Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

rabler skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. Disney har alltid tilpasset historiene sine og kommer selvsagt aldri til å slutte med det. Det er slik de tjener penger.

Du skjønner godt hva jeg mener. Før laget Disney NYE filmer - nå er halvparten av det de lager enten nyinnspilling av tidligere filmer - tilpasset «et moderne publikum» eller sequels eller spin offs på allerede eksisterende franchiser…

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. Disney har alltid tilpasset historiene sine og kommer selvsagt aldri til å slutte med det. Det er slik de tjener penger.

Er det? Fordi de har vel aldri tapt så mye penger på filmene sine som i 2023 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (29 minutter siden):

Du skjønner godt hva jeg mener. Før laget Disney NYE filmer - nå er halvparten av det de lager enten nyinnspilling av tidligere filmer - tilpasset «et moderne publikum» eller sequels eller spin offs på allerede eksisterende franchiser…

Basert på gamle historier som de har omskrevet noe voldsomt for å tilpasse seg et moderne publikum, hva er forskjellen ? 

Revie skrev (57 minutter siden):

eller forferdelige The Dark Tower

Boka var jo faktisk ganske god, kanskje det beste King har skrevet, den kunne blitt noe mye bedre ingen tvil om det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Basert på gamle historier som de har omskrevet noe voldsomt for å tilpasse seg et moderne publikum, hva er forskjellen ? 

Boka var jo faktisk ganske god, kanskje det beste King har skrevet, den kunne blitt noe mye bedre ingen tvil om det. 

Tilbakevendende ønske i denne tråden for de som faktisk har et hjerte som banker for film er NYE historier isteden for gjenbruk, klorvask og «tilpasning» av gamle… Ja - jeg vet at alt var bedre før - gå gjerne tilbake og se klassikerne -  de forsvinner ikke 😉 men la for guds skyld oss slippe flere remakes 🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (24 minutter siden):

BOKA og er nok der oppe for Kings del, ja, uten at jeg på langt nær har lest alt av han.

Filmen er derimot det pureste søppel. Så får vi se om det blir noe av og eventuelt hva det blir av Primes påtenkte versjon. Mike Flanagan har gjort mye bra de siste årene med sine haunted house-serier for Netflix og "umulig" oppfølger til The Shining. 

Så er vel The Dark Tower noe som vanskelig festes til lerret, som gjelder mye av Kings verker. Det er mye sjarm i den ekstremt varierende kvaliteten fra 90-tallet (mest pga cheese-faktoren), mens nyinnspillingen av IT med Bill Skarsgård var glimrende. The Shining er selvsagt et ikon av en film, men her var det Kubricks og ikke Kings geni som stod for det gitt alle forandringer. Og alt av serier og film i mellom. Veldig mye dårlig er det også, som f.eks ny-adapsjonen av The Stand med Bills storebror.

Sam Raimi har vel også vært tilknytta et tenkt TDT-prosjekt en stund, uten at det har vært så mye mer snakk om det. 

King er jo ikke en kar som holdes spesielt høyt i litterære kretser har jeg hørt, er vel altfor pulp til det, men det er jaggu ikke mange som kan skrive en coming of age-story som han. Selv om det for det meste er i film-formatet jeg har konsumert det, så er det noe fantastisk flott og ikke minst sårt over en barndom som snart er slutt i Stand By Me og nevnte IT, samt mange, mange fler.

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Revie skrev (1 time siden):

Problemet mitt med Heimdal er ikke at Idris Elba portretterer en karakter fra en tegneserie. Skal bemerkes at jeg aldri har lest tegneserien og derfor heller ikke skal påberope meg noen rett til å avfeie fans av tegneserien og deres preferanser heller selvsagt, men: Det er at Idris Elba kaster bort talentet sitt på noe så generisk som en bi-karakter i det trøtte Marvel-universet (eller forferdelige The Dark Tower).🙂 

Meget god og karismatisk skuespiller, men det er ikke alltid valgene har stått deretter. 🙂

Liker også Elba :) 

Gamle Thor serier fra når Kirby tegnet på 60-tallet er ganske artige på alle måter synes jeg, og en del ting i Thor filmene er hentet derfra, bl.a. passer valg av skuespiller til Odin perfekt :) særlig film nr 1 er veldig basert på de seriene.

