Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, uname -i said:

Hvor mange titalls ganger har du skrevet det samme? Det er åpenbart for alle at du selv ikke har noen klar tanke om dette og at alt bunner i irrasjonelt grums.

Er livet dominert av frustrasjoner så vend blikket innover. Det er ikke transer og lesber sin feil at du er der du er.

Jeg har nok skrevet det to eller kanskje tre ganger i denne tråden over siste ukene. Det er viktig for en diskusjon at vi definerer begrepene vi bruker. Men mange her forstår virkelig ikke hva som menes med "woke". Det er en forutsetning for debatten. 

Men for å gi et forsøk på å forklare hva woke er: Det er å på død og liv skvise inn minoriteter i roller de ikke passer inn i, for å forsøke og fremstå som inkluderende. Ironien er at når man skviser inn skuespillere/karakterer der de ikke naturlig hører hjemme, kun i kraft at de er minoriteter, blir den iboende rasistiske/sexistiske/homofobe tankegangen bak avslørt. Så det har en paradoksal effekt. Et kroneksempel fra nær fremtid er da Kleopatra, en gresk dronning, ble portrettert av en afrikansk kvinne. Det ble mageplask, fordi det var helt innlysende at det var en malplassert casting, et krampeaktig forsøk på å fremstå som inkluderende mtp afrikanere, men effekten ble motsatt.

Jeg syns denne artikkelen var veldig bra, burde leses: https://en.wikipedia.org/wiki/Tokenism

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Men for å gi et forsøk på å forklare hva woke er: Det er å på død og liv skvise inn minoriteter i roller de ikke passer inn i, for å forsøke og fremstå som inkluderende.

Det er lett å forstå hva dere mener med "skvise" hvertfall. Hvis det er en svart, trans eller lesbe i en rolle så er det noe resten av verden kaller kunstnerisk frihet for det er tross alt kreative produksjoner vi har med å gjøre. Samtidig er det en liten minoritet med fritidsproblemer som jobber knallharde 12-timersskift for å finne en bitteliten flik av rasjonalitet/vikarierende argumenter på hvorfor det er feil. Derav "skvist".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Innlegget over her, dreier seg altså om woke i underholdningsindustri. Å forklare woke i samfunnet generelt, er et lengre lerret å bleke. Men jeg kan kort si at det dreier seg om å kun skylde på innbilt systemisk rasisme/sexisme/homofobi når noe går en mørkhudet/kvinne/homofil imot. Det er en reduksjonistisk og nærsynt tankegang. Det er å se spøkelser ved høylys dag.

"Å! Se, en mørkhudet arbeidsledig! Det må være på grunn av systemsik rasisme!"

"Eh, nei, kanskje det kommer av 100 andre mulige variabler. Det er du som fokuserer på hudfargen som eneste forklaringsgrunnlag her. Ironisk nok gjør det deg til den rasefikserte her. "

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du forenkler dette mye her. Som jeg skrev tidligere - Therese Johaug ble utestengt i 18 mnd og uthengt som jukser etter å ha brukt en leppkrem med for mye testoseron. Det er "bare" 8 år siden - og nå skal vi la biologiske menn konkurrere som kvinner

Som sagt det er et reglement som trenger å oppdateres, men Lia Thomas den transkvinnen som stadig vekk blir nevnt får altså ikke lov til å delta i olympiske leker. Det er som sagt en ny problemstilling som trenger en løsning, men jeg tror ikke dette blir et problem fordi de aller fleste faktisk ser problemet, hva enkeltpersoner mener kommer ikke til å ha stort å si og jeg ser ikke poenget med å legge vekt på det, de aller fleste er enige i dette, selv lgbtq tipper jeg. Transkvinner som har gått i gjennom mannlig pubertet kan ikke konkurrere mot kvinner, det sier seg selv. Det er nok noen få som fremdeles utnytter smutthull, men det tviler jeg på at varer lenge. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er jo litt pussig da, at når skaperne av en serie eller film skryter så fælt av hvor mangfoldig og inkluderende den er så er produktet ofte dårlig. Beste eksemplene i det siste er vel nettopp The Acolyte, samt Rings of Power.

