Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, The Very End said:

Who cares, det er føkkings Star Wars. Det er jo i mange tilfeller helt dust allerede, og litt eksotiske hekser må jo bare være positivt. Jeg er sånn moderat interessert i serien, men de skal ha kudos for å forsøke nye ting og ikke holde på med de samme dustete historiene fra tidenes morgen. Og ja, veit noen kommer til å få et drypp at jeg snakker stygt om originale Star Wars, men om man tar av seg nostalgibrillene så var og er de ikke så gode som folk skal ha det til om vi måler opp mot hva som er gode produksjoner i dag.

Se noe annet da, er jo tusenvis av annet å se på enn å bli sint fordi det er lesbiske mennesker på skjermen. 

Hehe, dere woke-folk begynner å bli temmelig forutsigbare i responsene deres. Det er enten:

1. Neihei, det er ikke woke! Hva er woke med dét!?

2. Bare se på noe annet da vel!

Dere ser ikke at det er en vedvarende, lumsk understrøm av wokeness som drypper inn i alle etablerte franchiser. Det er som om woke-folket får en egen, pervers glede ved å jevnlig ødelegge. Det er egentlig ganske fascinerende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Gargantua said:

Hehe, dere woke-folk begynner å bli temmelig forutsigbare i responsene deres. Det er enten:

1. Neihei, det er ikke woke! Hva er woke med dét!?

2. Bare se på noe annet da vel!

Dere ser ikke at det er en vedvarende, lumsk understrøm av wokeness som drypper inn i alle etablerte franchiser. Det er som om woke-folket får en egen, pervers glede ved å jevnlig ødelegge. Det er egentlig ganske fascinerende.

 

Helt greit å være en sånn «woke» person, hva nå enn det betyr. Det er vel omtrent, tja, noen tusen show å se på TV, hva med å se de heller, eks. Andor om det må være Star Wars? Og har du reflektert over at ikke alt er laget for deg og din brukergruppe? Eller er det slik at vi må sidestille Teletubbies med Game Of Thrones?

Ellers så tenker jeg at de gamle historiene er fortalt, og man må derfor lage noe nytt. Det ødelegger ingenting, dere kan fortsatt sitte og se gamle Star Wars og så kan vi alle leve lykkelig sammen.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Helt greit å være en sånn «woke» person, hva nå enn det betyr. Det er vel omtrent, tja, må være noen tusen show å se på TV, hva med å se de heller, eks. Andor om det må være Star Wars? Og har du reflektert over at ikke alt er laget for deg og din brukergruppe? Eller er det slik at vi må sidestille Teletubbies med Game Of Thrones?

Kanskje de kan lage sin egen franchise med lesber og transer da? Hvorfor må de absolutt ødelegge noe fint og etablert? Hvorfor må de current day'e etablerte IPer med sin egen agenda?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, fredrik2 said:

Alltså, inkludering och representation er ikke alltid problem fritt hvis det görs på fel sätt. 

Vad du menar med det sista förstår jag inte ens. Som jag ser det handlar tråden om tillfällen där en agenda för inkludering och representation gör att slutprodukten blir dålig. Det handlar ikke om en speciellt form av woke och det borde vara rätt uppenbart att det kan vara tillfälle ibland.  

Det er en tvers gjennom idiotisk tråd. Ingen av tilfellene som har blitt dratt frem til skrekk og eksempel er på grunn av "woke".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gargantua said:

Kanskje de kan lage sin egen franchise med lesber og transer da? Hvorfor må de absolutt ødelegge noe fint og etablert? Hvorfor må de current day'e etablerte IPer med sin egen agenda?

Det er ingen ting som er ødelagt. Du liker det gjerne ikke, men det er ditt problem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de to første av Acolyte var noe særlig. Faktisk er det bare én a de "nye" Disney-greiene jeg synes er ordentlig bra og det er Andor.

