Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (1 time siden):

Du lever i fornektelse. Virkeligheten endrer seg ikke selv om du jamrer og jamrer om at woke ikke eksisterer.

Woke er ikke annet enn del av tidsånden. Det pleier ikke å kuke til film heller. Og det går ikke an å bevise at det ikke har ført til bra greier og. Og ikke minst handler mye om omstilling, når en verden "tenker nytt". Da ser man ikke alltid lekker ut i forsøket. Samtidig skylder alle grinebitere på woke der det handler om helt andre ting også, fordi de har woke på hjernen.

De utslagene av woke som faktisk er heslige, med direkte og fæle konsekvenser for andre, fortjener som alt annet som går utover andre, kritikk og motstand. Resten av kritikken kan du faktisk kaste. Bredere representasjon for eksempel, er et gode, og bevissthet fører til nye valg, som gjerne er bedre enn valg på autopilot. Og alle vet at vi har mer potensiale og talent enn det vi ser på repeat.

Som oftest synes bare folk at woke er irriterende og møter alt de kan tolke som det med forakt. Og det er ofte filleting, som dette filmgreiene, et allerede hyllet kunstverk som ikke skulle være på utstilling en periode, en debatt om pensumlitteratur, avseksualisering av kvinnelige karakter i spill i en digital verden der flere og flere jenter spiller, etc.

Som om halvparten av dem i det hele tatt hadde giddet å bry seg om en Snøhvit-film hvis det ikke var for at de kunne bruke det i en nok en woke-diskusjon.

Get over it.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jojimbo skrev (3 timer siden):

Skal ikke nekte for at woke-folket har mål, det er gjort klinkende klart.

Det burde ha stått authentic diversity.
Men det er uansett sprøyt, og grunnen er at det i 2016-2019 var en periode hvor woke DEI agendaen var peak fokus.

UCLA har vært under hardt vær for å ha vært woke i flere år, så ille at lærere har sluttet.

Den analysen der er både utdatert og useriøs.
Studien bruker ikke objektive data på kvalitet, som seertilfredshet eller gjenkjøp, men blander aktivistiske kriterier med økonomi. Dette er som å måle om veganisme er mer lønnsomt – ved kun å spørre veganere.

I 2024

Researchers found that among the top films, those with more racially diverse casts tended to perform better at the global box office than those with less diverse casts. Films in which 41% to 50% of cast members were people of color — such as “Wicked,” “Godzilla x Kong: The New Empire” and “A Quiet Place: Day One” — were found to have the highest median global box office earnings. These movies also tended to be released in more international markets.

https://www.latimes.com/entertainment-arts/movies/story/2025-02-27/hollywood-diversity-decline-ucla-report-2025

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, jjkoggan said:

I 2024

Researchers found that among the top films, those with more racially diverse casts tended to perform better at the global box office than those with less diverse casts. Films in which 41% to 50% of cast members were people of color — such as “Wicked,” “Godzilla x Kong: The New Empire” and “A Quiet Place: Day One” — were found to have the highest median global box office earnings. These movies also tended to be released in more international markets.

https://www.latimes.com/entertainment-arts/movies/story/2025-02-27/hollywood-diversity-decline-ucla-report-2025

Har inte helt trua på at de der rapportene er speciellt unbiased. Framgår tydligt vad de vill visa når man leser texten. Länken i artikeln fungerade ikke och har ikke tid at leta upp den nu. 

En annan av deras rapport för några år sen kunde man se at Oppenheimer gjorde det veldigt bra trots lite diversitet. Intressant hvis det nu er så att det er diversitet som faktiskt säljer. 

edit: Tycker följande tabell visar det jag påstod.

image.thumb.png.573ace05bde26bc7edcd6a061414a61c.png

edit2: Er tydligen den här grafen med median intjänningen som var viktigaste i år. Notera i hur dåligt det blir mer mer än 50% färgade og hur mye det varierar fra år till år.
image.png.0c0f832082b7d2d26e32a40ade82a912.png

Tror faktiskt ikke diversity er det folk flest ser efter trots att de gör allt för att få det att virke så. 

Endret av fredrik2
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sagaen om IMDB-scoren fortsetter. 💀

1. Scoren når nye "høyder". 1,6 (!!) @ 157k stemmer. 89% av stemmene er 1/10! 

2. IMDB har lagt inn varsel om Unusual activity😂⬇️

image.jpeg.5d07e2de771a19198eae046dd89ab370.jpeg

Også interessant å se nærmere på India sine stemmer. 