Prøvde å se Dark Tower filmen men var så rælete at jeg orket ikke. På tross av at jeg liker Elba. Og bøkene :) 

skaftetryne32 skrev (27 minutter siden):

Enig i at Dark Tower bøkene er veldig bra, særlig den første :) man kunne lagd en finfin tv serie a la Game of Thrones basert på bøkene, men det ville blitt ganske rart for de fleste da tror jeg 😅

Revie skrev (6 minutter siden):

BOKA og er nok der oppe for Kings del, ja, uten at jeg på langt nær har lest alt av han.

Filmen er derimot det pureste søppel. Så får vi se om det blir noe av og eventuelt hva det blir av Primes påtenkte versjon. Mike Flanagan har gjort mye bra de siste årene med sine haunted house-serier for Netflix og "umulig" oppfølger til The Shining. 

Så er vel The Dark Tower noe som vanskelig festes til lerret, som gjelder mye av Kings verker. Det er mye sjarm i den ekstremt varierende kvaliteten fra 90-tallet (mest pga cheese-faktoren), mens nyinnspillingen av IT med Bill Skarsgård var glimrende. The Shining er selvsagt et ikon av en film, men her var det Kubricks og ikke Kings geni som stod for det gitt alle forandringer. Og alt av serier og film i mellom. Veldig mye dårlig er det også, som f.eks ny-adapsjonen av The Stand med Bills storebror.

Sam Raimi har vel også vært tilknytta et tenkt TDT-prosjekt en stund, uten at det har vært så mye mer snakk om det. 

King er jo ikke en kar som holdes spesielt høyt i litterære kretser har jeg hørt, er vel altfor pulp til det, men det er jaggu ikke mange som kan skrive en coming of age-story som han. Selv om det for det meste er i film-formatet jeg har konsumert det, så er det noe fantastisk flott og ikke minst sårt over en barndom som snart er slutt i Stand By Me og nevnte IT, samt mange, mange fler.

King er en av de beste nålevende underholdningsforfatterne vil jeg si :) 

Og jeg synes ikke underholdningslitteratur nødvendigvis automatisk er underlegen seriøs litteratur.

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (17 minutter siden):

Tilbakevendende ønske i denne tråden for de som faktisk har et hjerte som banker for film er NYE historier isteden for gjenbruk, klorvask og «tilpasning» av gamle… Ja - jeg vet at alt var bedre før - gå gjerne tilbake og se klassikerne -  de forsvinner ikke 😉 men la for guds skyld oss slippe flere remakes 🙏

Hollywood er i en kreativ skyggedal. Så får det være opp til publikum å ikke bidra til nettopp remakes/"ny-adapasjoner" og oppfølgere. Så lenge publikum putter penger i lommene på studioene, vil de fortsette med det. Så virker det som ting er i ferd med å snu. Garanterte melkekuer taper i større grad penger enn før, der hvor de ofte reddet inn det at filmer flest taper penger.

Antall solgte kinobilletter er vel også på det laveste nivået på minst tredve år, samt at inflasjonsjusterte billettluke-inntekter i 2023 utgjorde kun 2/3 av pre pandemi-nivå. Så ser det ut til at 2024 vil bli bedre når året er omme. 

Så er det nok flere grunner til dette. Film er i ferd med å bli altfor kostbart også inflasjonsjustert. Store filmer koster nå gjerne $300 mill og de som da markedsføres tyngst trenger opp mot $1 milliard for å break even etter salgskostnader og kinoenes andel.  Nye måter å konsumere på (streaming eks) og metthet av samlebånds-produksjon bidrar nok en del, samt at Hollywood har vært gjennom en større streik. Det settes vel ikke opp så mange filmer i like stor skala heller, som det gjorde for noen få år sida. Så hjelper det heller ikke for alle å ha egen streaming-plattform. Eksempelvis taper Disney+ enorme summer. 

