Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

On 2/3/2025 at 12:17 PM, Red Frostraven said:

Svaret på mitt spørsmål er svaret på den første problemstillingen din.

...

Det er svikt i behandlingen og/eller opplysning/diagnosering, eller nettverket til, feminine transkvinner som "ser ut som menn", da de har gått gjennom maskulin pubertet, mens de led av kjønnsinkongruens.

Greit, så alla transpersoner ska alltså välja att bli trans och gå på medisener för att ikke gå igenom puberteten når de er 10-11 år. Alla andra transpersoner bryr du dig alltså inte om och att det handlar om rätt små barn som ska ta beslut för livet er ikke heller så viktigt alltså.

On 2/3/2025 at 12:17 PM, Red Frostraven said:

Kvinner og menn samlet har 84% som er positive til transpersoner i garderoben, 16% som er negative -- og menn er mer negative enn kvinner.

https://www.vg.no/nyheter/i/ALAwEq/ny-rapport-nordmenn-blir-mer-tolerante

Fant ikke den datan i länken. Tycker det låter som väldigt konstiga tal med tanke på att rätt många inte ens vill dusja i en felles dusj idag. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, fredrik2 said:

Greit, så alla transpersoner ska alltså välja att bli trans och gå på medisener för att ikke gå igenom puberteten når de er 10-11 år. Alla andra transpersoner bryr du dig alltså inte om och att det handlar om rätt små barn som ska ta beslut för livet er ikke heller så viktigt alltså.

Fant ikke den datan i länken. Tycker det låter som väldigt konstiga tal med tanke på att rätt många inte ens vill dusja i en felles dusj idag. 

De spurte folk på gata, men kun de som sto med regnbueflagg når det var pride parade 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Nå begynner vi å komme en vei i definisjoner

https://www.dagbladet.no/bok/uegnet-som-statsoverhode/82625975

"Ifølge Gjerde er det å være woke å ha inntrykk av at verden er et undertrykkende system, der blant annet diskriminering, rasisme og sexisme smelter sammen i det som kalles interseksjonalitet. 

Det er ikke nødvendigvis snakk om vulgær, høylytt rasisme eller kjipe kommentarer på nettet, men over oss på et samfunnsplan, forklarer han. Gjerne så skjult at man er nødt til å være litt årvåken - eller woke - for å oppdage den. 

- Det er ofte veldig subtilt, fordi det foregår på et strukturelt nivå, sier Gjerde. "

Er vel en grei definition men finns ingen risk at folk blir enige om noe som helst. 

Sen handlar det ju om folk er eniga i den bilden av samfunnet och om folk som tror det har rätt i sak och metoder. Skulle si det finns en rätt arrogant holdning bland de som tror på det över att allt de gör og sier är rätt och bra mer eller mindre per definition.

Sen blir det konflikter, försök till kansellering och anti-woke när folk är oeniga i vad som sker i samfundet och hur man ska lösa det.  

Lenke til kommentar

Marek Tymiński, CEO i CI Games, som lagde Lords of the Fallen, spurte for et par uker siden på X om spillere ville ha "Body type A/B" eller "Male/Female" i fantasirollespillet sitt. 88% stemte for Male/Female. Tymiński implementerte det i spillet, fordi han ønsker å høre på spillerbasen sin.

Hva skjedde så? Jo, subredditen r/LordsoftheFallen kastet Tymiński ut av moderatorgruppa på subredditen! Fordi han støttet fascistiske holdninger. Direkte sitat: "The CEO of CI Games, Marek Tymiński, is actively supporting and promoting fascist ideology under the guise of catering to the player base." De kastet altså skaperen av spillet som subredditen er tuftet på UT av subredditen! Hvor absurd er ikke det? Moderatorer på Reddit har alltid vært woke, men dette tar kaka. Som den mest populære kommentaren i øyeblikket sier: "I’m gonna go ahead and leave this subreddit. I can’t believe what the moderators are doing. I’m a liberal and even I think it’s crazy. How do you guys not see the irony in calling people fascist and then behaving like a fascist?" Kunne ikke sagt det bedre selv.