Mens når en serie er mangfoldig og inkluderende uten at det gjøres et stort nummer av det så er produktet ofte bra. Husker ingen klaging på alle de homofile karakterene i Game of Thrones. Biseksuelle Oberyn er blant de beste og mest populære karakterene i hele serien. Sopranos og The Wire hadde vel også noen ganske populære skeive karakterer. 

Hva kan dette skyldes, mon tro? 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kjøleskap said:

Det er jo litt pussig da, at når skaperne av en serie eller film skryter så fælt av hvor mangfoldig og inkluderende den er så er produktet ofte dårlig. Beste eksemplene i det siste er vel nettopp The Acolyte, samt Rings of Power.

Mens når en serie er mangfoldig og inkluderende uten at det gjøres et stort nummer av det så er produktet ofte bra. Husker ingen klaging på alle de homofile karakterene i Game of Thrones. Biseksuelle Oberyn er blant de beste og mest populære karakterene i hele serien. Sopranos og The Wire hadde vel også noen ganske populære skeive karakterer. 

Hva kan dette skyldes, mon tro? 

 

Skeive karakterer er helt fint, det kan til og med gjøre historien bedre hvis de har andre karaktertrekk i tillegg! Syns ikke det var woke at Dumbledore viste seg å være homofil, f.eks. Selv om Harry Potter er en franchise jeg er utenfor målgruppen til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Lia Thomas deltok i noen college mesterskap, men får altså ikke delta i olympiske leker, noe som er helt riktig, kvinner som har gått gjennom mannlig pubertet hører ikke hjemme der.  

College mästerskap i USA är viktiga tävlingar som håller väldigt hög klass. De gjorde om reglerna 2022 under hennes karriär, antagligen på grund av hennes resultat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 minutter siden):

Det er jo litt pussig da, at når skaperne av en serie eller film skryter så fælt av hvor mangfoldig og inkluderende den er så er produktet ofte dårlig. Beste eksemplene i det siste er vel nettopp The Acolyte, samt Rings of Power.

Mens når en serie er mangfoldig og inkluderende uten at det gjøres et stort nummer av det så er produktet ofte bra. Husker ingen klaging på alle de homofile karakterene i Game of Thrones. Biseksuelle Oberyn er blant de beste og mest populære karakterene i hele serien. Sopranos og The Wire hadde vel også noen ganske populære skeive karakterer. 

Hva kan dette skyldes, mon tro? 

 

Enkel forklaring som jeg har nevnt flere ganger i denne tråden - du vet det når du ser det :) Når historiefortelling og karakterer blir sekundære og det primære blir å passe på at man inkluderer alle og ikke støter noen - vel da er det høy risiko for at noe blir skadelidende. GoT er alt annet enn politisk korrekt, og det er et rikholdig karakterutvalg både med tanke på etnisitet og legning - da er historien og karakterene det primære...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (14 minutter siden):

College mästerskap i USA är viktiga tävlingar som håller väldigt hög klass. De gjorde om reglerna 2022 under hennes karriär, antagligen på grund av hennes resultat. 

Og mens vi snakker om Lia Thomas kom denne på YT for 20 minutter siden:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

-Bruker et ord i en betydning ingen utenom kilder som sprer disinformasjon, og folk som har faller for disinformasjon, faktisk bruker.

-Synes det er slitsomt at vi snakker om hva DU er offer for

Vi har vel helt enkelt en annan oppfattning av världen och ordet. I min värld är väl kanske 95% av norska befolkningen spridare av disinformation de senaste 30 åren hvis det du skriver stämmer.

2 hours ago, Red Frostraven said:

...altså.

Det er ikke meningen min, det er et demonstrerbart faktum.

Legg merke til at enhver seriøs politiker på høyre side i engelskspråklige land lar være å bruke ordet woke. Det er utelukkende høyreradikale propagandakilder, og unge menn som har falt for disinformasjon fra USA -- og i tur folk som ukritisk lar seg påvirke av disinformerte mennesker, som bruker ordet i negativ forstand.

Raymond Johanson brukte ordet för ett tag.

