DukeNukem3d Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Og hvis man ikke vil forholde seg til offentlige definisjoner så har venstresiden løst dette for oss: "Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene." Dette er det folk flest forbinder med woke. Akkurat som at folk flest forbinder antisemittisme med jødehat, da er en lang diskusjon om "semitter er mer enn bare jøder!" unødvendig. Man forholder seg til begrep slik de er bredt forstått. Endret 16. mars av DukeNukem3d 1 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars fredrik2 skrev (2 timer siden): Man kan läsa första inlägget och se hvor tråden kommer ifra. Du kan dog ikke lese første innlegg i tråden, som var anti-woke, da det er slettet. DukeNukem3d skrev (38 minutter siden): Hun mener mye hun. Du er sikkert enig i alt? Din woke-venn i VG vil ikke engang anmelde spillet hennes: https://www.vg.no/rampelys/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig Men jeg klarer å ha min egen mening (jeg følger ikke en sekt blindt slik du gjør). Og jeg mener det blir helt feil når karakteren er så etablert. Du appellerer jo stadig til populisme, og hva tilfeldige folk mener en om tema som om det betyr noe hva mange eller tilfeldige autoriteter mener om tema utenfor deres fagfelt -- mens jeg driter i hva tilfeldige folk mener, og er opptatt av faglig kompetanse og hva folk som kan vise til kilder og utviser god forståelse av et tema og er del av faglig konsensus skriver eller sier om temaet det jobber med. Jeg har jo åpenbart også meninger, men i morgen f med at jeg er en tilfeldig person på internett bruker jeg helst seriøse kilder og relevante fagfolk som forteller fakta om sakene jeg er opptatt av, for å unngå mening og synsing. Hva JK Rowling mener om andre ting enn forfatterskap og Harry Potter er jo åpenbart mer av samme tull som å høre på Mimir om kunst eller Raymond Johansen om misinformasjon fra kulturkrigen i USA. 3 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars DukeNukem3d skrev (5 minutter siden): Og hvis man ikke vil forholde seg til offentlige definisjoner så har venstresiden løst dette for oss: "Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene." Dette er det folk flest forbinder med woke. Akkurat som at folk flest forbinder antisemittisme med jødehat, da er en lang diskusjon om "semitter er mer enn bare jøder!" unødvendig. Man forholder seg til begrep slik de er bredt forstått. "Woke" i audiovisuell form er litt annerledes enn det der 2 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars 12 minutes ago, Red Frostraven said: Du kan ikke være dum nok til å tro at du klarer å innbille meg at du leser engelske ordbøker og finner tilfeldige ord sine alternative definisjoner du starter å bruke derfra, og ignorerer hvem som etablerte bruken og hvordan det ble etablert. Men viktigst av alt er hvorfor ordet ble etablert av alternative høyre. Kan du fortelle meg hvorfor alternative høyre og Russland, så MAGA, begynte å spre misinformasjon om sine politiske motstandere i form av et skjellsord som har og hadde en vilt annen betydning for dem som ikke tilhører nevnte miljøer -- i årene før du brukte ordet for første gang, etter at disse aktørene spredte begrepet til dørstokken din og håpte du kom til å plukke opp hundefløyten deres? Dette er temmelig godt forstått og beskrevet, så svar gjerne seriøst og med kilder. Jeg leser ordbøker, jo. For å finne definisjonen av ord, samt etymologi, historie og alternative definisjoner. Dette gjør jeg fordi jeg vil vite hva jeg snakker om. Som nevnt flere ganger før i denne tråden, var jeg imot tvunget/omvendt diskriminering og kvotering i flere tiår før jeg hørte ordet "woke" for første gangen, og jeg bruker nå ordet som en shorthand for overdreven politisk korrekthet. Når du tror man må være pro-russisk eller pro-Trump for å bruke ordet woke med nedsettende/negativt fortegn, så gjør du deg skyldig i det vi kaller en genetisk feilslutning. Det er en logisk tankefeil. Den oppstår når man avviser eller aksepterer en påstand basert på dens opprinnelse (hvem som sier det, hvor den kommer fra) i stedet for dens faktiske innhold eller gyldighet. 