1.png

2.png

Endret av Gargantua
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gavekort said:

Synd jeg ikke fikk med meg trigger warnings om woke før Kingdom Come Deliverance II ble et av de mest solgte singleplayer-spillene. Det er dessverre for sent, ingen review bombs og jeg har blitt en gay furry. 🦊🦊

image.png

Hmm.. I notifications fikk jeg opp at jeg var mentioned i innlegget ditt uten at jeg ser tegn til det. Virker som du kanskje vil ha en kommentar fra meg. 😊🤗🥰 Det passer fint, for dette spillet har jeg fulgt litt med på i over flere måneder. 🤓

Først vil jeg si at jeg faktisk skrev et innlegg om Veilguard/KCD/ KCDII for lenge siden men postet det aldri. Det skulle handle om twitter posten til Daniel Vávra (creative director og lead writer KCD II) da han sammenlignet KCD med Veilguard. Jeg hadde tenkt å si hvor bra KCD II kom til å gjøre det samt påpeke hvor dårlig Veilguard gjorde det. Men tenkte jeg skulle gjøre litt innstats for å ikke få flere advarselpoeng, så det innlegget ble ikke noe av. Statistiske data/fakta relatert til Veilguard fremstod lett som fy-fy. 😢 (I forumet sin spill avdeling er det jo innafor å komme med pro-woke propaganda som tilsier at Veilguard solgte 12 millioner. Løgn som wokehuer og andre med null tall/realitetsforståelse kastet seg over like-knappen for. Slikt svada fikk stå. Postet man derimot ikke oppdiktede fakta som belyste realiteten og stormen rundt Veilguard. Det under en artikkel som omhandlet stormen rundt spillet. Det i form av poll, YT likes/dislikes, Metacritic score og SteamDB tall. Slikt resulterte i fjernede innlegg og advarselpoeng. 💀 @Gargantua Var vel også blant dem som fikk innlegg fjernet? Sitering av spilldialog var vel hans forbrytelse? (Retorisk) Uff så OT med spilldialog.  Skikkelig rettferdig moderering fra moderatorteamet. "Pro-woke løgner med 12 millioner solgte". 👍 "Anti-woke" fakta, aka realitetsopplysning. 👎Belønnes med slettete innlegg, advarsel og utkastelse. Bare en liten rant om hvorfor jeg aldri postet det nedenfor om Veilguard/ KCD og begynte å snakke positivt om KCD II.  Ingen klager på deg btw. Takk for at du lar meg rante en gang i ny og ne. 😊👍🙏)

Wow, one of the Kingdom Come devs just blasted Dragon Age and some people  are now threatening refund their pre orders of the game. : r/Asmongold

Men siden du ser ut til å ønske en kommentar fra meg relatert til KCD II 😊, la oss se på KCD II og situasjonen før lansering. Folk flest trodde spillet skulle være som KCD: fri for kontroversiell politikk. Noen ville nesten sagt at spillet var anti-woke, spesielt sammenlignet med for eksempel Veilguard. Daniel Vávra har tatt avstand fra woke, og til en viss grad latterliggjort Veilguard. Se Twitter-posten over hvor han blant annet sammenlignet KCD I med Veilguard sine puslete 4635 spillere. LOL! Genialt trekk! Pisse på et woke-spill som ligger nede for å promotere KCD (I og II). Får ikke stort mer effektiv og billig reklame for eget/fremtidig produkt blant gamer-publikummet.

Daniel har tidligere kommet med veldig attraktive uttalelser for anti-woke gjengen:

“There is no propaganda in Kingdom Come: Deliverance,” og folk har forventet samme holdninger til KCD II.

KCD II har blitt promotert av anti-wokere på YouTube. Det var antatt at KCD II skulle være akkurat det Veilguard ikke var: en ny RPG uten uønsket politikk/propaganda. I tillegg, et spill for mentalt voksne mennesker som ikke trengte å holdes i hånden. Et spill som ikke presser woke politikk ned i halsen på noen. (Noe KCD II forsatt ikke gjør.) Derfor har du ikke sett folk advare om spillet på et tidligere tidspunkt. Faktisk vil jeg si at anti-woke-siden har promotert og vært veldig positive til Daniel og KCD II. Som du sikkert skjønner, den Twitter-posten gjorde f.eks. ikke Daniel mindre populær blant anti-woke-gjengen, og forventningene til KCD II har stort sett vært ekstremt positive de siste måneder. Som du sier, det er nå for sent å prøve å snu populariteten. Men visse youtubere kommer selvsagt til å "farme" kontroversen.

Selv forventet jeg at KCD II skulle gjøre det kjempebra. Det var opprinnelig forventet at KCD II skulle være 100% woke-fritt basert på det jeg hadde sett. Derfor var folk ekstremt positive til spillet. Samtidig visste jeg at det var grunn til å være litt skeptisk og ikke investere store summer i aksjeselskapet bak spillet. Warhorse Studios som står bak KCD II er eid av Embracer Group, så om man ville tjene penger på spillets suksess, måtte man investere i Embracer. Jeg gidder ikke å gå inn på Embracer, men for å si det slik: det var et rødt flagg. (Til tross for at KCD II sin opplagte og forventede økonomiske suksess, har aksjeverdien til Embracer stupt med over 20% etter at spillet offisielt ble en suksess. Dette handler om flere ting...)