For en som elsker film er det fryktelig lite interessant å se om dagen. Remakes og oppfølgere en masse. For all del, det er intet galt i å like det, men det er da lite givende å se den samme tingen igjen og igjen og igjen og igjen. For deretter å se en reboot av det samme med andre folk.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Entern skrev (21 minutter siden):

King er en av de beste nålevende underholdningsforfatterne vil jeg si :) 

Og jeg synes ikke underholdningslitteratur nødvendigvis automatisk er underlegen seriøs litteratur.

Helt enig med deg, Entern. 🙂

Er nok heller misunnelsen som snakker, vil jeg tro. Hvis det alltid handlet om "seriøsitet" og hvem som er "flinkest", så hadde vel også prog-rock eller jazz for den saks skyld solgt i bøtter og spann mer enn popmusikk. 

Avhengig av hva man ønsker og hva man definerer som suksess, selvsagt. Når jeg ser film og tv-serier, handler det om underholdningsverdi. Hva det er, er veldig subjektivt og man kan jo like/mislike en film som er relativt lik en annen man har den motsatte oppfatning av, uten at det er så enkelt å definere hvorfor. Elsker Gudfaren og Shawshank og elsker Friday 13th Part IV. Man må se det i lys av settingen og selvsagt hva man liker. Jeg falt av Marvel-toget for tjue-fem filmer siden, men det er umulig å argumentere mot at filmene er enorme suksesser. De trykker jo penger for studioet. 

Tok et søk på omsetningsrekorden av film. Topp 10 av inntekt er Avatar, Avengers: Endgame, Avatar II, Titanic, Star Wars VII, Avengers: Infinity War, Spider-man: No way home, Jurassic World, Lion King (2019), The Avengers og Furious 7 på topp 11.

Lik de eller ikke, men det er mer eller mindre kun popcorn-film. Folk flest ønsker bare å bli underholdt kan det virke som, ikke nødvendigvis gå hjem utfordret av en haug med tanker og dilemmas. Selv om det selvsagt er rom for det også. 

Inflasjonsjustert blander filmer som Gone with the wind, originale SW, Sound of Music og ET seg inn, men Marvels superhelter og Camerons blå avatarer er fortsatt i toppsjiktet. 

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (53 minutter siden):

Men det har jo alltid vært sånn, gamle historier er gamle av en grunn vil jeg tro og en ny produksjon er ganske enkelt nødvendig mange ganger, du ser vel det ? Og remakes, de blir lagd av en grunn, for å tjene penger, men det er ingen som tvinger deg til å se dem, så det slipper du uansett.

Entern skrev (31 minutter siden):

man kunne lagd en finfin tv serie a la Game of Thrones basert på bøkene,

Ja har tenkt tanken selv, det kunne blitt en bra serie om gjort riktig. Stappe hele den historien inn i en film blir fort tynn suppe. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Kjøleskap said:

Er det? Fordi de har vel aldri tapt så mye penger på filmene sine som i 2023 😅

Tapt? Disney tjener mer penger enn noen sinne så at noen filmer foreløpig har tjent mindre penger enn forventet lever de nok godt med 😄

Endret av rabler
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Tapt? Disney tjener mer penger enn noen sinne så at noen filmer foreløpig har tjent mindre penger enn de så for seg lever de godt med.

De har 150 mill disney plus subscribers, det er der pengene kommer inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Ja har tenkt tanken selv, det kunne blitt en bra serie om gjort riktig. Stappe hele den historien inn i en film blir fort tynn suppe. 

Jepp. De bøkene er på en måte ganske langsomt fortalt, med mye tid på karakterene og deres samhandling og på områdene de drar igjennom og folkene de møter og er veldig stemningsfullt. Tror og det kunne blitt en veldig bra serie.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sofiemyr said:

Hva så? Det har jo null og niks med woke å gjøre.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PgUp said:

De har 150 mill disney plus subscribers, det er der pengene kommer inn. 

Disney+ har hatt røde tall helt til siste kvatal elns.

Disney er et enormt selskap med mange bein å stå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (7 timer siden):

Har lest igjennom noen av de dårlige og det er det samme  hos de fleste, vakkert å se på, null historie, masse agenda, ingen karakterer og bomskudd hvis man hadde et ønske om å treffe Star Wars fans... Og noe av det mest interessante er at mange gir høy rating FORDI det er så mange dårlige. Tross det har ratingen i snitt gått ned 0.1 siste 30 minutt...