Men: Jeg er en gammal gubbe og smak endrer seg. Det jeg likte når jeg var 30 er ikke nødvendigvis det samme som nå og har forståelse for at Disney prøver å ha et litt "bredere" nedslagsfelt enn gamle gubber. En selvinnsikt som ser ut til å mangle hos en del andre gamle gubber.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Kanskje de kan lage sin egen franchise med lesber og transer da? Hvorfor må de absolutt ødelegge noe fint og etablert? Hvorfor må de current day'e etablerte IPer med sin egen agenda?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å "currrent-day'e" Star Wars (hvis det er IPen vi snakker om her). Star Wars har alltid vært "woke". De originale var jo en direkte allegori til fascisme, kritikk over datidens kriger (Vietnam) og hadde en av de beste kvinnelige karakterene filmhistorien, som var en direkte badass. Er ikke alt dette ting som folk kritiserer i dag som for "woke", mens de ser tilbake på originalene med nostalgi og kjære minner av barndommen? I mine øyne handler det mindre om hva som er for "woke" eller for politisk i underholdning i dag, og mer om at mange seere er ikke interesserte i nye historier eller nye vinklinger, de vil helst bare re-hashe hva de opprinnelig elsket (som må nok være det kjedeligste jeg kan tenke meg, det er jo kreativt hjerneråte).

Jeg har nok av kritikker selv til moderne Star Wars da, men det har ingenting med wokeness å gjøre. Det er generelt bare for dårlig skrevet med for mange plothull eller ikke nok interessant dramaturgi mellom karakterene. Men mye av det kan også sies om originalene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
40 minutes ago, AvgAug said:

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å "currrent-day'e" Star Wars (hvis det er IPen vi snakker om her). Star Wars har alltid vært "woke". De originale var jo en direkte allegori til fascisme, kritikk over datidens kriger (Vietnam) og hadde en av de beste kvinnelige karakterene filmhistorien, som var en direkte badass. Er ikke alt dette ting som folk kritiserer i dag som for "woke", mens de ser tilbake på originalene med nostalgi og kjære minner av barndommen? I mine øyne handler det mindre om hva som er for "woke" eller for politisk i underholdning i dag, og mer om at mange seere er ikke interesserte i nye historier eller nye vinklinger, de vil helst bare re-hashe hva de opprinnelig elsket (som må nok være det kjedeligste jeg kan tenke meg, det er jo kreativt hjerneråte).

Jeg har nok av kritikker selv til moderne Star Wars da, men det har ingenting med wokeness å gjøre. Det er generelt bare for dårlig skrevet med for mange plothull eller ikke nok interessant dramaturgi mellom karakterene. Men mye av det kan også sies om originalene.

1. Du skjønner ikke hva woke er

2. Du skjønner ikke hvorfor slik tokenisme er en dårlig ting

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AtterEnBruker said:

Hva nøyaktig mener du her? At det er tilstedeværelsen til lesber og transer som "ødelegger" noe fint og etablert?

Tror det er at inklusjonen av lesber og transfolk distraherer manusforfatterne i en slik grad at de ikke lenger klarer å gjøre jobben sin godt.
De klarer bare å fokusere på å skrive godt, hvis det er hvite cis-menn de dikter om.
Naturlig nok...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 timer siden):

Om jag ska vara ärlig så är min betydning av woke väldigt nylig men det härstämmar fra en forståelse av politiskt korrekt som är minst 30 år gammal. 

Är så tröttsamt med detta masset om disinformation hela tiden.

-Bruker et ord i en betydning ingen utenom kilder som sprer disinformasjon, og folk som har faller for disinformasjon, faktisk bruker.

-Synes det er slitsomt at vi snakker om hva DU er offer for

 

...altså.

Det er ikke meningen min, det er et demonstrerbart faktum.

Legg merke til at enhver seriøs politiker på høyre side i engelskspråklige land lar være å bruke ordet woke. Det er utelukkende høyreradikale propagandakilder, og unge menn som har falt for disinformasjon fra USA -- og i tur folk som ukritisk lar seg påvirke av disinformerte mennesker, som bruker ordet i negativ forstand.

Det som faktisk er slitsomt er å forsøke å hjelpe folk å innse at de er lurt og brukt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, AtterEnBruker said:

Hva nøyaktig mener du her? At det er tilstedeværelsen til lesber og transer som "ødelegger" noe fint og etablert?

Skaperen av The Acolyte, Leslye Headland, er lesbisk, og hovedrolleinnehaver Amandla Stenberg er ikke-binær/trans. Tror du ikke at hun har en agenda når manuset hun skriver også er gjennomsyret av lesber/transer? Og ikke på en subtil og inkluderende måte, men IN YOUR FACE. Det er klart hennes privatliv og meninger siver inn i serien, og altså blir serien ikke et Star Wars-produkt, men et sammensurium av politisk aktivisme, dydsposering, tokenisme og tonedøv eksibisjonisme. At det er en drit-dårlig serie i tillegg, er egentlig irrelevant, men ganske påfallende. 