2 hours ago, Red Frostraven said:

Det som faktisk er slitsomt er å forsøke å hjelpe folk å innse at de er lurt og brukt.

Ja, för dere med andra åsikter än vi andra kan ju ikke blivit lurade eller brukte. Allt inom woke/feminism/pride etc kan ju inte vara fel eller kontroversiellt ... när man leser en rant om forskning som har debunkat transkvinner i idretten och finner eksakt samma argument och beskrvivningen av forskningen på diverse hjemsider så är ju det bara ett tegn på att alla upplysta tänker på samma sätt ... Sen att forskningen och slutsats folk drog var väldigt dåligt och ointressant objektivt  sätt viser väl bara?

Ja, vad tyder det egentligen på att man kan finna samma dårliga retorikk på många ställen på internet bland "woke" folk och innehållet kopierar till forumet av "woke" folk?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (32 minutter siden):

Det er jo litt pussig da, at når skaperne av en serie eller film skryter så fælt av hvor mangfoldig og inkluderende den er så er produktet ofte dårlig. Beste eksemplene i det siste er vel nettopp The Acolyte, samt Rings of Power.

Mens når en serie er mangfoldig og inkluderende uten at det gjøres et stort nummer av det så er produktet ofte bra. Husker ingen klaging på alle de homofile karakterene i Game of Thrones. Biseksuelle Oberyn er blant de beste og mest populære karakterene i hele serien. Sopranos og The Wire hadde vel også noen ganske populære skeive karakterer. 

Hva kan dette skyldes, mon tro? 

 

Du leste ikke artikkelen nei? Der var en elendig serie, og hadde ikke blitt magisk bedre med bare hvite menn. Eller?

 

 While Headland said she didn’t necessarily boost LGBTQ+ representation in the series on purpose, she added: “And yet, people have told me that it’s the gayest Star Wars and I’m frankly… into it

 

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (26 minutter siden):

Du leste ikke artikkelen nei? Der var en elendig serie, og hadde ikke blitt magisk bedre med bare hvite menn. Eller?

 

 While Headland said she didn’t necessarily boost LGBTQ+ representation in the series on purpose, she added: “And yet, people have told me that it’s the gayest Star Wars and I’m frankly… into it

Som jeg sa...

Enkel forklaring som jeg har nevnt flere ganger i denne tråden - du vet det når du ser det :) Når historiefortelling og karakterer blir sekundære og det primære blir å passe på at man inkluderer alle og ikke støter noen - vel da er det høy risiko for at noe blir skadelidende. The Acolyte sliter voldsomt med både historie, manus og karakterer. Hva som er årsaken kan vi spekulere i til vi blir blå... Det jeg derimot vet er at GoT er alt annet enn politisk korrekt, og det er et rikholdig karakterutvalg både med tanke på etnisitet og legning - da er historien og karakterene det primære...

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare confirmation bias. Som dere gjentatte ganger skriver, vi aner ikke årsaken til hvorfor noen serier sliter så kraftig i produksjonen mens andre gjør det bra. Og siden det er flust av skeive karakterer og minoriteter i både gode og dårlige serier/filmer, hvorfor ser vi i det hele tatt på det som en årsak? Jeg skjønner bare ikke hvordan det har noe med woke å gjøre. Star Wars serien igjen som eksempel har jo vært kaotisk fra start.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (5 minutter siden):

Det jeg derimot vet er at GoT er alt annet enn politisk korrekt, og det er et rikholdig karakterutvalg både med tanke på etnisitet og legning - da er historien og karakterene det primære...

Så sier du at det som gjør noe woke er dårlig manus ?Eller dårlig håndverk fra hele produksjonen, men om noe er bra så er det ikke woke ? Det er jo ikke noe politisk ukorrekt med GOT heller.

Dette likte jeg, dette er ikke woke. Dette likte jeg ikke, det er woke ? 

Det er nok langt mer sannsynlig at det ganske enkelt er dårlig håndverk fra bunn til topp. Det er ikke uvanlig med dårlige produksjoner og ræva manus, de har alltid vært der, lenge før det ble en ide at etnisiteter og legninger skal inkluderes i større grad. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...