3 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Martelè skrev (4 minutter siden): "Woke" i audiovisuell form er litt annerledes enn det der Og for videre kontekst, hvilke aktører snakket først om woke i underholdningsindustrien og hvilke kontakter har de, og nettverk er de tilknyttet, politisk..? Og hvilke seriøse faglig kompetente journalister anser woke som et problem i industrien, utenfor den omgangskretsen, den dag i dag..? Endret 16. mars av Red Frostraven 4 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) DukeNukem3d skrev (38 minutter siden): Enig, men den etablerte karakteren er glimrende. Man må åpenbart ha en ny skuespiller, men det er risky å gjøre totalomveldning med noe som fungerte. Jeg synes dette blir feil. Du synes dette blir feil. Men det har strengt talt ikke blitt laget enda, ergo du har ikke sett det. Så la oss se hvordan sluttproduktet blir. Tenk om det blir bra? Da er det jo ikke woke lenger, i følge enkelte sine definisjoner. Endret 16. mars av mandodiao 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Gargantua skrev (10 minutter siden): Jeg leser ordbøker, jo Og hva er svaret på spørsmålet mitt? Hva er motivasjonen til dem som står bak all spredning, inkludert din bruk av ordet? Det er ikke organisk etablert separat fra alternative høyre eller høyrepopulismen, men har en avgren i norske konspi-høyre/snti-intellektuelle høyre med blant annet Wee, Ness og Choi, som forsøker å hvitvaske MAGA -- helt til forrige uke for Ness sitt tilfelle. Ordet i sin alternative betydning kom i bølger, men fra samme miljø. Dere bruker jo praktisk talt ikke ordet slik Raymond Johansen i 2023 beskriver den problematiske varianten, i denne tråden. På politikkdelen av forumet er det praktisk talt bare MAGA som bruker ordet. Jeg ønsker meg også å høre hva Johansen mener i dag, versus for halvannet år siden. Flere brukere i tråden har gått på samme smell, at de trodde på anti-woke, som de har nevnt gjentatte ganger. Jeg tror ingen har gått andre veien, uten å ha slått seg i hodet. Endret 16. mars av Red Frostraven 3 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) 14 minutes ago, Red Frostraven said: Og hva er svaret på spørsmålet mitt? Hva er motivasjonen til dem som står bak all spredning, inkludert din bruk av ordet? Jeg svarte på spørsmålet, men av ubegripelig grunn klippet du det vekk. Her kommer det igjen: Jeg bruker woke som shorthand (kortvariant) for overdreven politisk korrekthet. Hva andres motivasjon er, vet jeg ikke. Men ordet har validitet uansett hvor det kommer fra. Les gjerne linken til genetic fallacy, så kanskje du lærer noe. Istedet for å snippe vekk deler av svaret mitt for å fordekke at jeg faktisk gir deg svar på tiltale. Endret 16. mars av Gargantua 5 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Jeg ble mere observant på ordet 'woke' evt 'stay woke' gjennom Childish Gambino rundt 2017ish. Og oppfattet ordet som det klassiske årvåkenhet rundt rasisme og sosial-urettferdighet. Endret 16. mars av mandodiao 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Gargantua skrev (27 minutter siden): Jeg svarte på spørsmålet, men av ubegripelig grunn klippet du det vekk. Her kommer det igjen: Jeg bruker woke som shorthand (kortvariant) for overdreven politisk korrekthet. Hvorfor bare ikke politisk korrekthet, som allerede betyr at det er overdrevet..? Vet du ikke svaret på spørsmålet så er det greit. Det i seg selv er et av mine viktigste poenger: dere blir brukt. Men hvorfor bruker du ikke egen definisjon..? Har du endret mening siden januar? Er alle disse spillene og filmene og seriene overdrevet politisk korrekt..? Du avslutter med at Mary Sue og minoriteter i spill og serier er Woke. Gargantua skrev (På 31.1.2025 den 23.58): Nei, alle spill som er omtalt i denne tråden handler ikke om trans. Noen gjør det. Men ikke alle. Jeg får dra fram lista mi igjen, da. Her et lite utdrag av woke media de siste årene: Spill: The Last of Us Part II (2020) Battlefield V (2018) Mass Effect: Andromeda (2017) Call of Duty: Modern Warfare (2019) Dustborn (2023) Saints Row (2022) Concord (2024) Wolfenstein: The New Blood (2019) Dragon Age: The Veilguard (2024) og høyst sannsynlig Assassins Creed Shadows (2025) Filmer og serier: The Rings of Power (2022) Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) She-Hulk: Attorney at Law (2022) Ghostbusters (2016) Doctor Who (2020) Black Panther (2018) Black Panther: Wakanda Forever (2022) Matrix: Resurrections (2021) Men in Black: International (2019) The Sandman (2022) She-Hulk: Attorney at Law (2022) The Witcher - Netflix-versjonen (2019) Captain Marvel (2019) The Little Mermaid (2023) Batwoman (2019-2022) Birds of Prey (2020) Lightyear (2022) Eternals (2021) Masters of the Universe: Revelation (2021) Charlie's Angels (2019) Star Trek: Discovery (2017-) Terminator: Dark Fate (2019) Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) Velma (2023) Star Wars: The Acolyte (2023) Agatha All Along (2024) Barbie (2023) Wonder Woman 1984 (2020) Lightyear (2022) Santa Inc. (2021) Batwoman (2019) The Witcher: Blood Origin (2020) Ms. Marvel (2022) og høyst sannsynlig Snow White (2025) Felles for alle i listen er at de på en eller annen måte prøver å shoehorn'e inn "minoriteter" - det være seg homofile, transer, Mary Sues ("sterke" kvinner som egentlig er skrevet som menn), mørkhudede etc - der de minoritetene er med kun i kraft av å være en minoritet. Det er dette som er tokenism. Det er dette som er woke. Endret 16. mars av Red Frostraven 2 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) DukeNukem3d skrev (20 timer siden): Dette er det folk flest forbinder med woke. Akkurat som at folk flest forbinder antisemittisme med jødehat, da er en lang diskusjon om "semitter er mer enn bare jøder!" unødvendig. Man forholder seg til begrep slik de er bredt forstått. Anti-woke er dog mer som jødehat, og det som kalles woke er tilfeldige mennesker som ikke har valgt å bli stemplet woke i forstanden de fleste på forumet bruker det negative begrepet. Se nederst for eksempler på hvordan Woke brukes av den jevne forumbruker. De har ikke misforstått hva ordet betyr, de har en mer riktig forståelse enn dere; woke er, og er ment å være, alt og alle som er kritiske til alternative høyre og hvit makt, motforestillinger mot forestillinger om den hvite rasen sin særegenhet og utrydningstruelse, på en eller annen måte. Det pakkes inn i både bobleplast og krepp av høyrepopulister som Ness og Choi, men de og andre anti-intelektuelle / høyrepopulistiske har adoptert forestillingene sine fra amerikansk alternative høyre. Som kritikk mot viten om strukturell rasisme og hat mot minoriteter i USA, og selv i Norge, hvor Høyre anerkjenner og utarbeider løsninger på både strukturell rasisme og muslimhat. --- Den spissede og sære definisjonen dere later som om dere bruker, selv om den ikke brukes i praksis utenom når noen misforstår hvorfor noen gjør hva de gjør og forsøker å kansellere dem for å være Woke, er bare en liten del av hatet og misinformasjonen til anti-woke. Som går klart frem av tråden. Dere lurer bare dere selv om dere tror at deres Woke er noe helt annet enn alternative høyre sin misinformasjon, det er bare en ny gren på den samme danglebær-busken. Det meste som kalles kanselleringskultur er jo ikke det, det er et ord for noe som alltid har skjedd, og for noe som egentlig aldri skjer slik dere tror. https://www.nytimes.com/2020/12/03/t-magazine/cancel-culture-history.html Og dere kaller ikke kanselleringskultur woke, det er bare når dere tror at noen en gruppe dere misliker gjør det at dere bruker ordet. Hvert eksempel så langt kan dekonstrueres til hva som faktisk har hendt, til noe banalt og uproblematisk. Men det krever at man er kritisk og kildekritisk. Som er målet å unngå for propagandaen dere har falt for; Bare politiske venstre kan oppfylle anti-woke sin definisjon av woke, per design, med intensjon, uansett hvor åpenbart dobbeltmoralsk det er. Det skaper et oss vs. dem, oss vs. jødene, problem -- hvor dere anser jødene woke som problem. Alle klager på hva man innbiller seg er woke hjelper å amplifisere og legitimere den mer latterlige og irrasjonelle kritikken som allerede finnes. Det er slik har blir til, og slik radikalisering starter. ... Samtidig er anti-woke i seg selv identitetspolitikk med strenge regler for hva som er lov til mene. --- Skal vi ta en rundtur på forumet og norske reddit for å se hva andre brukere legger i Woke..? Det er woke når folk ikke bryr seg om fremmede ... Å tilby hormonbehandling til pubertale trabns-ungdommer i tråd med anbefalinger fra WHO er woke. https://www.diskusjon.no/topic/1934166-ron-desantis-usas-neste-president/page/8/#comment-26637016 At ateister og muslimer i regjeringen Støre er med på å planlegge 1000-års-markering av kristningen av Norge er Woke. Et eller annet ladeselskap er woke. Chatbotter er woke; Osv osv osv. Kan fortsette når jeg er på PC, for dette er bare fra to av over 50 sider med eksempler. Så har vi norske reddit. Endret 17. mars av Red Frostraven 1 4 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars On 3/16/2025 at 4:02 PM, Red Frostraven said: Hvorfor bare ikke politisk korrekthet, som allerede betyr at det er overdrevet..? Vet du ikke svaret på spørsmålet så er det greit. Det i seg selv er et av mine viktigste poenger: dere blir brukt. Men hvorfor bruker du ikke egen definisjon..? Har du endret mening siden januar? Er alle disse spillene og filmene og seriene overdrevet politisk korrekt..? Du avslutter med at Mary Sue og minoriteter i spill og serier er Woke. Red Frostravens modus operandi ser ut til å være 1. "Hva er woke"? 