Endret av Gargantua
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om du synes det er oppi trynet, hva vil du kalle «tradisjonelle» filmer og serier? Er ikke måte på hvor mye legningen og relasjonene skal trøkkes opp i trynet på oss der, men så er det plutselig veldig feil når det er snakk om lesbiske eller folk vi ikke liker. 

Jeg kan til dels være enig i at det er mange dårlige historier der ute nå i den senere tid, men det er ikke pga. legningen eller andre skjule agendaer; det er simpelthen bare dårlig. Alt trenger ikke ha en større mening eller grunn. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

1. Du skjønner ikke hva woke er

Hvor mange titalls ganger har du skrevet det samme? Det er åpenbart for alle at du selv ikke har noen klar tanke om dette og at alt bunner i irrasjonelt grums.

Er livet dominert av frustrasjoner så vend blikket innover. Det er ikke transer og lesber sin feil at du er der du er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 timer siden):

Att hvis person A kallas sig feminist så är det inga problem att kalla person A en feminist. 

Enig, men da må de jo faktisk kalle seg selv en feminist først, og som så mye annet så er det også forskjellige grader av feminisme.

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

Det är däremot normalt ikke ok att kalla person B som IKKE kaller sig själv nynazist en nynasist för att person B ikke er enig i allt du skriver. 

Jeg tror ikke jeg har kalt noen som helst noe som helst. 

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

Så får jag svar på helt andra ting trots att det ikke borde vara så vansklig att förstå. 

Det er du selv skyldig i, det er fordi dette er et forum for diskusjon, ikke google. 

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

Ja, det finns folk som pröver at fikse på problemet med transkvinner i idretten. Det finns också en hel del folk som är imot det de försöker göra. 

Ja det finnes veldig mange mennesker med ekstreme meninger, jeg ser ikke helt poenget med at enkeltpersoner mener det, når en stor majoritet faktisk ikke er enig med dem, jeg ser ikke et voldsomt problem med transkvinner i idretten, jeg ser noen som utnytter smutthull, men jeg tipper de blir tettet med tid og stunder. 

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

På forumet kan vi alltså läsa en lång rant som ser det som ett kulturkrig och skriker yttre-höger mot alla som er imot transkvinner i idretten. 

 Jeg leste det mer som at det er et veldig lite problem, og ikke en rant. 

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

Vad ska jag dokumentera angående transkvinner i idretten mer än vad jag redan har gjort? Läs vad Ross Tucker skriver, läs om Lia Thomas saken, sök lite och du finner en hel del rent tull fra woke personer. 

Lia Thomas deltok i noen college mesterskap, men får altså ikke delta i olympiske leker, noe som er helt riktig, kvinner som har gått gjennom mannlig pubertet hører ikke hjemme der.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Enig, men da må de jo faktisk kalle seg selv en feminist først, og som så mye annet så er det også forskjellige grader av feminisme.

Jeg tror ikke jeg har kalt noen som helst noe som helst. 

Det er du selv skyldig i, det er fordi dette er et forum for diskusjon, ikke google. 

Ja det finnes veldig mange mennesker med ekstreme meninger, jeg ser ikke helt poenget med at enkeltpersoner mener det, når en stor majoritet faktisk ikke er enig med dem, jeg ser ikke et voldsomt problem med transkvinner i idretten, jeg ser noen som utnytter smutthull, men jeg tipper de blir tettet med tid og stunder. 

 Jeg leste det mer som at det er et veldig lite problem, og ikke en rant. 

Lia Thomas deltok i noen college mesterskap, men får altså ikke delta i olympiske leker, noe som er helt riktig, kvinner som har gått gjennom mannlig pubertet hører ikke hjemme der.  

Jeg synes du forenkler dette mye her. Som jeg skrev tidligere - Therese Johaug ble utestengt i 18 mnd og uthengt som jukser etter å ha brukt en leppkrem med for mye testoseron. Det er "bare" 8 år siden - og nå skal vi la biologiske menn konkurrere som kvinner - er ikke så vesentlig med testoseron lenger kanskje? Lia Thomas skapte mest rabalder fordi h*ns kvinnelige kolleger følte at de ble fullstendig overkjørt og utnyttet når de måtte dele garderobe med en fullt utviklet mann på 185cm. Jeg var selv i USA i mai i fjor når det var kongresshøring rundt dette med bl.a Riley Gaines og jeg skal love deg at det bare drypper info til vår side av kloden sammenlignet med hva som distribueres der.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...