Uvektet gjenomsnittlig brukerscore er 1,2, men pga. IMDB sitt vekting-system så vil de seriøse brukerene sine stemmer telle sterkere. Så når IMDB scoren blir 1,1 fremfor 1,2 eller høyere, tyder det på at det er de mest seriøse brukerene som gir den 1/10. Er ihvertfall slik jeg tolker det. Når slike tendenser eksisterer blir det kanskje ekstra vanskelig for IMDB å vurdere hvem som review-bomber, og hvem som genuint bare synes filmen fortjener 1/10.

image.thumb.png.206c9d0d3ba7b93f107aee69643540e1.png

Endret av P7SA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Ser ingen grunn til å tvile på funnene i forskningen. At mer representativt mangfold selger best gjelder ikke bare i film og tv, men også reklame. Det er det helt naturlige grunner til.

Vi vet også at det styrker lønnsomheten og øker verdiskapningen i næringslivet.

Man kan faktiskt läsa deras forskning själv och i alla fall delvis dra en annan slutsats utifra det som står där. 

4 av de 5 mest populära filmerna har ju mindre inkludering än filmerna de tar upp.

At se på någon median verdi av filmernas intekter er kanske inte heller det bästa trots att de i år delvis fick resultatet de ville. De mest inkluderande filmerna fick dock en lav score i det kriteriet.  Bättre med minde en 11% färgade än mer än 50% enligt det kritieriet. 

Verkar definitivt gå att laga filmer som många vill se utan speciellt mycket inkludering enligt deras egen data. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kassettspiller said:

Folk snakker om hvor mange dårlige anmeldelser filmen har,

mens jeg lurer på hvorfor i alle dager noen har gitt denne filmen 10 av 10 🤣

Jeg mistenker at mange er infisert av woke-viruset.🤕 Mistet all objektivitet og rasjonalitet. 😢. Stakkars mennesker.

Uansett så er det opplagt at mengden som har gitt filmen 10/10 er unaturlig høy. 

image.thumb.png.573d8fbf35b1198a9df0379a75b32880.png

• Liker 4
Lenke til kommentar
P7SA skrev (20 minutter siden):

Jeg mistenker at mange er infisert av woke-viruset.🤕 Mistet all objektivitet og rasjonalitet. 😢. Stakkars mennesker.

Uansett så er det opplagt at mengden som har gitt filmen 10/10 er unaturlig høy. 

image.thumb.png.573d8fbf35b1198a9df0379a75b32880.png

Om Snøhvitfilmen hadde endt opp som topp 10 på grunn av review-bombing fra "wokefolket", så hadde den garantert ikke blitt fjernet fra listen🙄

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Om Snøhvitfilmen hadde endt opp som topp 10 på grunn av review-bombing fra "wokefolket", så hadde den garantert ikke blitt fjernet fra listen🙄

Det er jo akkurat wokefolket som har gjort dette ingen andre, woke og anti-woke er 2 sider av samme mynt, så imdb reagerte jo uansett, det har ikke noe å si hvilken idioti man støtter, enten man deler ut 1 eller 10, hjernevasket idiot er man uansett om man faktisk ikke mener det, da handler man basert på noen andre sin vilje. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 timer siden):

En film blir jo ikke «woke» bare fordi noen influensere og deres radikaliserte følgerskare hevder det.

Denne greia med å beskylde folk for å få meningene sine fra youtube/tiktok/influensere kan vi godt slutte med. De aller fleste henger ikke på disse sidene dagen lang og klarer fint å gjøre opp sine egne meninger.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (8 minutter siden):

Denne greia med å beskylde folk for å få meningene sine fra youtube/tiktok/influensere kan vi godt slutte med. De aller fleste henger ikke på disse sidene dagen lang og klarer fint å gjøre opp sine egne meninger.

...og likevel så er du her og diskuterer en film for jenter 6-16 år.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (3 minutter siden):

ditto...

Jeg er er her for å diskutere med folk som er grovt misinformerte og hjelpe dem tilbake til virkeligheten hvor familiene deres er og savner dem -- ikke filmen.