2. Han blir forklart hvorfor 3. "Hvorfor er det woke"? 4. Han blir forklart hvorfor 5. "Hva er woke? Hvorfor er det woke?" 6. Han blir forklart hvorfor for tredje gang 7. "Det er bare noe du har fra MAGA og Russland!" Gjenta ad nauseam. Hvis du skal fortsette å forsøple debatten med å kverne og kverne og file og file på "hva woke er" syns jeg du kan finne på noe annet å gjøre. Seriøst. Alle andre som har en viss språkforståelse og evner å inkorporere nye fenomener og ord inn i begrepsapparatet, skjønner hva som menes med woke nå. Dette er siste gang jeg gidder å svare deg. Du har klart å utmatte meg med din tautologiske kverulering. Gratulerer. 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) Gargantua skrev (6 timer siden): Hvis du skal fortsette å forsøple debatten med å kverne og kverne og file og file på "hva woke er" syns jeg du kan finne på noe annet å gjøre. Du er sannelig velsignet med frekkhetens nådegave. Woke er et skjellsord med opprinnelse alternative høyre, hvis funksjon er å lure unge menn til å innta en rekke irrasjonelle og hatefulle forestilling om mange forskjellige grupper mennesker i verden som separat stemples woke, inkludert men ikke begrenset til: Folk som er motstandere av ekte rasisme: De var de første til å bli stemplet woke, og stemples fremdeles woke, i den dypt uærlige formen dere støtter dere på. "Nigger faggot activists who get in my way in London and stick signs up in my face trying to get me to join a gay faggot Palestinian cause. I don’t give a shit about Israel or Palestine. I care about White people, and not sand nigger, Paki-Jew faggot coons. I really think you should press the button to wipe Jews off the face of the Earth." —Paul Joseph Watson https://www.splcenter.org/hatewatch/2022/05/06/leaked-audio-underscores-dark-side-far-right-youtube-subculture ...det er åpenbart for mye å forvente at mange av dere skal forstå at dere har adoptert disse personene sitt hatefulle uttrykk for misinformerter beskrivelser av sine meningsmotstandere, for å beskrive og stemple folk i samme gruppe som dere ikke liker -- eller det å forstå at halve Norge, spesielt unge menn, ikke vet forskjellen på dem som stemples woke av politiske alternative høyre og dem som stemples woke av kildene som ligger til grunn for det som stemples woke i denne tråden... alternative høyre i kulturkrigen... og forskjellen på dem som stemples woke av dem og de få tilfellene i tråden som stemples woke uavhengig av hva amerikanske anti-woke stempler woke. --- I andre rekke, stemples alle former for pro-LGBT, og det brukes bokstavelig talt hundrevis av millioner av dollar/euro blant konservative tenketanker på å fremme kristenkonservativ propaganda som forsøker å manipulere folk til å være negative til LGBT. Og de har adoptert Woke som merkelapp på sine 'fiender'. Komplette idioter med høy grad av overfladisk autoritet som Matt Walsh og Jordan Peterson... og Elon Musk. ... Russland sine fiender stemples woke -- ble ble stemplet woke i mange år før ordet ble adoptert på forumet, fra kilder ingen av dere klarer å nøste opp i hvordan havnet i deres munn. Journalister som formidler sannheten i stedet for MAGA eller alternative høyre, eller incel-miljøet, sin agenda kalles woke. Spesielt spill- og mediejournalister. På samme måte som bedrifter som forsøker å appellere til et annet publikum og en annen kultur enn bare kristne, europeisk-ættede hvite kalles woke -- selv om det også åpenbart er latterlig, og så langt utenfor enhver definisjon foreslått så langt i tråden at dette er hovedgrunnen til at jeg sliter med å ta de som bruker woke om et problem i underholdningsindustrien seriøst overhode: Dere kaller, indirekte, folk på sentrum-høyre som elsker penger mer enn demokrati og som donerer millioner til Trump woke, selv om de ikke har noen som helst annen agenda enn å tilfredsstille aksjeeierene og styret i selskapet. At de ikke evner å få produsert noe som