Men selve spillet er utvilsomt en økonomisk suksess. Akkurat som forventet. Mye pga. at det var forventet å ikke ha noe avstøtende politikk/propaganda. Og det kommer nok til å fortsette å ha primært positive anmeldelser, av store deler av "anti-woke"-gjengen inkludert. Det er fordi flere mennesker har rundet spillet allerede, og mange har spilt gjennom store deler av spillet uten å ha sett antydning til woke. For mange spillere vil hele opplevelsen fremstå som 100% woke-fri. Derfor vil det være også være hensiktsmessig å applaudere spillet for den opplevelsen det kan gi. Spesielt sett opp mot spill som Veilguard. Samtidig er det også forståelig at spillet har "potensielle elementer" noen vil henge seg negativt opp i. Noe som er forståelig med tanke på hvilke forventninger de fleste hadde til spillet. Men igjen, det vil i stor grad avhenge av valg man selv tar i spillet.

Om noen i fremtiden skulle finne på å fremstille KCD II som en form for "woke-suksess", så tenker jeg det kommer til å demonstrere hvor kunnskapsløse disse er angående spillet og historikken som ligger bak. 

Endret av P7SA
Finpuss
  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gavekort said:

Go woke and go broke som dem sier. uwu

Jeg kan jo fortelle deg en sannhet som er vanskelig å motbevise.

Hvis Hans ikke hadde vært tilbøyelig til å bli Henry's homofile kjæreste, så ville KCD II solgt mye mer.

Dette er som Baldurs Gate 3, spillet kan nytes i stor grad uten woke innhold, men siden woke innhold er der, så vil det være frastøtende for noen.

Jeg kjøpte begge spillene, betyr det at woke innhold vant? Nei, det handler kun om valgfrihet, noe Veilguard ikke gav spilleren. Der ble man matet woke innhold med trakt.

Vanskelig å forstå, jeg vet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (Akkurat nå):

Hvis Hans ikke hadde vært tilbøyelig til å bli Henry's homofile kjæreste, så ville KCD II solgt mye mer.

Vanskelig å forstå, jeg vet.

Ja, gjett om. Men takk for din støtte til vår gay agenda.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Gavekort Men hvis du faktisk mener at gay agendaen var en viktig faktor i KCD II sin suksess, hvorfor ser vi da at andre spill med enda mer av dette innholdet ofte sliter økonomisk? Veilguard er jo et perfekt eksempel på hvordan dette slår feil.

Forøvrig er Veilguard ett spill jeg spådde at kom til å floppe: 

Interessant at en administrator velger å bruke ironi i stedet for argumenter. Hvis dette er så latterlig, hvorfor ikke bare forklare hvorfor jeg tar feil istedenfor å prøve å latterliggjøre meg?

Blir vanskelig å kalle meg en konspirasjonsteoretiker også, når jeg i god tid før release av Veilguard postet det jeg postet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (10 timer siden):

Marek Tymiński, CEO i CI Games, som lagde Lords of the Fallen, spurte for et par uker siden på X om spillere ville ha "Body type A/B" eller "Male/Female" i fantasirollespillet sitt. 88% stemte for Male/Female. Tymiński implementerte det i spillet, fordi han ønsker å høre på spillerbasen sin.

Hva skjedde så? Jo, subredditen r/LordsoftheFallen kastet Tymiński ut av moderatorgruppa på subredditen! Fordi han støttet fascistiske holdninger. Direkte sitat: "The CEO of CI Games, Marek Tymiński, is actively supporting and promoting fascist ideology under the guise of catering to the player base." De kastet altså skaperen av spillet som subredditen er tuftet på UT av subredditen! Hvor absurd er ikke det? Moderatorer på Reddit har alltid vært woke, men dette tar kaka. Som den mest populære kommentaren i øyeblikket sier: "I’m gonna go ahead and leave this subreddit. I can’t believe what the moderators are doing. I’m a liberal and even I think it’s crazy. How do you guys not see the irony in calling people fascist and then behaving like a fascist?" Kunne ikke sagt det bedre selv.

Dette må være noe av det drøyeste jeg har sett fra woke-gjengen noensinne, og det sier en del. Dette er også et perfekt eksempel for de som fortsatt ikke har skjønt hva woke er, og et perfekt motbevis til de i tråden som mener at dette er noe som ikke eksisterer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (9 timer siden):

@Gavekort Men hvis du faktisk mener at gay agendaen var en viktig faktor i KCD II sin suksess,

Jeg tror du har gay på hjernen. Det er ingen som argumenterer for at det var en suksessfaktor. Vi blir bare ikke trigget av homofile eller svarte kvinner.