Her er noen utdrag fra 1/2 reviews:

I asked for star wars but got THE MESSAGE
-------------
Overall, the creators just don't care about how bad it gets. We only see KK accusing fans of being "misogynists", but its not the smartest choice of words. I am a woman and I am sick of political things being thrown at my face every time I want to sit down and enjoy the story. Just stop justifying your bad writing, Disney, please. Enough is enough.
-------------
This is what happens when you give license to Harvey Weinstein's former assistant to play in the Disney Star Wars sandbox. Poorly written, poorly directed and for the most part poorly acted.All of this has been sacrificed at the alter of diversity and inclusion. At times it felt like a run of the mill Star Trek episode with its corny lines. The fight choreography was okay, but a poor imitation of Crouching Tiger, Hidden Dragon or The Matrix. I hope George Lucas is enjoying his billions of dollars, because his creation has been diluted and mutilated beyond recognition. Leslye Headland may well have just pipped Rian Johnson as the lead butcher of Star Wars.
-------------
This isn't even Star Wars. The arrogance of the showrunners that pump this stuff out and pass it off as Star Wars is astounding. Talk about losing touch with your primary audience. It's basically a young adolescent murder mystery wear they've splashed some Star Wars elements like droids and lightsabers to tie whatever this is into the brand. The Jedi costumes are bad, the dialogue is bad and the plot boring. Let's not even get started on their poor use of Carrie Ann Moss. Some of the alien species sees more out of a Star Trek set than Star Wars. Last but not least the fighting scenes of someone with some Marshall arts manhandling Jedi.... C'mon.
-------------
Dialog is drivel. Acting is trash. Agenda is so easy to hear and see. There is actually a quote that the main character lost her "mothers". In reality nothing wrong with this. It is just completely unnecessary. The genius behind Star Wars was always its dialog and stirring wisdom with in it own world and characters. The fact that the writing of Star Wars could end up in hands of producers and writers such as these is an abomination. Disney can still save it by removing the series and explaining they were hacked. It takes no talent at all to destroy the greatest sc-fi saga in cinema history.
-------------
To all the reviewer's who are "im giving this a 10/10 or 9/10 cause it was review bombed" Keep blowing into the wind. This has an overwhelming 10 to 1 ratio of people saying its bad (10) to it's good (1) and its not for political reasons. Some people like myself just want to sit back, relax and retreat into the fantasy world and enjoy watching something. Im so over these shows pandering to "modern audiences" and then when the ratings come in they realise the "modern audience" was 5% of the people who watched and the other 95%, the people they should actually be making films for and the people who didnt watch it because of the pandering, hated it. PLEASE DISNEY FOR THE LOVE OF GOD GO BACK TO MAKING GOOD MOVIES AND SHOWS FOR THE PEOPLE WHO ACTUALLY CARE BEFORE YOU LOSE THEM TOO AND YOURE LEFT WITH NOTHING.
-------------
The show focuses more on inclusivity, diversity and forcing a narrative down your throat when it should focus on using the intriguing premise of the show and making a great Star Wars mini series. There was so much potential and it's such a shame what Star Wars has come to. It's honestly embarrassing for George Lucas and his vision of what Star Wars should have been because true Star Wars fans are embarrassed as well. Watching this show with my hopes high ruined my morning.
-------------
The Certainly Didn't Hold Back The Budget. Unfortunately that's as much as I can say about this. It CLEARLY has other agendas it is trying to push outside of the Star Wars universe and unfortunately that is where this will fail. The writing is poor, the acting is poor and the story is, well, it's a whodunit, nothing more.
-------------

"Masse agenda" hva mener du med det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (10 timer siden):

Tapt? Disney tjener mer penger enn noen sinne så at noen filmer foreløpig har tjent mindre penger enn forventet lever de nok godt med 😄

Ja, tapt. De tapte penger på nesten alle filmene sine i fjor. Uansett hvor mye penger de måtte dra inn andre steder så tror jeg ikke de som jobbet hardt med disse filmene synes det er så gøy at de feilet totalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...