er god kvalitet på handler jo, åpenbart, om at de ikke er kompetente til å gjenkjenne, iverksette og fullføre prosjekter som er gode -- ikke noen ideologi. Det er talentløshet på og fra toppen. Disney ledes av en person som ikke kan tegne og hvis karriere har vært å hoste show. Amazon ledes av en person som ikke ville klart gjenkjenne Mary Sue fra en god karakter. Blizzard ledes av folk som kopierte andre spill på 90-00-tallet og når tror de er rockestjerner fordi de har høy kompetanse på animasjon. Activision ledes av av en avdanket kjøleskapsselger. Hvordan skal disse klare å lykkes utenom å kjøpe opp studioer og intellektuell eiendom som allerede er drevet av talenter, og drive disse selskapene frem til folk slutter? Hva skjer da? De mangler evnene til å ansette nye kompetente mennesker til å erstatte dem som slutter, og studioene og den intellektuelle eiendommen dør. ... Blind høne finner dog også korn; Av og til klarer selskapene å finne kompetente folk, eller har kjøpt kompetente studio som faktisk ikke faller fra hverandre. Hudfarge og kjønn er aldri grunnen til at noe lykkes eller mislykkes. Dere utviser absolutt null kildekritikk i denne tråden, og driver sport i å unngå å forklare eller vise tegn på forståelse på hvilke aktører i MAGA-verden som først gulpet opp tullet dere i denne tråden regurgiterer fra kildene i USA -- med hederlig unntak av rundt tre separate saker; Museum-saken... og det er sikkert et par til. --- Innholdet i denne tråden kommer her når alt-right subredditen KotakuInAction og/eller kulturkrigere på YouTube eller Twitter forteller folk hva som kommer som er woke. Vi ser det til stadighet, spill og serier og filmer som enda ikke er kommet trailer på kritiseres for å være woke. God of War: Ragnarok, fordi Sweet Baby Inc var inkludert i å hjelpe med historien. Baldur's Gate 3. Asokha Dere har i løpet av de siste 100 sidene ikke klart å fremstille noen annen plausibel forklaring på hvorfor dere ikke har originale tanker -- og stadig faller for samme typer misinformasjon som kommer fra disse kildene. ... Det finnes ingen slike kilder for oss som er kritiske til dem som adopterer kulturkrigen til høyrepopulistisk side fra USA; Bokstavelig talt ingen i denne tråden som er kritiske til anti-woke benytter seg av useriøse kilder, i denne tråden: Det er folk fra underholdningsbransjen og andre relevante bransjer som forsøker å få dere til å forstå at dere driter dere ut med den tullete og malplasserte kritikken, og folk med tjue år med innsikt i bevegelsene i informasjonskrigen og desinformasjon i informasjonsalderen som VET motivasjonen bak anti-woke bølgen, som dere flyter oppå i det dem som satte den i gang forsøker å bruke dere til å bidra til å erodere folk sin tillit til myndigheter, WHO, forskning, faktasjekkede sosiale medier, kunstig intelligens som ikke spesifikt er trent for å ha en konservativ agenda, journalisme, politiske venstre, politiske høyre til venstre for Republikanerene -- inkludert politikken til Høyre, alle i LGBT-miljøet og alle deres allierte.. Sitat Seriøst. Alle andre som har en viss språkforståelse og evner å inkorporere nye fenomener og ord inn i begrepsapparatet, skjønner hva som menes med woke nå. Dette er siste gang jeg gidder å svare deg. Du har klart å utmatte meg med din tautologiske kverulering. Gratulerer. Du er ikke en del av gruppen som vet hva ordet betyr -- du bruker forskjellige definisjoner fra måned til måned, benytter deg ikke av definisjonene du selv forsøke å innbille andre at du bruker, og forstår jo genuint ikke at du er grovt misinformert om dette temaet i det meste du uttaler i tråden, inkludert din egne definisjon på woke, selv når hva du tar feil om blir matet deg med teskje. Jeg begynner ikke å inkorporere ondsinnede merkelapper på mine politiske motstandere hvor jeg sauser dem sammen med grupper de overhode ikke tilhører -- det jeg derimot gjør er å fortelle dere at dere brukes av ondsinnede aktører, i det og fordi dere gjør nettopp det; Benytter dere av et ord som kommer fra aktørene nevnt over, som har hundretusener av timer med videoer hvor de anklager woke for å stå bak alle verdens problemer, mellom seg. Dere har ikke adoptert ordet fra uskyldige kilder, eller funnet på og benytter noen ny betydning; Dere går i gåsesteg med aktørene nevnt over, bare at denne tråden er dedikert til å stemple folk i en nisje -- som fremdeles er latterlig misforstått og misinformert på deres