Sitat

hvorfor ser vi da at andre spill med enda mer av dette innholdet ofte sliter økonomisk? Veilguard er jo et perfekt eksempel på hvordan dette slår feil.

Fordi du driver med kirsebærplukking og omringer deg med sykofanter som forteller deg at du ser et mønster.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gavekort said:

Jeg tror du har gay på hjernen. Det er ingen som argumenterer for at det var en suksessfaktor. Vi blir bare ikke trigget av homofile eller svarte kvinner.

Er det derfor du er her inne og bekjemper den fæle anti-woke bølgen – for å fortelle meg at du ikke blir trigget av homofile eller svarte kvinner?

Den eneste grunnen til at dette er på hjernen, er fordi det har gått på bekostning av utallige spill- og filmfranchiser som jeg og tusener av andre gamere likte – ikke fordi det beriker spillet eller historien, men fordi en kvote av mangfold må fylles, uavhengig av om det faktisk passer inn.

Du vet hvordan gamere reagerer når en oppfølger endrer den minste detalj av det de elsket i originalen? Forestill deg da hvordan folk reagerer når hele narrativet blir vridd for å passe et ideologisk rammeverk.

32 minutes ago, Gavekort said:

Fordi du driver med kirsebærplukking og omringer deg av sykofanter som forteller deg at du ser et mønster.

Interessant ordvalg. Hvis du mener at folk som foretrekker logikk, data og publikumsrespons over subjektive følelser er sykofanter, så antar jeg at alle analytikere, statistikere og markedsforskere også er skyldige.

Men la oss være ærlige: Dette handler ikke om logikk for deg. Det handler om å forsvare en ideologi uansett konsekvenser. Når realiteten ikke stemmer overens med fortellingen, er det tydeligvis enklere å angripe budbringeren enn å ta innover seg fakta.

Gamere i flertall liker ikke woke innhold. Det er ikke en påstand, det er en observasjon basert på reaksjoner, salgstall og publikumsoppslutning.

Og svarte kvinner? Hvor fikk du det fra?

Forresten, homofile karakterer i spill er ikke noe nytt. Den originale KCD hadde allerede en homofil antagonist, og det var aldri et problem. Men Hans var en kvinneelsker, og å gjøre ham tilgjengelig som en homofil romansevalg i KCD II føles mer som en etterpåklatt for å oppfylle en sjekkliste enn en naturlig utvikling av karakteren.

Det er ikke verdens ende – jeg spiller spillet selv – men det er et lite karakterdrap forkledd som "valg".

Blir litt som om Darth Vader i et Star Wars-spill plutselig blir moren din, hvis du vil.

Og det er teit.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (På 12.2.2025 den 0.37):

@Gavekort Men hvis du faktisk mener at gay agendaen var en viktig faktor i KCD II sin suksess, hvorfor ser vi da at andre spill med enda mer av dette innholdet ofte sliter økonomisk? Veilguard er jo et perfekt eksempel på hvordan dette slår feil.

Tror det bare er øyet som ser. De få som er opphengt i at "woke" eksisterer som en reell greie mener å se dette overalt, og gjør det til et problem for seg selv, mens vanlige folk stort sett enten ikke bryr seg eller ikke ser disse tingene. Ta for eksempel The Last of Us, et angivelig skikkelig "woke" spill og serie ifølge sinte menn på internett som ikke liker transpersoner eller homofile, men likevel en gigantisk suksess hos publikum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Tror det bare er øyet som ser. De få som er opphengt i at "woke" eksisterer som en reell greie mener å se dette overalt, og gjør det til et problem for seg selv, mens vanlige folk stort sett enten ikke bryr seg eller ikke ser disse tingene. Ta for eksempel The Last of Us, et angivelig skikkelig "woke" spill og serie ifølge sinte menn på internett som ikke liker transpersoner eller homofile, men likevel en gigantisk suksess hos publikum.

Perfekt eksempel å ta The Last of Us.

Part 1 solgte dobbelt så bra som part 2 på verdens basis, ett spill jeg koste meg massivt med.

Part 1 var mye bedre enn part 2, nettopp pga woke innhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (41 minutter siden):

Perfekt eksempel å ta The Last of Us.

Part 1 solgte dobbelt så bra som part 2 på verdens basis, ett spill jeg koste meg massivt med.

Part 1 var mye bedre enn part 2, nettopp pga woke innhold.

Det er ikke noe «woke innhold» i noen av The Last of Us-spillene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...