Filmen driter jeg i.
Jeg påpekte i posten du bokstavelig talt siterer ironien over at dere, i Norge, er engasjert i en film best kjent for å være offer for storstilte propagandakampanjer, som altså er grunnen til at den er nevnt i denne tråden.

Det er denne propagandaen jeg diskuterer, ikke filmen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg er er her for å diskutere med folk som er grovt misinformerte og hjelpe dem tilbake til virkeligheten hvor familiene deres er og savner dem -- ikke filmen.

Filmen driter jeg i.
Jeg påpekte i posten du bokstavelig talt siterer ironien over at dere, i Norge, er engasjert i en film best kjent for å være offer for storstilte propagandakampanjer, som altså er grunnen til at den er nevnt i denne tråden.

ditto ...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (16 minutter siden):

Faktisk helt feil. Snøhvit er en film for hele familien.

Det stemmer jo ikke helt det heller, det er 9 års grense på filmen.

9 år - barn ned til 6 år sammen med voksne
En film med 9-årsgrense kan ha partier med mørk, intens eller utrygg stemning. Dette kan for eksempel være noe dramatiske bilder av ulykker eller barn som har det vanskelig (inkludert mobbing). Kortvarige og lite nærgående voldsinnslag kan også få 9-årsgrense. Barn ned til 6 år kan se filmen i følge med foreldre/foresatte.

Det åpenbare er jo at dette er en barnefilm, sikkert helt grei for voksne også, men det er ikke en film for alle naturlig nok, de fleste kompisene mine har vokst fra seg prinsessefasen sin nå, sjøl om det tok sin tid for enkelte av dem 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

Filmen driter jeg i.

Ok - du skrev tidligere at du ikke hadde sett den - jeg har - med mitt 8 år gamle barnebarn - og hvis du tar for deg hva som får folk til å faktisk reagere så la meg nevne at frøkna på 8 reagerte på at Snehvit ikke ville være med en prins men heller en forbryter (ja hun har sett tegnefilmen også) og hun lurte på (jeg tuller ikke) om at siden "alle voksne" var slemme når de fikk bestemme - hvorfor skulle ikke Snehvit bli slem også når hun ble voksen og fikk bestemme (hun fremstilles som en tenåring)

Vi har diskutert i tråden her før om dytting av narrativer i barnefilmer og selv om det er klønete og relativt subtilt i denne så er det ikke mindre uønsket - hele første halvdel vitner om at dvergene er skrevet INN i etterkant og den andre halvdelen at de syv "andre" er tonet ned unntatt Jonathan... (det er der filmen mister mye av seg selv)  Det snakkes hele tiden om at kvinner skal være sterke ledere for å være vellykket og jeg tror ærlig talt det er å skyte selv seg i foten siden slett ikke alle vil være det (ikke menn heller) og denne generaliseringen om stereotyper blir tvunget på våre barn som faktisk bare har lyst å være i en fantasiverden noen timer er ikke sunt - realitet får de nok av på skolen...

• Liker 6
Lenke til kommentar
19 hours ago, Gargantua said:

På Steam må man i hvert fall eie produktet man anmelder, og din anmeldelse viser antall timer spilt. Anmeldelsene kan filtreres på relevans, altså hvor mange andre som har vurdert anmeldelsen som nyttig. Så jeg ser ikke problemet der, egentlig. Steam-anmeldelser er supernyttig når man kjøper spill, og er min hovedkilde når jeg vurderer kjøp/ikke kjøp. Imdb hadde noe lignende, hvor man kunne velge å kun se anmeldelsene fra de 1000 mest aktive og nyttige anmelderne. Den funksjonen har de av ubegripelige grunner fjernet. Imdb har blitt mer og mer shitified over årene. Jeg skylder på Amazon.

Du kan kjøpe spillet, spille 1 minutt og legge igjen en review og spørre om refund og få tilbake pengene. Det er en overflod av slike anmeldelser på endel spill. Sånne kampanjer er vanligere med spill enn med filmer fordi det finnes så mange youtubere o.l som tjener penger på negativitet. For tiden er det feks en kampanje der kinesiske spillere gir dårlige anmeldelser på alle spill fra paradox fordi india har et mål om å angripe og overta Tibet i ett av de historiske spillene deres. 

Steam anmeldelser har dessverre blitt rent søppel for svært mange spill. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...