side. Det er en tråd som er som å være dedikert til å kritisere jøder for å drive for mye handel og vennetjenester, som benekter at den er eller bidrar til jødehat fordi det i tråden ikke klages på hva andre anti-jødiske holdninger klager på -- selv om noen brukere i tråden bokstavelig talt er aktive i å spre hat mot samme gruppe i andre tråder for andre grunner; Brukere i denne tråden bruker woke på andre måter og om andre enn aktører i underholdningsindustrien; Fra en bruker i denne tråden, om woke: "En kan godt si at Woke har noen gode idealer, men når dette utarter seg til historerevidering, seksualisert fokus på barn, forderving av etablerte underholdningsfranchiser, ekstrem hudfargefokus, etc så er jo egentlig 'anti-woke' kun reaksjoner fra fornuftige og mentalt friske mennesker." Du selv tror på, eller, i beste fall, promoterer raseteori, og kaller woke anti-hvitt... "Alt som er hvitt skal tråkkes ned og ødelegges. Hvitt er farlig og forbudt. Som bare beviser at woke er kodeord for anti-hvitt. Dette er desperat, patetisk og feigt av Disney." "Den eminente forskeren Mikkel Heide Schierup sier i din kilde: "Det finnes hudfarger, men det finnes ikke raser. Det er sosialt konstruert." OK. La oss ta vekk hudfarge (melanin) som en variabel, da. Vi ser på afrikanere med albinisme. Siden de har hvit hud, burde de være umulig å skille fra f.eks. skandinaver. Spoiler alert: Det er de ikke. Så det er ifølge Schierup og Snikpellik "vitenskapsfornektelse" og "konspirasjonsteori" å påpeke at disse tilhører en annen rase enn skandinaver. Man må nesten være woke i hjernen - eller som en annen her sa "klin gærne i huet" - for å tro på dette vrøvlet." ... Er anti-hvitt en del av definisjonen deres på woke? Ja. Det er en del av forståelsen til anti-woke, om hva woke er. Og alle som ikke forstår det blir også brukt, om de tror ordet blir forstått annerledes om det kommer fra dem. Dere assosierer dere frivillig med, gir støtte til, og legitimiter de politiske meningene til alt fra sjarlataner til hvite supremasister til folk som ønsker vestlige demokratier alt ondt. Endret 18. mars av Red Frostraven 1 1 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Når man har vist de samme fem bildene og kommet med de samme argumentene nærmere 20 ganger de siste 10 ukene her på forumet så virker det som en type dypt innlært mekanisme som automatisk kommer som svar på hva som helst som er i nærheten av et gitt tema. Typisk ekkokammer oppførsel. Litt mindre internett og mye mindre sosiale medier er sikkert lurt i en periode. Husker før i tiden når Frost var seg selv - langt ute på venstresiden, men hadde fatningen med seg. Da ting virket gjennomtenkt og ikke bare en repetesjon fra et kammer. Det hadde ikke gjort noe å komme tilbake dit så man kunne stilt seg bak ham eller henne igjen. 4 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Noxhaven skrev (1 time siden): Når man har vist de samme fem bildene og kommet med de samme argumentene nærmere 20 ganger de siste 10 ukene her på forumet så virker det som en type dypt innlært mekanisme som automatisk kommer som svar på hva som helst som er i nærheten av et gitt tema. Typisk ekkokammer. Ja, føler Woke-gjengen her inne utstråler litt Ancient Alien vibber. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Noxhaven skrev (1 time siden): Litt mindre internett og mye mindre sosiale medier er sikkert lurt i en periode. Illusjonen om "woke" som et eksisterende problem er stort sett et fenomen som holdes i live av influensere og griftere i sosiale medier, spesielt på Youtube, og av kulturkrigere i politikken. Det er nok for det aller meste unge menn, gjerne i målgruppen for disse influenserne, som har fått for seg de sterkeste forestillingene om et stort stygt monster som heter "woke". Blant vanlige folk flest er neppe dette internett-hysteriet om at alt er så "woke" noe som opptar særlig mange. 