poor as the fundamental safeguard of a fledgling American democracy is under attack (Jewett Citation1997). The weapon of choice: laws and policies that erode the democratic foundations and commitments of public education.

Quote

While only five states in the USA have not seen censorship laws, and similar censorship privileging White sensibilities has emerged in the UK as well (Murray Citation2020), Florida serves as an alarming prototype, having recently overtaken Texas to lead the nation in curriculum censorship (PEN America Citation2023). More significantly, however, these attacks on public education must be recognised as a part of a broader policy agenda targeting political, civic and human rights, as represented in documenting selected state policies, house bills (HB) and senate bills (SB) and the date (month/date/year) they were signed into law over a three-year period (2021–2023). This deluge of state laws and policies on multiple fronts reveals a systematic pattern of discrimination against people who are non-white, non-cisgender male, LGBTQ+ or immigrant, and serve as a source of ‘copy-cat’ laws adopted in other states.

(…)

Quote

How did we get here?

As acknowledged by Rufo, the architect of the anti-‘Critical Race Theory’ (CRT) campaign,

(…)

Quote

Rufo confirmed that ‘Critical Race Theory’ offered him the ‘perfect villain’ in three terms used as a catch-all phrase to ‘toxify’ the ‘liberal brand’ such as diversity, equity, inclusion, and social justice so that whenever ordinary people ‘read something crazy in the newspaper’ – whether about civil rights or trans rights – they would ‘immediately think “critical race theory”’ (Matzco Citation2023, para. 10). He characterised the fight against CRT as ‘the most successful counterattack against BLM as a political movement’ (Golden Citation2023, para. 8). This demonstrates that Florida education laws have little to do with bona fide educational problems, but instead, are blatantly politically motivated, expressly anti-Black, and meant to disrupt the momentum of anti-racist commitments.

(min utheving)

(…)

Quote

Tactics

The primary tactics of today’s backlash are legislative, discursive and economic. The sheer volume of laws guarantees that few educators will have the time to read the laws themselves. Consequently, political rhetoric frames the desired interpretation through sensational sound bites, amplified by the media, regardless of the actual wording of the law.

(…)

Quote

A persistent feature in these laws is the vague wording making it difficult to discern what is allowed and not (PEN America Citation2022). Indeed, the contradictions across the laws render it impossible to comply with all of them simultaneously (AAUP Citation2023). The resulting confusion creates fear and self-censoring, the outcome desired by politicians regardless of what is written in the law. The fear is exacerbated by unambiguous threats (firing; defunding; lawsuits; complaints) and actions.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Du leste ikke artikkelen nei? Der var en elendig serie, og hadde ikke blitt magisk bedre med bare hvite menn. Eller?

Det har du såklart rett i, men likevel er det sånn gang på gang, så derfor er det et enormt rødt flagg så fort det kommer en ny film eller serie og alt fokuset er på hudfarge, kjønn og legning, selv om disse tingene ikke er hva som gjør serien dårlig. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 timer siden):

Den eneste systematiske rasediskrimineringen som foregår i dag i både Norge og USA foregår mot majoritetsbefolknignene. 

Jeg synes du og de 5 andre i verden som mener noe så sinnsykt bør gå i tog og demonstrere utenfor Stortinget. Nei, til den forferdelige rasismen og undertrykkingen av hvite heterofile gamle gubber. En diskriminering som du tidligere i tråden innrømmet aldri har vært i nærheten av å ramme deg selv.

Du bevisst vanner ut begrepene ved å bruke sterke ord hver gang du ser noe du personlig ikke liker i et spill eller en film helt til begrepene mister sin mening og dermed få bagatellisert den faktiske rasismen som har skjedd opp gjennom historien og fremdeles skjer.

Det er en skam.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (13 timer siden):

Merkelig hvorfor dere brukes så utrolig mye tid på å se analyser seirer dere ikke liker. Som er dårlige uavhengig av woke.

Ikke merkelig i det hele tatt. Hvis du sjekker Critical Drinker når han er i debattpanel så er han en helt vanlig analytisk og intelligent fyr - men når han lager disse videoene så er de i seg selv mere underholdende enn det han som regel ranter om...

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som gjør dette temaet spesielt er at det stort sett bare skjer i USA og da nærmere bestemt Hollywood. Med de nye reglene som akademiet legger til grunn ville ikke Oppenheimer kunne blitt nominert. Det meste av Chris Nolans filmer er castet etter hva han vil ha - og hvis det er historisk berettet så holder han seg til det som er nærmest virkelig - feks Oppenheimer, Dunkirk eller The Prestige...

Og det er helt ok - når man skulle caste The Woman King så er det vel neppe noen som reagerte på at det er castet som den er?

https://www.imdb.com/title/tt8093700/fullcredits?ref_=tt_cl_sm 

Ei heller Shogun

https://www.imdb.com/title/tt2788316/fullcredits?ref_=tt_cl_sm 

Eller at en japansk film om Godzilla er helt japansk castet, eller at en av vår mange norske krigsfilmer er etnisk norsk castet?

For å la Disney og SW ligge en stund så kan jeg heller adressere det jeg har forsøkt å si flere ganger - du vet det når du ser det. Vanskelig å ta The Great på biografisk eller historisk alvor (selv om den er laget med et glimt i øyet) når 1700 tallets demografi i russland castes slik

https://www.imdb.com/title/tt2235759/fullcredits?ref_=tt_cl_sm 

Eller 1800 tallets London castet slik

https://www.imdb.com/title/tt8740790/fullcredits?ref_=tt_cl_sm 

eller slik

https://www.imdb.com/title/tt8697870/fullcredits?ref_=tt_cl_sm

Men for all del - noen ganger kan det funke. Det har vært en norm i all film og serieproduksjon at man har en historie og så plukkes cast etter de karakterene manus inneholder. Det kan virke som de store amerikanske og britiske produksjonsselskapene har endret tilnærming og valgt mangfold og inkludering som første kriterie og så håpet på at manus skulle passe. Men igjen - noen ganger kan det funke - andre ganger gjør det ikke det...

Ser flere av dere drar hvit gubbekortet og ber dere da tenke over hva i all verden som gjør deres meninger og tanker mere verdifulle enn våre? 


 

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sofiemyr said:

Men igjen - noen ganger kan det funke - andre ganger gjør det ikke det...

Slik har det alltid hvert, men av en eller annen grunn er det nå plutselig woke hver gang det ikke fungerer og det blir bare idiotisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...