2 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars (endret) Noxhaven skrev (2 timer siden): Når man har vist de samme fem bildene og kommet med de samme argumentene nærmere 20 ganger de siste 10 ukene her på forumet så virker det som en type dypt innlært mekanisme som automatisk kommer som svar på hva som helst som er i nærheten av et gitt tema. Typisk ekkokammer oppførsel. Det som er ekkokammer-oppførsel er å ikke forstå hva jeg sier, selv om det er åpenbart og riktig. Her er en artikkel om nasjonal sikkerhet som er høyst relevant for motivasjonen min: https://www.brennancenter.org/our-work/analysis-opinion/no-fbi-and-justice-department-arent-woke Slik retorikk slipper republikanerene unna med, FORDI så mange millioner mennesker i vesten legitimerer deres helt hinsides, spinnville, komplett idiotiske og tåpelig påstander. Kontrollspørsmål for om dette faktisk går inn: Hvilke grupper introduserte det negative ordet for Norge, gjennom hvilke konkrete ideologiske kanaler/samlebånd for spredning av informasjon (pipelines), og med hvilken hensikt ble hundefløyten kunstig spredt gjennom et vell av anti-intellektuell propaganda fra en rekke forskjellige typer kilder fra forskjellige land, som Russland og amerikansk MAGA og europeiske nasjonalkonservative? Hva betyr ordet for disse aktørene, og hva betyr det for folk på forumet -- som demonstrert gjennom sitater fra folk når de er ærlige, som i moikke lyger om hvordan de definerer ordet? Rings of Power er laget av hvilke forfattere, med hvilken konkrete ideologi i både sitt profesjonelle arbeid og sitt privatliv, og hvilke tidliger erfaring, og hvordan stilte Tolkien Estate seg til manuskriptene -- og hvilken ideologi, om noen, ligger til grunn for verket både i følge forfatterene og representantene for Tolkien Estate? Når folk innbilte seg at OL gjorde narr av Den Siste Nattverd og det var krenkehysteri over alt, er det sammenlignbart med at Rasisme i Norge følte at Nissene over skog og Hei var å regne som blackface -- og hvem gjær generelt størst nummer ut av at de blir krenket her på forumet? Forstår du at denne tråden er skapt av folk som er lurt til å føle seg krenket på hvite menn sine vegne, og tjener nettopp den agendaen -- og preges av kilder med den agendaen..? Noxhaven skrev (2 timer siden): Husker før i tiden når Frost var seg selv - langt ute på venstresiden, men hadde fatningen med seg. Da ting virket gjennomtenkt og ikke bare en repetesjon fra et kammer. Det hadde ikke gjort noe å komme tilbake dit så man kunne stilt seg bak ham eller henne igjen. La oss diskutere Rings of Power, Museum-saken eller hvilken som helst annet fenomen som kalles woke, isolert. Velg gjerne tema selv fra de første 20 sidene av denne tråden -- ting som er litt tilbake i tid, som ikke lengre er så mye snakk om lengre. Så skal vi undersøke, konkret, hva som har skjedd nå som alt har roet seg i de sakene -- og hvorvidt det er noe som heter woke som faktisk ligger bak. Endret 19. mars av Red Frostraven 2 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Noxhaven skrev (2 timer siden): Når man har vist de samme fem bildene og kommet med de samme argumentene nærmere 20 ganger de siste 10 ukene her på forumet så virker det som en type dypt innlært mekanisme som automatisk kommer som svar på hva som helst som er i nærheten av et gitt tema. Typisk ekkokammer oppførsel. Litt mindre internett og mye mindre sosiale medier er sikkert lurt i en periode. Det heter digital detox og det er absoliutt en bra ting. Jeg har så vidt dypppet tærne inni tråden med å påpeke at de aller, aller fleste i samfunnet ikke deltar i denne nettskapte "kulturkrigen" fra USA og fikk dermed svar med masse retorisk virvar; en vegg av teks teppebombet med all verdens lenker og noe om at jeg er med på en "kampanje" av noe slag og var "desinformert" av en eller annen amerikansk YouTuber jeg aldri har hørt om. Wow! Så mye for å dyppe tærne inni et vanvidd av en tråd og infomere om mine erfaringer fra den virkelige verden utenfor nettdebatten. Nå kommer sikker nok en vegg av linker og masse ubegripelige greier jeg ikke skjønner noe av som svar. Litt underholdende er det jo i og med at tråden handler om underholdning. Men noen seriøs samfunnsdebatt er det definitivt ikke. Heller et innblikk inn i noe som for meg fremstår som en alternativ virkelighet. 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Morromann skrev (11 minutter siden): Nå kommer sikker nok en vegg av linker og masse ubegripelige greier jeg ikke skjønner noe av som svar. Sukk. Du sier jo ingenting bortsett fra å kaste ut fornærmelser. Ingen av dere forsøker å adressere poenget, uansett hvor mange ganger spørsmålet stilles; Hvem skapte forestillingen om fenomenet tråden er dedikert til, og med hvilken hensikt ble denne forestillingen spredt i propaganda, gjennom hvilke konkrete nettverk..? Morromann skrev (19 minutter siden): Heller et innblikk inn i noe som for meg fremstår som en alternativ virkelighet. Ja, en alternativ virkelighet hvor det er noe som heter woke som er et problem. 3 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Du har mange hester å lede til vannet, Red. Kan jeg ikke være imot woke uten å være GOP-supporter, ser jeg mange skriver og spør. I teorien; jo. I praksis; nei, ved å være antiwoke vil du automatisk være det republikanske partiets bitch, enten du vil eller ikke. Med det republikanske partiet mener jeg ikke kun den oransje jævelen og MAGA-kulten hans. Og jeg mener ikke kun selve partiet. Jeg mener også alle de mediekanalene og tenketankene som fremmer og supplementerer republikanernes agenda til å velte demokratiet og omgjøre USA til et kristofascistisk styre. Fox News, The Daily Wire, Prager U, The Heritage Foundation, Turning Point USA. Jeg snakker også om de offentlige figurene i media som fremmer de samme ideologier. Mannosfæren, Red Pill-podcaster, diverse "ytringsfrihetsabsolutister. Og ikke minst disse antiwoke-youtubere som opererer mest i nerde-sfæren, men nå opererer mer tverrpolitisk. Alle disse støtter og stemmer på det republikanske partiet, de vil det samme som det republikanske partiet, de er en del av det samme mediemaskineriet, ergo apparatet som hjelper det republikanske partiet med å konsolidere makt. Alle disse ER det republikanske partiet. Og alt det republikanske partiet sier og serverer, svelger dere rått. Iallefall alt det republikanske partiet sier, sier dere synkront rett etterpå. Forteller det republikanske partiet deg at du burde hate Brie Larson, så hater du Brie Larson. Forteller det republikanske partiet deg at du burde hate Greta Thunberg, så hater du Greta Thunberg. Begynner det republikanske partiet å bruke ordet "woke", istedenfor "social justice warrior" om deres fiender, bruker du også ordet "woke" istedenfor "social justice warrior". Begynner det republikanske partiet å si "DEI", begynner du også å si "DEI". Forteller det republikanske partiet deg at DEI og kvotering er grunnen til at moderne underholdning er dårlig, tror du blindt at DEI og kvotering er grunnen til at moderne underholdning er dårlig. Forteller det republikanske partiet deg å hate transpersoner, så hater du transpersoner. Forteller det republikanske partiet deg at skeive indoktrinerer og groomer barn, så tror du blindt at skeive indoktrinerer og groomer barn. Forteller det republikanske partiet deg at representasjon er "tvungen inkludering", så tror du blindt at det er tvungen inkludering. Bruker det republikanske partiet setninger som "trøkka/stappa ned i halsen", bruker du også setningen "trøkka/stappa ned i halsen". Forteller det republikanske partiet deg at ethvert eksempel på ikke-hvit, ikke-hetero, ikke-mannlig representasjon er "shoehorned", så tror du blindt at ethvert eksempel på sådan er "shoehorned". Forteller det republikanske partiet deg at du burde hate og skylde på Sweet Baby Inc, så hater du og skylder på Sweet Baby Inc. Forteller det republikanske partiet deg at Kathleen Kennedy er årsaken til alt som er dårlig med Star Wars, så tror du blindt at Kathleen Kennedy er årsaken til alt som er dårlig med Star Wars. Forteller det republikanske partiet deg at Imane Khelif er trans, så tror du oppriktig at hun er trans. Forteller det republikanske partiet deg at skogbrannene i California skyldes at en kvinnelig brannman er en DEI-ansatt som ikke gjorde seg fortjent til sin stilling, tror du det blindt. Forteller det republikanske partiet at hun Fleabag-dama er grunnen til at den siste Indiana Jones-filmen sugde, så tror du blindt at hun Fleabag-dama er grunnen til at den siste Indiana Jones-filmen sugde. og det er sikkert flere eksempler jeg ikke kommer på i farten, eller eksempler som det republikanske partiet ennå ikke har disket opp. Det er over 10 år siden Gamergate. Som var fødselen på antiwoke. Den antiwoke bevegelsen vi ser idag som ødelegger demokrati verden rundt, er rett og slett Gamergate, bare i en tverrpolitisk form. Tenk på Gamergate som en slem pokemon. I 2014 begynte den, gjennomgikk diverse transformasjoner i ulike knutepunkter i tidslinjen. Alt fra Ghostbusters 2016, Presidentvalget samme år, lanseringen av Star Wars: The Last Jedi, covid-pandemien, George Floyd-opptøyene, osv. Antiwoke er den nåværende formen til Gamergate. Det er på tide at folk slutter å la seg hjernevaske av den. Jeg antar det betyr at Pikachu er woke nå. Wokemon? 2 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå